Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-09, 18:30
Medlem
JerryCottons avatar
Okra är ju en viktig del i en gumbo. Du får testa det nästa gång!
Citera
2014-05-09, 20:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
En slemmig grönsak är det. Poppis i japan och en del recept finns på https://en.cookpad.com/search/okra
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Ursäkta sent svar, hade glömt detta lite

Jag tyckte tyvärr inte alls om det, fick en konstig slemaktig konsistens och smakade inte speciellt mycket. Ingen höjdare

Om man steker den lite, så tappar den lite av denna slemmiga trådliknande konsistens.
Citera
2014-05-09, 20:39
Medlem
klybans avatar
Depaul vet du varför lättare stekning tar bort lite av denna slemmliknande och trådighet försvinner?
Är det nått protein som man bryter ned vid stekningen?
Citera
2014-05-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Depaul vet du varför lättare stekning tar bort lite av denna slemmliknande och trådighet försvinner?
Är det nått protein som man bryter ned vid stekningen?
Jag gissar på att det är stärkelsen man bryter ner vid stekningen, det är ju (väl?) stärkelsen som är det klibbiga i okran.

Ska laga och äta okra för första gången nu i veckan, ska försöka mig på gumbo. Har någon ett recept är det varmt välkommet! Helst utan kött/fågel, men fisk/skaldjur äter jag.
Citera
2014-05-11, 15:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C586
Jag gissar på att det är stärkelsen man bryter ner vid stekningen, det är ju (väl?) stärkelsen som är det klibbiga i okran.

Ska laga och äta okra för första gången nu i veckan, ska försöka mig på gumbo. Har någon ett recept är det varmt välkommet! Helst utan kött/fågel, men fisk/skaldjur äter jag.
Jag startade upp en tråd på gumbo, sen även skrev jag ner det sådär på matklubben.
(FB) Gumbo
http://www.matklubben.se/recept/gumbo_90872.html

Min första gumbo var just, seafood blev väldans gott.
Grunden ska koka rätt länge, så smaken kliver fram annars blir det lite blekt.
Och ta det lugnt med roux´n, den ska ta en stund att göra.
Citera
2016-03-29, 19:40
Medlem
Itons avatar
jag tillagar själv okra för första gången i mitt liv i detta nu. Dock har jag ätit det många ggr tidigare när min mamma tillagat det.

Jag läste på lite ang slemmet och såg att det går att ta bort den genom att:

1) Skära av roten
2) Koka upp den och låta den koka i två minuter, varefter man ställer den under kallt vatten
3) hälla i en tesked citronsaft i grytan

...det var bara synd att jag insåg allt detta efter att jag redan lagt in okran för kokning...
Citera
2016-04-01, 01:55
Medlem
Saltkatts avatar
Om man köper okra torkad, uppträdd på trådar ā la halsband, så slipper man allt slemmet. Längre koktid, förstås, men klart godare så. Finns antagligen at your local kurdbutik.

De skall ätas så små och späda som möjligt, helst bara några få centimeter. Annars blir de för grova/trådiga/slemmiga. Man hittar tyvärr nästan aldrig färsk okra som är tillräckligt liten i Sverige.
Citera
2016-04-03, 13:24
Medlem
LaScalas avatar
Jag hackar okra (ganska mycket)och lägger den i en gryta. Sen häller jag på palmolja och kryddor efter smak. Gärna chilli.
Tillsätter tärnat kött, fisk eller kyckling.
Späder med vatten om/när det behövs.
Palmoljan ger en aning bitter och fin smak åt det hela.
Serveras med ris.
Det är så nära afrikansk Soup Akanja jag kan komma.
Smaklig måltid!
Citera
2020-10-25, 03:17
Medlem
Köp zero versionen, stek dem lite innan så kommer det smaka bättre
Citera
2020-10-25, 10:10
Moderator
Allaballawallas avatar
Gjorde Bhindi masala (och Chana masala) i onsdags eftersom min lokala arabaffär hade fått in riktigt bra okra och det gäller att passa på.

Det är väldigt lätt att smälla ihop om man inte är helt tappad i köket och det är lika bra att göra extra mycket eftersom "resterna" nästan blir ännu bättre när de har stått till sig en dag eller två.

Okra är alldeles för underskattat i Sverige.

Om man är intresserad av och indisk mat behöver recept, så kan jag rekommendera:

https://www.cookwithmanali.com/
Citera
2020-10-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Gjorde Bhindi masala (och Chana masala) i onsdags eftersom min lokala arabaffär hade fått in riktigt bra okra och det gäller att passa på.

Det är väldigt lätt att smälla ihop om man inte är helt tappad i köket och det är lika bra att göra extra mycket eftersom "resterna" nästan blir ännu bättre när de har stått till sig en dag eller två.

Okra är alldeles för underskattat i Sverige.

Om man är intresserad av och indisk mat behöver recept, så kan jag rekommendera:

https://www.cookwithmanali.com/

Verkligen underskattad här!

Brukar ångkoka det med väldigt lite salt och hackad vitlök, sedan värma upp olja i en panna och hälla över det med lite ljus soya.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in