Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid
Har du varit i Palestina/Gaza eller på annat sätt satt dig in i könsrollerna där? Frågar av nyfikenhet - inte som någon spydig retorisk fråga. Jag har det inte, men detta är inte Afganistan ändå... Skulle också gissa att det kan variera mycket beroende på utbildningsnivå, socioekonomisk status, religion och sådant. De i tråden som har egna erfarenheter från regionen får gärna yttra sig.
Att de sociala nätverken, stödet och den sociala kontrollen som troligtvis skulle ha räddat flickan på hemmaplan brister när de kommer till Sverie, kan vi nog enas om i alla fall.
Men om styvmamman hade varit en bra människa i utsatt en situation så skulle hon väl ha gjort sitt bästa för att skydda barnen. Det verkar hon inte ha gjort. Hon saknar jobb men låter en 8-åring göra hushållsarbetet. Agerandet vid butiksstölden tyder inte på omtanke om barnen precis. Det kan absolut finnas nödstölder, då en i grunden hygglig människa känner sig tvungen att stjäla för att sätta mat på bordet åt sina barn, men att involvera barnen i stölden och sedan springa ifrån flickan är grymt.
Oavsett hur nödställd man är behöver man inte skicka ut frysande barn i Sverige. Omodernt och mindre snyggt klädda ja, men inte frysande. Det går att få begagnade kläder via kyrkor mm eller köpa väldigt billigt. Detta är inte bara ekonomisk nöd uan brist på omsorg och kärlek.
Misshandeln och vanvården är så långvarig och grov att jag tycker man måste anse båda föräldrarna som ansvariga. Den ena kan inte ha varit omedveten.
Sen kan man förstås undra hur man har råd att resa runt om det är knapert, men de detaljerna har i a f inte jag koll på.
Men uppenbart har familjen inte mått bra och de har levt i misär. Fattigdom, utsatt situation och ensamhet kan ju bidra till ytterligare problem. Om det inte finns personlighetsstörning med från början så funderar jag på om det kan vara fråga om missbruk och/eller psykisk sjukdom.
Jag har rest mycket och vistats i Asien och i långa perioder, och arbetat med dessa frågor. Vet en hel del om situationen i Gaza, som är ett helvete för kvinnor och barn.
Att det var misär i hemmet på alla nivåer kan vi nog enas om. Det handlar om en traditionell familj där kvinnan har all rätt att förvänta sig pengar till hushållet. Det verkar vara en familj på mannens villkor, där mannen lever ungkarsliv. Mannen framstår som välanpassad till livet i väst och tar för sig, han är välklädd, men en fasad utåt som framgångsrik. Som en man i sina bästa år som bortser ifrån det ansvar han har som familjefar och försörjare.
En kulturkrock, som resulterar i att mannen uppfattar att livet i Sverige är roligare än vad det är i verkligheten för småbarnsföräldrar. Mannen tar till sig nya seder och bruk på egna villkor, utan att uppfatta de skyldigheter han har som familjefar, även i Sverige.
Mannen har tagit friheten i väst och i Sverige till nya nivåer, även för vår syn på saken. Det måste ha varit en svår situation för kvinnan att klara situationen på egen hand, med en piga till hjälp, som visade sig vara ytterligare ett barn. Det är så omdömeslöst.
Hade en svensk kvinna hamnat i denna situation hade hon fått stöd av myndigheterna, för situationen var orimlig. Inga pengar och säkert bara en massa brutna löften från en man som tröttnat på henne och barnen.
Det ska bli spännande att se vad kvinnans advokat kommer ta fram, för hon kommer inte få ta smällen för detta i Sverige, trots att det är mångas "heder" som står på spel. Skulle inte förvåna mig om saken slutar med att hon får skyddad identitet och får stanna ensam i Sverige av humanitära skäl. Det är ju hennes släkt som redan finns här.
I detta fall har kvinnan högst trovärdighet, då ingen kommer gå på det påhittade överjaget i mannens facebook. Skulle inte förvåna mig om hon också varit skräckslagen för honom. Kvinnan var inte ensam med barnen när den lilla flickan dödades.
På mannens facebook saknas det familjebilder, bara några enstaka på sönerna. Han visar upp en bild av sig själv, som i eftertankens tid visar på att frågan om vem han är, bakom det tomma skalet är en legitim fråga.
Hur denne man ska förklara nu i efterhand att han inte tog hand om sin familj, är en omöjlighet, där han vanhedrat hela släkten i Gaza. För det handlar ju alltid om skammen att bli upptäckt!
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=389934641152412&set=pb.100004076391 438.-2207520000.1399623178.&type=3&theater