2014-05-09, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
Jag tycker nog att det är Yaras syster vid den bombade skolan. Båda har kanske fått likadana jackor.

Syskonen

Det som är intressant med mammans album är att det verkar vara trevliga och bra miljöer kring barnen. Rent och definitivt ingen fattigdom!

Det jag börjar undra är om detta är ett biologiskt barn. Trots att hon liknar pappan. Bara en tanke i ren spekulation, för jag har svårt att tänka mig att denna mamma lämnar ut sitt barn till släktingarna och inte uppfattar signaler som kroppsspråk om de nu hade kontakt på Skype.

Det kan också vara så att barn fått turas om att tjänstgöra i Sverige, för det är något som inte stämmer, med den bild som förmedlas på facebook.
Citera
2014-05-09, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Jag har snöat in på den bilden för att den är så välkomponerad om man jämför med de övriga bilderna jag har sett att familjen har tagit. Fotograferar själv en del, men skulle inte kunna göra en så här skicklig manipulation - om det nu är det. Däremot vet jag att det finns många duktiga PS-experter, inte minst i länder där propagandan är ett viktigt instrument och används flitigt.

Det andra skälet till min fundering är tidpunkten de släppte den till tidningen, varför vänta tills frågor dök upp gällande tidpunkt för resor osv? Det är ju en arrangerad bild efter en mycket dramatisk händelse, som givetvis alla som bor i Gaza minns, och det är en bild som väcker förståelse för familjens flyktbehov, så varför vänta några dagar? Om det inte var för att bilden skulle tillverkas.
Illasinnat av mig kanske, men så tänker jag.

Bilden påminner om en känd bild från WW2; En flicka i en röd kappa. Etsat i allas minne.

Bilden på Y*ra vid den bombade byggnaden är ingen tillfällighet, och syftet med bilden är att visa upp en situation med en bild. Men det är inte alltid bilden överensstämmer med verkligheten, eller med det bilden ska förmedla.
Citera
2014-05-09, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det som är intressant med mammans album är att det verkar vara trevliga och bra miljöer kring barnen. Rent och definitivt ingen fattigdom!

Det jag börjar undra är om detta är ett biologiskt barn. Trots att hon liknar pappan. Bara en tanke i ren spekulation, för jag har svårt att tänka mig att denna mamma lämnar ut sitt barn till släktingarna och inte uppfattar signaler som kroppsspråk om de nu hade kontakt på Skype.

Det kan också vara så att barn fått turas om att tjänstgöra i Sverige, för det är något som inte stämmer, med den bild som förmedlas på facebook.

Du tar upp det jag har funderat på. På Y*r*s fb - OM finns pappan upptagen under familj, medan mamman bara är vän. Varför då?
Citera
2014-05-09, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Har inte Facebook men undrar om R*mi *shoor, Rotterdam, Netherlands, som gillat en bild på M*dleen Aln*jjar's fotoalbum är densamme som den i Karlskrona, Sverige? Bilden som gillades är lite kul (hmm) för alla som spekulerat om hans inkomster. Länk: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=228287620688230&set=pb.100005209812 622.-2207520000.1399584403.&type=3&permPage=1

* = a

Det är en farbror med samma namn. Det framkommer i pappa Adn*ns fb och i MGM:s fb
Citera
2014-05-09, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Där har du ett fel för det som kommer upp är vad som presenteras och om du tror att hela historien om allt just offret Yara finner offentlighet så tror du fel. Vad gäller brottshandlingen kommer allt upp bara man kan styrka det men bakgrunden kommer mörkas i både GM och offret.
Det är en sörja som ingen vill ta tag i och i framtid försöka få ordning på vuxna och barn som finns och verkar i landet men egentligen inte ens har behörighet.

En surdeg som nu ingen ens vågar ta tag i och denna flickas död får toppen av isberget att iaf visa lite mer. Alla ansvariga kommer neka i sten eller i bästa fall skylla på annan beslutare i samhället.

En surdeg jag nämnde tidigt i tråden och som har med politik och vad som menas med asylskäl.

Det är politiskt korrekt att gilla Gaza, och vara för palestinier, men i den processen ser man mellan fingrarna på ett av de svåraste samhällena för kvinnor och barn att leva i, där de har nära noll människovärde.

Det vi har att förhålla oss till är en charmig karlslok som påstår att han är från Palestina, som har det rätta CVt att imponera på kärringarna från SOC och andra myndigheter, så att han får officiellt ta hand om en ensamkommande flicka. I en familj han inte kan ta hand om, med två egna små barn.

Det ställs inga frågor, för denne man vet hur han ska prata sig igenom livet och hur han ska framställa sig själv och sin sak. Var han egentligen kommer ifrån är den intressanta frågan, för jag tror inte han kommer från Palestina!

Den kvinnan som gifte sig med honom måste ha brutits ner fort. Hon föll väl också för hans charm och löften, men hamnade i misär. Mannen lever dubbel eller trippeliv, och lämnar henne i Karlskrona utan pengar att klara av tre barn. Samtidigt som fasaden utåt ska hållas vid liv. Jag har bilden framför mig av en man som vill verka framgångsrik samtidigt som han påstår sig vara flykting.

Jag ser kvinnornas snatterierna som modern nödkriminalitet, en verklig misär, i bidrags-Sverige, där man menar så väl och allt blir så fel.

Det jag förundras över är alla dessa personer som arbetar yrkesmässigt med olika fall och ärenden och inte ser det uppenbara. Dessa svenska myndighetspersoner är inte ens mottagliga för upprepade signaler om att det handlar om tre barn som far mycket illa i Karlskrona, Sverige, värre än släktens övriga barn i Gaza.

För vi har här ett praktexempel på folk som söker sig till Sverige utan att ha egentliga asylskäl. Men de fixar och trixar för att få till sin sak, och då offras kvinnor och barn utan att tillfrågas. Och är utlämnade till män som inte tar hand om sin familj så som traditionen är bland dessa folk. För kvinnan fick bara känna på hans maktutövning, men i övrigt lämnades den lilla familjen vind för våg. För i Gaza så har kvinnorna varandra, och egna sociala skyddsnät där de stöttar varandra.

I Gaza så hade denne man inte kunnat leva det liv han levde med resor, och utan att ta ansvar för sin fru och barn. För männens makt är förpliktade på hemmaplan, till skillnad från nu när de är i Sverige och allt ska skyllas på kvinnan. Mitt tips är att mannen kom hem och det ena ledde till det andra, med dödlig utgång.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-05-09 kl. 09:15. Anledning: stavfel!
Citera
2014-05-09, 09:03
Medlem
tigerwolfs avatar
Konstigt att skolan inte pressats att uttala sig, då de bör ha haft den största kontakten med flickan ! Vet hur fega de är att anmäla och det i sig är ett brott då de har skyldighet enligt lag att göra det. Men många chefer lägger locket på och låter lärarna hålla käft för myndigheter så att de slipper ta det obekväma beslutet! Anser att det ska bli skärpning på straff om man inte anmäler!
Citera
2014-05-09, 09:32
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:

Det vi har att förhålla oss till är en charmig karlslok som påstår att han är från Palestina, som har det rätta CVt att imponera på kärringarna från SOC och andra myndigheter, så att han får officiellt ta hand om en ensamkommande flicka. I en familj han inte kan ta hand om, med två egna små barn.
Var tolkar du in att han är charmig och att han rätt CV för att imponera på myndigheterna?

Det här med att han blev vårdnadshavare är intressant om man nu ska diskutera om det var rätt att utse honom till det. Jag är nyfiken på hur det går till när släktingar utses till vårdnadshavare. Som jag har förstått det bör man kolla i första hand om det finns släktingar som kan ta hand om barn som av någon anledning har mist sina föräldrar.

Ställs det då lägre krav på dessa blivande vårdnadshavare än vad det görs annars? Det känns ganska troligt att det är så. Bör en släkting som är tilltänkt som vårdnadshavare vara helt fläckfri? Eller kan det anses mer värdefullt att det finns släktskap? Vi kräver ju inte att vanliga föräldrar ska vara fläckfria för att få skaffa eller behålla sina barn.

Vad jag försöker komma fram till är om det verkligen är så enormt häpnadsväckande att denna man fick bli vårdnadshavare trots misstankar om misshandel och en snattande fru.
Citera
2014-05-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Jag tror ögonen blir lite bedragna också eftersom allt det rosa sticker fram i den grå omgivningen.

Jag tycker det är så märkligt att hon har så olika hull på bilderna. Bilden från skolan borde väl vara tagen någon gång under 2012 då bombningen ägde rum.

På den här bilden, trots att den är upplagd februari2013, borde rimligtvis vara från samma tid (2012) eftersom den misstänkte mannen är i Gaza i flickans föräldrahem.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=110498005800526&set=a.1104972191339 38.12786.100005209812622&type=3&theater

Känns som om det är en helt annan flicka. Mager och blek.

Det här är bara iakttagelser som gör mig lite undrande och jag spekulerar för fullt.

En sak man får ta i åtanke är att barn växer hela tiden och skillnaden i just hull på kroppen kan bli väldigt stor från hos barn i Yaras ålder. Många barn växer på längden spurtvis. "Babyhullet" försvinner och barnet får sedan ett annat utseende. Många barn har också svårt att få i sig mat om de blir sjuka så de kan tappa en del vikt och se tärda och bleka ut om de varit sjuka, även om det inte rört sig om någon allvarlig sjukdom. I allmänhet är det inte särskilt konstigt att utseendet på barn i Yaras ålder förändras.
Citera
2014-05-09, 09:48
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
En surdeg jag nämnde tidigt i tråden och som har med politik och vad som menas med asylskäl.

Det är politiskt korrekt att gilla Gaza, och vara för palestinier, men i den processen ser man mellan fingrarna på ett av de svåraste samhällena för kvinnor och barn att leva i, där de har nära noll människovärde.

Det ställs inga frågor, för denne man vet hur han ska prata sig igenom livet och hur han ska framställa sig själv och sin sak. Var han egentligen kommer ifrån är den intressanta frågan, för jag tror inte han kommer från Palestina!

Den kvinnan som gifte sig med honom måste ha brutits ner fort. Hon föll väl också för hans charm och löften, men hamnade i misär. Mannen lever dubbel eller trippeliv, och lämnar henne i Karlskrona utan pengar att klara av tre barn. Samtidigt som fasaden utåt ska hållas vid liv. Jag har bilden framför mig av en man som vill verka framgångsrik samtidigt som han påstår sig vara flykting.

Jag ser kvinnornas snatterierna som modern nödkriminalitet, en verklig misär, i bidrags-Sverige, där man menar så väl och allt blir så fel.

Det jag förundras över är alla dessa personer som arbetar yrkesmässigt med olika fall och ärenden och inte ser det uppenbara. Dessa svenska myndighetspersoner är inte ens blir mottagliga för upprepade signaler om att det handlar om tre barn som far mycket illa i Karlskrona, Sverige, värre än släktens övriga barn i Gaza.

För vi har här ett praktexempel på folk som söker sig till Sverige utan att ha egentliga asylskäl. Men de fixar och trixar för att få till sin sak, och då offras kvinnor och barn utan att tillfrågas. Och är utlämnade till män som inte tar hand om sin familj så som traditionen är bland dessa folk. För kvinnan fick bara känna på hans maktutövning, men i övrigt lämnades den lilla familjen vind för våg. För i Gaza så har kvinnorna varandra, och egna sociala skyddsnät där de stöttar varandra.

I Gaza så hade denne man inte kunnat leva det liv han levde med resor, och utan att ta ansvar för sin fru och barn. För männens makt är förpliktade på hemmaplan, till skillnad från nu när de är i Sverige och allt ska skyllas på kvinnan. Mitt tips är att mannen kom hem och det ena ledde till det andra, med dödlig utgång.
Har du varit i Palestina/Gaza eller på annat sätt satt dig in i könsrollerna där? Frågar av nyfikenhet - inte som någon spydig retorisk fråga. Jag har det inte, men detta är inte Afganistan ändå... Skulle också gissa att det kan variera mycket beroende på utbildningsnivå, socioekonomisk status, religion och sådant. De i tråden som har egna erfarenheter från regionen får gärna yttra sig.

Att de sociala nätverken, stödet och den sociala kontrollen som troligtvis skulle ha räddat flickan på hemmaplan brister när de kommer till Sverie, kan vi nog enas om i alla fall.

Men om styvmamman hade varit en bra människa i utsatt en situation så skulle hon väl ha gjort sitt bästa för att skydda barnen. Det verkar hon inte ha gjort. Hon saknar jobb men låter en 8-åring göra hushållsarbetet. Agerandet vid butiksstölden tyder inte på omtanke om barnen precis. Det kan absolut finnas nödstölder, då en i grunden hygglig människa känner sig tvungen att stjäla för att sätta mat på bordet åt sina barn, men att involvera barnen i stölden och sedan springa ifrån flickan är grymt.
Oavsett hur nödställd man är behöver man inte skicka ut frysande barn i Sverige. Omodernt och mindre snyggt klädda ja, men inte frysande. Det går att få begagnade kläder via kyrkor mm eller köpa väldigt billigt. Detta är inte bara ekonomisk nöd uan brist på omsorg och kärlek.

Misshandeln och vanvården är så långvarig och grov att jag tycker man måste anse båda föräldrarna som ansvariga. Den ena kan inte ha varit omedveten.

Sen kan man förstås undra hur man har råd att resa runt om det är knapert, men de detaljerna har i a f inte jag koll på.

Men uppenbart har familjen inte mått bra och de har levt i misär. Fattigdom, utsatt situation och ensamhet kan ju bidra till ytterligare problem. Om det inte finns personlighetsstörning med från början så funderar jag på om det kan vara fråga om missbruk och/eller psykisk sjukdom.
Senast redigerad av TigerKid 2014-05-09 kl. 09:52.
Citera
2014-05-09, 10:04
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Jag har snöat in på den bilden för att den är så välkomponerad om man jämför med de övriga bilderna jag har sett att familjen har tagit. Fotograferar själv en del, men skulle inte kunna göra en så här skicklig manipulation - om det nu är det. Däremot vet jag att det finns många duktiga PS-experter, inte minst i länder där propagandan är ett viktigt instrument och används flitigt.

Det andra skälet till min fundering är tidpunkten de släppte den till tidningen, varför vänta tills frågor dök upp gällande tidpunkt för resor osv? Det är ju en arrangerad bild efter en mycket dramatisk händelse, som givetvis alla som bor i Gaza minns, och det är en bild som väcker förståelse för familjens flyktbehov, så varför vänta några dagar? Om det inte var för att bilden skulle tillverkas.
Illasinnat av mig kanske, men så tänker jag.
Har den varit publicerad? (Förlåt, har inte följt hela tråden). I så fall kan man väl misstänka att en fotograf tagit bilden. Inte konstigt om den sticker ut från familjebilderna...

Den har väl upplägget som sådana artiklar om drabbade personer brukar ha, även i Sverige (fast här blir det förstås mest I-landsproblem). "Översvämningen förstörde deras hus". "Barnens skola fick rivas p g a mögel". "De missade drömresan - får inte ersättning för biljetterna" (ledset par poserar med biljetter).
Citera
2014-05-09, 10:12
Medlem
Minimois avatar
Upptäckte nu att jag skrivit "fastställt" fast jag tänkt "underställt". LVU på pojkarna födda -10 och -13 har underställts domstol, och inte fastställts än.

Intressant artikel:

Citat:
Mot bakgrund av våra erfarenheter av nuvarande barndödsfallsutredningar anser vi att verksamheten inte uppfyller det syfte som var bakgrunden till införandet av Lex Bobby, skriver en barnläkare och två rättspsykiatriker.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lex-bobby-fungerar-for-daligt_3541836.svd

Har sökt men ej hittat Yaras påstådda god man-förordnande.
Senast redigerad av Minimoi 2014-05-09 kl. 10:38.
Citera
2014-05-09, 10:13
Medlem
janssonkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Nej är det sant??? Fy fan

Vad har du mer hört?

Inte sant till 100% men min mormor som berättade det och vart skulle hon hört ett falskt rykte? så någorlunda sant är det ju iaf, hemskt.

Inget just nu kanske kommer mera.

MVH JK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in