2014-05-09, 10:20
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssonkarl
Inte sant till 100% men min mormor som berättade det och vart skulle hon hört ett falskt rykte? så någorlunda sant är det ju iaf, hemskt.

Inget just nu kanske kommer mera.

MVH JK
Från typ vem som helst. Du vet väl hur det fungerar med hörsägen - när information, spekulation och folks egna slutsatser sprids från mun till mun och blandas med varandra.

EDIT: men jag tvivlar inte på att hon var illa medfaren.
Citera
2014-05-09, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Har den varit publicerad? (Förlåt, har inte följt hela tråden). I så fall kan man väl misstänka att en fotograf tagit bilden. Inte konstigt om den sticker ut från familjebilderna...

Den har väl upplägget som sådana artiklar om drabbade personer brukar ha, även i Sverige (fast här blir det förstås mest I-landsproblem). "Översvämningen förstörde deras hus". "Barnens skola fick rivas p g a mögel". "De missade drömresan - får inte ersättning för biljetterna" (ledset par poserar med biljetter).

BLT/Sydöstran publicerade bilden härom dagen, pappan har skickat den för att visa att Y var i Gaza i november 2012 . Hon (eller vem det nu är) står på bilden framför sin bombade skola. Enligt pappan så var det bombningen av skolan som gjorde henne så bedrövad att de beslöt skicka henne till Sverige.

Jag tvivlar inte på att hennes skola blev bombad, två skolor bombades i just deras bostadsområde i november 2012.

Jag tvivlar på att bilden föreställer Y*ra. Hennes ansiktsform stämmer inte, och håret är rakt fast det är lockigt på precis alla andra bilder av henne som finns i mammans fb-album. Det som stämmer är den rosa jackan, den har hon på flertalet bilder tagna i Sverige. Men på de första bilderna från Sverige (februari 2013) har hon en mörk jacka. Jag tror att hon kom med den, och att den rosa är köpt åt henne i Sverige. Därför förvånade det mig att den dök upp på en bild från Gaza.

Motivet för att skicka en manipulerad bild till tidningen vet jag förstås inte, men jag tror att det har att göra med att hennes vistelsetid i Sverige har ifrågasatts. Familjen i Gaza har släktingar som följer medierna, och troligen även våra spekulationer här. De verkar vara angelägna att visa andra motiv för hennes sverigeresa än att vara ankarbarn. Detta trots att familjen ansökte om anknytningsinvandring några månader efter att hon kom hit. Inte för att jag tycker det är fel, men det kanske det finns andra som gör. Myndigheterna där de bor och delar av den egna släkten kanske inte har vetat om deras avsikter.
Citera
2014-05-09, 10:58
Medlem
Minimois avatar
Den omdiskuterade bilden visar ingenting när det inte kan bevisas när den är tagen. Är skolan återuppbyggd idag, eller kan barn fortfarande fotas framför ruinerna?

Citat:

Det jag menar är att bilden kan ha varit publicerad i lokala media då bombningen av skolan var aktuell.

Google ger att bilden inte finns någonstans tidigare (när man söker på den).
Senast redigerad av Minimoi 2014-05-09 kl. 11:03.
Citera
2014-05-09, 11:01
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
BLT/Sydöstran publicerade bilden härom dagen, pappan har skickat den för att visa att Y var i Gaza i november 2012 . Hon (eller vem det nu är) står på bilden framför sin bombade skola. Enligt pappan så var det bombningen av skolan som gjorde henne så bedrövad att de beslöt skicka henne till Sverige.

Jag tvivlar inte på att hennes skola blev bombad, två skolor bombades i just deras bostadsområde i november 2012.

Jag tvivlar på att bilden föreställer Y*ra. Hennes ansiktsform stämmer inte, och håret är rakt fast det är lockigt på precis alla andra bilder av henne som finns i mammans fb-album. Det som stämmer är den rosa jackan, den har hon på flertalet bilder tagna i Sverige. Men på de första bilderna från Sverige (februari 2013) har hon en mörk jacka. Jag tror att hon kom med den, och att den rosa är köpt åt henne i Sverige. Därför förvånade det mig att den dök upp på en bild från Gaza.

Motivet för att skicka en manipulerad bild till tidningen vet jag förstås inte, men jag tror att det har att göra med att hennes vistelsetid i Sverige har ifrågasatts. Familjen i Gaza har släktingar som följer medierna, och troligen även våra spekulationer här. De verkar vara angelägna att visa andra motiv för hennes sverigeresa än att vara ankarbarn. Detta trots att familjen ansökte om anknytningsinvandring några månader efter att hon kom hit. Inte för att jag tycker det är fel, men det kanske det finns andra som gör. Myndigheterna där de bor och delar av den egna släkten kanske inte har vetat om deras avsikter.
Jag tycker det låter som en väldigt långsökt teori. Frisyrer - inte minst lockighet varierar...
Långt eller kort, nytvättat eller ej, typ av schampo och balsam, stylingprodukter, hur är håret torkat - blåst ut med fön och borste eller självtokat, fuktigt eller tort väder, om håret är eller varit uppsat i svans eller flätat.

(Känns inte som man skulle behöva säga det här...)

Det jag menar är att bilden kan ha varit publicerad i lokala media då bombningen av skolan var aktuell.
Citera
2014-05-09, 11:02
Medlem
Citat:
Har du varit i Palestina/Gaza eller på annat sätt satt dig in i könsrollerna där? Frågar av nyfikenhet - inte som någon spydig retorisk fråga. Jag har det inte, men detta är inte Afganistan ändå... Skulle också gissa att det kan variera mycket beroende på utbildningsnivå, socioekonomisk status, religion och sådant. De i tråden som har egna erfarenheter från regionen får gärna yttra sig.

Att de sociala nätverken, stödet och den sociala kontrollen som troligtvis skulle ha räddat flickan på hemmaplan brister när de kommer till Sverie, kan vi nog enas om i alla fall.

Men om styvmamman hade varit en bra människa i utsatt en situation så skulle hon väl ha gjort sitt bästa för att skydda barnen. Det verkar hon inte ha gjort. Hon saknar jobb men låter en 8-åring göra hushållsarbetet. Agerandet vid butiksstölden tyder inte på omtanke om barnen precis. Det kan absolut finnas nödstölder, då en i grunden hygglig människa känner sig tvungen att stjäla för att sätta mat på bordet åt sina barn, men att involvera barnen i stölden och sedan springa ifrån flickan är grymt.
Oavsett hur nödställd man är behöver man inte skicka ut frysande barn i Sverige. Omodernt och mindre snyggt klädda ja, men inte frysande. Det går att få begagnade kläder via kyrkor mm eller köpa väldigt billigt. Detta är inte bara ekonomisk nöd uan brist på omsorg och kärlek.

Misshandeln och vanvården är så långvarig och grov att jag tycker man måste anse båda föräldrarna som ansvariga. Den ena kan inte ha varit omedveten.

Sen kan man förstås undra hur man har råd att resa runt om det är knapert, men de detaljerna har i a f inte jag koll på.

Men uppenbart har familjen inte mått bra och de har levt i misär. Fattigdom, utsatt situation och ensamhet kan ju bidra till ytterligare problem. Om det inte finns personlighetsstörning med från början så funderar jag på om det kan vara fråga om missbruk och/eller psykisk sjukdom.

Jag har rest mycket och vistats i Asien och i långa perioder, och arbetat med dessa frågor. Vet en hel del om situationen i Gaza, som är ett helvete för kvinnor och barn.

Att det var misär i hemmet på alla nivåer kan vi nog enas om. Det handlar om en traditionell familj där kvinnan har all rätt att förvänta sig pengar till hushållet. Det verkar vara en familj på mannens villkor, där mannen lever ungkarsliv. Mannen framstår som välanpassad till livet i väst och tar för sig, han är välklädd, men en fasad utåt som framgångsrik. Som en man i sina bästa år som bortser ifrån det ansvar han har som familjefar och försörjare.

En kulturkrock, som resulterar i att mannen uppfattar att livet i Sverige är roligare än vad det är i verkligheten för småbarnsföräldrar. Mannen tar till sig nya seder och bruk på egna villkor, utan att uppfatta de skyldigheter han har som familjefar, även i Sverige.

Mannen har tagit friheten i väst och i Sverige till nya nivåer, även för vår syn på saken. Det måste ha varit en svår situation för kvinnan att klara situationen på egen hand, med en piga till hjälp, som visade sig vara ytterligare ett barn. Det är så omdömeslöst.

Hade en svensk kvinna hamnat i denna situation hade hon fått stöd av myndigheterna, för situationen var orimlig. Inga pengar och säkert bara en massa brutna löften från en man som tröttnat på henne och barnen.

Det ska bli spännande att se vad kvinnans advokat kommer ta fram, för hon kommer inte få ta smällen för detta i Sverige, trots att det är mångas "heder" som står på spel. Skulle inte förvåna mig om saken slutar med att hon får skyddad identitet och får stanna ensam i Sverige av humanitära skäl. Det är ju hennes släkt som redan finns här.

I detta fall har kvinnan högst trovärdighet, då ingen kommer gå på det påhittade överjaget i mannens facebook. Skulle inte förvåna mig om hon också varit skräckslagen för honom. Kvinnan var inte ensam med barnen när den lilla flickan dödades.

På mannens facebook saknas det familjebilder, bara några enstaka på sönerna. Han visar upp en bild av sig själv, som i eftertankens tid visar på att frågan om vem han är, bakom det tomma skalet är en legitim fråga.

Hur denne man ska förklara nu i efterhand att han inte tog hand om sin familj, är en omöjlighet, där han vanhedrat hela släkten i Gaza. För det handlar ju alltid om skammen att bli upptäckt!

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=389934641152412&set=pb.100004076391 438.-2207520000.1399623178.&type=3&theater
Citera
2014-05-09, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Denna oerhörda tragedi är bara toppen på isberget, det kom i dagen för att just denna flicka fick sätta livet till och det finns många fler som både är pigor och behandlas som boskap.

Problemet är att myndigheterna vågar inte kontrollera, vågar inte följa upp, vågar egentligen ingenting för de anställda är livrädda för "rasistkortet", ja precis så långt har det gått idag i sverige så får barn vara handelsvara och pigor.

Ingen vågar ifrågasätta vem barnet är, varifrån, hur etc. MigV stämplar in vuxna och familjen med ytterst naiv kontroll om sanning mm. Stämpla PUT och håll käft.

Mitt inlägg är inte OT för samhället stämplar sig förbi kontrollen istället för att utföra den som sig bör. Flickan var av invandrarbakgrund, då vågar inte skola o myndighet att verkligen ta tag i saken för just "rasistkortet" kommer upp som ett brev på posten. Hennes liv hade ej behövt förspillas p.g.a. politiker och en naiv hållning till vad som händer i verkligheten.

Denna flicka och hennes liv togs av GM men också av ett samhälle som inte ställer krav på alla medborgare och framförallt dem som kommer till landet med visionen att vara ärlig och uppriktig, så är inte fallet vilket är väl känt.

Åklagarens beskrev så man förstår att detta är ingen kindpuss utan flickan har blivit utsatt för jävligt grovt våld. Problemet är väl att "signa" in GM för lagen är inte så tydlig då det gäller fler misstänkt GM än en som varit delaktig. Jag är rädd att båda går fri för mord om inte polisen har bra teknisk bevis, deras insats på brottsplats kan vara avgörande.

Glömde tillägga, Therese och grannen som vågade och gjorde det, anmälde missförhållandena som de misstänkte med väl grund. Rosor.

Spot on. Vi skall också komma ihåg att Migrationsverket är ingen egen beslutande myndighet i grunden, utan styrda av våra politiker. Det finns en uppsjö av utsagor från anställda vid Migrationsverket där de reagerar på myglet, slappheten, bristen på kontroll etc, men de får yttra dessa anonymt. Säger hyfsat mycket om Sveriges helt sjuka invandringspolitik!!
Citera
2014-05-09, 11:26
Medlem
Elina_83s avatar
Vet inte om denna bilden vart uppe men för ett tag sen pratades det om "soffan" och vart den möjligen var. Nu vet jag inte heller om det är relevant. men i bakgrunden ser man soffan och dom blommorna.
https://fbcdn-photos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/t1.0-0/421129_103805016417814_1692248028_n.jpg
Citera
2014-05-09, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har rest mycket och vistats i Asien och i långa perioder, och arbetat med dessa frågor. Vet en hel del om situationen i Gaza, som är ett helvete för kvinnor och barn.

Att det var misär i hemmet på alla nivåer kan vi nog enas om. Det handlar om en traditionell familj där kvinnan har all rätt att förvänta sig pengar till hushållet. Det verkar vara en familj på mannens villkor, där mannen lever ungkarsliv. Mannen framstår som välanpassad till livet i väst och tar för sig, han är välklädd, men en fasad utåt som framgångsrik. Som en man i sina bästa år som bortser ifrån det ansvar han har som familjefar och försörjare.

En kulturkrock, som resulterar i att mannen uppfattar att livet i Sverige är roligare än vad det är i verkligheten för småbarnsföräldrar. Mannen tar till sig nya seder och bruk på egna villkor, utan att uppfatta de skyldigheter han har som familjefar, även i Sverige.

Mannen har tagit friheten i väst och i Sverige till nya nivåer, även för vår syn på saken. Det måste ha varit en svår situation för kvinnan att klara situationen på egen hand, med en piga till hjälp, som visade sig vara ytterligare ett barn. Det är så omdömeslöst.

Hade en svensk kvinna hamnat i denna situation hade hon fått stöd av myndigheterna, för situationen var orimlig. Inga pengar och säkert bara en massa brutna löften från en man som tröttnat på henne och barnen.

Det ska bli spännande att se vad kvinnans advokat kommer ta fram, för hon kommer inte få ta smällen för detta i Sverige, trots att det är mångas "heder" som står på spel. Skulle inte förvåna mig om saken slutar med att hon får skyddad identitet och får stanna ensam i Sverige av humanitära skäl. Det är ju hennes släkt som redan finns här.

I detta fall har kvinnan högst trovärdighet, då ingen kommer gå på det påhittade överjaget i mannens facebook. Skulle inte förvåna mig om hon också varit skräckslagen för honom. Kvinnan var inte ensam med barnen när den lilla flickan dödades.

På mannens facebook saknas det familjebilder, bara några enstaka på sönerna. Han visar upp en bild av sig själv, som i eftertankens tid visar på att frågan om vem han är, bakom det tomma skalet är en legitim fråga.

Hur denne man ska förklara nu i efterhand att han inte tog hand om sin familj, är en omöjlighet, där han vanhedrat hela släkten i Gaza. För det handlar ju alltid om skammen att bli upptäckt!

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=389934641152412&set=pb.100004076391 438.-2207520000.1399623178.&type=3&theater

Har du varit i Gaza och vet att det förhåller sig på det sätt du beskriver? Att du vet att det är ett helvete för kvinnor och barn? (syftar inte på konflikten utan på familjestrukturerna)
Jag har varit i Gaza och håller inte med. Men det beror på om du syftar på flyktinglägren eller medelklassen i Gaza. Y*R*As familj kommer alltså inte från något flyktingläger utan från lägre medelklass. Att du har arbetat i Asien och jobbar med frågan
är inte samma sak som att du kan uttala dig kategoriskt om hur det fungerar i Gaza.

Jag vill veta om du har varit där och jobbat? Inte vad andra sagt. Och var du i så fall har varit. så du slänga dig med den formen av generella termer som också uttrycker en hel del förakt. Framförallt för "kvinnorna och barnen". Jag vet en hel kvinnliga Gazabor som skulle bli riktigt, riktigt förbannade över den beskrivningen. Och varför vi skall vi enas om att det var ett "helvete på alla nivåer i just denna familj"? Om du nu inte syftar på konflikten. Det låter inte så.

och där gick man off topic så det visslade..men blir så förbannat trött på alla vanföreställningar
om exakt hur det är i ett land. Och om "stackars kvinnor och barn" i andra länder. Du inser inte hur föraktfull du är när du gör den formen av uttalanden.

Men Ta det i ett Pm snälla så slipper vi trådutrymme. Komplicerad tråd som det är
Senast redigerad av VemKom 2014-05-09 kl. 11:50. Anledning: edit
Citera
2014-05-09, 11:46
Medlem
Citat:

Det verkar inte så, det finns tusentals bilder från bombningarna 2012, oerhört dramatiska och otäcka bilder av sårade, döda och panikslagna människor, bränder och rykande ruiner. Den här bilden är tagen efter att det värsta var över, men med en hel del bråte kvar. För övrigt finns det inga bilder av bomber och förstörelse i familjens olika fb-album. Inte heller denna bild finns där, det, och den svaga likheten med Y fick mig att börja fundera.
Bilden kanske helt saknar relevans, men folk nystar i allt möjligt här, så varför inte även detta?
Citera
2014-05-09, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Den omdiskuterade bilden visar ingenting när det inte kan bevisas när den är tagen. Är skolan återuppbyggd idag, eller kan barn fortfarande fotas framför ruinerna?

Google ger att bilden inte finns någonstans tidigare (när man söker på den).
Nåja, bilden lär knappast vara tagen före bombningarna ...
Jag letar fortfarande efter tecken på manipulationer
Citera
2014-05-09, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Det verkar inte så, det finns tusentals bilder från bombningarna 2012, oerhört dramatiska och otäcka bilder av sårade, döda och panikslagna människor, bränder och rykande ruiner. Den här bilden är tagen efter att det värsta var över, men med en hel del bråte kvar. För övrigt finns det inga bilder av bomber och förstörelse i familjens olika fb-album. Inte heller denna bild finns där, det, och den svaga likheten med Y fick mig att börja fundera.
Bilden kanske helt saknar relevans, men folk nystar i allt möjligt här, så varför inte även detta?

En kort tanke om bilden och varför jag tror att den är ett blindspår. Synd om ni lägger
kraft och energi där det kanske inte behövs.

Bilder på bombade skolor och små barn är inte ovanligt i Gaza och deras syfte med bilden i tidningen var ju att skapa förståelse för Y*R*. Också vanligt. Eftersom det var syftet kunde de använt vilken bild som helst. Det finns gott om ruinhöger där en liten flicka kan stå och se ledsen ut. Bildrtexten kunde till och med vara. Y utanför sin bombade skola. Utan skolan i bild
Eller Y ledsen för att man bombat ett bostadshus, sjukhus eller what ever på någon annan bild.
Man hade uppnått samma syfte.

Varför anstränga sig att förfalska en bild och dessutom från en tydlig miljö som man vill dölja att Y inte varit vid den tidpunkt man påstår?

Förstår du hur jag menar? Man går inte bara över ån efter vatten utan man ger uppmärksamhet åt precis det faktum man vill dölja.
Senast redigerad av VemKom 2014-05-09 kl. 12:19.
Citera
2014-05-09, 12:10
Medlem
Bempa75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssonkarl
Bor i karlskrona, riktigt hemskt detta och på omvägar har jag fått veta att inte ett ben i flickans kropp var helt.

Vila i fris stackars flicka

Nackskott, JATACK!

MVH JK

Omvägar. Någon insatt med fakta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här