2014-05-09, 00:43
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det mesta talar för att epilogen i "Fallet Vatchaareeya Bangsuan" skrevs med hovrättsdomen, jag har i varje fall inte hört att ifrågavarande åklagarkärringar har gjort en framställan hos Riksåklagaren med begäran om överprövning av hovrättsdomen hos HD. Game over med största sannolikhet, för att tillgripa ett flitigt använt uttryck i dess olika former .. "Sannolik"
Jo, det är nog så dessvärre.
Är det förresten inte på hög tid att lämna in en sån framställan nu om det ska göras?
Det har ju gått ett bra tag sedan hovrättsdomen föll.
Hur länge får man egentligen vänta med att skicka in sina papperstravar?
Senast redigerad av Grandioso 2014-05-09 kl. 00:46.
Citera
2014-05-09, 00:53
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Utmärkt skrivet!
Ja, de flesta ryser nog över det faktum att man kan komma så här pass förbluffande billigt
undan för det som skedde med stackars Vatchareeya Bangsuan.
Det är rent anstötligt och skadar tilltron till det svenska rättsväsendet.
Inte bra alls.
Och därför önskar jag verkligen att HD fann det berättigat att låta det här målet dra en
vända till även om jag inser hur utsiktslöst nånting sånt ter sig.

Det kanske mest allvarliga är den signal som man sänder ut: det lönar sig att neka och att tiga, det straffar sig att säga sanningen.

Min personliga åsikt är att om domstolen anser att någon har tagit någon annans liv och är säker på den saken, ja då måste det ju betyda att den tilltalade har alla chanser i världen att berätta vad som har hänt. Om dådet har skett i affekt så har han chansen att lägga fram argument för att så har varit fallet. Om han inte tar den chansen så måste den enda rimliga påföljden bli mord.

Men här har domstolen resonerat tvärtom. Dom är säkra på att han har begått handlingen (och då talar vi om en säkerhet i jordiska termer, inte om en kosmisk sannolikhetskalkyl). Men eftersom den tilltalade tiger så belönar man honom med dråp. Och det är ett problem.
Citera
2014-05-09, 00:59
Medlem
Citat:
KJ:s ljugande är en lika säker indikation på hans inblandning i VB-mordet som blodbesudlingen i Sonatan. Om man ponerar att KJ inte varit ensam i det här, vilken jag menar är mer än osannolikt att han inte har varit - vad har han då gjort sig skyldig till ? Hur långt sträcker sig KJ:s inblandning ? Agerat passiv åskådare - eller varit aktiv deltagare i dödandet ? Med tanke på KJ:s omvittnade och uttalade intresse för att döda en människa, är svaret givet. Ponera vidare att KJ genom Thomas Olsson begär pt och överklagar hovrättsdomen - eller begär resning om något år. hur stor är möjligheten att Olsson får Kristoffer Johansson försatt på fri fot med ett tillerkänt, betydande skadestånd på fickan ? Mikroskopisk, skulle jag säga. KJ har anledning att ta med TO och dråpdomen i sin aftonbön om kvällarna ..
Jag är helt övertygad att det blir överklagan av hovrättsdomen. Videofilmen med söket i skuffen bevisar att KJ har aldrig transporterat något lik, och att det inte funnits något lik i skuffen.
Senast redigerad av Lagro 2014-05-09 kl. 01:02.
Citera
2014-05-09, 01:02
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jo, det är nog så dessvärre.
Är det förresten inte på hög tid att lämna in en sån framställan nu om det ska göras?
Det har ju gått ett bra tag sedan hovrättsdomen föll.
Hur länge får man egentligen vänta med att skicka in sina papperstravar?

Hovrättsdomen vinner laga kraft fyra veckor räknat från utslaget. Blir väl deadline 14 maj om jag räknat rätt ..
Citera
2014-05-09, 01:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag är helt övertygad att det blir överklagan av hovrättsdomen. Videofilmen med söket i skuffen bevisar att KJ har aldrig transporterat något lik, och att det inte funnits något lik i skuffen.

Du menar att har VB i ett sammanhang (död eller levande) eller i delar, inte transporterats i KJ:s Sonata så betyder detta att KJ inte kan vara en av gärningspersonerna som dödade Vatchareeya Bangsuan ? Kan du utveckla det resonemanget i en logisk förklaring varför så inte kan vara fallet ?
Citera
2014-05-09, 01:46
Medlem
Citat:
Du menar att har VB i ett sammanhang (död eller levande) eller i delar, inte transporterats i KJ:s Sonata så betyder detta att KJ inte kan vara en av gärningspersonerna som dödade Vatchareeya Bangsuan ? Kan du utveckla det resonemanget i en logisk förklaring varför så inte kan vara fallet ?
Hunden Uno är tränad för att markera mänsklig förruttnelselukt, det är en likspårhund.
Den markerar exempelvis blod som kommer från en avliden person och vävnader från avliden.
Vid söket i skuffen med hunden Uno markerade den inte för blodet som blandannat fanns på listen, även om nosen var i närheten.
Orsaken till det är att Uno markerar inte för blod som kommer från levande person.
Därför kan påstås att blodet som fanns i skuffen kom från VB när hon levde ,och det är bevisat att det var VB:s blod.
Eftersom blodet kommit från en levande person har det inte kommit från någon kropp eller kroppsdelar i skuffen som påståtts.
Blodet från VB som fanns i skuffen och på listen måste ha kommit dit på något sätt och den enda möjligheten är att det är planterat dit.
Jag anser man kan utesluta att det är från någon skada som VB skulle haft.
Citera
2014-05-09, 02:01
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
.
Eftersom blodet kommit från en levande person har det inte kommit från någon kropp eller kroppsdelar i skuffen som påståtts.
Blodet från VB som fanns i skuffen och på listen måste ha kommit dit på något sätt och den enda möjligheten är att det är planterat dit.
Om det skulle vara som du påstår att blodet måste ha kommit från en levande Vatchareeya
så skulle det i så fall ha kunnat handla om att hon slogs medvetslös och placerades
i bakluckan för att dödas senare. Medan hon då låg där så rann det ut lite blod från henne
där hon blivit slagen.

Plantering?
Jo, du, inte ens KJ själv hävdar något sådant längre.
Det är nog bara för dig att inse att lille Kristoffer var SKYLDIG och duktige Uno hjälpte till
att sätta dit honom.
Citera
2014-05-09, 02:12
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Hunden Uno är tränad för att markera mänsklig förruttnelselukt, det är en likspårhund.
Den markerar exempelvis blod som kommer från en avliden person och vävnader från avliden.
Vid söket i skuffen med hunden Uno markerade den inte för blodet som blandannat fanns på listen, även om nosen var i närheten.
Orsaken till det är att Uno markerar inte för blod som kommer från levande person.
Därför kan påstås att blodet som fanns i skuffen kom från VB när hon levde ,och det är bevisat att det var VB:s blod.

Oavsett kadaverinlukt och hur drivna dessa likhundar (Uno och Ulf ?) än är så kan jag inte se varför deras reaktioner (eller uteblivna reaktioner) är liktydigt med att KJ inte kan ha någonting med mordet på Vatchareeya Bangsuan att göra. Hur menar du att likhundar kan friskriva en misstänkt, åtalad och sedermera i två instanser dömd person från delaktighet i ett mord med så många andra omständigheter pekande mot sig ? Varför ljuger KJ så ofta i de förhör som hållits med honom om han inte har någonting att dölja, dvs inte på något sätt är inblandad/delaktig i VB-mordet. Det är detta jag vill att du reder ut och förklarar i ett logiskt resonemang, rensat från likhundar och kadaverinlukt. Eller är det för mycket begärt ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-09 kl. 02:50.
Citera
2014-05-09, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Båda hundarna, Kompis och Uno reagerar på lik. Alltså har två hundar undersökt tejpen och inte markerat.

Lustigt att när det går emot KJ försöker man med fler hundar. När det går FÖR att KJ är skyldig, nöjer man sig med en hund. Sjukt!
Citera
2014-05-09, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Jag tror inte KJ har någon diagnos alls. Kan man ifrågasätta åklagare, erfarna utredare, domare mfl så kan man nog vara en smula tveksam till en eller ett par läkare och sociala i Boden.
Rimligt?

Fråga pappan. Han om någon skulle vara glad om KJ inte hade någon diagnos. Tror du det är någon lek eller?
Citera
2014-05-09, 06:21
Medlem
Citat:
Hovrättsdomen vinner laga kraft fyra veckor räknat från utslaget. Blir väl deadline 14 maj om jag räknat rätt ..
Du kan slopa räknandet. Det står den 14 maj i domen.
Citera
2014-05-09, 06:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Lustigt att när det går emot KJ försöker man med fler hundar. När det går FÖR att KJ är skyldig, nöjer man sig med en hund. Sjukt!
Inte konstigare än att om man har personsök börjar man ofta med en hund. Om den inte hittar spår sätter man in flera. Hittar den första hunden personen är det ju dumt att därefter sätta in skallgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in