• 1
  • 2
2014-05-08, 23:27
Medlem
Alla känner till att svenskt kött ska vara så mycket bättre än importerad kött från t.e.x Tyskland. Vad jag inte förstå är i så fall hur kan tyskarna acceptera detta? Tyskland är lika utvecklad som Sverige och befolkningen har minst lika bra ekonomi och utbildning som Sverige. Varför bry de sig inte om att äta bättre kött? Om tyskarna vet att svenskt kött är så mycket bättre än deras egen kött så tycker jag det är konstig att de inte gör något åt det? Antingen satsa pengar på förbättring av kött produktion eller så borde de vara intresserad att importera kött från Sverige. Många tyskar har säkert råd att betala extra för importerad kött från Sverige och eftersom Tyskland är mycket större Sverige så borde efterfrågan på Svenskt kött vara så stor att det påverka tillgången på svenskt kött i Sverige?

Vad är förklaringen till detta? Är tyskarna dumma som inte vet att deras kött är sämre? Bry de sig inte om att de äter dålig kött? Eller är det kanske en myt att Svenskt kött är bättre?
Citera
2014-05-08, 23:28
Bannlyst
Tyskland har också rätt bra kött, bland annat merparten av all bacon som säljs är just från Tyskland. Du tänker nog mer på irländsk köttfärs som ofta har haft salmonella.

Det är fler saker att ha i åtanke gällande svenskt kontra utländskt kött, dels gynna de svenska bönderna sen minska utsläppen.
Citera
2014-05-08, 23:29
Medlem
Tror egentligen de menar att man ska äta svenskt kött eftersom att det transporteras inte lika långt som det tyska. Tror egentligen inte köttet i sig är sämre än det svenska.
Citera
2014-05-08, 23:32
Medlem
Vohkuns avatar
Det är ganska uppenbart att färskt kött är godare än sådant som transporterats i sunkiga färjor flera mil. Jag tycker t.ex att Norrländskt kött smakar mycket bättre än kött från södra Sverige, så smaken kanske ligger i vad man är van vid?
Citera
2014-05-08, 23:32
Medlem
PiusXIIIs avatar
Kvaliteten tror jag inte generellt sett är sämre. Jag har även köpt billigt kött från Irland, och det var inget fel på det.
Citera
2014-05-08, 23:35
Medlem
AlfaQhards avatar
Kött som kött, Tyskland och Danmark är med i EU och följer deras direktiv för att odla kött till konsumtion. De försöker lura dig att svenskt kött är bättre för att tjäna mer pengar, inget mer inget mindre.
Citera
2014-05-08, 23:35
Medlem
Knotknets avatar
Det råder sjukt mycket okunnighet när det gäller kött. Det finns inget som heter svenskt kött i den bemärkelsen att allt svenskt kött skulle hålla samma kvalitet. Det skiljer sig från gård till gård. Det gör det även utomlands. Det finns otroligt mycket mer än ursprungsland för att bedöma köttets kvalitet.
Citera
2014-05-08, 23:38
Medlem
Pinwheels avatar
Svenskar tycker att svenskt kött är bäst. Tyskar tycker att tyskt kött är godast.. Irländare tycker att deras kött smakar allra bäst osv. Go figure.
Citera
2014-05-08, 23:50
Medlem
Vohkuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Det råder sjukt mycket okunnighet när det gäller kött. Det finns inget som heter svenskt kött i den bemärkelsen att allt svenskt kött skulle hålla samma kvalitet. Det skiljer sig från gård till gård. Det gör det även utomlands. Det finns otroligt mycket mer än ursprungsland för att bedöma köttets kvalitet.
Mm, precis.
Det finns bondgårdar i min ort som jag anser är en av de bästa i Sverige till gårdar som inte alls har någon kvalitet på sitt kött.
Citera
2014-05-08, 23:51
Medlem
Framtyrs avatar
http://unvis.it/www.mynewsdesk.com/s...aallning-49720
http://unvis.it/www.gp.se/nyheter/de...k-djurhallning

Var inte länge sedan jag läste att man använder 67 gånger mer antibiotika på grisar i Tyskland än i Sverige, sedan så sponsrar nog dom flesta hellre Svenska bönder. Det allra bästa är ju om man köper ekologiskt, även om det är dyrare.
Senast redigerad av Framtyr 2014-05-09 kl. 00:03.
Citera
2014-05-09, 00:13
Medlem
Vi har ett helt annat djurskydd i Sverige än övriga världen.
Citera
2014-05-09, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
http://unvis.it/www.mynewsdesk.com/s...aallning-49720
http://unvis.it/www.gp.se/nyheter/de...k-djurhallning

Var inte länge sedan jag läste att man använder 67 gånger mer antibiotika på grisar i Tyskland än i Sverige, sedan så sponsrar nog dom flesta hellre Svenska bönder. Det allra bästa är ju om man köper ekologiskt, även om det är dyrare.
Det sjuka är att det finns vuxna i Sverige idag som inte vet att det är så här. Eller ännu värre, inte förstår innebörden av det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in