2014-05-07, 21:14
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11xx22
Håller med men undrar ändå vad läget är värt? Fiiinare än såkanman väl knappast bo i Hbg?

Så är det. Sträckan mellan Helsingborg och Sofiero är den absoluta gräddhyllan i området. Enligt min mening väldigt överreklamerat. Noblessen trängdes väl för att få en skymt när kung Gustav VI Adolf gick på strandpromenad där en gång i tiden. Men varför området är så himla hett nuförtiden övergår mitt förstånd. Det finns bättre strandlägen, och den där vägen är ganska trafikerad. Det är väl hett för att det är hett, typ. Och dyrt för att det är dyrt. Nånstans måste dom ju bo som vill slippa trängas med fattiglapparna...
Citera
2014-05-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Vilket vanställt hus! Dessutom går inte plåtfärgen och den röda färgen ihop, inte ens när den gröna plåtfärgen falnat...

Shit pommes frites! Plöja ner 4,5 mille i ett hus i Bondstorp, då har man antingen ballar av stål eller mer pengar än förstånd.
Citera
2014-05-07, 22:12
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Och därefter ute från 2013-06-28 under 177 dagar för 9 400 000 kr
Tack så hemskt mycket, den biten hade jag missat. Booli vill verkligen vara bäst.
http://www.booli.se/bostad/parhus/palsjo/sofierovagen+4b/1459047
Citera
2014-05-08, 00:35
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Personligen blir jag bara orolig för såna människor. Allting är yta, allt är for show. Det där hemmet är lika praktiskt oanvändbart som vilkensomhelst asketisk arkitektdröm i slipad betong. Förutom diskstället, som uppenbarligen behövs av rent praktiskt skäl så finns det inte en enda pinal på det där stället som faktiskt används. Allt är för prydnads skull. Till och med shampoflaskorna är överhällda i passande tidstypiska attribut.

Och allt är välstädat, i sitt shabby-chiciga ordnade kaos. Allting står på rätt sin rätta plats, ingenting går att flytta på. Till och med smörkärnan ser ut som om någon bara ställde den lite klädsamt vårdslöst ifrån sig när dom kärnade smör. Hela huset är inrett som om dom bara väntade på att Residence skulle komma på oväntat besök och fotografera härligheten. Ja, det är snyggt, men vem fan vill bo i ett dockskåp?
I de flesta ostylade hem - inte minst där jag sitter och skriver - skulle mycket vara vunnet på att få det mer genomtänkt. En enhetlig och genomförd stil är något man strävar efter, men det liksom inte meningen att det ska lyckas till 100%. Det måste alltid finnas något lite skevt och omatchat. Något som hamnat där av en slump, något man sparar av affektionsvärde eller för att inte såra mormor.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ägaren är stylist och har butik som säljer bla. inredning. När jag googlar så har detta hus varit med i minst en inredningstidning. Wow-effekten infinner sig omedelbart men det behöver ju inte innebära att man nödvändigtvis gillar det man ser. + för engagemanget och väl genomförd inredning. - för att det blir för stereotypt.
Tänkte väl det men du lyckades bättr med säkningen. Jo, precis, arbetsinsatsen är imponerande oavsett.

Snabby chic är inte min stil. Tanter iblommiga gummistövlar och skrynkliga linnepaltor med volanger. Här är det i a f elegantare än mainstreamvarianten med vitmålade och sandpapprade möbler, varianten som borde heta snabby cheap.
Citera
2014-05-08, 00:51
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
I de flesta ostylade hem - inte minst där jag sitter och skriver - skulle mycket vara vunnet på att få det mer genomtänkt. En enhetlig och genomförd stil är något man strävar efter, men det liksom inte meningen att det ska lyckas till 100%. Det måste alltid finnas något lite skevt och omatchat. Något som hamnat där av en slump, något man sparar av affektionsvärde eller för att inte såra mormor.

Jovisst. Dom flesta hem är ju inte särskilt genomtänkta, och livet levs ju alltid i nåt sorts ordnat vansinne. Vi har varit inne på den diskussionen förut. Arkitekter kan rita ett hus, men livet levs i ett hem. Det är alltså skillnad på begreppet hus och begreppet hem. Och alla hus är inte gjorda för att leva i. Dvs, oavsett hur snygga och prydliga dom är, så kan dom aldrig bli ett riktigt hem.

Och jag har lite svårt för folk som lever så pass genomtänkta liv som det där exemplet. Det betyder bara att dom lever för nån annan. Dom där lever inte för sig själva, utan för sina presumptiva kunder. Inredningen ser ju verkligen ut som en butik. Som jag sa, dom lever som om Residence alltid kunde komma på oväntat besök. Och man ser att dom alltid har den tanken i bakhuvudet. Det är alltså inte ett hem i egentlig mening, utan mer en uppställd butiksyta. Precis som viss arkitektur inte går att bo i, utan påminner mer om någon sorts tredimensionell skulptur. Du kan gå igenom den, och vara där och röra dig där, men du kan inte bo i den.

Den där inredningen är inte ett hem, utan någons våta dröm om hur ett hem ska vara. En sorts idealbild över idealhem, en föreställning om hur dom tror att livet levs, eller iallafall borde levas. Det påminner lite om hur kungligheterna förritiden byggde ideallantgårdar i sina slottsträdgårdar. Så att dom kunde ge sig ut och leva nåt sorts idealiskt fåraherdeliv på eftermiddagarna. En sorts setting för en föreställning om hur man tror det går till i den riktiga världen.

Och det som gör så ont är naturligtvis hur verklighetsfrämmande dom där lekarna är, skillnaden mellan det drömda livet och det verkliga livet. Dom där kunde lika gärna bo på månen, så världsfrånvända dom är.
Citera
2014-05-08, 07:57
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Jovisst. Dom flesta hem är ju inte särskilt genomtänkta, och livet levs ju alltid i nåt sorts ordnat vansinne. Vi har varit inne på den diskussionen förut. Arkitekter kan rita ett hus, men livet levs i ett hem. Det är alltså skillnad på begreppet hus och begreppet hem. Och alla hus är inte gjorda för att leva i. Dvs, oavsett hur snygga och prydliga dom är, så kan dom aldrig bli ett riktigt hem.

Och jag har lite svårt för folk som lever så pass genomtänkta liv som det där exemplet. Det betyder bara att dom lever för nån annan. Dom där lever inte för sig själva, utan för sina presumptiva kunder. Inredningen ser ju verkligen ut som en butik. Som jag sa, dom lever som om Residence alltid kunde komma på oväntat besök. Och man ser att dom alltid har den tanken i bakhuvudet. Det är alltså inte ett hem i egentlig mening, utan mer en uppställd butiksyta. Precis som viss arkitektur inte går att bo i, utan påminner mer om någon sorts tredimensionell skulptur. Du kan gå igenom den, och vara där och röra dig där, men du kan inte bo i den.

Den där inredningen är inte ett hem, utan någons våta dröm om hur ett hem ska vara. En sorts idealbild över idealhem, en föreställning om hur dom tror att livet levs, eller iallafall borde levas. Det påminner lite om hur kungligheterna förritiden byggde ideallantgårdar i sina slottsträdgårdar. Så att dom kunde ge sig ut och leva nåt sorts idealiskt fåraherdeliv på eftermiddagarna. En sorts setting för en föreställning om hur man tror det går till i den riktiga världen.

Och det som gör så ont är naturligtvis hur verklighetsfrämmande dom där lekarna är, skillnaden mellan det drömda livet och det verkliga livet. Dom där kunde lika gärna bo på månen, så världsfrånvända dom är.
Jo, det är något sjukt med det där. Man kan som du säger undra för vems skull man då lever sitt liv. Det är lite vad jag tänkte men var för trött att formulera i går kväll om "romantisk" stil. Man kan förstå att en 8-åring vill leva ut fantasier om princessliv. Det blir mer beklämmande om man är 58 och försöker iscensätta en konstruerad romantisk värld. Å andra sidan så får man ju göra som man vill, varför ska vi störa oss?

En del i det hela tror jag kan vara att det helt enkelt är ett intresse man uppslukas av. Om du är den typen som uppslukas av en hobby så spelar det kanske inte så stor roll om intresset är att bygga tågbanor, samla tomtar eller att renovera veteranbilar? Du älskar din hobby, du blir bättre och bättre på den och hittar alltid nya små utmaningar. Efter ett antal år så står du där med en trädgård där alla buskar är formklippa som fåglar, ett hus fyllt av tomtar eller ett varmgarage som är lika stort som huset (men det behövs mindre boyta nu när frun har flyttat ut.) Det kanske egentligen är vägen dit och inte målet som är grejen ibland?

Husbyggande och heminredning kan nog bli ett specialintresse. Och ser man på Hemnet och Husdrömmar så verkar resultatet ofta bli att familjen som skulle bo där inte vill bo tillsammans längre.

Och själv lägger man en massa tid av sitt liv på hemnetsurfing och att se inrednings- bygg- och renoveringsprogram. Timmar man kunde spenderat på att snygga till sitt eget hem. Frågan är vem som är mest sjuk i huvudet. Jag har ingen BBC-kanal i mitt standardutbud, har saknat det för engelsmännen producerar ju obscena mängder av min verklighetsflykt.

EDIT: fast man tycker synd om (den eventuella) familjen - oavsett om det är Pantonemannen eller Shabby Chic-tanten. Oskyldiga barn som får bo i ett show rom.
Senast redigerad av TigerKid 2014-05-08 kl. 08:09.
Citera
2014-05-08, 16:18
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-sjotomt-i-skiren-osterakers-kommun-skirhultsvagen-57-6241923

Här kan vi snacka annorlunda.. För att vara Sverige åtminstone. Precis som mäklaren skriver så är det som taget ur ett vykort från Frankrike - mycket vackert om ni frågar mig!

Är det inte lite udda att mäklaren skriver ut hela säljarens namn i beskrivningen, och att hon framöver kommer ha en "tyst och hänsynsfull profil" när hon besöker den nybyggda stugan på tomten några gånger om året från Frankrike?? Tänk om hon visar sig va en bitch, kan man häva köpet då?!
Citera
2014-05-08, 16:27
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Trådklassiker från i höstas ute nu igen. Nån som kommer ihåg om priset har gått upp eller ned?

http://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-vikingstrand-helsingborgs-kommun-sofierovagen-4b-5246628

Ha ha ha! Förstår att det inte blir sålt med en fullstor mumie/sarkofag i vardagsrummet... Och varför helsides-väggspegel på toan? Så man kan se när man krystar korvar?? Den där guldiga life-size människostatyn/handen på badrummet ser förresten för porrig ut. Vad är det egentligen- en handdukshängare gone wrong?
Citera
2014-05-08, 16:38
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11xx22
Håller med men undrar ändå vad läget är värt? Fiiinare än såkanman väl knappast bo i Hbg?

Hopplöst läge. En av Helsingborgs mest trafikerade vägar (särskilt på sommaren) precis framför tomten.
Citera
2014-05-08, 16:45
Medlem
SuraStinas avatar
Huset i sig är inte udda (egentligen väldigt fint)- men jag undrar om den snygga killen i gympasalen ingår? På tal om udda mäklarbilder...

http://bostad.lansfast.se/bilder.aspx?GUID=48EL2STF10569L94&typ=CMVilla&from =Hemnet
Citera
2014-05-08, 17:00
Medlem
SuraStinas avatar
Och här är en udda tillbyggnad på ett annars charmigt gammalt hus. Tillbyggnaden i sig är inte konstig, men kombon hypermodernt á la villaförort och gammalt kulturhistoriskt med takmålningar á la jaktslott går inte ihop. Dessutom ser huset "skevt" ut från sjösidan. Hade varit bättre att ha tillbyggnaden i samma linje som det gamla huset. Säkert skitdyr tillbyggnad och skilsmässohus.
Och inte minst dåligt läge- precis invid Ekolsundsbron och rastplatsen...

http://objekt.fastighetsbyran.se/?objektGID=OBJ2050_1303503927&source=hemnet&images =1
Citera
2014-05-08, 21:31
Medlem
CarolynHaxs avatar
Bara i Stockholm... Det talas om en veranda. En veranda in mot gården? Det talas om två rum och kök. Ett sovrum på fem kvadratmeter? Det talas om tre och en halv mille. Har världen blivit tokig? http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-sodermalm-maria-stockholms-kommun-skaraborgsgatan-6a,-bv-6248629
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in