Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid
I de flesta ostylade hem - inte minst där jag sitter och skriver - skulle mycket vara vunnet på att få det mer genomtänkt. En enhetlig och genomförd stil är något man strävar efter, men det liksom inte meningen att det ska lyckas till 100%. Det måste alltid finnas något lite skevt och omatchat. Något som hamnat där av en slump, något man sparar av affektionsvärde eller för att inte såra mormor.
Jovisst. Dom flesta hem är ju inte särskilt genomtänkta, och livet levs ju alltid i nåt sorts ordnat vansinne. Vi har varit inne på den diskussionen förut. Arkitekter kan rita ett hus, men livet levs i ett hem. Det är alltså skillnad på begreppet hus och begreppet hem. Och alla hus är inte gjorda för att leva i. Dvs, oavsett hur snygga och prydliga dom är, så kan dom aldrig bli ett riktigt hem.
Och jag har lite svårt för folk som lever så pass genomtänkta liv som det där exemplet. Det betyder bara att dom lever för nån annan. Dom där lever inte för sig själva, utan för sina presumptiva kunder. Inredningen ser ju verkligen ut som en butik. Som jag sa, dom lever som om Residence alltid kunde komma på oväntat besök. Och man ser att dom alltid har den tanken i bakhuvudet. Det är alltså inte ett hem i egentlig mening, utan mer en uppställd butiksyta. Precis som viss arkitektur inte går att bo i, utan påminner mer om någon sorts tredimensionell skulptur. Du kan gå igenom den, och vara där och röra dig där, men du kan inte bo i den.
Den där inredningen är inte ett hem, utan någons våta dröm om hur ett hem ska vara. En sorts idealbild över idealhem, en föreställning om hur dom tror att livet levs, eller iallafall borde levas. Det påminner lite om hur kungligheterna förritiden byggde ideallantgårdar i sina slottsträdgårdar. Så att dom kunde ge sig ut och leva nåt sorts idealiskt fåraherdeliv på eftermiddagarna. En sorts setting för en föreställning om hur man tror det går till i den riktiga världen.
Och det som gör så ont är naturligtvis hur verklighetsfrämmande dom där lekarna är, skillnaden mellan det drömda livet och det verkliga livet. Dom där kunde lika gärna bo på månen, så världsfrånvända dom är.