Citat:
Ursprungligen postat av
Ren-Potatis
Själv ser jag ytterst sällan tre sweeping lenses under laning phase, i bästa fall två. Tre sweeping lenses är nog vanligare i hög diamond/challenger, gissar jag. Det finns två vanliga och ett mindre vanligt ställe att warda runt blå buffen emot ganks, så för att vara på säkra sidan bör du sweepa två ställen samtidigt, det händer sällan att laget har sådan koordination. Om bot lane inte kan vinna 3v2 eller 4v3 med shen ult, hur ska då en jungle gank vinna en fight mot bot lane?
Ja, det beror ju helt på en själv hur man sweepers man ser. Skriver man redan level 1 att junglare & supporten ska ha en röd trinket när de går b runt ~lvl 6 så brukar det oftast lösa sig & det händer faktiskt att jag som AD carry också köper röd trinket bara för att göra det lättare att ganka.
Det är ju faktiskt rätt stor skillnad på en Shen-gank & en vanlig jungle gank, medans Shen bara tpar in och ger en sköld och gör vääldigt lite damage så kan en jungare göra mycket, mycket mera damage & på så sätt får man helt enkelt av en lyckad gank. Det är ju bara att titta på hur mycket en Kha/Lee/Panth/Wukong kan göra i damage gentemot Shen..
Citat:
Ursprungligen postat av
Ren-Potatis
Sorakas kill pressure på shen är nästintill obefintlig, hon saknar cc och burst damage mot en tank. Så att ganka top lane är nog ingen vidare idé, särskilt om man har i åtanke att det är lättare att counterganka bot lane än top lane i det gamet. För att inte nämna att du riskerar att ge motståndarlaget drake+bot lane kills om du går top lane, det är det inte värt.Försöker junglaren ganka mid lane finns det en 50% chans att han är i närheten av bot lane och kan counterganka där istället.
Nja, det är nog tvärt om. Även om man tror att Soraka saknar kill-pressure så gör hon faktiskt inte det, låter man hon Starcalla en för många gånger i rad blir det väldigt mycket damage snabbt som man faktiskt inte tror ska komma. Resterande saker var det jag precis skrev, medans du insisterande på att han skulle försöka få shen fed. För övrigt så var det tvärt om lanen spelades (Han junglade med Shen Top).
Citat:
Ursprungligen postat av
Ren-Potatis
Det är vanligare att bot lane wardar djupare än mid/top lane. Orkar inte rita en bild med paint nu för att visa varför, men en av många bidragande faktorer är att bot lane har fler wards med dubbla trinkets och ibland en sightstone, supports brukar också köpa fler wards än average laner innan deras sightstone.
Ja allting har en risk. Men om du är bra på league bör du ha en uppfattning om chansen att lyckas med en gank. Om jag uppskattar att det är en 80% chans att jag kan ganka mid lane och döda honom och jag samtidigt uppskattar att det finns en 20% chans att jag kan döda top lane om jag gankar top. Även om något av dessa lyckas ger dom samma vinst, men eftersom chansen att lyckas är betydligt högre mid lane är det bättre att ganka där. Därför är det inte jättesvårt att säga gör X & Y.
Det är väl klart att det är vanligare botlane wardare djupare (För båda två är mera squishy), men du kan fortfarande inte komma ifrån att både top & mid kan warda djupt och att det suger lika hårt att försöka ganka dem. Oftast så är det väl max till level 6 båda spelarna botlane har gula trinkets & ingen röd trinket men runt level 6-7 så har dem flesta supports varken en Trinket eller en sighstone så det är sjukt lätt att få av bra ganks just då. Även om en support köper mera average wards än en "vanlig" laner så kan knappast en Support warda upp varje gank-patch innan dem har sighstone hur mycket man än vill att det ska gå så är jättesvårt att få det gjort, speciellt i soloq.
Självklart så är det så att det är lättare att ganka mid i det fallet, men om man nu är bra på league så möter man också bra spelare & då har det andra lagets junglare också räknat ut att du har större kill-potential midlane än toplane och är närmare midlane än toplane och är beredd på en counter-gank. Detta gör att dina 80% midlane kanske är närmare 20-40% & mera likt toplane just för deras junglare är super-beredd på en midlane gank.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ren-Potatis
Vilken tur att jag inte sa det då. Självklart finns det alltid undantag från regeln i league of legends, men denna tråden hade inte varit särskilt intressant om varje fråga besvarades med "det beror på". Därför generaliserar jag mina svar.
Du sa det inte ordagrant men du syftade på det. Njae, det går fortfarande diskutera vissa saker men väldigt många saker beror faktiskt på & det är inte speciellt smart att försöka generalisera när det finns folk i lägre divisioner som faktiskt följer det man säger till punkt & pricka.