2014-05-07, 10:41
Medlem
Den här sidan har direktnummer till alla delar av Migrationsverket. Leta dig fram till sektionen. Prövade tillståndsenheten i Malmö och det funkade finfint. Det finns dock inga direktnummer till teamledare, så man får en assistent, men de är ändå mer hjälpsamma än kundservice. Du kan ringa mellan 9-10 eller 9-11. Bäst att ringa 9 prick! Om du inte kommer fram, fortsätt ringa. Det finns inget kösystem, så det handlar om tur. Vänta ett par minuter emellan och ring igen.

http://www.st.org/~testgrodan/bli-medlem-2/organisation/sts-avdelningar/migrationsverket/kontakta-oss/sektion-syd/lokala-ao/
Citera
2014-05-07, 13:24
Medlem
Bad om att få vårt ärende flyttat till Malmö förut. Vad ska detta mail betyda? Ljuger hon eller har de fuckat upp vårt ärende?!

Hej!

Alla ambassadärenden handläggs i Solna. Vi tar ställning när ärendet påbörjas om det ska flyttas till Malmö.

Med vänlig hälsning
Liza Jarran

Här finns det lite fler telefonnr. Ska ringa dem allihop imorgon och kräva svar, samt spela in alla samtal för ev. JO anmälan. Något står inte rätt till och jag tänker ta reda på vad.
http://www.arbetslivsinstitutet.se/jobb/beslutsfattare-till-tillstandsenhet-1-i-malmo/
Senast redigerad av Harkelharkel 2014-05-07 kl. 14:01.
Citera
2014-05-07, 15:43
Medlem
Läs även detta!!! De begår grova misstag. I vårt fall fick vi lämna skriftligt begär om förtur, vilket de borde svara på genast på telefon om man får då riktlinjerna är klara. Homa Farzam är skriven som vår “handläggare”, hon svarade aldrig på telefon eller ringde upp mig, och svarade på mitt mejl efter en månad då hon sa sig inte veta något om vårt fall. Detta är grova brister!

Man BÖR få handläggare OMEDELBART enligt JO.

http://infosomalia.files.wordpress.com/2014/03/jo-beslut-om-tillgc3a4nglighet-och-vc3a4ntetid-februari-2014-dnr-13-35-beslut.pdf
Citera
2014-05-07, 17:01
Medlem
FilifjonkanBahs avatar
Jag känner mig väldigt ensam i väntan på min man.

Sökte via webben: 8/10 2014
Intervju: 5/11 2014
Handläggare: 20/12
Resa till min man tillsammans med 2 av mina vänner: 7-21/1 2014

Tiden går, hör ingenting från handläggaren eller migrationsverket. Handläggaren är förstås omöjlig att få tag på via telefon, tillslut svarar hon på mina mail samma visa som ni andra fått höra....blablabla, jag kommer inte kunna titta på ärendet för i höst 2014. Efter att mina mail inte kommer fram till handläggaren (unknown-name), ringer jag migrationsverket och det visar sig att en annan handläggare har tagit över (troligtvis har den första slutat eller gått in i vägen). Mailade den nya handläggaren och samma visa igen 11 månader....blabla.

Ansökan ligger i Örebro.

Min man befinner sig i Ghana och väntar. Efter att ha läst era inlägg så förstår jag att vi som väntar på någon från Afrika kommer att få vänta 11 månader eller mer, godtyckligt så att det skriker om det. I Sverige behandlas inte alla människor lika (fast det visste jag ju redan, dumma jag). Med detta menar jag inte att ni som fick vänta kort tid inte ska känna lycka för det, men skänk oss andra en tanke ibland
Citera
2014-05-07, 18:32
Medlem
FilifjonkanBahs avatar
Menar förstås 8/10 2013, 5/11 2013 och 20/12 2013
Citera
2014-05-07, 19:04
Medlem
Det är faktiskt inte sant. Vissa har tur trots att de kommer från Afrika. Hade kontakt med en tjej när vi både var i ansökningsfasen, hon hade ansökt ca två-tre veckor tidigare än oss, och hela processen tog 3 månader för dem, utan förtur. Vi har samma sorts ansökan, men är nu inne på 7:e månaden av väntan.
Det är samma visa med Thailand, det är många i de forumen som klagar på detsamma. Vissa går det superfort för eftersom de hamnar bland de 5% som behandlas helt elektroniskt. Tydligen blir de flesta ärenden inte elektroniska, utan blir på papper när de hamnar hos Migrationsverket. Den lilla detaljen står i deras rapport, men de säger inget om det när man ringer.
Citera
2014-05-08, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helenisen
Jag har också uppfattat det så att man efter en viss tid (3 veckor-11 mån) tilldelas en handläggare och att det efter det går relativt fort att få beslut. Synd bara att man inte tillhör de där som får svar löjligt fort, utan tvingas vänta bort ett helt år av sitt och sina gemensamma liv...

Angående semester så har ingen sagt rakt ut när man frågat, men antytt att visst, under sommaren samt under julhelgerna så är många lediga samtidigt, om än inte alla, så visst kan det då uppstå fördröjningar...fullt förståeligt visserligen, men inte roligt att befinna sig på andra sidan staketet, så att säga

Mailade dem igår och bad dem SPECIFIKT svara på MIN fråga angående JUST PRECIS EXAKT vårt ärende och inte svara per automatik med copy-paste klipp från deras hemsida om väntetid osv. Får väl se vad och när de behagar svara.
Suck, känner mig rätt uppgiven vid detta laget måste jag erkänna...i över 9 månader har vi väntat på att få fortsätta vårt liv tillsammans och det känns som om de fullkomligt skiter i vilket. Att vi varken planera semestrar, studier/arbete osv, spelar tydligen ingen roll.
Att de svarar "Borde få svar snart" hjälper inte oss!
De borde göra hela proceduren transparent, då skulle man slippa spekulera så mkt, samt att de skulle vara tvungna att ta alla i tur och ordning, för de gör de inte idag, hur mycket de än påstår sig göra det.

Jag känner igen mig och min fru i det mesta du skriver, vi kan inte heller planera våra liv. Hon sitter hemma och är väldigt ung och bara väntar på att få komma hit till mig och börja studera, hon är utsatt för stress och press från familj och släktingar. Ett år har gått förgäves på grund av att en myndighet är underbemannade. Jag blir mest arg över att regeringen eller tidningarna inte tar upp detta som en huvudrubrik, det är många som har fastnat i kläm här emellan. Du tar emot så många du klarar av att hantera, om du vill hantera fler får du anställa fler så inte väntetiderna höjs och bryter mot utlänningsförordningen vilket dom gör i dagsläget (max 9 månader ska handläggning ta). Jag är ingen omoralisk människa, utan rättivist ska vara rättvist och samma sak ska gälla för alla, det är alla myndigheter bra på att följa men migrationsverket har verkligen inte gett det intrycket. Som jag skrivit i tidigare inlägg, detta är en av de värsta formerna av psykisk tortyr som vi blir utsatta för. Inget kan planeras, du är jämt stressad och ett år av ditt liv i spillror förgäves.
Citera
2014-05-08, 08:07
Medlem
lisasjdins avatar
Skickade in webbansökan 19/3

intervju 10/4

Beslut 8/5

Så inte tas de i turordning.
Citera
2014-05-08, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
Jag känner igen mig och min fru i det mesta du skriver, vi kan inte heller planera våra liv. Hon sitter hemma och är väldigt ung och bara väntar på att få komma hit till mig och börja studera, hon är utsatt för stress och press från familj och släktingar. Ett år har gått förgäves på grund av att en myndighet är underbemannade. Jag blir mest arg över att regeringen eller tidningarna inte tar upp detta som en huvudrubrik, det är många som har fastnat i kläm här emellan. Du tar emot så många du klarar av att hantera, om du vill hantera fler får du anställa fler så inte väntetiderna höjs och bryter mot utlänningsförordningen vilket dom gör i dagsläget (max 9 månader ska handläggning ta). Jag är ingen omoralisk människa, utan rättivist ska vara rättvist och samma sak ska gälla för alla, det är alla myndigheter bra på att följa men migrationsverket har verkligen inte gett det intrycket. Som jag skrivit i tidigare inlägg, detta är en av de värsta formerna av psykisk tortyr som vi blir utsatta för. Inget kan planeras, du är jämt stressad och ett år av ditt liv i spillror förgäves.

Hej, förstår dig verkligen det är verkligen påfrestande.
Men för att styrka det du sa och många frågat om här så vill jag bara lägga in denna rad. Om man inte orkat läst sig fram.

Handläggningstid

21 a § Ett ärende om uppehållstillstånd enligt 5 kap. 3 och 3 a §§ utlänningslagen (2005:716) skall, om det inte finns särskilda skäl, avgöras senast inom nio månader från det att ansökan lämnades in. Förordning (2006:262).
21 b § Ett ärende om uppehållstillstånd för arbete ska avgöras senast inom fyra månader från det att ansökan lämnades in. Om det finns särskilda skäl eller om ansökan behöver kompletteras får tiden förlängas. Sökanden ska underrättas om förlängningen. Förordning (2014:38).

Jag förstår bara ändå inte varför det tar 11 månader?
Är det någon som kan förklara det. För det finns ju många som inte har några komplikationer och som får vänta längre än 9 månader ändå.
Eller så har jag missat något.

Mvh
Citera
2014-05-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisasjdin
Skickade in webbansökan 19/3

intervju 10/4

Beslut 8/5

Så inte tas de i turordning.

Fick du beslutet idag?? Grattis i så fall!!!
Bevisligen tar de dem inte i turordning, nej...
Citera
2014-05-08, 12:20
Medlem
Såhär blev det för min pojkvän:

Ansökte 5 mars 2014

Formuläret 7 mars 2014

13 mars ett email om att bifoga 5 bilder/dokument o annat email om o boka intervju

14 mars fick tid för intervju 17 april

Beslut 24 april

Igår kom uppehållstillståndskortet till ambassaden så bara o hämta
Citera
2014-05-08, 12:32
Medlem
Hade någon av er förtur eller skäl till förtur?
Vilka kontor hamnade era ärenden på?
Vore även tacksam för namn på handläggarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in