• 1
  • 2
2014-05-08, 01:38
Medlem
Cub3ns avatar
Ni som går på Data- och systemvetenskapligt kandidatprogram i Stockholms Universitet. Vad är era åsikter om programmet och vad för typer av människor går i er klass? HUr är lärarna etc
Citera
2014-05-08, 07:28
Medlem
pickledonions avatar
Nu vill jag inte påstå att jag pluggar där. Men min uppfattning av Data- och systemvetenskap är att många där inte riktigt har någon ambition. De bara hamnade där. Kanske är det annorlunda på SU. Vad vet jag. Är du en av dem så slösar du i all fall 3 år av ditt liv på att plugga.
Citera
2014-05-08, 12:49
Medlem
SpooN.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Nu vill jag inte påstå att jag pluggar där. Men min uppfattning av Data- och systemvetenskap är att många där inte riktigt har någon ambition. De bara hamnade där. Kanske är det annorlunda på SU. Vad vet jag. Är du en av dem så slösar du i all fall 3 år av ditt liv på att plugga.

Vad är det du slösar? Du får kunskap, träffar människor, har en sysselsättning och får ut pengar av CSN. Är det bättre att sitta och spendera sin ungdom på A-kassa, socialbidrag eller flippa hamburgare?

Det är en så pass utbred linje att du i princip kan bli allt möjligt.
Citera
2014-05-08, 13:32
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Vad är det du slösar? Du får kunskap, träffar människor, har en sysselsättning och får ut pengar av CSN. Är det bättre att sitta och spendera sin ungdom på A-kassa, socialbidrag eller flippa hamburgare?

Det är en så pass utbred linje att du i princip kan bli allt möjligt.

Det var väl lite det som var min poäng. Linjen är för många i princip en enkel väg till sysselsättning under 3 år. Personerna som läser där är generellt sett varken särskilt begåvade eller intresserade av ämnet. När och om de sedan är färdiga med utbildningen är de inte ens bättre än en genuint intresserad IT-gymnasieelev.

Att säga att man slösar bort tiden var förvisso lite överdrivet. Men jag menar, tänker man sig att man skall få ett jobb efter att med stort ointresse tagit sig igenom linjen så tror jag att man har fel och slösar bort sin tid. Håller med om att studier är bättre än A-kassa, socialbidrag och burgarflippning.
Citera
2014-05-08, 13:40
Medlem
Citat:

Haha din dumma jävel. Läste du det på Flashback eller?

En nära till mig läste 3 + 1 år datavetenskap (med utbytesår i Singapore) och tjänar över 40 000 i månaden, under några perioder utomlands över 70 000. Han blev klar efter 30-strecket. Han kan dock datorer, är socialt kompetent och har mycket kontakter. Han jobbar på ett konsultbolag som inriktat sig i pokerbranschen, och har hoppat mellan uppdrag på Bwin och Unibet.
Citera
2014-05-08, 14:03
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recoleta
Haha din dumma jävel. Läste du det på Flashback eller?

En nära till mig läste 3 + 1 år datavetenskap (med utbytesår i Singapore) och tjänar över 40 000 i månaden, under några perioder utomlands över 70 000. Han blev klar efter 30-strecket. Han kan dock datorer, är socialt kompetent och har mycket kontakter. Han jobbar på ett konsultbolag som inriktat sig i pokerbranschen, och har hoppat mellan uppdrag på Bwin och Unibet.

Tror du på allvar att din vän är representativ för människorna på en datavetenskapsutbildning? Läste du förresten vad jag skrev? Jag får citera mig själv:

"min uppfattning av Data- och systemvetenskap är att många där inte riktigt har någon ambition"

Sedan vill jag förtydliga, eftersom du inte förstod:
Jag påstod aldrig att det är en värdelös utbildning. Det tror jag definitivt inte att det är så länge man anstränger sig. Jag om någon är medveten om hur bra det kan gå om man utbildar sig inom IT. Däremot upplever jag att många av personerna på dessa utbildningar har valt dem som en sorts sista utväg eller något. Vilket också var vad jag skrev.

Det är du som är en "dum jävel" som inte läser vad jag skriver innan du svarar.
Citera
2014-05-08, 19:29
Medlem
Cub3ns avatar
Inga fler som kan skriva något angående programmet osv, istället för Off topic
Citera
2014-05-10, 19:31
Medlem
Jag har studerat där och är nöjd med utbildningen. Som alla högskoleutbildningar så blir det vad du gör den till.
Just nu är det en stor brist på duktiga programmerare på arbetsmarknaden så du bör inte ha några problem med att få jobb om tre år.
Man får välja ganska många kurser själv ur en kurspool och därmed själv välja vilket område man vill rikta in sig på.
Citera
2014-05-10, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cub3n
Ni som går på Data- och systemvetenskapligt kandidatprogram i Stockholms Universitet. Vad är era åsikter om programmet och vad för typer av människor går i er klass? HUr är lärarna etc

Är ju ett vettigt val, ifall man inte vill bli civilingenjör inom datavetenskap, har du några ideer vad du tänker göra efter den examen ?
Citera
2014-05-11, 03:06
Medlem
Citat:
Tror du på allvar att din vän är representativ för människorna på en datavetenskapsutbildning? Läste du förresten vad jag skrev? Jag får citera mig själv:

"min uppfattning av Data- och systemvetenskap är att många där inte riktigt har någon ambition"

Sedan vill jag förtydliga, eftersom du inte förstod:
Jag påstod aldrig att det är en värdelös utbildning. Det tror jag definitivt inte att det är så länge man anstränger sig. Jag om någon är medveten om hur bra det kan gå om man utbildar sig inom IT. Däremot upplever jag att många av personerna på dessa utbildningar har valt dem som en sorts sista utväg eller något. Vilket också var vad jag skrev.

Det är du som är en "dum jävel" som inte läser vad jag skriver innan du svarar.

1. Ifall denne kamrat existerar i verkligheten så är denne nog 1 på 100 eller 1 på 250. Däremot är det ju som så att det är brist på just socialt kompetenta programmerare eller IT-konsulter. Däremot är det ju inte en bra förklaring till att 99/100 inte åker jorden runt i pokerbolagens regi och tjänar relativt bra i förhållande till sin utbildning. Majoriteten av studenterna från just den utbildningen och även KTHs motsvarighet (samma kursmaterial) hamnar istället i roller så som: telefonsvarare på support & klagomålsavdelningar, hemsidessnickare eller just programmerare till inte fullt så höga löner såvida inte kommunerna eller staten pytsar in lite pengar förstås (vilket de ibland faktiskt gör).

2. Jag skulle nog säga att det är en bra beskrivning på lärarna och professorerna på stället. Eftersom stället klagades på enormt de senaste decenniet så kollade jag upp stället och det är ju en hippieknarkare utan ambitioner vare sig publikationsmässigt eller annars som just nu är chef på stället. Givetvis speglas chefens ambitioner i dess anställdas och kunders beteende. Inget underligt med det.

3. Givetvis är det som så att datautbildningar attraherar mycket dataspelare och annat tex. matematiker av den mer inavlade sorten. Däremot måste man nog höja ett varningens tecken gentemot det där stället SU. Trots allt kan säkerligen den motiverade studenten skydda sig gentemot ickemotiverade studenter. Att däremot skydda sig mot ickemotiverade lärare och professorer är väldigt mycket svårare. Så i praktiken borde den motiverade studenten som absolut vill läsa just data/system nog söka sig till något ställe där klagomålsfrekvensen är avsevärt lägre och sådana problem som de har på det där stället inte existerar.
Citera
2014-05-11, 16:45
Medlem
Biggless avatar
Jag har gått på DSV och det finns både mycket bra lärare och sämre. Jag var aktiv inom kåren och att säga att exempelvis KTH är bättre är Bs då man fick höra minst lika mycket skit från dem. Det finns dåliga lärare på alla lärosätten och den enda Systemvetenskapliga utbildningen som jag skulle ranka högre är UUs. Det är bra val och flera av mina studiekamrater inklusive mig har fått mycket roliga jobb inom Polisen, Spotify, Evry, SEB osv.
Citera
2014-05-15, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggles
Jag har gått på DSV och det finns både mycket bra lärare och sämre. Jag var aktiv inom kåren och att säga att exempelvis KTH är bättre är Bs då man fick höra minst lika mycket skit från dem. Det finns dåliga lärare på alla lärosätten och den enda Systemvetenskapliga utbildningen som jag skulle ranka högre är UUs. Det är bra val och flera av mina studiekamrater inklusive mig har fått mycket roliga jobb inom Polisen, Spotify, Evry, SEB osv.

1. Eftersom DSV per definition är samarbete mellan just KTH och SU så är ju din kommentar bs. Men i övrigt så är nivån otroligt låg på båda ställena. Vad gäller lärarna så är ju problemet just att de består av typ flyktingar från ceacescuregimen, fd. kriminella, knarkande hippies, andra av arbetsmarknaden refuserade element, bedragare, osv. osv. Ej längre respektabla personer alltså.

2. UU har inte samma klagomålsfrekvens som DSV/SU/KTH. Man skulle kunna tro att det beror just på att de ligger i Uppsala och därför inte skulle ha samma problem tills man inser att #2 i klagomål, dvs. Mittuniversitet, med liknande förutsättningar som UU har ett mycket omfattande lärarutbyte med just DSV/SU/KTH -> essentiellt samma personer anställda inom flera olika organisationer.

3. Att ni fått jobb på polisen är väl inget skryta med? Men ändå, hursomhelst , det är väl som så att KTH överutbildade under några år med resultatet att tex. Sthlms kommun blev tvungna att pröjsa MS 250 millar om året för att anställa lite nyexat folk. En annan stackars djävel hade tagit ut en doktorshatt på stället pga. sin obotliga arbetslöshet, med resultatet att herrarna professorer hade fått för sig att denne skulle undervisa åt dem samtidigt som de gängbangade dennes fru några gånger i veckan. Givetvis blev allmänheten tvungen att rädda den nyblivna doktorn genom att lura några Socialdemokratiska politiker att denne var Socialdemokrat så att de tillsåg att vederbörande fick jobb någonannanstans som expert på "analytiker av stora datamängder" eller något liknande. -> det krävs alltså avancerade arrangemang även med doktorshatt från stället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in