2014-05-08, 10:05
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Jag är med på noterna, jag försöker även jag att bolla idéer och komma med infallsvinklar (även om jag inte är den snabbaste hästen i stallet).
Därför undrar jag just vad det skulle finnas för tanke hos MGM att manipulera Twitter. Om så var fallet. Spontant så tänker jag att twitterkontot inte var manipulerat. Jag gissar att det trots allt inte var meningen att döda ungen.

Å andra sidan så kan det vara ett skrytkonto. Han kanske satt hemma i en hög av blöjor och tyckte livet var bittert men ville ge siken av lyx, resor och flärd?

Går det inte att via Twitter kontrollera vart i världen han befunnit sig då han postade inlägg?

Jag vet inte om det är en valmöjlighet att ange position på twitter. Jag använder det inte själv och har ingen fiffig app som kan kolla allt som har med twitter att göra. Å andra sidan vet jag att man kan manipulera t.ex facebookkoordinater väldigt lätt.
Citera
2014-05-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Jag är med på noterna, jag försöker även jag att bolla idéer och komma med infallsvinklar (även om jag inte är den snabbaste hästen i stallet).
Därför undrar jag just vad det skulle finnas för tanke hos MGM att manipulera Twitter. Om så var fallet. Spontant så tänker jag att twitterkontot inte var manipulerat. Jag gissar att det trots allt inte var meningen att döda ungen.

Å andra sidan så kan det vara ett skrytkonto. Han kanske satt hemma i en hög av blöjor och tyckte livet var bittert men ville ge siken av lyx, resor och flärd?

Går det inte att via Twitter kontrollera vart i världen han befunnit sig då han postade inlägg?
Hur mycket tid hade han/de på sig? De greps ganska snabbt efter dådet, väl?
Sedan tror jag man kan utgå ifrån att de och deras kretsar kanske var mer som genomsnittliga mobil- och datoranvändare; att klicka sig fram går bra, men att sätta sig vid datorn och jobba om en massa data tar sin "hen". Någon i släkten kan något mer om IT, så mycket har jag hunnit snappa; men han borde ha mer än häcken full med manipulationer i så fall - förutom det ordinarie jobbet.
(bara för att hålla bollen i gång, inte som angrepp på dig eller annan)
Citera
2014-05-08, 10:14
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
En snabbtitt med diverse bildprogram visar inget som tyder på manipulation. Det finns gott om "kontrollpunkter" som klarar provet. Om den är manipulerad så är det gjort med viss skicklighet. Det är inte bara två bilder kletade över varandra.

Jag tror ögonen blir lite bedragna också eftersom allt det rosa sticker fram i den grå omgivningen.

Jag tycker det är så märkligt att hon har så olika hull på bilderna. Bilden från skolan borde väl vara tagen någon gång under 2012 då bombningen ägde rum.

På den här bilden, trots att den är upplagd februari2013, borde rimligtvis vara från samma tid (2012) eftersom den misstänkte mannen är i Gaza i flickans föräldrahem.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=110498005800526&set=a.1104972191339 38.12786.100005209812622&type=3&theater

Känns som om det är en helt annan flicka. Mager och blek.

Det här är bara iakttagelser som gör mig lite undrande och jag spekulerar för fullt.
Citera
2014-05-08, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Nä, antingen är det sant att han var i Amsterdam och Rotterdam. Eller så är det bilder som hamnat under fel datum. Om han var där ensam eller tillsammans med kvinnan vet vi inte heller.

Om det bara var han lär han ha kommit hem till ett kaos.

Om båda var utomlands kan det innebära att flickan var ensam med pojkarna igen. Vi vet inget. Spekulerar bara.

Ok Tack.
Citera
2014-05-08, 10:19
Medlem
Iobberknolls avatar
Ännu en spekulation:

Jag tror att Yara legat skadad en tid innan de kontaktat 112. De ringde inte akut utan en tid efter. Högst osannolikt att de utan vidare ringer om det hänt något avgörande/dödligt. Tror de använt en del tid till att prata ihop sig.

Någon gång, när alla gränser överskridits, måste de väl ha förstått vilken oreda de ställt till med? Och precis som vid butiksstölderna, istället för att erkänna, börjar deras hjärnor arbeta med förklaringar som pekar på att de är oskyldiga?
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-08 kl. 10:25.
Citera
2014-05-08, 10:28
Medlem
Citat:
Jag tror ögonen blir lite bedragna också eftersom allt det rosa sticker fram i den grå omgivningen.

Jag tycker det är så märkligt att hon har så olika hull på bilderna. Bilden från skolan borde väl vara tagen någon gång under 2012 då bombningen ägde rum.

På den här bilden, trots att den är upplagd februari2013, borde rimligtvis vara från samma tid (2012) eftersom den misstänkte mannen är i Gaza i flickans föräldrahem.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=110498005800526&set=a.1104972191339 38.12786.100005209812622&type=3&theater

Det här är bara iakttagelser som gör mig lite undrande och jag spekulerar för fullt.

Kvalitetsmässigt skiljer sig bilden från de bilder jag har sett i mammans album, men det kan ju bero på inom- respektive utomhus. Skickliga bildhanterare råder det ingen brist på, men den kan ju vara alldeles äkta.
Jag funderar dock kring tidsaspekten.
Bombningarna ägde rum 17/11 2012. Sedan ska flickans depression ha utvecklats och familjen började oroa sig (enligt pappans berättelse i olika tidningar). Efter det ska allt ha ordnats för hennes avresa till Sverige, MGM (frun) ska ha rest till Gaza med "familj" och sedan återvänt till Karlskrona, eller var nu det var som Yara gav sig tillkänna för Migrationsverket i februari 2013(har tappat exakt datum)
Det gick fort.
Citera
2014-05-08, 10:33
Medlem
xbobs avatar
En idé: för att göra fallet mer överskådligt och tillgängligt med material som vi vet om samt spekulationer och teorier, gör en Wikipediasida om fallet Y*ra.

Det finns en sida för fallet Bobby redan:
https://sv.wikipedia.org/wiki/bobbyfallet
Citera
2014-05-08, 10:35
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Kvalitetsmässigt skiljer sig bilden från de bilder jag har sett i mammans album, men det kan ju bero på inom- respektive utomhus. Skickliga bildhanterare råder det ingen brist på, men

Bombningarna ägde rum 17/11 2012. Sedan ska flickans depression ha utvecklats och familjen började oroa sig (enligt pappans berättelse i olika tidningar). Efter det ska allt ha ordnats för hennes avresa till Sverige, MGM (frun) ska ha rest till Gaza med "familj" och sedan återvänt till Karlskrona, eller var nu det var som Yara gav sig tillkänna för Migrationsverket i februari 2013(har tappat exakt datum)
Det gick fort.

Men bilden som jag länkade till, där MGM sitter med Yara i soffan, när kan den tänkas ha blivit fotograferad? Den manlige mgm borde väl ha befunnit sig i Sverige för tiden mellan bombningarna och då fruMGM hämtade hem Yara till Sverige?

Kanske bilden är tagen långt innan och att hon är betydligt yngre och klenare.
Citera
2014-05-08, 10:35
Medlem
Citat:

Jag tar åter en snabbtitt i mammans album och Yara tycksvara ganska tärd på de flesta bilderna.
Trauma eller konstitution? Eller vanlig banal influensa eller så.
Alla bilder verkar vara mobiluppladdningar, och jag kan inte se fotodatum på dem (än) inget är skannat såvitt jag kan se.

Vad jag slås av från just mammans album är att hon har ett innerligt förhållande till sina flickor
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=110510425799284&set=a.1105104191326 18.12799.100005209812622&type=1&theater
Den bilden är rörande med tanke på "hur det gick sedan"
Citera
2014-05-08, 10:40
Medlem
Rompetrolls avatar
Gick någon av pojkarna på dagis? Någon som vet?
I så fall måste det ju varit flickan som lämnat om båda vuxna var bortresta. Och vad säger dagispersonalen om det?
Citera
2014-05-08, 10:40
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag tar åter en snabbtitt i mammans album och Yara tycksvara ganska tärd på de flesta bilderna.
Trauma eller konstitution? Eller vanlig banal influensa eller så.
Alla bilder verkar vara mobiluppladdningar, och jag kan inte se fotodatum på dem (än) inget är skannat såvitt jag kan se.

Vad jag slås av från just mammans album är att hon har ett innerligt förhållande till sina flickor
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=110510425799284&set=a.1105104191326 18.12799.100005209812622&type=1&theater
Den bilden är rörande med tanke på "hur det gick sedan"

Bilder tagna med digitalkamera brukar väl innehålla data för tid? Eller datan försvinner när man laddar upp dem?

Ja, jag lider med Yaras mamma. Kan inte ens föreställa mig smärtan, hur det känns just nu för henne.
Citera
2014-05-08, 10:41
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Gick någon av pojkarna på dagis? Någon som vet?
I så fall måste det ju varit flickan som lämnat om båda vuxna var bortresta. Och vad säger dagispersonalen om det?

Tror inte de gått på dagis. Finns väl ingen anledning om mamman inte arbetar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in