2014-05-08, 08:50
Medlem
[quote=bakgrundsbrus|48696127]
Citat:
Säger de inte i rapporten att de valde Sveriges största företag? Exakt vilka alla dessa är kan jag förstås inte säga, men det torde inte vara så svårt att ta reda på vilka som fick uppmaningen att göra kartläggningen iaf.

Nu pallar jag inte kolla igen, men jag vill minnas att de valde ut både offentlig sektor och privata företag. Har för mig det står i början i sammanfattningen.

Citat:
Helt korrekta iakttagelser båda två. Däremot kan man överslagsberäkna storleksordningarna. T.ex. var något fler företag mansdominerade, så vi kan höfta med ca 300000 kvinnor och 400000 män i urvalet.

Med en medellön någonstans runt 28000 kr/mån så hamnar alla kvinnornas totala årslön på ca 100 miljarder. Uppjusteringen av löner (nästan bara kvinnor) var ca 70 miljoner, eller ungefär 0,7 promille av totala lönesumman.

Dvs justeringen har pratiskt taget ingen effekt på tidigare studiers oförklarade löneskillnad (0,7 promille << 1-4%), trots att en betydande andel av alla kända fall har justerats. Då är det inte orimligt att anta att endera av två fall föreligger:
1. Tidigare studier överskattade oförklarad löneskillnad.
2. JämOs kartläggning missar en stor andel av de faktiska fallen.

Hur vet du att fler företag var mansdominerade? eller är det bara en chansning?
Och inte direkt en betydande andel som blev justerade...just det vi inte vet...chansen att de tär just de större företagen eller offentlig sektor ex. som just INTE korrigerar sina löner (för att de inte kan)
är rätt stor skulle jag säga...så de företag som korrigerade (200 någonting) kan ev. vara de lite mindre och de 170 nånting som inte vidtog lönejusteringar utan andra åtgärder kanske är de stora...
you see? går inte räkna på denna sak alls.

Citat:
Mtp att ca 85% av arbetsgivarna har mer än 500 anställda så är jag snarare förvånad över att det inte är fler. Att få skälig lönesättning för samtliga medarbetare på ett så stort bolag är knappast enkelt om de har individuell lönesättning.

Om samtliga 60% har betydande oförklarliga löneskillnader är det dock en intressant nuffra.

iofs. men om det nu är åtskilliga från offentlig sektor så är det förvånande.
Citera
2014-05-08, 09:13
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Hur vet du att fler företag var mansdominerade? eller är det bara en chansning? Och inte direkt en betydande andel som blev justerade...just det vi inte vet
Problemet med dina teorier är att urvalet var så stort.

Visst, jag kan ge dig rätt på alla dina argument men i så fall så gäller ingen undersökning som någonsin har gjorts, inklusive alla dina som påstår att det finns någon löneskillnad överhuvudtaget.
Citat:
...chansen att de tär just de större företagen eller offentlig sektor ex. som just INTE korrigerar sina löner (för att de inte kan) är rätt stor skulle jag säga...så de företag som korrigerade (200 någonting) kan ev. vara de lite mindre och de 170 nånting som inte vidtog lönejusteringar utan andra åtgärder kanske är de stora...
JämO avslutade granskningen när företaget levde upp till lagens krav. När ett företag lever upp till lagens krav förekommer inte någon diskriminering.

Och som sagt ovan; urvalet var så stort så man kan dra rätt många slutsatser. Med din logik så kan man alltid hävda att en undersökning bara gjordes på diskriminerade anställda, alla andra anställda i samhället är inte diskriminerade.

Du har alltså diskvalificerat alla dina egna argument till att det överhuvudtaget förekommer någon diskriminering av någon grupp alls i samhället.
Citat:
you see? går inte räkna på denna sak alls.
Jodå, du kan som sagt räkna hur du vill, tex multiplicera alla lönediskriminerade med en faktor 10 och du kommer ändå inte upp i 1% allmän löneskillnad.
Senast redigerad av Celeno 2014-05-08 kl. 09:16.
Citera
2014-05-08, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Problemet med dina teorier är att urvalet var så stort.

Visst, jag kan ge dig rätt på alla dina argument men i så fall så gäller ingen undersökning som någonsin har gjorts, inklusive alla dina som påstår att det finns någon löneskillnad överhuvudtaget.

JämO avslutade granskningen när företaget levde upp till lagens krav. När ett företag lever upp till lagens krav förekommer inte någon diskriminering.

Och som sagt ovan; urvalet var så stort så man kan dra rätt många slutsatser. Med din logik så kan man alltid hävda att en undersökning bara gjordes på diskriminerade anställda, alla andra anställda i samhället är inte diskriminerade.

Du har alltså diskvalificerat alla dina egna argument till att det överhuvudtaget förekommer någon diskriminering av någon grupp alls i samhället.

Jodå, du kan som sagt räkna hur du vill, tex multiplicera alla lönediskriminerade med en faktor 10 och du kommer ändå inte upp i 1% allmän löneskillnad.

Nej problemet här (varför vi diskuterar) är att du ansåg att Jämos undersökningen gav resultatet 0% i lönediskriminering, trots att Jämo i sin egen sammanfattning (mina fetningar i inlägget där jag citerar hela sammanfattningen) upprepar just lönediskimination typ överallt.

Nästa problem är att du inte fattar att man inte kan använda Jämos siffror för att räkna ut generell lönediskriminering (liknande den i andra undersökningar) för Jämo gör här en helt annan typ av undersökning. ( vilket de också talar om i sin sammanfattning).

Tredje problemet är att även om man talar om precis hur du tänker käpprätt galet så är du upptagen med att ha "rätt" och kasta skit på mig att du inte ens klarar kolla upp saken själv.

så tips!
Läs sammanfattningen igen. fatta att denna inte är gjort på samma sätt som andra. Sen kan du ju leta rätt på någon av de andra och kolla underlag samt hur de har räknat. Finns ju en hel hög.

här har du en från medlingsinstitutet ex. http://web.archive.org/web/20120211181956/http://www.mi.se/pdfs/pdfs_2011/Rapp_loneskilln_2010.pdf
Senast redigerad av ScottWalter 2014-05-08 kl. 09:30.
Citera
2014-05-08, 09:33
Medlem
blowns avatar
Alla seriösa undersökningar är mycket noga att påpeka att de siffror man tar fram på intet sätt är bevis på att diskriminering sker, utan bara att det kan finnas en skillnad som de själva pga avgränsningar inte förklarat. Vidare är det en starkt samband mellan hur många legitimt lönegrundande faktorer man tar hänsyn till och hur lite andra faktorer som ex kön verkar påverka lönen. JämO:s undersökning visar som sagt fruktansvärt små skillnader som knappt är värda namnet, och då är även de noga med att påpeka att det finns avgränsningar i antalet faktorer.

Löneskillnaden mellan kön är ingenting annat än en lögn skapad av en antiintellektuell vänster som behöver starka slagträn i sitt kulturmarxistiska könskrig. Ingenting annat.

Edit:
Vidare är det djupt problematiskt att man politiserar hur privata bolag väljer att sätta sin personals löner. Subjektiva egenskaper som ex hur man fungerar i en grupp, hur ens arbetsmoral uppfattas, hur attityden inför problem uppfattas etc, är för mig fullständigt legitima faktorer när det kommer till lönesättning. Ska vi ha en stat (och fack som kränker äganderätten) som bestämmer vad skillnad i lön får vara mellan människor så kan man inte längre ha individuell lönesättning, utan den får centralplaneras. Centralplanering har vi alla sett resultaten på – behöver minnet friskas upp rekommenderar jag att man läser om dagens Venezuela.
Senast redigerad av blown 2014-05-08 kl. 09:37.
Citera
2014-05-08, 09:35
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Nej problemet här (varför vi diskuterar)
Haha. Nej, problemet här (varför vi diskuterar) är att du desperat letar efter argument i takt med att du motbevisas och inte vet vad du själv skriver. Som vanligt.

Exempel:
Först duger urvalet, och du kan till och med dra egna "slutsatser":
Citat:
Jo den duger. noterbart är också att de få som får sin lön förhöjd får det med så mycket som 70,3 miljoner. I genomsnitt med 1120 per månad/ individ en genomsnittlig lön på 28 000 ger alltså en löneförhöjning med 4%. Så.... 4% ligger ju ganska mitt i 1-7% som vi brukar prata om som generell oförklarad löneskilland mellan män/kvinnor.
Sen glömmer du att siffran 4% kommer från dig själv:
Citat:
Och var fasen får du 0,04% i från?
Citat:
Deras? Finns inga 4% eller 0,04% i Jämos rapport.

Och nu duger urvalet inte alls längre.
Citat:
är att du ansåg att Jämos undersökningen gav resultatet 0% i lönediskriminering, trots att Jämo i sin egen sammanfattning (mina fetningar i inlägget där jag citerar hela sammanfattningen) upprepar just lönediskimination typ överallt.
Dina fetningar visar att det fanns nån som diskriminerades på de flesta företagen, ja.
Citat:
Nästa problem är att du inte fattar att man inte kan använda Jämos siffror för att räkna ut generell lönediskriminering (liknande den i andra undersökningar) för Jämo gör här en helt annan typ av undersökning. ( vilket de också talar om i sin sammanfattning).
JämO kontrollerar att företagen följer lagstiftningen.
Citat:
Tredje problemet är att även om man talar om precis hur du tänker käpprätt galet så är du upptagen med att ha rätt att du inte ens klarar kolla upp saken själv.
Då du hittills inte ens vet hur du själv tänker så bör du ju börja med det.
Citera
2014-05-08, 09:39
Medlem
Celenos avatar
Citat:
här har du en från medlingsinstitutet ex. http://web.archive.org/web/20120211181956/http://www.mi.se/pdfs/pdfs_2011/Rapp_loneskilln_2010.pdf

Jag tvivlar på att du någonsin har läst medlingsinstitutets rapporter. Här är den senaste rapporten, förresten:

http://www.mi.se/files/PDF-er/att_bestalla/loneskillnader/skillnaden12.pdf
Citera
2014-05-08, 10:11
Medlem
Citat:

Jag tvivlar på att du någonsin har läst medlingsinstitutets rapporter. Här är den senaste rapporten, förresten:

http://www.mi.se/files/PDF-er/att_bestalla/loneskillnader/skillnaden12.pdf

Yes?

Och vad säger den rapporten?
Citera
2014-05-08, 10:35
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Yes? Och vad säger den rapporten?
Den säger så här:

Oförklarad löneskillnad är inte nödvändigtvis osaklig
Citera
2014-05-08, 10:49
Medlem
Citat:
Den säger så här:

Oförklarad löneskillnad är inte nödvändigtvis osaklig

visst och den säger också detta:

"Årets rapport, som bygger på data insamlade i september och november 2012, visar att den ovägda löneskillnaden mellan kvinnor och män för hela arbetsmarknaden år 2012 var 13,9 procent. Om man genom så kallad standardvägning tar hänsyn till yrke, sektor, utbildningsnivå, arbetstid och ålder kvarstår en oförklarad löneskillnad på 6,1 procent. Använder man i stället en så kallad regressionsanalys kan man redovisa betydelsen av olika faktorer, där yrke är den viktigaste. Vilken metod man använder beror på vad man vill belysa. Medlingsinstitutet tillhandahåller underlag, men framhåller inte det ena beräkningssättet framför det andra.
Det står i alla fall klart att löneskillnaden mellan kvinnor och män har minskat i alla sektorer mellan 2005 och 2012 oberoende av mätmetod. Den ovägda löneskillnaden har minskat med mellan 2,2 och 5,4 procentenheter, beroende på sektor och väger man ihop samtliga sektorer är minskningen 2,4 procent- enheter."

Så fortsätter minskningen kan vi ju skita i vilken nuffra som är sanningen. Huvudsaken är att diskriminering av denna sort försvinner. För jupp precis som blown skriver har jag absolut ingen förståelse för varför män som grupp prompt måste tjäna x% mer för samma typ av jobb före kvinnor. Finns ingen som helst anledning till det.
Citera
2014-05-08, 11:31
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Så fortsätter minskningen kan vi ju skita i vilken nuffra som är sanningen. Huvudsaken är att diskriminering av denna sort försvinner.
Absolut. Det finns ju olika sätt att handskas med det dock.

Nu när du övat ordentligt på att läsa statistik så tar vi det igen.

Ponera följande graf: https://www.boundless.com/image/religious-affiliation-by-median-household-income-2000/

Vad tycker du om att införa dessa punkter? Vad hade du tyckt om ett samhälle som beter sig så här:

* Vi påstår att judar förtrycker alla icke-judar.
* Vi börjar kalla dem för jude-slem.
* Vi ger icke-judar förtur till jobb framför judar.
* Vi propagerar högljutt i media att judar måste släppa makten och låta icke-judar komma fram.

Låter det som ett trevligt samhälle?
Citera
2014-05-08, 23:12
Medlem
Dr.Spins avatar
Skillnaden i lön är under 0,1%. Men vi kan ta siffrorna från miljongranskningen. Se detta inlägg (där jag missar att andelen kvinnor/män i urvalsgruppen) (FB) Vad menar feminister när dom säger att kvinnor får lägre löner?

Av 351'500 kvinnor är 4809 kvinnor lönediskriminerade (vi säger att det är pga kön)
Av 351'500 män är 437 st lönediskriminerade (återigen förutsätter vi att det är kön och inte t.ex invandrarbakgrund som är orsaken)

Så vi får att 1,37% av kvinnorna är lönediskriminerade. I snitt var lönediskrimineringen 1'280:- eller 4,3% av lönen. Så som genomsnittskvinna så har man i snitt 4,3% x 0,0137 = 0,059% lägre lön än en man.

Men... 30% av denna löneskillnad hade inget med diskriminering av individer att göra utan kom från att avdelningar med kvinnodominans hade något lägre löneläge. Så vi måste ta 0,059% och normalisera detta. Kvar är 0,041% i oskälig löneskillnad för kvinnor resp ca 0,004% för de könsdiskriminerade männen.

Jag tycker inte att 0,041% eller 0,4 promille lönetapp är något att gråta över. Det borde väl i runda slängar gå jämt upp med obetald övertid som män loggar hos SCB i deras AKU?

Kvinnor har alltså 100,0% av männens lön om vi använder tre värdesiffror. Det måste i de flesta lägen kunna kallas hyffsat jämställt, eller?
Senast redigerad av Dr.Spin 2014-05-08 kl. 23:22.
Citera
2014-05-08, 23:26
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
* Vi påstår att judar förtrycker alla icke-judar.
* Vi börjar kalla dem för jude-slem.
* Vi ger icke-judar förtur till jobb framför judar.
* Vi propagerar högljutt i media att judar måste släppa makten och låta icke-judar komma fram.

Låter det som ett trevligt samhälle?
Kan vi inte slänga judepacket i stora masugnar när vi ändå är i farten? Allt är ändå deras fel... och alla judar är en del av den zionistiska världskonspirationen att låta alla ickejudar leva i relativ fattigdom. Detta trots att ickejudarna vill visa framfötterna lika mycket och jobbar exakt lika bra...

Vänta nu, var det här SCUM-manifestet? Var det här F!s valplattform (utan masugnarna dåra).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in