[quote=bakgrundsbrus|48696127]
Nu pallar jag inte kolla igen, men jag vill minnas att de valde ut både offentlig sektor och privata företag. Har för mig det står i början i sammanfattningen.
Hur vet du att fler företag var mansdominerade? eller är det bara en chansning?
Och inte direkt en betydande andel som blev justerade...just det vi inte vet...chansen att de tär just de större företagen eller offentlig sektor ex. som just INTE korrigerar sina löner (för att de inte kan)
är rätt stor skulle jag säga...så de företag som korrigerade (200 någonting) kan ev. vara de lite mindre och de 170 nånting som inte vidtog lönejusteringar utan andra åtgärder kanske är de stora...
you see? går inte räkna på denna sak alls.
iofs. men om det nu är åtskilliga från offentlig sektor så är det förvånande.
Citat:
Säger de inte i rapporten att de valde Sveriges största företag? Exakt vilka alla dessa är kan jag förstås inte säga, men det torde inte vara så svårt att ta reda på vilka som fick uppmaningen att göra kartläggningen iaf.
Nu pallar jag inte kolla igen, men jag vill minnas att de valde ut både offentlig sektor och privata företag. Har för mig det står i början i sammanfattningen.
Citat:
Helt korrekta iakttagelser båda två. Däremot kan man överslagsberäkna storleksordningarna. T.ex. var något fler företag mansdominerade, så vi kan höfta med ca 300000 kvinnor och 400000 män i urvalet.
Med en medellön någonstans runt 28000 kr/mån så hamnar alla kvinnornas totala årslön på ca 100 miljarder. Uppjusteringen av löner (nästan bara kvinnor) var ca 70 miljoner, eller ungefär 0,7 promille av totala lönesumman.
Dvs justeringen har pratiskt taget ingen effekt på tidigare studiers oförklarade löneskillnad (0,7 promille << 1-4%), trots att en betydande andel av alla kända fall har justerats. Då är det inte orimligt att anta att endera av två fall föreligger:
1. Tidigare studier överskattade oförklarad löneskillnad.
2. JämOs kartläggning missar en stor andel av de faktiska fallen.
Med en medellön någonstans runt 28000 kr/mån så hamnar alla kvinnornas totala årslön på ca 100 miljarder. Uppjusteringen av löner (nästan bara kvinnor) var ca 70 miljoner, eller ungefär 0,7 promille av totala lönesumman.
Dvs justeringen har pratiskt taget ingen effekt på tidigare studiers oförklarade löneskillnad (0,7 promille << 1-4%), trots att en betydande andel av alla kända fall har justerats. Då är det inte orimligt att anta att endera av två fall föreligger:
1. Tidigare studier överskattade oförklarad löneskillnad.
2. JämOs kartläggning missar en stor andel av de faktiska fallen.
Hur vet du att fler företag var mansdominerade? eller är det bara en chansning?
Och inte direkt en betydande andel som blev justerade...just det vi inte vet...chansen att de tär just de större företagen eller offentlig sektor ex. som just INTE korrigerar sina löner (för att de inte kan)
är rätt stor skulle jag säga...så de företag som korrigerade (200 någonting) kan ev. vara de lite mindre och de 170 nånting som inte vidtog lönejusteringar utan andra åtgärder kanske är de stora...
you see? går inte räkna på denna sak alls.
Citat:
Mtp att ca 85% av arbetsgivarna har mer än 500 anställda så är jag snarare förvånad över att det inte är fler. Att få skälig lönesättning för samtliga medarbetare på ett så stort bolag är knappast enkelt om de har individuell lönesättning.
Om samtliga 60% har betydande oförklarliga löneskillnader är det dock en intressant nuffra.
Om samtliga 60% har betydande oförklarliga löneskillnader är det dock en intressant nuffra.
iofs. men om det nu är åtskilliga från offentlig sektor så är det förvånande.
4% ligger ju ganska mitt i 1-7% som vi brukar prata om som generell oförklarad löneskilland mellan män/kvinnor.