2014-05-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det fanns över 100 observatörer på plats. Det är högst osannolikt att valresutatet skulle blivit ett annat oavsett vad diplomater (läs US) hade sagt om saken.
Att påstå att det inte finns ett majoritetsstöd för ryssland på krim är patetisk desperat propaganda.
Tror du vi är dumma i huvudet?
Enligt världssamfundet var valet på Krim inte korrekt. Att rösta under tvång är visserligen tradition i ryssland men man behöver inte exportera det till Ukraina och Krim. Däremot gillar Putin troligen dumma människor som inte tänker för mycket, vilket ju är Rysslands akilleshäl för att kunna komma ikapp resten av världen.
2014-05-07, 21:30
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
SVT kar kanske en korrespondent i Ukraina men merparten av nyheterna kommer fortfarande från bl.a. Reuters. En korrespondent samlar då inte in mycket fakta själv.
Men nu var det så att din kompis Delsbo tyckte att det var väldigt relevant att det inte fanns någon svensk press på plats i Ukraina, och jag motbevisade honom enkelt med flera exempel. Det var fyra dagar sedan.

Därefter började du yra om att det inte spelar någon roll eftersom alla västmedia är "judeägda", och du hade självklart fel även där. Så börjar du gå igång om att korrespondenter inte är viktiga alls... Snälla, hur ska ni ha det? Är det bra att ha korrespondenter på plats eller inte? Eller är det bara bra om RT har korrespondenter på plats? Är det bra med mångfald i mediavärlden, eller är det bra när en enda aktör styr alla stora ryska mediekanaler?

Ni är ju helt förvirrade.

Tillägg:
För övrigt kan en korrespondent på plats faktiskt ta reda på otroligt mycket. Tänk på hur många här som har hyllat Simon Ostrovskys rapporter i Vice News, till exempel. Och bara några dagar efter branden i Odessa skrev SvD:s korrespondent en enormt läsvärd artikel om vad som hände, där hon intervjuar representanter för båda sidorna: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-ukrainakrisen_3529532.svd?sidan=3
Senast redigerad av Darkwing Duck 2014-05-07 kl. 21:42.
2014-05-07, 21:36
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Du menar att bögfestivalen skulle ge annat resultat? Du försöker involvera HBTQ i världskrigsproblematik, kom igen bättre kan du. Och jag vill gärna se ditt svar på mina frågor så jag får platta till dig ordentligt (obs endast skriftligt)

Ingen annan än du försöker involvera HBTQ i Ukrainas öde. Håll dig till ämnet så kanske du också ser klart en vacker dag.

Frågor till mig? Jag letar upp dem och lovar att du skall få något att bita i ;-)

EDIT: Hittar dem inte men skicka en länk i min inkorg så jag hittar dina frågor som du ville ha svar på
Senast redigerad av jourDDptd 2014-05-07 kl. 21:39.
2014-05-07, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Han kunde ju ha valt att låta bli att uppvigla till kravaller på Krim, i slutet av februari fanns det inga oroligheter eller hotbilder i närtid där.
Han kunde därefter ha låtit bli att piska upp en anti-ukrainsk stämning i Ryssland via statskontrollerade media.
Han kunde sedan ha låtit bli att annektera den annars lugna halvön. Edit: Den ukrainska militären hade inte heller provocerat ryska förband, så någon militär anledning fanns inte alls.
Fortsatt kunde han ha undvikit att ordna en fejkad "folkomröstning" där man bara kunde välja mellan att träda ut ur Ukraina eller att träda ut ur Ukraina och gå med i den ryska federationen.
Till sist kunde han ha låtit bli att välkomna utbrytarrepubliken med alla sina pågående tvister och politiska problem som en delrepublik.

Putin (och hans militära/politiska ledning) har all anledning att skylla sig själva. Det är bara att titta på händelsernas kronologi så är det uppenbart att han inte gick in för att genomföra någon sorts panikräddning. Han drev själv på hela utvecklingen, från början till slut.
Han förutspådde detta från början och visade därmed en god förmåga att tänka långsiktigt. Nu för tiden finner man det sällan hos politiker

Citat:
Äntligen börjar den tänkade delen av befolkningen vakna så smått.

USA hetsar för att vinna sitt geopolitiska världskrig som de bedrivit sen 50-talet.
Den sedvanliga taktiken: skapa ekonomisk katastrof, sen köpa upp landets tillgångar för att lösa problemen.
När västukraina har skrivit på avtalet med EU kommer deras ekonomi att rasa eftersom de inte kan leverera till Europa och de kommer förlora Ryssland som kund.
Vips kommer världsbanken att stå till tjänst och de ukraina tvingas att sälja röven till USA.
US tillskansar sig både strategiska placeringar av deras kärnvapen samt naturtillgångar.
På köpet får de rövslickarna Sverige som vill ansluta sig till nato.
Helt rätt! Hoppas att pendeln slår tillbaka den här gången
2014-05-07, 21:39
Medlem
Madagascars avatar
Jaha... idag har Putin överraskande bett Lugansk och Donetsk att skjuta upp sina folkomröstningar om självständighet som var planerade till nu på söndag. Och han sa att presidentvalet i Ukraina som ska hållas den 25:e maj är ett steg i rätt riktning. Sedan har jag sett vaga uppgifter på att Ryssland skulle dragit tillbaka en del av trupperna från gränsen.

Vad har Putin egentligen i kikarn?

Vill han vara säker på att invånarna i Donetsk och Lugansk också ska få rösta i presidentvalet!? Efter händelserna i Odessa så lär förtroendet för Kiev-regimen ha sjunkit och om de från öst röstar så kanske han resonerar att förtroendet sjunker ytterligare. Men vem ska separatisterna och andra skeptiker till nuvarande regim rösta på? Knappast någon som har chansen att vinna. Dessutom är den troligaste vinnaren Poroshenko. Och han tillhör inte ens interimregimens kärna. Han har dessutom fått stöd från Klitschko och UDAR som inte heller tillhör interimregimens kärna. Tidigare har dock företrädare för "Donetskrepubliken " uppmanat till bojkott av presidentvalet.

Eller Putin vill kanske att Donetsk och Lugansk ska formulera om sina folkomröstningar så att de går mer på Rysslands linje, dvs federalisering snarare än självständighet och efterföljande anslutning till Ryssland?

Eller Putin kanske inser att de planerade folkomröstningarna skulle bli fiaskon i form av valdeltagande och resultat.

I vilket fall tror jag Putins utspel har gjutit lite olja på vågorna. Situationen kommer kanske lugna ned sig... en stund i alla fall.
Senast redigerad av Madagascar 2014-05-07 kl. 21:46.
2014-05-07, 21:41
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Folkomröstningen var helt legal och rätt utförd. Man har varit anti-Kiev i många år i stugorna. När nazi-kaninen kom till makten rann det över. Inga ryssar har behövt putta på Krim. Kiev har gjort ett bra arbete själva genom att bussa in huliganer för att uppvigla och ställa till bråk.

Så ni Putin älskare menar alltså på allvar att folkomröstningen på Krim (med utländsk militär närvaro) är legal och omröstningen som gav Viktor Janukovitj sparken illegal?
2014-05-07, 22:02
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Det fanns över 100 observatörer på plats. Det är högst osannolikt att valresutatet skulle blivit ett annat oavsett vad diplomater (läs US) hade sagt om saken.
Att påstå att det inte finns ett majoritetsstöd för ryssland på krim är patetisk desperat propaganda.
Tror du vi är dumma i huvudet?

du har precis bevisat att du är just detta.

Det du skriver är skrattretande. Bara en idiot kan gå på dessa lögner.
2014-05-07, 22:07
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Förklara för mig vad Ukraina skulle tjäna på provokationer mot Ryssland? Vad exakt skulle Ukraina få ut av att anfalla sin egen personal iklädda i ryska uniformer? Har inte Ukraina tillräckligt med problem som det är?

Du kanske har glömt, men det är faktiskt Ryssland/proryssar som stökar till det i Ukraina, och inte tvärtom. Ukraina vill inte annektera rysk mark. Det enda Ukraina vill är att bli lämnade ifred, vilket de också sökt att göra genom samtliga demokratiska medel och försök till dialog i internationella institutioner.

Men jag antar att Putin-propagandan har gått så långt att det är Ukraina som är boven nu, Ukraina som försöker anfalla Ryssland?

Synd att ditt tunnelseende hindrar dig att se hur USA/ Eu suktar efter de ryska naturtillgångarna. Är det något vi lärt oss under de sista decenniet är att varje land med oljetillgångar löper stor risk för invasion av denna oheliga allians.

Kolla bara hur det gick till i Irak. Hela Eu ylade med, när Bush ville invadera, den värsta av alla var den dåvarande danska statsministern, senare NATO general sekreteraren Anders Fogh Rasmussen som sa:

" han trodde inte på att det fanns massförstörelse vapen, han VISSTE att dom fanns där!!!!!!!!!!!!!!"

Nu sitter denna blådåre vi rodret för NATO....Gud hjälp oss, men framför allt alla länder med olja- och gastillgångar

Ni som är så duktiga på brun historia måste väl veta att klä ut sig, är en gammal klassisk metod att anfall ryssar på, så inleddes ju operation Barbarossa..

---------------------------------------------------------------------------------
För övrigt anser jag att Carl Bildt bör omgående tvångsmedicineras, så han inte får chansen till att starta ett tredje världskrig!!!!!!
Senast redigerad av naturtvål 2014-05-07 kl. 22:41.
2014-05-07, 22:08
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Jag funderar på om Putin kanske kommer att använda sig av utpressning för att komma åt Baltikum. Exempel: inresta ryssar, ryska agenter och pro-ryssar i Narva sätter igång liknande husockupation och beväpnad terror som i Donetsk m.fl. Putin berättar då att om inte Narva får hålla "folkomröstning" (enligt pro-ryssars tillvägagångssätt) kommer Ryssland att ockupera hela Ukraina. Jag tror han vill känna hur starka USA och NATO är. En svag Obama blir Putins starkaste kort.

Idag har Rigas borgmästare bombhotats, luktar FSB/GRU lång väg. I Lettland är det Daugvapils som ligger närmast till för rysk imperiepropaganda. 85-90% ryssar.
2014-05-07, 22:13
Medlem
fitz-humes avatar
Ryssarna nämner för miljonte gången fascisterna som ett argument för sina dåd i Ukraina. Inte att ryssarna själva skulle vara fascister, ånej, utan att det grannland de invaderar är fascister. Men... ute i Europa är det antingen kommunister eller högerextrema (läs: fascister) som har Putins stöd. Hur hänger detta ihop..? Ni Putin-lovers därute kanske känner er träffade och villiga att förklara detta.

Marine Le Pen uttalar sig:
http://www.reuters.com/article/2014/04/12/us-ukraine-crisis-le-pen-russia-idUSBREA3B09I20140412

Her comments echo those of Austrian far-right leader Heinz-Christian Strache who has openly sided with Putin, condemning the EU sanctions as a farce. Le Pen's Dutch political partner Geert Wilders has also said the EU made the first mistake.
2014-05-07, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Idag har Rigas borgmästare bombhotats, luktar FSB/GRU lång väg. I Lettland är det Daugvapils som ligger närmast till för rysk imperiepropaganda. 85-90% ryssar.
Hmm... Paranoia? Han är ju till och med ryss.
Fast vänta nu, du kan ha rätt! Idag har jag bajsat grönt, det luktar CIA lång väg

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ryssarna nämner för miljonte gången fascisterna som ett argument för sina dåd i Ukraina. Inte att ryssarna själva skulle vara fascister, ånej, utan att det grannland de invaderar är fascister. Men... ute i Europa är det antingen kommunister eller högerextrema (läs: fascister) som har Putins stöd. Hur hänger detta ihop..? Ni Putin-lovers därute kanske känner er träffade och villiga att förklara detta.

Marine Le Pen uttalar sig:
http://www.reuters.com/article/2014/04/12/us-ukraine-crisis-le-pen-russia-idUSBREA3B09I20140412

Her comments echo those of Austrian far-right leader Heinz-Christian Strache who has openly sided with Putin, condemning the EU sanctions as a farce. Le Pen's Dutch political partner Geert Wilders has also said the EU made the first mistake.
Varken största franska partiet eller UKIP är fascister Är förklaringen bra nog för dig?
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-05-07 kl. 22:18.
2014-05-07, 22:17
Medlem
trodomintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Du kan ju åtminstone själv kolla igenom de källor du länkar till?

Vadå du har "inte sett rapporter från observatörer som jag hänvisar till". Och så skriver du "däremot finns följande rapporter", och så hänvisar du till en rapport (intervju) med en kille som finns med på min lista. Den österrikiske fascisten Ewald Stadler. Kan du inte ens försöka anstränga dig lite?

Till skillnad från dig så lyssnade jag på intervjun med herr Stadler. Jag måste säga att jag inte kände till något om honom tidigare, men i intervjun framfördes inget som kan kallas fascistiskt.
Jag föreslår att alla jämför med fascisternas beteende och uttalanden i Kiev och Odessa.

Du kan kalla Stadler fascist. Jag kan kalla dig fascist. Men det är mest ett meningslöst sätt att klistra etiketter på folk. Det är många som påstår att USA:s president är fascistisk, och att EU är det.

Det väsentliga är inte olika etiketter man kan sätta på sina motståndare (eller vänner), det väsentliga är deras handlingar och vad de säger.

Angående herr Stadler har jag nu tagit reda på att han är europaparlamentariker för REKOS-partiet som tydligen vill avskaffa Europaparlamemtet och riva upp Maastrichtavtalet. Men jag har ännu inte hittat några fascistiska uttalanden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in