2014-05-06, 00:44
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delija.Sever
Just precis, håller med dig... men problemet är ju att det alltid, precis som i det forna Jugoslavien, kommer att finnas folk som kommer att sabotera för den "andra gruppen", därför är det bättre för alla parter att sköta sig själva och gå sina egna vägar i framtiden. För fortsätter det såhär så kommer det att gå åt skogen för alla, i värsta fall kan det helt spåra ur och bli ännu ett eländigt krig, dock tror jag inte att det i dagsläget är troligt, men man har ju sett det förr i de trakterna.

Det är ett argument som bara "sabotörer" använder. Det vill säga de som hoppas att situationen ska bli ohållbar så att de kan slita loss halva landet och behålla det för sig själva. Försöker du se situationen från de andras perspektiv inser du att det inte skulle leda till långvarig fred. Folk som fördrivs från sina hem genom etnisk rensning och sen ser dessa delar av landet slitas loss och anslutas till ett annat kommer minnas det i många generationer.

Lösningen ligger istället i att lägga av med nationalistrunkandet och börja fokusera på vettiga saker som ekonomisk utveckling.
Citera
2014-05-06, 10:12
Medlem
Delija.Severs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnanimity
Det är ett argument som bara "sabotörer" använder. Det vill säga de som hoppas att situationen ska bli ohållbar så att de kan slita loss halva landet och behålla det för sig själva. Försöker du se situationen från de andras perspektiv inser du att det inte skulle leda till långvarig fred. Folk som fördrivs från sina hem genom etnisk rensning och sen ser dessa delar av landet slitas loss och anslutas till ett annat kommer minnas det i många generationer.

Lösningen ligger istället i att lägga av med nationalistrunkandet och börja fokusera på vettiga saker som ekonomisk utveckling.

Men dessa "sabotörer" kommer alltid att finnas, det är det som är problemet och gör att situationen blir ohållbar. Oavsett hur många vettiga människor det finns där som kan och vill leva tillsammans så finns där alltid idioter som förstör därför funkar inte ett sådant land, precis som forna Jugoslavien inte funkade. Med det sagt tycker jag verkligen inte att folk ska fördrivas från sina hem eller att det ska leda till något nytt krig med etnisk rensning, tvärtom borde man istället lära sig utav historien och se på hur det slutade för det forna Jugoslavien, mao försöka sluta att tvinga folk att leva i ett multikulturellt samhälle när där finns för mycket hat och dålig historia folken emellan. Alltså är det efter allt bäst för alla i framtiden att låta var och en utav folken att bygga sitt egna land på egen hand.
Citera
2014-05-07, 00:16
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Men dessa "sabotörer" kommer alltid att finnas, det är det som är problemet och gör att situationen blir ohållbar. Oavsett hur många vettiga människor det finns där som kan och vill leva tillsammans så finns där alltid idioter som förstör därför funkar inte ett sådant land, precis som forna Jugoslavien inte funkade. Med det sagt tycker jag verkligen inte att folk ska fördrivas från sina hem eller att det ska leda till något nytt krig med etnisk rensning, tvärtom borde man istället lära sig utav historien och se på hur det slutade för det forna Jugoslavien, mao försöka sluta att tvinga folk att leva i ett multikulturellt samhälle när där finns för mycket hat och dålig historia folken emellan. Alltså är det efter allt bäst för alla i framtiden att låta var och en utav folken att bygga sitt egna land på egen hand.

Om vi talar klarspråk. Menar du att republika srpska ska få bli självständigt för att det skulle leda till långsiktig fred i området? Dessa delar av Bosnien har alltid varit "mångkulturella". Tills en av grupperna drev ut de andra genom brutal etnisk rensning. Anser du att de som gjorde det ska belönas med en egen stat? Tänk dig om du hade tillhört en av de fördrivna grupperna, hade du känt likadant då?
Senast redigerad av Magnanimity 2014-05-07 kl. 00:18.
Citera
2014-05-07, 00:35
Medlem
Citat:
Om vi talar klarspråk. Menar du att republika srpska ska få bli självständigt för att det skulle leda till långsiktig fred i området? Dessa delar av Bosnien har alltid varit "mångkulturella". Tills en av grupperna drev ut de andra genom brutal etnisk rensning. Anser du att de som gjorde det ska belönas med en egen stat? Tänk dig om du hade tillhört en av de fördrivna grupperna, hade du känt likadant då?

Jag förstår dina argument, och som icke-bosnier och utan koppling till Balkan har jag förstås svårt att sätta mig in i situationen.

Men samtidigt verkar skrämmande mycket argumentik (från alla grupper) handla om att "de andra" inte ska belönas. Anta att vi skulle dela kakor. Det verkar som om de flesta från Balkan tycker det är bättre att jag får två kakor och grannen en kaka än att jag får tre kakor och grannen fyra kakor. Så länge den mentaliteten råder och det är viktigare att de andra inte belönas än att man själv får det bättre så lär inte mycket bli bättre.
Citera
2014-05-07, 01:58
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Jag förstår dina argument, och som icke-bosnier och utan koppling till Balkan har jag förstås svårt att sätta mig in i situationen.

Men samtidigt verkar skrämmande mycket argumentik (från alla grupper) handla om att "de andra" inte ska belönas. Anta att vi skulle dela kakor. Det verkar som om de flesta från Balkan tycker det är bättre att jag får två kakor och grannen en kaka än att jag får tre kakor och grannen fyra kakor. Så länge den mentaliteten råder och det är viktigare att de andra inte belönas än att man själv får det bättre så lär inte mycket bli bättre.

Det var inte så jag menade. Det var bara ett försök att visa varför det skulle leda till fler konflikter i framtiden. Bosnien är som ett etniskt lapptäcke, det finns inga större områden som är helt bosniakiska, serbiska eller kroatiska. Hur man än drar gränserna så kommer folk att bli missnöjda. Det var det som var poängen med etnisk rensning. Det är en medveten strategi för att långsiktigt rita om gränserna på Balkan, inte resultatet av hatiska vildar som agerar på eget initiativ. Det går inte att slita loss hälften av ett land om man inte har en absolut majoritet av befolkningen på sin sin sida. När man uppnår det genom att köra ut de andra grupperna med våld kan man börja vädja om att en delning ligger i allas intresse. Det är därför vissa gottar sig åt att prata om hur ohållbar situationen är och att de olika grupperna inte kan leva tillsammans (påstår inte att Delija.Sever gör det).

Det enda rättvisa är att se till att alla grupper känner sig trygga som likvärdiga medlemmar i staten, så att människor kan återvända till sina hem och återuppta sina liv, vilket många har gjort. Det är också det enda som kan leda till långsiktig fred.
Senast redigerad av Magnanimity 2014-05-07 kl. 02:00.
Citera
2014-05-07, 09:49
Medlem
Delija.Severs avatar
Citat:
Om vi talar klarspråk. Menar du att republika srpska ska få bli självständigt för att det skulle leda till långsiktig fred i området?

Ja, att republika srpska ska få bli självständigt tycker jag hade varit den bästa lösningen för alla parter.

Citat:
Dessa delar av Bosnien har alltid varit "mångkulturella". Tills en av grupperna drev ut de andra genom brutal etnisk rensning. Anser du att de som gjorde det ska belönas med en egen stat?

Sådant är även fallet där det idag bor Bosniaker (bosniska muslimer), så man kan inte resonera på det sättet när det kommer till Balkan. Isf hade man ju kunnat ifrågasätta alla Balkanländers gränser och rätt till självständighet, så istället för att debattera detta tycker jag fortfarande att man ska vara smart och se vad man kan göra idag och i framtiden för att det ska vara bäst för alla parter. Lösningen är inte att tvinga alla att leva tillsammans i en falsk värld av frid och fröjd när det tyvärr är många som hyser avsky för varandra, så man kommer inte ifrån problemet att det alltid kommer att finnas någon som kommer att sätta käppar i hjulet för de "andra".

Citat:
Tänk dig om du hade tillhört en av de fördrivna grupperna, hade du känt likadant då?

Faktum är att jag är född och uppvuxen som serb i Kosovo, det som en gång var mitt hem i Kosovo där bor idag en albansk familj. Så jag är väldigt bekant med sådana situationer. Men bara för det kommer det inte på fråga för mig att nu flytta tillbaks dit och börja bråka med dessa albaner och köra ut de därifrån för då kommer man ingenvart, man får tänka på att det kanske inte är den familjens fel att de valt att bo där idag (det var förmodligen inte just den familjen som fördrev oss). Istället tycker jag att man nu efter alla dessa krig och misär på Balkan ska blicka framåt och se vad den bästa lösningen är, i fallet med Bosnien har jag framlagt vad jag tycker.
Citera
2014-05-07, 12:02
Medlem
Messials avatar
http://www.youtube.com/watch?v=gYhUXxGhxPg

Här, i detta klipp från Al Jazeera Kontekst, "dör" drömmen om ett "självständigt" Republika Srpska. I denna debatt, om ni tittar på den, så säger kvinnan Pandurovic att Republika Srpska aldrig kommer att bli självständigt - och hon är bosnienserb.
Enligt henne har Dodik upprepat samma mantra i flera år nu, sedan han blev vald till president år 2006.
Dodik har inga idéer längre, han har stulit alla pengar som finns hos medborgarna i denna entitet, pengar som medborgarna nu undrar vart dessa tog vägen och man vill ha sina stulna pengar tillbaka.

Sedan Dodik kom till makten, har även 60 000 personer blivit av med sina arbeten i entiteten och arbetslösheten har alltså ökat med 60 000 personer.
Entiteten är på väg ned mot avgrunden, och situationen är inte mycket bättre i Federationen, trots alla skyskrapor i Tuzla och i Sarajevo och City Centers som "Sunrise" länkar till och visar upp.
Även Federationen är skuldsatt ända upp till öronen, och påståendet som säger att de bosniska politikerna inte vill skuldsätta medborgarna och de framtida generationerna så mycket, de är en skrattretande lögn.
Entiteterna tar lån på lån, med skyhöga räntor, och arbetar för att vända de olika folkgrupperna mot varandra med hjälp utav denna handling - och pumpa dessa med nationalism, någonting som de vet funkar, för att de skall klamra sig fast vid makten.

Jag undrar vad Pandurovic hade sagt om alla möjliga och omöjliga skribenter på forum som Flashback, om hon hade sett ordbajsandet här med alla möjliga och omöjliga förslag (lupetanje) och en och annan mytoman (finns en specifik som jag syftar på). Hon hade blivit chockad, minst sagt.

Gällande de faktum att EU skulle stötta Serbien, i dess önskan om att få en bit utav grannlandet och den ena entiteten, de är lögn. Serbien och Kosovo är ett avslutat kapitel. Serbien har inte ens någon inom regeringen längre, som är ansvarig för frågor gällande Kosovo.
Gällande entiteten, så är det en avslutad fråga för Serbien, man kommer inte blockera Bosnien och Hercegovina - trots diverse skribenters på Flashback önskningar. Vucic (premiärministern), kommer inom en snar framtid besöka Sarajevo, som ett första steg när de gäller relationerna mellan Belgrad och Sarajevo - och för att börja lösa olösta frågor med Sarajevo.
Hans besök i Sarajevo kommer med tiden att bli allt fler, medans besöken i Banja Luka kommer bli allt färre.

Serbien kommer inte riskera ett framtida EU-medlemskap, för Kosovo eller Republika Srpska. Man kommer inte riskera en bättre framtid för medborgarna i Serbien, nu när man har fått denna fina möjlighet - in i den europeiska gemenskapen.
Landet beräknas bli medlem år 2020, ett år som Vucic strävar efter, och när väl Serbien är där - så kommer Bosnien och Hercegovina vara på god väg.
De första förändringarna i positiv riktning, med den framtida koalitionsregeringen i Republika Srpska, beräknas ses om cirka ett eller två år. Även relationerna mellan Banja Luka och Sarajevo kommer bli mildare, och samarbetet mellan dessa städer kommer öka och vara som dag och natt sett till de positiva - jämfört med idag, tack vare de oberoende Socialdemokraterna (SNSD).
Citera
2014-05-07, 14:09
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Ja, att republika srpska ska få bli självständigt tycker jag hade varit den bästa lösningen för alla parter.

Sådant är även fallet där det idag bor Bosniaker (bosniska muslimer), så man kan inte resonera på det sättet när det kommer till Balkan. Isf hade man ju kunnat ifrågasätta alla Balkanländers gränser och rätt till självständighet, så istället för att debattera detta tycker jag fortfarande att man ska vara smart och se vad man kan göra idag och i framtiden för att det ska vara bäst för alla parter. Lösningen är inte att tvinga alla att leva tillsammans i en falsk värld av frid och fröjd när det tyvärr är många som hyser avsky för varandra, så man kommer inte ifrån problemet att det alltid kommer att finnas någon som kommer att sätta käppar i hjulet för de "andra".

Faktum är att jag är född och uppvuxen som serb i Kosovo, det som en gång var mitt hem i Kosovo där bor idag en albansk familj. Så jag är väldigt bekant med sådana situationer. Men bara för det kommer det inte på fråga för mig att nu flytta tillbaks dit och börja bråka med dessa albaner och köra ut de därifrån för då kommer man ingenvart, man får tänka på att det kanske inte är den familjens fel att de valt att bo där idag (det var förmodligen inte just den familjen som fördrev oss). Istället tycker jag att man nu efter alla dessa krig och misär på Balkan ska blicka framåt och se vad den bästa lösningen är, i fallet med Bosnien har jag framlagt vad jag tycker.

Det som du förespråkar är en sorts "might is right"-logik. Lag och rätt är det enda som kan skapa fred i ett samhälle, annars tar folk sånt i egna händer. Man kan inte bara låta folk köra ut andra grupper från ett område så att de kan göra anspråk på det. Det kommer aldrig att leda till långsiktig fred.

Det finns gott om oss som fullständigt skiter i om de som vi umgås med är bosniaker, serber eller kroater. Att ge upp hälften av vårt land bara för att våra grannar och vänner ska kunna köras iväg från "våra områden" är inte på något sätt en bra kompromiss. Folk har all rätt att vara stolta bosniaker, serber eller kroater så länge de accepterar att de inte är något mer än likvärdiga medlemmar av en demokratisk multietnisk rättsstat.

Sen är situationen som sagt inte alls så illa på de flesta håll. Bilden man får på plats är mycket bättre än den man får av att läsa diskussioner på nätet. De enda som hävdar motsatsen är de som vill hålla drömmen om ett självständigt RS vid liv.
Senast redigerad av Magnanimity 2014-05-07 kl. 14:12.
Citera
2014-05-07, 18:32
Medlem
Delija.Severs avatar
Citat:
Det som du förespråkar är en sorts "might is right"-logik. Lag och rätt är det enda som kan skapa fred i ett samhälle, annars tar folk sånt i egna händer. Man kan inte bara låta folk köra ut andra grupper från ett område så att de kan göra anspråk på det. Det kommer aldrig att leda till långsiktig fred.

Där håller jag med dig men du glömmer att det redan har hänt sådant i Bosnien och det har flyttats runt en del där sedan dess, så ska man nu i efterhand fördriva de serber som flytt från ett "muslimskt" område och bosatt sig i ett serbiskt där man i sin tur fördrivit "muslimer" och vice versa bara för att ta tillbaks något som var ens eget? Jag tycker inte det fastän "might is right"-logik verkligen inte är min melodi. Man kan ju inte göra något åt det som har varit men man kan förhindra att det händer igen därför är det bäst att bara acceptera hur och i vilka områden folk är fördelade och bor istället för att starta nya konflikter om vem som egentligen hade rätten att bo var. För den konflikten hade tagit evigheter att lösa.

Citat:
Det finns gott om oss som fullständigt skiter i om de som vi umgås med är bosniaker, serber eller kroater. Att ge upp hälften av vårt land bara för att våra grannar och vänner ska kunna köras iväg från "våra områden" är inte på något sätt en bra kompromiss. Folk har all rätt att vara stolta bosniaker, serber eller kroater så länge de accepterar att de inte är något mer än likvärdiga medlemmar av en demokratisk multietnisk rättsstat.

Det gläder mig att du också verkar vara en av oss förnuftiga som inte dömer individer efter nationalitet men glöm inte bort att alla inte tänker som oss, det har redan visat sig i historien. Därför är det ur säkerhetssynpunkt, ekonomiskt och nästan på alla andra plan bäst att inte tvinga folk att leva i en "multietnisk" stat. Annars hade vi ju om allt vore så frid och fröjd kunnat bilda ett nytt demokratiskt Jugoslavien.

Citat:
Sen är situationen som sagt inte alls så illa på de flesta håll. Bilden man får på plats är mycket bättre än den man får av att läsa diskussioner på nätet. De enda som hävdar motsatsen är de som vill hålla drömmen om ett självständigt RS vid liv.

Jag har varit i Bosnien flera gånger och kan säga att det kanske inte är så illa som vissa har fått för sig, dock förstår du att det inte är lysande heller, och läget i grannländer som t.ex. Kroatien, Serbien eller Slovenien är bättre. Därför tror jag mer på att med ett självständigt Republika Srpska hade båda entiteterna självständigt utan den "andres" negativa inblandning kunnat utvecklas till det bättre både på de ekonomiska som på de sociala planen.

Sen vill jag bara tillägga att jag verkligen inte går runt och "dagdrömmer" om ett självtändigt RS för jag har då inget att vinna på det, för det är inte direkt så att jag planerat att flytta dit eller så. Utan jag vill snarare bara det bästa för folken där nere. Så ditt påstående att de som menar att situationen inte är bra, eller inte skulle kunna bli bättre med ett självtändigt RS, bara är de som vill hålla drömmen om ett självständigt RS vid liv stämmer inte.
Senast redigerad av Delija.Sever 2014-05-07 kl. 18:34.
Citera
2014-05-07, 23:40
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Där håller jag med dig men du glömmer att det redan har hänt sådant i Bosnien och det har flyttats runt en del där sedan dess, så ska man nu i efterhand fördriva de serber som flytt från ett "muslimskt" område och bosatt sig i ett serbiskt där man i sin tur fördrivit "muslimer" och vice versa bara för att ta tillbaks något som var ens eget? Jag tycker inte det fastän "might is right"-logik verkligen inte är min melodi. Man kan ju inte göra något åt det som har varit men man kan förhindra att det händer igen därför är det bäst att bara acceptera hur och i vilka områden folk är fördelade och bor istället för att starta nya konflikter om vem som egentligen hade rätten att bo var. För den konflikten hade tagit evigheter att lösa.

Kan man bevisa att man äger en fastighet så ska man givetvis få tillbaka den även om någon annan har flyttat in. Men det var inte det som jag syftade på. Jag menade att man ska garantera trygghet och lika rättigheter för alla så att de kan leva i de städer och byar som de föddes i om de vill. Bara en multietnisk stat där alla tre grupper är statsbärande folk kan garantera det. Ingen grupp har rätt att göra ett område till sitt genom att köra ut alla andra och sedan vädja om självständighet som en "smidig lösning". Hade dessa områden alltid varit övervägande serbiska så hade det varit svårt att argumentera emot deras rätt till självständighet. Men de har aldrig varit det, inte ens idag, och serberna har ingen rätt att slita loss halva BiH och utropa självständighet.
Citera
2014-05-07, 23:49
Medlem
Messials avatar
Varför diskuterar ni om Republika Srpska kommer bli självständigt eller inte? De kommer aldrig bli en folkomröstning eller självständighet, men på Flashback fortsätter man prata om något sådant ändå.

Märks att vilken okunnig och icke insatt i dagens händelser, de allra färskaste, kan skriva här.

Förövrigt kommer Serbiens premiärminister Vucic till Sarajevo på tisdag, för och inleda samtal med Sarajevo och för att normalisera relationerna mellan Belgrad och Sarajevo.
Detta är ett historiskt besök i huvudstaden, och detta kommer leda till att en rad olösta frågor mellan Bosnien och Hercegovina och Serbien kommer rätas ut.

Kort sagt, de kommer hända mycket när de gäller relationerna mellan Belgrad och Pristina/Sarajevo den närmaste tiden innan året är slut. Men Delija och ni andra kan fortsätta bolla olika idéer och fortsatt prata om ett självständigt Republika Srpska.
Citera
2014-05-08, 10:40
Medlem
Delija.Severs avatar
Citat:
Kan man bevisa att man äger en fastighet så ska man givetvis få tillbaka den även om någon annan har flyttat in. Men det var inte det som jag syftade på. Jag menade att man ska garantera trygghet och lika rättigheter för alla så att de kan leva i de städer och byar som de föddes i om de vill. Bara en multietnisk stat där alla tre grupper är statsbärande folk kan garantera det. Ingen grupp har rätt att göra ett område till sitt genom att köra ut alla andra och sedan vädja om självständighet som en "smidig lösning". Hade dessa områden alltid varit övervägande serbiska så hade det varit svårt att argumentera emot deras rätt till självständighet. Men de har aldrig varit det, inte ens idag, och serberna har ingen rätt att slita loss halva BiH och utropa självständighet.

Du har en fin idé som tyvärr inte funkar i praktiken, det har man försökt med utan något större resultat i 15-20 år nu. Jag kan dessutom lova dig att det inte är många som vill flytta tillbaks till ett ställe där "fienden" idag bor. Sedan kan man garantera trygghet och lika rättigheter för alla även med ett självständigt RS utan att ha alla de andra problemen som ett komplicerat Bosnien med 2 entiteter + ett kroatiskt Hercegovina i ett land tillför.

Förövrigt, visst fanns det, före kriget, i områdena som idag är RS fler Bosniaker än det finns idag men i dessa områden har serber fortfarande alltid varit en majoritet, idag är 88% utav befolkningen i RS serber. Så jag förstår inte varför du påstår att dessa områden aldrig varit övervägande serbiska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in