Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-07, 03:50
Medlem
saggesalivs avatar
The Bay (2012)

Faktiskt förvånansvärt bra och väldigt intressant och verklighetstrogen epidemifilm. Jag vet inte riktigt hur mycket själva filmen tjänar på att vara gjord i dokumentär-style, skulle möjligen vara bättre utan det, men det skulle även kunna bli en total flopp utan. Nu har man ändå hittat en bra stil. Jag gillade den, satan vilka äckliga små varelser, jävlar vad det kryper på skinnet, usch. Väl framfört, bra skådespelat - Barry Levinson fortsätter att imponera.

Ingen fantastisk film, så den landar endast på en något svag men säker 6/10.
Senast redigerad av saggesaliv 2014-05-07 kl. 03:52.
Citera
2014-05-07, 04:11
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
The Bay (2012)

Faktiskt förvånansvärt bra och väldigt intressant och verklighetstrogen epidemifilm. Jag vet inte riktigt hur mycket själva filmen tjänar på att vara gjord i dokumentär-style, skulle möjligen vara bättre utan det, men det skulle även kunna bli en total flopp utan. Nu har man ändå hittat en bra stil. Jag gillade den, satan vilka äckliga små varelser, jävlar vad det kryper på skinnet, usch. Väl framfört, bra skådespelat - Barry Levinson fortsätter att imponera.

Ingen fantastisk film, så den landar endast på en något svag men säker 6/10.
Barry Levinson+skräck? Hmm, får kanske ta en titt på den. Stor humor (eller tragik) att postern utlovar att filmen är gjord av producenterna till Insidious och Paranormal Activity (som i mina ögon bådar för att filmen är skit om jag bara skulle utgått från den infon). Tydligen vet inte 90-talisterna vem storheten Barry Levinson är. Tragiskt.
Citera
2014-05-07, 07:31
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Barry Levinson+skräck? Hmm, får kanske ta en titt på den. Stor humor (eller tragik) att postern utlovar att filmen är gjord av producenterna till Insidious och Paranormal Activity (som i mina ögon bådar för att filmen är skit om jag bara skulle utgått från den infon). Tydligen vet inte 90-talisterna vem storheten Barry Levinson är. Tragiskt.
Håller med dig! Detta är ju absolut ingenting att jämföra mot Rain Man eller Sleepers, för att näma några av hans toppar. Men att säga, som jag läst lite kommentarer om, att detta är - "mästerregissörens totala förfall", det håller jag verkligen inte med om. Gillar man found-fotage/mockumentär stilen av filmer, så hör denna nog till ett övre sikt av välproducerade rullar på senare år, med tanke på allt skit som egentligen kommer ut ur genren nu mera.

Gillar man epidimifilmer, så tror jag man kommer att uppskatta denna.
Gillar man found-fotage/mockumentär, så vet jag nästan att man kommer att uppskatta denna.
Citera
2014-05-07, 09:18
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orremannn
Mutiny on the Bounty (1935)

Riktigt bra film med vassa prestationer av både Gable å Laughton.

Hur tycker du att den står sig bredvid remaken med Brando, om du har sett den?

Som nybliven far har jag hunnit se två filmer på över en månad. Her från förra året tyckte jag mycket om, och antagligen extra mycket för att jag fick sett en film över huvud taget. Sällan man inte njuter av Phoenix skådespeleri dock. Den andra var dokumentären Alamar som jag kortfattat nämnde i dokumentärtråden: "En mysig liten dokumentär som en mexikansk man som bor på Banco Chinchorro och får besök av sin halvitalienska son. Väldigt fin!"
Senast redigerad av jimmyfingers 2014-05-07 kl. 09:23.
Citera
2014-05-07, 13:36
Medlem
Såg Green street hooligans för första gången och blev riktigt besviken. Var ganska bäng så analyserade såklart sönder den. Tänkte hela tiden på saker som:
Vem pratar sådär?
Ofta Elijahs svåger vill att han ska umgås med sin brorsa första dagen.
Att någon går från totalmes till fotbollshuligan kan jag acceptera. Men inte på det viset, det är helt enkelt inte trovärdigt att han börjar slåss på de grunderna.
Klichéer som fan..

Jag har nog tröttnat lite på filmer som har en bra och cool story, om inte ens en vardagskonversation i filmen är trovärdig. Eller så kanske jag ska sluta röka på..
Citera
2014-05-07, 13:44
Medlem
Big bad wolves

Israelisk hämndrulle. Jag hade inte läst något om den innan jag såg den, så jag väntade mig en varulvsfilm.... tji fick jag.
Har läst efteråt att Tarantino tyckte det var 2013 års bästa fim, vilket kanske inta stämmer, men den pendlar mellan 6-7 , enligt mig! Om inte annat så är det skönt att se filmer utan massa uppsminkade hollywoodkändisar som omväxling.
Citera
2014-05-07, 13:51
Bannlyst
The Chamber (1996)

Gene Hackman är helt strålande i rollen som Ku Klux Klan medlem som sitter i dödscell och ska avrättas för mordet på två judiska pojkar 30 år tidigare. 28 dagar innan han ska avrättas dyker hans barnbarn och advokat Adam upp och börjar gräva i fallet en sista gång för att se vad som verkligen hände.

4/5
Senast redigerad av Skyttegrav 2014-05-07 kl. 14:12.
Citera
2014-05-07, 13:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Big bad wolves

Israelisk hämndrulle. Jag hade inte läst något om den innan jag såg den, så jag väntade mig en varulvsfilm.... tji fick jag.
Har läst efteråt att Tarantino tyckte det var 2013 års bästa fim, vilket kanske inta stämmer, men den pendlar mellan 6-7 , enligt mig! Om inte annat så är det skönt att se filmer utan massa uppsminkade hollywoodkändisar som omväxling.

Tarantino älskar alla filmer som har någon form av hämndtema, inte direkt förvånad att han tycker som han gör.
Citera
2014-05-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tarantino älskar alla filmer som har någon form av hämndtema, inte direkt förvånad att han tycker som han gör.
Det är även ett plus om resten av USA inte hört talas om filmen. På ett sätt är det bra då dom verkar vara allergisk mot utländsk film med undertexter.
Citera
2014-05-07, 14:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är även ett plus om resten av USA inte hört talas om filmen. På ett sätt är det bra då dom verkar vara allergisk mot utländsk film med undertexter.

Det är nog ganska få som överhuvudtaget har hört om filmen plus regissörernas tidiga skräckfilm, Rabies. Dessa filmer sträcker sig till en nischad publik som inte innefattar stora delar av befolkningen i olika länder utanför Israel utan till en liten kärnpublik som gillar skräck och exploitation.
Citera
2014-05-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Det är nog ganska få som överhuvudtaget har hört om filmen plus regissörernas tidiga skräckfilm, Rabies. Dessa filmer sträcker sig till en nischad publik som inte innefattar stora delar av befolkningen i olika länder utanför Israel utan till en liten kärnpublik som gillar skräck och exploitation.
Precis, därför är det bra att filmerna lyfts fram av Tarantino m.fl. så kanske den amerikanska publiken lär sig se utländsk film.
Citera
2014-05-07, 15:30
Medlem
Anarkhoss avatar
Devi (1960)

Såg detta indiska drama, regisserat av Satyajit Ray, igår. Otroligt bra film!

En ung man åker iväg för att studera, men hans 17-åriga fru stannar kvar och bor hemma hos hans rika far. Fadern drömmer en natt att hon är en inkarnerad gudinna, och som den vidskepliga och traditionella hindu han är så blir han övertygad om att det är sanningen han fått se. Hans son, som väl speglar den nya generationen, vägrar dock tro något annat än att det är fadern som blivit galen, och kommer hem igen så fort han fått höra om det hela.

Tyckte verkligen det här var en intressant skildring av vår värld och dess ständiga motpoler. Nytänkande Vs. konservatism, nyckfullhet Vs. logik osv... Detta i en orientalisk och mystisk miljö, med en 17-årig fru i huvudrollen som måste bestämma vilken väg hon ska ta. Musiken är grymt bra också.

Var stenad när jag såg filmen, så vet inte om det kanske påverkar betyget. Men ja, jag tyckte faktiskt att den här var fullständigt briljant! Den får 9/10 i betyg.

http://www.imdb.com/title/tt0053765/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in