2014-05-07, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Kan båda MGM dömas till återkallande av PUT och utvisning trots att de är statslösa?

Edit: ser nu inlägget ovanför.

Är de "statslösa" kan de ju knappast ha PUT. Men om de hade haft det, så har ett PUT mig veterligen ALDRIG återkallats när den väl har beviljats, oavsett vilken brottslig gärning vederbörande gjort sig skyldig till.
Citera
2014-05-07, 13:23
Medlem
Det skar i hjärtat när man såg bild på flickan på AB.

Kan inte bli annat än utvisning, hoppas man på.
Citera
2014-05-07, 13:27
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoletta
Är de "statslösa" kan de ju knappast ha PUT. Men om de hade haft det, så har ett PUT mig veterligen ALDRIG återkallats när den väl har beviljats, oavsett vilken brottslig gärning vederbörande gjort sig skyldig till.

Jo PUT kan de ha. Du tänker nog på svenskt medborgarskap?
Citera
2014-05-07, 13:32
Bannlyst
Citat:
Nåja, det finns faktiskt till och med rätt många palestinier som fått PUT, men de är fortfarande registerade som "medborgare i Statslös". Enligt regeringens hemsida http://www.regeringen.se/sb/d/17716 går det utmärkt att utvisa även de som fått PUT, men det är långt ovanligare än de som inte har det.
Citera
2014-05-07, 13:39
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18836038.ab

SOS Alarm har vägrat att uppge vem som larmade ambulans till åtta-åriga Yara i Karlskrona på Valborgsmässoafton.

– Vi tror oss veta att det var en av de två mordmisstänkta, säger chefsåklagare Pernilla Åström.
Citera
2014-05-07, 13:40
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Tror ni de skyller på varandra?
Kvinnan och mannen alltså, som Ab tog upp i sin artikel?
Citera
2014-05-07, 13:41
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Kan båda MGM dömas till återkallande av PUT och utvisning trots att de är statslösa?

Edit: ser nu inlägget ovanför.

Mannen och kvinnan har inte samma hemvistland.
Mannen är statslös med hemvistland Syrien. Dit returneras ingen nu pga av läget i landet.
Kvinnan kan i teorin utvisas till Gaza.
Det kommer väl inte att ske nu när hon verkligen har skyddsbehov.
Misstänker att hon kommer att åberopa att två klaner (istället för en) kommer att tortera och döda henne med heta plattänger.
Citera
2014-05-07, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Mannen och kvinnan har inte samma hemvistland.
Mannen är statslös med hemvistland Syrien. Dit returneras ingen nu pga av läget i landet.
Kvinnan kan i teorin utvisas till Gaza.
Det kommer väl inte att ske nu när hon verkligen har skyddsbehov.
Misstänker att hon kommer att åberopa att två klaner (istället för en) kommer att tortera och döda henne med heta plattänger.
De kommer garanterat att dömas till livstids utvisning om de fälls för mord. Om den går att verkställa blir en senare fråga, efter att straffet avtjänats. Att de facto utvisa kvinnan skulle sannolikt vara liktydigt med dödsstraff.
Citera
2014-05-07, 13:50
Medlem
Novamis avatar
Citat:
...och..? Det är inte första gången utrikes människor gråter ut i svensk media och inte sista gången svenska "samhället" skall stå som syndabockar för något som man som förälder är ytterst ansvarig till. Du får förlåta att jag låter cynisk, men det har gått inflation i detta daltande, tyvärr. Allt är skolans fel, polisens fel, socialens fel, "samhällets" fel.. det står mig upp i halsen!!

Det är möjligt att människor från andra kulturer inte tycker det är konstigt att skicka en småunge runt halva jordklotet under ytterst betänksamma omständigheter, men JAG hade hellre lagt mig framför ett tåg än utsätta min dotter för något liknande!! Och det gör inte min kultur och mina värderingar sämre än dina!

Alvarligt talat!

Vem har sagt att: ”ALLT är skolans fel, polisens fel, socialens fel, "samhällets" fel..”?
Tror du är den ända som inte verkar fatta att det är gärningsmännen/kvinnans fel att flickan är död! Däremot är det faktiskt så att de ska snappas upp av- skolan, polisen, socialen och samhället, när ett barn har de så miserabelt och far så otroligt illa som hon faktiskt hade det/gjorde! Så är det bara. PUNKT! Att det dessutom fanns så otroligt många och tydliga signaler, mer ”serverat på ett fat” kan man ju fan inte få de! De är deras jobb, därför har vi myndigheter som tex Soc, de är liksom därför dom finns..
Om Man inte fattar med dessa tydliga signaler, när fattar man då? Hur många signaler ska behövas!
Undrar om du hade resonerat likadant om detta hade handlat om en vanlig wt familj från Stockholm som tex hade lämnat sin dotter till släktningar i Skåne, för en tid? Tex vart mobbad eller annat problem i sina egna hemtrakter i Stockholm. Hade de vart lika illa tycker du? Antar att dina barn aldrig sovit borta utan dig, de vore extremt ansvarslöst av dig i så fall, med tanke på hur du resonerar.
Citera
2014-05-07, 13:51
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
De kommer garanterat att dömas till livstids utvisning om de fälls för mord. Om den går att verkställa blir en senare fråga, efter att straffet avtjänats. Att de facto utvisa kvinnan skulle sannolikt vara liktydigt med dödsstraff.

Ja, hur svenskt rättväsen än vänder och vrider på det för att bli av med grovt kriminella så lyckas vi ändå sitta med Svarte Petter i leken i slutändan.
Citera
2014-05-07, 13:59
Medlem
Citat:

Från Migrationsverkets hemsida:
Ditt permanenta uppehållstillstånd kan återkallas om du flyttar från Sverige. Det kan också återkallas om du uppgav en falsk identitet när du ansökte om uppehållstillstånd, eller om du inte berättat eller medvetet ljugit om något som hade betydelse för ditt uppehållstillstånd.

Om du döms för ett brott kan domstolen besluta att du ska utvisas och att ditt uppehållstillstånd ska återkallas.

Ditt uppehållstillstånd kan återkallas även om det gått flera år sedan du fick det.
Citera
2014-05-07, 14:08
Medlem
Minimois avatar
En av GM var särskilt förordnad vårdnadshavare. En av GM är statslös.

Madis mamma fick avslag på sin ansökan om anhöriginvandring enligt Madi. Då borde mamman ha överklagat? Det finns inget sådant ärende.

Skorpionkvinnan antydde att modern till Madi har vistats illegalt i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in