2014-05-07, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
"När Aftonbladet frågar pappan om de uppgifter som förekommer om att Yara befunnit sig i Sverige redan under sensommaren 2012 säger han att det inte stämmer.
- Hon hade aldrig varit i Sverige före 2013. Jag förstår inte varför någon påstår det. Det är lögn."

www.aftonbladet.se/nyheter/article18828497.ab

Han såg blåmärken och blåtiror på Yara när de pratade med varandra via Skype. Han försökte fråga ut henne var de kom från, och varken han eller hustrun trodde på förklaringarna om att hon "ramlat i skolan". De fick till ett möte med en person på Yaras skola via Skype, Mohammed al-Najjar tror att det var rektorn de fick prata med.
– Jag frågade rektorn om såren och blåmärkena, om hon blivit slagen av någon under skoltid, men vi fick svaret att hon hade det bra i skolan. Både jag och min fru kände att något inte stämde. Min fru var utom sig av oro efter att ha sett hur Yara såg ut.
Att dottern kan ha farit illa hemma hos släktingarna var en tanke som inte gick att riktigt få in, menar han.
– Vi litade på dem. Visst är han (31-åringen) ung, visst kan man göra fel, men jag kände honom, jag kunde aldrig tro att han skulle...
Pappans röst brister flera gånger under samtalet med Aftonbladet.
Han är utom sig av sorg.
Han är frustrerad och förbannad och vet inte var han ska rikta känslorna.
Han klandrar sig själv ("hur kunde jag lämna min dotter?"), men han klandrar också svenska myndigheter. Detaljerna i orosanmälningarna har kommit till hans kännedom först nu, säger han.

...och..? Det är inte första gången utrikes människor gråter ut i svensk media och inte sista gången svenska "samhället" skall stå som syndabockar för något som man som förälder är ytterst ansvarig till. Du får förlåta att jag låter cynisk, men det har gått inflation i detta daltande, tyvärr. Allt är skolans fel, polisens fel, socialens fel, "samhällets" fel.. det står mig upp i halsen!!

Det är möjligt att människor från andra kulturer inte tycker det är konstigt att skicka en småunge runt halva jordklotet under ytterst betänksamma omständigheter, men JAG hade hellre lagt mig framför ett tåg än utsätta min dotter för något liknande!! Och det gör inte min kultur och mina värderingar sämre än dina!
Citera
2014-05-07, 12:30
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Jag misstänker att personen som påstod det har läst några dokument från immigrationsverket, eller nåt

(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona

Den som läser ser att jag skrev att det är det som uppges till svenska myndigheter.
Eftersom källkritiken lyser med sin frånvaro hos vissa här tolkar de det som att det är fastslagen fakta.
Citera
2014-05-07, 12:36
Medlem
Har hittat bild på den andra kvinnan som stal med fru MGM. Det är garanterat hon för hon har på sig exakt samma mössa och jacka.
Citera
2014-05-07, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag är skeptisk mot faderns uttalanden eftersom han först berättat om att han frågat flickan om blåmärkena men lugnats av att hon förklarade det med att hon trillat.
Han påstår senare att han haft kontakt med skolan och soc men blivit lugnad där med.
Skolan borde väl sett blåmärkena?
Har han verkligen ringt dem?
Om han var så orolig borde han väl först och främst hört med det såta paret som tog hand om henne? Och vad sa dom?
Eller agerade han bakom deras rygg och ringde skola och soc?
Att många vet när flickan kom innebär inte att de talar om det för svenska myndigheter.
Man skyddar ju släkten? När man inte slår ihjäl den förstås.

Svårt att tro att han skulle våga komma med så uppenbara lögner. Gaza är ett ju litet och frågan är om det inte kommer ut till slut. Är ju inte bara vi som är upprörda. Men håller med dig om pappan i stort. Och lögnerna lär väl hagla när två klaner är i strid om vem som skall bära ansvaret för barnamord. Polisen lär nog få det svettigt.
Citera
2014-05-07, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Sen tycker jag att tjatet om hur man får ett dödsmeddelande är lite hajpat. Personligen, om det hade gällt mina egna barn, hade jag inte brytt mig om vem som överlämnade meddelandet, eller hur det överlämnades. Det viktigaste hade varit att få kännedom om dödsfallet så fort som möjligt.

Ponera att man bor i en stad. Ens barn dör och flera människor bevittnar händelsen, men ingen berättar det för mig, därför att stadens polis är på semester och enligt ordningen måste polisen överlämna beskedet personligen. I väntan på att polisen ska komma hem får allt fler reda på nyheten. Utom jag.

Om någon hade lämnat beskedet till mig på facebook hade jag varit tacksam. Det viktiga är att man kommunicerar, inte HUR man kommunicerar, och att budskapet når fram. Tycker det är ren idioti att man inte kan lämna dödsbesked per telefon, eller mejl eller facebook. Det blir väl inte enklare att ta emot bara för att en polis kommer hem.

Ja, jag vet, jag är väl knäpp. Men jag har blivit allergisk mot vissa värdighetsfenomen, de har mest en kosmetisk funktion. Jag tror inte på att ett visst agerande underlättar. Inte efter min egen erfarenhet iallafall.

Du har faktiskt en viss poäng där, men nu handlar det om att kommunicera med folk som bor på andra sidan jordklotet. Och jag måste säga att jag personligen sympatiserar med "värdighetsprincipen". Men detta är väl alldeles för "svenskt" och "mellanmjölk". Jag skulle bli helt, helt förstörd om jag läste på en skitsida som Facebook att "R I P, vila i frid" bla bla på någon av mina barns Facebooksidor. Jag kan inte ens tänka tanken fullt ut. Men det är såklart min egen personliga uppfattning! (Och inte så lite OT här, medveten om detta )
Citera
2014-05-07, 12:43
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Den som läser ser att jag skrev att det är det som uppges till svenska myndigheter.
Eftersom källkritiken lyser med sin frånvaro hos vissa här tolkar de det som att det är fastslagen fakta.

Nöjd nu?

(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona
Citera
2014-05-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoletta
...och..? Det är inte första gången utrikes människor gråter ut i svensk media och inte sista gången svenska "samhället" skall stå som syndabockar för något som man som förälder är ytterst ansvarig till. Du får förlåta att jag låter cynisk, men det har gått inflation i detta daltande, tyvärr. Allt är skolans fel, polisens fel, socialens fel, "samhällets" fel.. det står mig upp i halsen!!

Det är möjligt att människor från andra kulturer inte tycker det är konstigt att skicka en småunge runt halva jordklotet under ytterst betänksamma omständigheter, men JAG hade hellre lagt mig framför ett tåg än utsätta min dotter för något liknande!! Och det gör inte min kultur och mina värderingar sämre än dina!
Hetsar du inte upp dig lite för mycket nu? Vad vet du om mina värderingar eller kultur! Håll dig till ämnet och sluta va så hysterisk.
Citera
2014-05-07, 13:03
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Svårt att tro att han skulle våga komma med så uppenbara lögner. Gaza är ett ju litet och frågan är om det inte kommer ut till slut. Är ju inte bara vi som är upprörda. Men håller med dig om pappan i stort. Och lögnerna lär väl hagla när två klaner är i strid om vem som skall bära ansvaret för barnamord. Polisen lär nog få det svettigt.

Ja, stackars förhörsledare. Det kan också kompliceras av att släktvittnen inte ens är de personer de utger ej för att vara.
De kan dölja en del för att inte avslöja sina egna PUT-lögner.
Citera
2014-05-07, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Hetsar du inte upp dig lite för mycket nu? Vad vet du om mina värderingar eller kultur! Håll dig till ämnet och sluta va så hysterisk.
Helt rätt, hysteriska eller inte, skall vi hålla oss till ämnet! Inom parentes dock, jag har uppfattat att eftersom du uttrycker dig VI i sammanhang när du pratar om andra kulturer - i detta fall den som de aktuella aktörerna tillhör - att du helt eller delvis tillhör "samma kultur". Kan självklart vara fel! Ens värderingar brukar ju också framgå mellan raderna i de kommentarer man fäller, så... men har absolut inget behov att "käfta" med dig och bli själv inte så störd för att du får lite mothugg!
Citera
2014-05-07, 13:12
Medlem
Jag är fundersam om det överhuvudtaget finns asylskäl, enligt gällande regelverk, för dessa familjer från Gaza att få stanna i Sverige.

Det är mycket information som saknas om hur de tog sig hit, och vilket som var första land enligt Dublinkonventionen.

Var de verkligen förföljda och hotade till livet, på så sätt som det var tänkt när asyl ska beviljas?

Min tanke är att de anpassat sina storyn till regelverket och planerat därefter. Det är väl därför saken har dragit ut på tiden hos migrationsverket som säkerligen funderar över avsaknaden av personliga dokument och tidslinjer.

Men en sak är säker: efter denna sak, kommer deras liv bli ett helvete, där de riskerar hämnd. Om det är för att de svikit eller skämt ut släkten, eller för att flickan är mördad och saknad, återstår att se.

Jag kan inte se att dessa människor hade rätt till asyl, men i behov av skydd är de nu!

Skulle de dömas till fängelse och utvisning, kommer utvisningen inte gå att verkställa! För flickans pappa är etablerad och har rätten på sin sida i hemlandet. Som råkar vara Gaza, med lagar som dessa personer nu kommer drabbas av. Det är viktigt att notera att dessa släkter inte är förföljda av regimen. Och de åker från Sverige hem till Gaza för att hälsa på familjen.

Sen har vi problemet med att deras egna barn som kommer växa upp i Sverige. Under tid föräldrarna avtjänar sitt straff, och barnen kommer anses väl förankrade i det svenska samhället. Det kommer bli mycket strul i denna sak, för jag antar att dessa släkter kommer vilja göra upp enligt egna seder och bruk.

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Asylregler.html
Senast redigerad av Vresrosen 2014-05-07 kl. 13:18. Anledning: stavfel!
Citera
2014-05-07, 13:15
Medlem
Kan båda MGM dömas till återkallande av PUT och utvisning trots att de är statslösa?

Edit: ser nu inlägget ovanför.
Citera
2014-05-07, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoletta
Helt rätt, hysteriska eller inte, skall vi hålla oss till ämnet! Inom parentes dock, jag har uppfattat att eftersom du uttrycker dig VI i sammanhang när du pratar om andra kulturer - i detta fall den som de aktuella aktörerna tillhör - att du helt eller delvis tillhör "samma kultur". Kan självklart vara fel! Ens värderingar brukar ju också framgå mellan raderna i de kommentarer man fäller, så... men har absolut inget behov att "käfta" med dig och bli själv inte så störd för att du får lite mothugg!
Då har du uppfattat det helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in