2014-05-07, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Expressen hade ju första intervjun med föräldrarna. Arne Lapidus, stationerad i Israel, och en lokal reporter hade byline. Att Aftonbladet flera dagar senare skulle betala för en intervju är otänkbart.

Okej då har Expressen betalat dem, spelar roll. Båda tidningarna har korrar i Mellanöstern.
Citera
2014-05-07, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Länk till googleöversättning:

https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=sv&u=http%3A//www.alwatanvoice.com/arabic/news/2014/05/03/532182.html

Tack!

Kollade även runt bland släktingar till Y ´s pappa, där många skriver om detta,
Översatte en bit från en släkting som skrev "*** det finns en stor skillnad mellan hans sida och Maids"
Citera
2014-05-07, 00:37
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, det gjorde du, men det måste väl ändå ha funnits någon anledning till att du tog upp det?

Ja, jag har magkänsla att alla hästar inte är i stallet.
Skrev detta tidigt i tråden
Citera
2014-05-07, 00:44
Medlem
a.e.gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Får en känsla att det ligger något mycket "djupare" bakom det som nu händer. Kan inte riktigt sätta fingret på exakt vad så det är min egen spekulation.
Nu har jag inte läst framåt i tråden efter denna post men snatteriet handlar troligtvis om skulder som måste betalas till de som har hjälpt hit dessa människor.

Ni hade kräkts om ni visste vilka handlingar sveriges politik framkallar, ta en titt på Minimois signatur och fundera...
Citera
2014-05-07, 00:44
Medlem
Varken föräldrar, morföräldrar, morbröder eller dylikt har brytt sig ett skit om Yara. Dom hade bara en plan; att ta sig till Sverige och leva gott. Hela klanen. Därför kan dom offra någon i familjen som får agera martyr. Precis som dom hedrar självmordsbombare. Sedan tar dom med sig sina seder hit och slår ihjäl varandra i släktfejder ā la Norrköping. Grattis till oss skattebetalare!
Citera
2014-05-07, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iggoy
Tack!

Kollade även runt bland släktingar till Y ´s pappa, där många skriver om detta,
Översatte en bit från en släkting som skrev "*** det finns en stor skillnad mellan hans sida och Maids"

Ungefär vad jag känt från början. Det där som skaver ...
Citera
2014-05-07, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Okej då har Expressen betalat dem, spelar roll. Båda tidningarna har korrar i Mellanöstern.
Nej, de har de säkert inte. Gissar att den arabiske reportern är bosatt i Gaza och att Arne, som talar flytande arabiska, översatt. Att skicka ut den lokala journalisten kostade kanske en tusenlapp. De och Aftonbladet kan lätt skicka tio journalister med resa, hotell och dylikt på något som inte ger en rad i tidningen. När stora nyhetshändelser händer kan man lägga 100000-tals kronor på ett par dagar. Att skicka ut en reporter i onödan till Gaza (som inte är stort) är en mycket liten utgift i sammanhanget. Att de skulle betala för en intervju med pappan är dock i stort sett otänkbart. Däremot har de säkert poängterat att han ska få en chans att komma till tals och att det kan vara positivt för familjen i framtiden.
Citera
2014-05-07, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Att nyfikna privatpersoner kan kontakta föräldrarna i Gaza via facebook är väl en gigantisk skillnad
mot vad svensk polisen är ålagda att göra vid dödsfall på barn, detta dödsbud skall i möjligaste mån
ske personligen. Möjligheterna att få konsulär hjälp i Gaza är nog ytterst begränsada kan jag tro.
Polisen säger sig oavsett tillvägagångssätt haft svårigheter att få kontakt med familjen,
vilket jag tror på men att endast en anonym stockholmsdam fått kontakt med föräldrarna tror jag
däremot inte på. Dessa föräldrar säger sig ha ett stort familjärt kontaktnät både i Sverige och Norge, troligen visste dom om "tragedin" men ville vara tillräckligt informerade om vad som gällde innan
dom "svarade" dom svenska myndigheterna.

Yara var ett ensamkommande flyktingbarn enligt migrationsverket och en särskild förordnad vårdnadshavare utsågs, likaså fick flickan en god man eftersom hennes föräldrar ansågs varaktigt förhindrade att utöva vårdnaden. Migrationsverket har också sagt att dom anar att flickan
smugglats in i landet, så har säkert också skett men vem som smugglat in henne vet vi inte.
För inte tror du väl att "morbrorn" står på migrationsverket och erkänner transnationell brottslighet?

Migrationsverket visste inte hur flickan kommit hit när det begav sig, du däremot tror dig veta
hur hon kom hit nu efter dödsfallet som fått ett stort utrymme i media där alla möjliga
olika versioner ges och publiceras av media, detta skvaller som du verkar ta för sanning satt
definitivt inte migrationsverket inne på i februari 2013 begriper du väl.

Vem tog in Yara i landet, familjen i Gaza säger att det var den mordmisstänkta kvinnan som
tog hand om detta, morbrodern avböjde och tackade nej säger dom till media.
Redan här kan man se vem flickans familj kommer att se att helst döms för mordet på Yara, familjen i Gaza kommer nog att kämpa för sin heder och familj och i denna familj ingår morbrodern - kvinnan däremot är ingift och blir säkert en perfekt syndabock. Var och en kommer att kämpa för sin sak och
Yara kommer fortfarande att endast vara en spelpjäs.

Du har helt rätt i att polisen inte bara kan knacka på hos föräldrarna. Så här skriver UD i sina reserekommendationer för Gaza:
Citat:
Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tills vidare från alla resor till Gaza. Säkerhetssituationen i Gaza är generellt sett mycket instabil och ett besök i Gaza är förenat med påtaglig risk. De svenska medborgare som trots detta väljer att resa till Gaza måste vara medvetna om att detta innebär att svenska myndigheter har mycket begränsade möjligheter att bistå dem i de fall problem uppstår under deras vistelse där.
Ett annat problem är att Y:s pappa jobbar åt Fatah, men bor i Gaza, där Hamas styr. Det var de som fick lämna dödsbudet och det är troligen orsaken till att framförandet var minst sagt bryskt. Det är ungefär som AFA skulle framföra ett dödsbud till föräldrarna till en död nazist.
Jag tror att du har rätt i att Yara kommer fortsätta att vara en spelpjäs. Enligt uppgift har familjen kort efter mordet gett mamman hela skulden i en lokal tidningen. Målet är säkert att skydda familjens heder som LKVN skriver.
Citera
2014-05-07, 07:05
Medlem
Intressant tycker jag också att se hur våra myndigheter kommer arr
reagera och agera. Kan blir svårt att mörka allt.

Och att kvinnan gråter när hon upptäcks med fingrarna i kakburken -
det är ett " normalt" beteende. För vad ska hon säga? Aj fan, det gick
inte så bra den här gången heller...min man och släktingar kommer att
slå ihjäl mig, men jag är van

Jag funderar fortfarande på ankarbarn
Mycket har kommit upp i det här forumet. Och om inte Yara hade mist livet
så hade åtminstone inte jag kännt till alla turer.
Jag tror att det finns fler barn i Sverige som lever som Yara gjort, kanske
många...
Men jag tror att jag vet hur immigrationsverket kan hantera detta komplicerade
"fenomen" ankarbarn. Krävs att man tänker till och har kurage - jag återkommer
om detta....
Citera
2014-05-07, 07:13
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Men jag tror att jag vet hur immigrationsverket kan hantera detta komplicerade
"fenomen" ankarbarn. Krävs att man tänker till och har kurage - jag återkommer
om detta....
Det finns några trådar om ankarbarn.

https://www.flashback.org/sok/ankarbarn

Fortsätt gärna din diskussion i någon av dem, eller starta en ny tråd i Integration och invandring om ingen av de befintliga trådarna är lämplig.

Sedan kan du posta ett inlägg här med länk till ditt inlägg eller din tråd.

Generella diskussioner om hur ankarbarn hanteras eller borde hanteras blir för vidlyftigt att ha i denna tråd i Aktuella brott.

/Mod
Citera
2014-05-07, 07:33
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iggoy
En artikel på arabiska, så förstår inte mycket, men enligt översättning står det väl något om flyktvägen till Sverige?

http://www.alwatanvoice.com/arabic/news/2014/05/03/532182.html

Kanske varit uppe tidigare, ber i så fall om ursäkt!

Utresevägen tydligen via Förenade Arabemiraten

Google translate:
Citera
2014-05-07, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Jag förstår vad du menar. Jag ifrågasätter inte tolkens proffesionalitet, tycker bara det är underligt att de får samma. Och personligen kan jag inte heller bortse från att ett språk i sig själv och tolkningen av det alltid är subjektivt.

Det är självklart olämpligt att de har samma tolk! Brukar detta verkligen vara vanligt när två eller flera personer sitter häktade för ett så pass grovt brott? Möjligheten att de genom tolken kan skicka meddelanden till varandra är såklart stor när de har samma tolk. För er som inte är bekanta med fenomenet tolkar i Sverige så kan jag berätta att de påfallande ofta är släktingar till den de ska tolka åt (förhoppningsvis inte i det här fallet!! Och troligen inte eftersom arabiska är ett stort språk men varför riskera så mycket genom att tilldela dem samma tolk??). Ofta är tolkar inte utbildade och ibland känns det som om jag själv hade kunnat få fram samma information på knackig engelska från den jag pratar med utan att bli "störd" av en tolk som dessutom ofta beter sig oprofessionellt genom att fnissa när det talas om känsliga ämnen, avbryta och dessutom prata så himla dålig svenska att jag skulle behöva en till tolk för att förstå tolken..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in