2014-05-06, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Det är en människa bakom den objektiviteten. Människor är aldrig 100% obejktiva. Det räcker med att han finner den ene mer avskyvärd än den andre. Sen är objektiviteten körd.
HON har inte någon uppenbar orsak att vara opartisk. I det här fallet är det med stor säkerhet en auktoriserad rättstolk, eftersom arabiska är ett stort språk. När det är mindre språk från afrika eller Afghanistan kan man få nöja sig med vem som helst som kan språket, eller till och med något närbesläktat språk. Det är ungefär som om jag skulle gripas i Grekland och få en halvfull Preben som tolk.
Citera
2014-05-06, 17:32
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Det är en människa bakom den objektiviteten. Människor är aldrig 100% obejktiva. Det räcker med att han finner den ene mer avskyvärd än den andre. Sen är objektiviteten körd.

Jag hoppas att du förstår vad jag menar. Tolken ska inte ta någons parti. Men visst, du kan ha rätt i sak.
Citera
2014-05-06, 17:40
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hittade två intressanta saker i förhöret. Dels att hon lyckades bli anhållen för en butiksstöld på 5000 spänn. Det hör inte till vanligheterna.

Det tycker jag inte är konstigt eftersom hon några månader tidigare greps för stöld - ej snatteri - på Willys.
Citera
2014-05-06, 17:42
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Så, vad innebär det? Får vi reda på det när fup:en släpps? Kommer den överhuvudtaget att bli offentlig? Kommer rättegången att ske bakom lyckta dörrar? Fallet blir ju fullkomligt obegripligt om dom hemligstämplar allt...

Ja, det ska inga hinder vara då åtal väcks. Då kommer förundersökningen och man mörkar väl enbart obduktionsbilderna, men inte protokollet osv., Så dödsorsaken är nog av vikt för målet.
Nej, det blir inga lyckta dörrar mer än då bilderna visas.

Sekretess råder inledningsvis vid förundersökning så det inte ska förstöra fallet bara.
Citera
2014-05-06, 17:44
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Jag hoppas att du förstår vad jag menar. Tolken ska inte ta någons parti. Men visst, du kan ha rätt i sak.

Jag förstår vad du menar. Jag ifrågasätter inte tolkens proffesionalitet, tycker bara det är underligt att de får samma. Och personligen kan jag inte heller bortse från att ett språk i sig själv och tolkningen av det alltid är subjektivt.
Citera
2014-05-06, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Förundersökning av stölderna.

https://anonfiles.com/file/f3992e59115cff65b92919475b8217a2

https://anonfiles.com/file/ddde13b02fb39f1e61f1056441913e8b

Tack! Det var intressant att se bilderna från butiken, och att läsa hur hon ljög. Förstår faktiskt inte hur förhörsledare kan hålla sig lugna när folk håller på så där.
Citera
2014-05-06, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Och allt detta är SD:s fel . Hade dom inte kommit in i riksdagen för fyra år sedan så hade kanske de övriga partierna börjat fundera lite på konsekvenserna av 30-40 års misslyckade invandringspolitik. Vad som från början var hedervärd flyktingpolitik har numera urartat till oigenkännlighet.
Men för att inte ge "rasisterna" ens ett lillfinger kör man hellre landet i botten. Att i dag tala om flyktingpolitik, utanför kvotflyktingar, är ett hån mot flyktingbegreppet. Dom riktiga flyktingarna från oroshärdarna finns i lägren strax utanför gränsen. Dom som kommer ända hit upp till, nästan, världens ände är till stor del lycksökare i olika grad.

Det är kanske 5% av de som beviljas PUT som är verkliga flyktingar, övriga är bidragsturister.
Senast redigerad av Rockoletta 2014-05-06 kl. 18:46.
Citera
2014-05-06, 18:29
Medlem
MrsMagoos avatar
Här är dokumenten som visar hur myndigheterna i Karlskrona sedan långt tidigare larmats om misstänkta övergrepp mot åttaåriga Yara.
http://www.expressen.se/kvallsposten/socialen-fick-larm-om-yara-redan-i-november/
Citera
2014-05-06, 18:41
Medlem
Kan man få se en bild på denna häxa!
Citera
2014-05-06, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Vad Yaras familj kände till är okänt.

Madi förstår inte att polisen kan se den redan gjorda Willys-stölden i en annan stad, och låtsas bli påkommen för första gången igen vid Coop. Först nämner hon en kvinna som ska heta Em Mahmoud, sedan har hon ingen aning om vem det är. Jag tror att Madi drogs med i stöldturnéerna av sina syskon när hon kom hit. Kvinnan verkar proffsig, avviker och kommer undan. Lämnar Madi som offerlamm för allt, trots att kvinnan stoppar ner det mesta i Madis väska.

Är det möjligt att läsa förhörsprotokollen utan att behöva ladda ner? Vill gärna läsa. Tack i förhand.
Citera
2014-05-06, 18:43
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag vill inte veta detaljer om skadorna, slipper helst det. Men undrar vad individsekretess innebär? Är det är för att skydda flickans integritet om skadorna är grova eller vad handlar det om?

Jag TROR, men är inte säker att individsekretess gäller för uppgifter om en enskilds personliga förhållanden om det inte står klart att uppgifterna kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till hen lider men.

Den är kanske till för att skydda både BO och de misstänktas anhöriga? Det finns säkert de som är riktigt arga på båda släkterna och man vill inte riskera att nån triggar igång och går bärsärk genom information som kommer fram .
Citera
2014-05-06, 18:45
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Är det möjligt att läsa förhörsprotokollen utan att behöva ladda ner? Vill gärna läsa. Tack i förhand.

Här kan man läsa pdf:er online

http://view.samurajdata.se/

Jag har inte testat själv, så du får vara försökskanin. Du måste ange webadressen till
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-06 kl. 18:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in