2014-05-07, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är ren spekulation om att dom får en massa betalt. Media är tredje statsmakten, så familjen gör sig hörda i media. Det är bara bra att man får se hur svenska myndigheterna gör bort sig gång på gång i det här ärendet. Rena pinsamheterna. Och det är så mellanmjölkslagom att tro dom får betalt för att tala om sin mördade dotter. Usch!
Håller med! Deras barn har blivit mördade och möjligen hade det kunnat förhindras om myndigheter hade gjort sitt jobb. Jag tror att det är en väl så stor drivkraft att berätta om det som pengar. Som fd kvällstidningsjournalist har jag betalat tipspengar massor av gånger, ibland till mycket ljusskygga personer. Men jag har aldrig betalat pengar till en privatperson för en intervju. Tror inte det hänt denna gång heller. Generellt är det också så att personer med utländskt ursprung i mycket högre grad än svenskar talar med media då deras anhöriga mördats. De passar på tillfället att få fram en så positiv bild som möjligt av sin anhöriga, istället för att skrika "hyena" som de flesta svenskar gör.
Citera
2014-05-07, 00:15
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Håller med! Deras barn har blivit mördade och möjligen hade det kunnat förhindras om myndigheter hade gjort sitt jobb. Jag tror att det är en väl så stor drivkraft att berätta om det som pengar. Som fd kvällstidningsjournalist har jag betalat tipspengar massor av gånger, ibland till mycket ljusskygga personer. Men jag har aldrig betalat pengar till en privatperson för en intervju. Tror inte det hänt denna gång heller. Generellt är det också så att personer med utländskt ursprung i mycket högre grad än svenskar talar med media då deras anhöriga mördats. De passar på tillfället att få fram en så positiv bild som möjligt av sin anhöriga, istället för att skrika "hyena" som de flesta svenskar gör.
Och kanske i detta fall också för att bana lite väg för att få bosätta sig i Sverige?

Med det menar jag inte att de inte sörjer sin dotters död eller att de hela tiden har struntat i sin dotters väl och ve. Att man skickar sitt barn till släktingar är mer vanligt i vissa folkslag än hos oss.
Citera
2014-05-07, 00:15
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Citat:

skriker inte HYENA. Men artiklar varje dag får mig att fundera.
Vi alla reagerar på olika vis, och nej, jag aldrig fått ett dödsbud på något av mina barn. Vet inte hur jag skulle reagera men samtala med främmande, skulle jag aldrig orka-vilja
Citera
2014-05-07, 00:18
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bus-i-mitt-hus
skriker inte HYENA. Men artiklar varje dag får mig att fundera.
Vi alla reagerar på olika vis, och nej, jag aldrig fått ett dödsbud på något av mina barn. Vet inte hur jag skulle reagera men samtala med främmande, skulle jag aldrig orka-vilja
Men det kan ju vara olika faktiskt. En del väljer att tala med allt och alla. Måhända i chock, men ändå.
Citera
2014-05-07, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Och kanske i detta fall också för att bana lite väg för att få bosätta sig i Sverige?

Med det menar jag inte att de inte sörjer sin dotters död eller att de hela tiden har struntat i sin dotters väl och ve. Att man skickar sitt barn till släktingar är mer vanligt i vissa folkslag än hos oss.
Att personer från bland annat arabländer ställer upp i fler intervjuer är en empirisk iakttagelse. I de allra flesta fallen har de jag intervjuat varit bosatta med PUT i Sverige, så jag tror inte det generellt är en förklaring att de vill få bo i Sverige. Tror knappast att det är det den här gången heller. Snarare att de full rätt är jävligt förbannade på släktingarna som mördade deras dotter och på de svenska myndigheterna som inte gjorde något för att förhindra det, trots att varningsklockorna ringde.
Citera
2014-05-07, 00:19
Medlem
MrsMagoo: Var inte naiv nu. Det är väl utan all tvivel att Aftonbladet betalar föräldrarna en rund summa för att prata. Tror du att man skickar dit korrar utan att få en text? Och en sak säger jag dig av egen erfarenhet - allt i dessa trakter går att köpa för pengar. Här offrar man gärna ett liv om någon annans liv kan bli bättre.
Citera
2014-05-07, 00:20
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men det kan ju vara olika faktiskt. En del väljer att tala med allt och alla. Måhända i chock, men ändå.

Jag skrev att vi alla reagerar olika.
Citera
2014-05-07, 00:21
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iggoy
En artikel på arabiska, så förstår inte mycket, men enligt översättning står det väl något om flyktvägen till Sverige?

http://www.alwatanvoice.com/arabic/news/2014/05/03/532182.html

Kanske varit uppe tidigare, ber i så fall om ursäkt!

Länk till googleöversättning:

https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=sv&u=http%3A//www.alwatanvoice.com/arabic/news/2014/05/03/532182.html
Citera
2014-05-07, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vilka då? Släktingar till honom fanns i Sverige?

Jo släktingar till mamman och pappan finns i Sverige. Men man ska inte ska rota runt i natten och härja rätt på dem också. Eftersom de inte ägnar sig åt olagligheter. Deras enda brott är att de inte heller såg Y*ras situation. Som ingen såg.

God Natt.
Citera
2014-05-07, 00:26
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bus-i-mitt-hus
Jag skrev att vi alla reagerar olika.
Ja, det gjorde du, men det måste väl ändå ha funnits någon anledning till att du tog upp det?
Citera
2014-05-07, 00:28
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Att personer från bland annat arabländer ställer upp i fler intervjuer är en empirisk iakttagelse. I de allra flesta fallen har de jag intervjuat varit bosatta med PUT i Sverige, så jag tror inte det generellt är en förklaring att de vill få bo i Sverige. Tror knappast att det är det den här gången heller. Snarare att de full rätt är jävligt förbannade på släktingarna som mördade deras dotter och på de svenska myndigheterna som inte gjorde något för att förhindra det, trots att varningsklockorna ringde.
Klart att de är i sin fulla rätt att vara förbannade.

Om du bortser från det generella, vad tror du då om tanken att hela härvan med hitskickandet av dottern var en plan för att få hit hela familjen?
Citera
2014-05-07, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
MrsMagoo: Var inte naiv nu. Det är väl utan all tvivel att Aftonbladet betalar föräldrarna en rund summa för att prata. Tror du att man skickar dit korrar utan att få en text? Och en sak säger jag dig av egen erfarenhet - allt i dessa trakter går att köpa för pengar. Här offrar man gärna ett liv om någon annans liv kan bli bättre.
Expressen hade ju första intervjun med föräldrarna. Arne Lapidus, stationerad i Israel, och en lokal reporter hade byline. Att Aftonbladet flera dagar senare skulle betala för en intervju är otänkbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in