2014-05-06, 23:06
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det är det inte, och en sådan närvaro är helt beroende av rättsläkarens välvilja. Rättsläkare kommunicerar normalt med polisen via utlåtanden, inte med att polisen är med och är i vägen när rättsläkaren jobbar.

Hm. Det kan obducenten berätta i efterhand. Jag är inte van vid att poliser närvarar vid rättsmedicinska obdoktioner.

Vid dagens obduktion av flickan var en från utredningen med. Dom brukar inte stå i vägen utan hålla sej i bakgrunden och se gröna ut i ansiktet.
Sen går dom upp på avdelningen och berättar hemskheterna men minns inte så bra vad som egentligen sagts..då är utlåtanden bra att ha.
Det är kanske bara i speciella fall de vill vara med?
Citera
2014-05-06, 23:11
Moderator
Hamilkars avatar
Nånting som egentligen misstämmer med en simplistisk ankarbarnshypotes är att flickan först kom till Sverige i hemlighet, och först anmäldes som ensamkommande flyktingbarn ett antal månader senare. Jag kan förstå att man väntar ett litet tag efter ankomsten, så inte kopplingen till kvinnans återresa blir för uppenbar - inte ens svenska myndigheter går väl på finten Hej, jag har tagit med min min mans systerdotter hit som ensamkommande flyktingbarn!

Men månader i sträck - varför? Ju längre man väntar, dess längre försenas ju de PUT som allting cirkulerar runt! Den enda förklaring jag kan tänka mig på rak arm är att det ingick i dealen att Yaras föräldrar skulle betala med att hon skulle fungera som lillpiga morbror och ingifta moster under en tid som var längre än den som gick åt för att processa Yaras och familjens uppehållstillstånd.
Citera
2014-05-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Men hans släkt fanns där också. Jag funderar helt enkelt på om de av olika anledningar inte
var välkomna i respektive släkt av någon anledning. Visst hittar du väl människor från Gaza som är isolerade i Sverige. Men ett par med flera barn och en krets av släktingar i närheten låter lite konstigt. Den här med smutsen skulle ju aldrig vara accepterat.

Vilka då? Släktingar till honom fanns i Sverige?
Senast redigerad av Remark 2014-05-06 kl. 23:15.
Citera
2014-05-06, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det är det inte, och en sådan närvaro är helt beroende av rättsläkarens välvilja. Rättsläkare kommunicerar normalt med polisen via utlåtanden, inte med att polisen är med och är i vägen när rättsläkaren jobbar.

Hm. Det kan obducenten berätta i efterhand. Jag är inte van vid att poliser närvarar vid rättsmedicinska obdoktioner.
I de fall jag bevakat är det rätt vanligt. Som du skriver kan det säkert vara upp till rättsläkaren. Kan det vara ett landsortsfenomen att polis är med, det är mest de fall jag skrivit om?
Citera
2014-05-06, 23:16
Medlem
[quote=Jurkan75|48677492]
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Om skolor gör soc-anmälan går det oftast på papper till soc. I bästa fall responderar soc om de öppnar en utredning eller inte. I öppna ärenden kan skolan ibland ha kontakt med handläggare mer frekvent, i tex nätverksmöten. Soc får endast vara öppna mot skolan om vårdnadshavarna tillåter detta, annars är det locket på.

Du har fel! Socialtjänstlagen ändrades 2013 på en rad punkter. Så här står det i SoL 14:1 b §:
Socialnämnden får informera den som gjort anmälan enligt 1 § om att utredning har inletts, inte har inletts eller redan pågår. Sådan information ska på begäran lämnas till anmälaren om det med hänsyn till omständigheterna inte är olämpligt att göra detta. Lag (2012:776).

Detta gäller anmälningspliktiga anmälare och betyder således att skolan kunnat efterfråga denna information. Om rektorn hållit sig uppdaterad om lagen.

Det är alltså därför skolor numera får tillbaka info om de anmälningar de gör. Jag är inte rektor, så jag anser mig inte tvungen att kunna SoL på mina fem fingrar. Men jag vet att man tidigare inte fått besked om anmälningar som gjorts, trots anmälningsplikt.
Citera
2014-05-06, 23:17
Medlem
Iobberknolls avatar
Nu vill pappan komma till Sverige för att hämta hem Yara och vara nära rättegången.

http://www.expressen.se/kvallsposten/yaras-pappa-vill-hamta-min-dotter/
Citera
2014-05-06, 23:19
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I de fall jag bevakat är det rätt vanligt. Som du skriver kan det säkert vara upp till rättsläkaren. Kan det vara ett landsortsfenomen att polis är med, det är mest de fall jag skrivit om?

Har läst åtskilliga FUP där polis närvarar vid rättsmedicinsk undersökning (obduktion). Det förekommer i större städer också.
Citera
2014-05-06, 23:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Har läst åtskilliga FUP där polis närvarar vid rättsmedicinsk undersökning (obduktion). Det förekommer i större städer också.
Det kan ha blivit vanligare. Min väsentliga erfarenhet i i ärendet ligger ett par decennier bort. Det var kanske oförsiktigt att anta att förhållandena fortfarande är identiska.
Citera
2014-05-06, 23:28
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Nu vill pappan komma till Sverige för att hämta hem Yara och vara nära rättegången.

Det kan man ju förstå. Att sitta där och bara vänta är säkert påfrestande.Han vill självklart ha förklaringar.
Tar ju tid här med men då är han åtmintsone nära.
Citera
2014-05-06, 23:33
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Citat:

Ursäkta men nu blir lögnen fr vederbörande helt klar, även för dumma.
Senast redigerad av Bus-i-mitt-hus 2014-05-06 kl. 23:35.
Citera
2014-05-06, 23:37
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Det undrar jag också, för jag har inte riktigt förstått deras sätt att bilda för- och efternamn. Jag kan bara hitta en svensk släkting på den biologiska moderns facebook, men hon tycks vara släkt med den misstänkta kvinnan eftersom de delvis delar samma efternamn:C****** Moh*mmad M*Di

Bådas släktingar finns i Sverige. Men kvinnans (Am*ni) är mer identifierbara, och ja det är ett jävla pyssel med att få ihop alla namnen som vänds och vrids som både efternamn och förnamn.
Kvinnan hade en adress innan det finns en del släkt där kvar än i dag, och det va väl i Landskrona där den ena stölden begav sig.
Det väller ju in och tydligen så är det ganska lätt att få till god man och en massa statliga bidrag för tex ett barn som kommer ensam och statslös. Vårdnadshavarna lyfter sedan en del bidrag i sin tur. Det är då fan inte billigt att tillhandahålla den här typen av flyktingar. Och det kostar då dom begår brott det står ganska klart.
Citera
2014-05-06, 23:42
Medlem
Minimois avatar
Citat:

Ännu en idiotisk artikel.

Citat:
Yaras familj har ännu inte fått någon information om dödsorsaken.

Nej, eftersom det råder förundersökningssekretess. Ibland får de anhöriga vänta i 10-15 år.

Citat:
De har inte heller fått något målsägarbiträde, men ska själva ordna advokat via palestinska ambassaden i Stockholm.

Nej, det finns ingen anledning att ge dem det direkt. Inte sällan förordnas målsägarbiträden strax innan åtal väcks. T ex Englas pappa fick sitt mb mycket sent.

Så inget av detta är märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in