Citat:
Ursprungligen postat av
PeterDenSvenske
Ser verkligen fram emot den nyhetstjänsten som facebook har planerat, då kommer svenska skittidningar att bli av med marknadsdelar enormt snabbt. Här är förresten en riktigt mysig text om nyutexaminerade journalistsvin som inte får jobb
http://www.medievarlden.se/diskussion/2014/05/unga-journalister-fortjanar-ocksa-ett-svar .
Det roligaste är att idioten bakom texten tror att de nyutexaminerade kommer få några jobb i framtiden när ännu fler tjänster försvinner.
Utmärkt länk! Ett litet citat från texten:
Citat:
Jag talade med Kent, utexaminerad från journalisthögskola i somras, snart ett år som huvudsakligen arbetslös och han tvekade inte en sekund om vad som var värst.
- Att inte få svar, sade han.
- Det är okej att få ett nej men det är så jävla jobbigt när man inte ens får ett svar.
Citat:
Kent berättade om snirkligt CV-skrivande – om än snabbt avklarat med mindre än året efter examensfesten på JH – och ambitiöst formulerade ansökningar som försvann ner i ett svart hål.
- Så illa kan det inte vara, sade jag.
Det var det.
Visade det sig.
Kan inte låta bli att ta med ett citat från kommentarerna till artikeln också. En desperat arbetslös ung journalist som ännu inte insett är branschen är döende:
Citat:
Kan skriva på på det här. Har sökt säkert hundra jobb i år och fått enbart tre svar. Alla tre sa nej och alla tre tog åtminstone två månader på sig att svara. Av en fjärde som mer eller mindre lovade jobb redan i januari har jag inte hört något mer av. Trots att jag hört av mig igen och igen.
Vad kan man säga? Citaten ovan talar för sig själva. Det borde finnas tusentals, kanske tiotusentals, unga desperata människor där ute. Som gått diverse mer eller mindre seriösa medieutbildningar, tagit studielån och skuldsatt sig. Allt för att nu svikas, bespottas och överges av en bransch där de lurats att tro att de skulle ha sin framtida försörjning. Allt de kan göra är att lipa i ett kommentarsfält.
Och då har jag inte ens nämnt alla äldre journalister som jobbat ett antal år men som nu sparkas från både större och mindre tidningar.
Vi pratar om en enorm hord av desperata människor här

Vart ska detta sluta?