2014-05-05, 18:53
  #7945
Medlem
Aleh09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleh09
Är det nytt avsnitt ikväll? kunde inte komma in på hemsidan där schemat ligger.

k funkade nu och såg att det var avsnitt
Citera
2014-05-05, 20:40
  #7946
Medlem
Stefan är bra men kan dra ned på "så att säga"
Citera
2014-05-05, 21:38
  #7947
Medlem
Lyssnar på Motgift nu och de talar om Sydafrika. En liten men viktig detalj är att siffran 4000+ mördade (eller vad det nu är i dagsläget) enbart handlar om mördade vita farmare. Det totala antalet vita som har mördats i Sydafrika sen apartheid upphörde är långt över 40.000 (fyrtio tusen), eller om det t.o.m. var 70.000 (sjuttio tusen), har jag för mig. Det är hursomhelst utan tvekan många tiotusentals vita som har mördats av icke-vita i Sydafrika sedan 1994. Nån som orkar googla och leta kan säkert hitta mer exakta siffror.
__________________
Senast redigerad av RexNemorensis 2014-05-05 kl. 21:40.
Citera
2014-05-05, 22:20
  #7948
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Lyssnar på Motgift nu och de talar om Sydafrika. En liten men viktig detalj är att siffran 4000+ mördade (eller vad det nu är i dagsläget) enbart handlar om mördade vita farmare. Det totala antalet vita som har mördats i Sydafrika sen apartheid upphörde är långt över 40.000 (fyrtio tusen), eller om det t.o.m. var 70.000 (sjuttio tusen), har jag för mig. Det är hursomhelst utan tvekan många tiotusentals vita som har mördats av icke-vita i Sydafrika sedan 1994. Nån som orkar googla och leta kan säkert hitta mer exakta siffror.
Vad är grejen med att skriva »farmare«? Hur fan lyckades denna anglicism leta sig in i ärans och hjältarnas språk? Sökte reda på vad »bonde« heter på afrikaans och fick fram detta: »Boer«, »agrariër« och »landbouer«; inga anglicismer här nej. Vad är det för fel med att skriva vita bönder?
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
FARMARE far³mare², m.; best. -en, äv. -n; pl. ==; äv. (numera knappast br.) FARMER far⁴mer, m.; best. -n, pl. == ((†) -s 1753–1853). ( farmare 1885 osv. farmer 1753–1892. fermer BARCHÆUS Underr. 46 (1773))
[efter eng. farmer (ä. eng. äv. fermer), efter fr. fermier, av ferme (se FARM)]
nästan bl. om landtbruksförh. i engelsktalande land: innehavare o. brukare av en farm, landtman, (smärre) landtbrukare; arrendator, förpaktare. KALM Resa 1: 298 (1753). De smärre jordbrukarne i trakten, eller farmers. BREMER NVerld. 1: 66 (1853). Kolonier af tyska farmare bo i bergen i Lilla Valakiet. 2NF 23: 1163 (1916). jfr STRUTS-, TORR-FARMARE.
Citera
2014-05-05, 22:47
  #7949
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Vad är grejen med att skriva »farmare«? Hur fan lyckades denna anglicism leta sig in i ärans och hjältarnas språk? Sökte reda på vad »bonde« heter på afrikaans och fick fram detta: »Boer«, »agrariër« och »landbouer«; inga anglicismer här nej. Vad är det för fel med att skriva vita bönder?
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
FARMARE far³mare², m.; best. -en, äv. -n; pl. ==; äv. (numera knappast br.) FARMER far⁴mer, m.; best. -n, pl. == ((†) -s 1753–1853). ( farmare 1885 osv. farmer 1753–1892. fermer BARCHÆUS Underr. 46 (1773))
[efter eng. farmer (ä. eng. äv. fermer), efter fr. fermier, av ferme (se FARM)]
nästan bl. om landtbruksförh. i engelsktalande land: innehavare o. brukare av en farm, landtman, (smärre) landtbrukare; arrendator, förpaktare. KALM Resa 1: 298 (1753). De smärre jordbrukarne i trakten, eller farmers. BREMER NVerld. 1: 66 (1853). Kolonier af tyska farmare bo i bergen i Lilla Valakiet. 2NF 23: 1163 (1916). jfr STRUTS-, TORR-FARMARE.

Men nu får du ge dig med ditt larv. Ärans och hjältarnas språk är väl för övrigt tyska om jag inte minns fel?
Citera
2014-05-05, 22:54
  #7950
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Men nu får du ge dig med ditt larv. Ärans och hjältarnas språk är väl för övrigt tyska om jag inte minns fel?
Nej, ärans och hjältarnas språk är svenska enligt Tegnér. Däremot är Tyskland ärans och hjältarnas land:

http://www.farbrortorsten.com/bildsamling/samliv/samliv467.jpg
Citera
2014-05-05, 22:55
  #7951
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Men nu får du ge dig med ditt larv. Ärans och hjältarnas språk är väl för övrigt tyska om jag inte minns fel?
Nej, det är svenska men både »språk« och »ära« är förvisso germanismer till skillnad från de mer urnordiska orden »tungomål« och »hjälte«.

Grekiskan

Sångmön älskar dig högst, ty modersmålet är kärast.
All den olympiska ätt, gracerna talte som du.
Troget, som klädningen fäst uppå den badande flickan,
Låter du känslorna ses, röjer du tankarnas växt.

Latinet

Ren är din stämma och skarp som rasslet av härdade klingor,
Hårt, som erövraren hövs, ljuder ditt härskareord.
Stolt, oböjlig och arm; men ur graven behärskar du ännu
Halva Europa. Därpå känner man romarn igen.

Italienskan

Nöjets och trånadens språk, du är blott en stämma ur flöjten,
Hela ditt väsen är sång, varje ditt ord en sonnett.
Älskade duva, bliv kvar och kuttra om längtan och njutning:
Skada ändå, i ditt land sjunga kastraterna bäst.

Spanskan

Skön skall du vara och stolt. Jag känner dig icke, men mången,
Vilken ej känner dig mer, prisar dig högt i vår Nord.

Franskan

Jollrande hoppar du fram och ljuger och komplimenterar,
Dock är din artighet täck, dock är ditt läspande sött.
Hylla vi längre dig ej som drottning för systrarna alla,
Ännu som sällskapsdam lyssna vi gärna till dig.
Skona oss blott för din sång; den är som en dans av de döve:
Fötterna röra de väl, takten förnimma de ej.

Engelskan

Språk för de stammande gjort, vart ord är ett embryon hos dig,
En hälft stöter du fram, en hälft sväljer du ner.
Allt i ditt fädernesland med ångmaskiner bedrives;
Käraste, skaffa dig snart en för din tunga också!

Tyskan

Frisk, starklemmad och grov, en jungfru fostrad i skogen,
Smidig därjämte och skön; endast är munnen för bred.
Litet raskare ock! Lägg av ditt flegma, att icke
Meningens början är glömd, innan man hinner dess slut.

Danskan

Mig behagar du ej. För veklig för nordiska styrkan,
Även för söderns behag mycket för nordisk ännu.

Svenskan

Ärans och hjältarnas språk! Hur ädelt och manligt du rör dig!
Ren är som malmens din klang, säker som solens din gång.
Vistas på höjdernas du, där åskan och stormarna tala,
Dalarnas lägre behag äro ej gjorda för dig.
Spegla ditt anlet i sjön, och friskt från de manliga dragen
Tvätta det främmande smink, kanske det snart är för sent.
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nej, ärans och hjältarnas språk är svenska enligt Tegnér. Däremot är Tyskland ärans och hjältarnas land:

http://www.farbrortorsten.com/bildsamling/samliv/samliv467.jpg
__________________
Senast redigerad av NixYO 2014-05-05 kl. 22:59.
Citera
2014-05-05, 22:57
  #7952
Medlem
Dorniers avatar
Men det passar väl bra att säga farmare om sydafrikanska bönder då de är delvis engelsktalande iallafall.
Citera
2014-05-06, 11:45
  #7953
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nej, ärans och hjältarnas språk är svenska enligt Tegnér. Däremot är Tyskland ärans och hjältarnas land:

http://www.farbrortorsten.com/bildsamling/samliv/samliv467.jpg

Haha, vilken skön snubbe.
Citera
2014-05-06, 13:12
  #7954
Medlem
Ahrkantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Lyssnar på Motgift nu och de talar om Sydafrika. En liten men viktig detalj är att siffran 4000+ mördade (eller vad det nu är i dagsläget) enbart handlar om mördade vita farmare. Det totala antalet vita som har mördats i Sydafrika sen apartheid upphörde är långt över 40.000 (fyrtio tusen), eller om det t.o.m. var 70.000 (sjuttio tusen), har jag för mig. Det är hursomhelst utan tvekan många tiotusentals vita som har mördats av icke-vita i Sydafrika sedan 1994. Nån som orkar googla och leta kan säkert hitta mer exakta siffror.

Anledningen till att de mördas är deras religion som gjort dem dummare än negrer. Vore de smarta skulle de sluta tro på de religiösa dumheterna och sluta vara besatta av tanken om att Sydafrika är deras "promised land". Sedan skulle de flytta till Europa istället. Men de är för korkade så de föredrar att vara pinsamma förlorare som njuter av att vara martyrer.
Citera
2014-05-06, 13:17
  #7955
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ahrkantos
Anledningen till att de mördas är deras religion som gjort dem dummare än negrer. Vore de smarta skulle de sluta tro på de religiösa dumheterna och sluta vara besatta av tanken om att Sydafrika är deras "promised land". Sedan skulle de flytta till Europa istället. Men de är för korkade så de föredrar att vara pinsamma förlorare som njuter av att vara martyrer.
Vilka länder ger uppehållstillstånd till vita sydafrikaner på grund av den politiska situationen då? Det finns ju flera uppmärksammade fall när de nekats asyl och uppehållstillstånd.
Citera
2014-05-06, 13:28
  #7956
Medlem
Ahrkantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savitri
Vilka länder ger uppehållstillstånd till vita sydafrikaner på grund av den politiska situationen då? Det finns ju flera uppmärksammade fall när de nekats asyl och uppehållstillstånd.

Är många svenskar som flyttar utomlands för att arbeta. Borde inte vara något problem för boerna heller. De gör ju knappast nytta om de ska komma hit och bo på asylslott som efterblivna flyktingkräk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in