2014-05-02, 23:46
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nettiruskarepo
Så här skriver i HBL-debatt över saken en som kallar sig svenskspråkig:
"Det är ju väldigt enkelt om man bara behöver stämpla all kritisk diskussion om tvångssvenskan som hat, hat och hat, så slipper man själv ta debatten. Jag upphör aldrig att förvånas över den nedvärderande attityd vi finlandssvenskar har mot finnar. Finnar måste läsa mer svenska, de förstår inte hur viktigt det är, det är för deras egen skull. Med andra ord anser vi att de inte själva kan avgöra vilka språk de behöver. Räcker verkligen inte det faktum att ca 2/3 av Finlands befolkning är emot obligatorisk svenskaundervisning som argument för att avskaffa den?"

Du kunde gärna ha nämnt i vilket sammanhang den här kommentaren publicerades. Men - det är kanske inte relevant?
Det är ett av de svar som Janne Strang fått på sin ledarartikel från den 29 april, Finland förlorar på svenskhatet. Jag befarar att den endast går att läsa mot inloggning - här är några valda citat:

Citat:
Den antisvenska rörelsen i Finland måste blottas för vad den är – en utdaterad, etniskt motiverad kampanj som försvagar hela samhället.
----
Den antisvenska rörelsen har i flera år skjutit vilt omkring sig mot allt från offentliga myndigheters och Yles tvåspråkiga uppdrag, mot svenska institutioner, mot enskilda personer och framför allt mot den obligatoriska undervisningen i svenska.
----
Kampanjerna mot svenska språket i alla dess former saknar allt vad ädla syften heter. Det är inte frågan om en frihetskamp, det handlar inte om undervisning eller omsorg för skolpojkar. Argumenten mot svenskan kläs i ekonomisk rationalitet och rättviseargument, men (----) har en kärna av primitiv, nationalistiskt driven strävan att rena fosterlandet från vad man uppfattar som störande element i den etniska homogeniteten.
----
Matematiken hos språkmotståndarna bygger på ett artificiellt nollsummespel där svenskan påstås knuffa undan något nyttigare. Det är en sniken tankegång att man med minsta möjliga utgift och ansträngning ska kapitalisera på globaliseringen.
----
Den ökade valfriheten i språkundervisningen har inte gett några som helst positiva resultat för inlärningen av något språk. Resultatet blev endast att svenskans ställning försvagats och färre lärt sig språket.

Inget gott kommer någonsin att följa av att barn lär sig färre saker, skriver Strang, och pläderar för att språkundervisningen borde inledas redan i barnträdgårdarna.
Strangs ledare får naturligtvis kritik, som i den kommentar nettiruskarepo återger. Men det finns också sådana Hbl-läsare som håller med honom. Till exempel signaturen Living Hope, som skriver:

Citat:
Det är sant att Finland förlorar på svenskhatet - jag har själv bevittnat det bland vänner utomlands. T.ex. svenskar i Sverige som tycker att det är mycket obehagligt - och tycker att det är ocivilicerat i dagens värld - att några i Finland har ett sådant hat mot svenska som språk. Det gör ju dem inte villiga att resa till Finland som turister. Eller vänner i Tyskland som - inte minst mot bakgrund av det landets historia - har svårt att förstå att Finland med de höga Pisa-värdena samtidigt har invånare som har så primitiva nationalistiska åsikter som leder till sådant hat mot svenska språket och finlandssvenskarna.
Citat:
Det är inte heller på något sätt hederlig och ärlig argumentering, då motståndare mot svenskan säger att det kostar att ha två språk - UTAN ATT MED ETT ENDA ORD tala om allt vad finlandssvenskar bidragit med till Finlands - och finskspråkigas - förbättrade livsvillkor och ekonomi, t.ex. genom industriella uppfinningar och utveckling som gjorts av finlandssvenskar och som gett tusentals finskspråkiga arbete, genom att vara kunniga i att driva företag och skapa förutsättningar för export tack vare att de kunnat svenska och andra språk, genom att tack vare att de kunnat svenska ha importerat från Sverige folkrörelser, lagstiftning, samhällets uppbyggnad, kultur, arkitektur etc. etc. - I en ärlig debatt skulle svenska språket och vi finlandssvenskar få erkännande och respekt för allt som vi bidragit och bidrar med till Finland.
Senast redigerad av Ördög 2014-05-03 kl. 00:01.
Citera
2014-05-03, 00:22
Medlem
Kuittsas avatar
Jag har aldrig förstått varför finlandssvenskar argumenterar genom att använda halmdockor som svenskhat. Det betyder isåfall att vi finnar skulle hata svenskar. En felaktig bild som utav oinsatta journalister har spridits även i rikssvensk media. Därför ser vi väldigt många inlägg även här på Flashback, skrivna av rikssvenskar, med frågeställningen varför sannfinnar/finnar hatar svenskar. Så om något varit kontraproduktivt för Finlands del så har det varit finlandssvensk retorik i språkdebatten.
Citera
2014-05-03, 12:05
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
Jag har aldrig förstått varför finlandssvenskar argumenterar genom att använda halmdockor som svenskhat. Det betyder isåfall att vi finnar skulle hata svenskar. En felaktig bild som utav oinsatta journalister har spridits även i rikssvensk media. Därför ser vi väldigt många inlägg även här på Flashback, skrivna av rikssvenskar, med frågeställningen varför sannfinnar/finnar hatar svenskar. Så om något varit kontraproduktivt för Finlands del så har det varit finlandssvensk retorik i språkdebatten.
Det är väl endast DN som ljuger ihop historier om att svenskar jagas på gatorna av finnar? Utan att läsa ljugmedia såhar jag inte sett något som tyder på att Aftonbladet eller Expressen är med på dessa underliga skrivelser.

Det är uppenbart att man vill skapa en konflikt mellan Sverige och Finland där den icke existerande Svensken helt plötsligt finns och är utsatt för ett folkmord. Man misslyckades med att skapa detta hat mot Norge och satsar nu på de kufiska figurerna som talar ett språk som är oförståligt. Om de lyckas lär framtiden utvisa, jag har en känsla av att ljugmedia inte kommer lyckas denna gång heller. Deras inflytande på den allmänna debatten är i princip lika med noll.
Citera
2014-05-03, 13:43
Medlem
Ett brak-exempel på den finska språkpolitiken!
En vecka sedan trodde Vapaavuori att han kunde ha egna åsikter om tvångssvenskan och ändå bli Finlands statsmininster! http://hbl.fi/nyheter/2014-04-22/596896/vapaavuori-vill-diskutera-skolsvenskan
Citat:
På en punkt är helt tvåspråkiga Vapaavuori ändå av en annan åsikt än Katainen. Han ifrågasätter den obligatoriska skolsvenskan.

– Det är viktigt att vi för en grundlig diskussion om saken. Också inom SFP diskuterar man. Hur som helst måste vi värna om servicen för finlandssvenskarna, men är det nuvarande systemet verkligen det bästa med tanke på svenskans ställning?

Så du vill diskutera ett slopande av den obligatoriska skolsvenskan?

– Jag tycker det är en viktig diskussion.
Efter en veckas smutskastning i finsk media har han kommit på andra tankar.
Citat:
Näringsminister Jan Vapaavuori nekar till att han skulle ha ifrågasatt den obligatoriska skolsvenskan...Jag ifrågasätter inte den obligatoriska skolsvenskan, jag har varit starkt för den hela mitt liv.
http://svenska.yle.fi/artikel/2014/05/03/vapaavuori-jag-ifragasatter-inte-den-obligatoriska-skolsvenskan
Citat:
Men i Hufvudstadsbladet sade du att du är beredd att diskutera ett slopande av den obligatoriska svenskundervisningen?

– Allt som skrivs i tidningen är inte hela sanningen.

Vapaavuori säger att han via sin rikssvenska mamma har följt med på nära håll hur det är att leva på svenska i Finland.

– Min uppfattning är att det enda sättet att garantera service på svenska i det här landet är att lära ut språket till så många som möjligt. Men sedan är det en annan fråga vad vi borde göra med skolundervisningen för att få finskspråkiga barn att bli mer intresserade av att lära sig svenska.
Nu, en dryg vecka senare, svär han alltså vid sin rikssvenska mammas namn, att han alltid har varit FÖR tvångssvenskan. Det tog honom bara en dryg vecka att "komma ihåg" sin åsikt.
Senast redigerad av finskfinskfinne 2014-05-03 kl. 13:59.
Citera
2014-05-03, 15:10
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
På tal om halmgubbe borde du inte snacka om dig själv och dina gelikar som "vi finnar". Din fåfänga till trots representerar du inte finnarna. Du vill ge sken av att hela folket står bakom dig.
Citera
2014-05-04, 04:33
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, Sibelius var en Finlandssvensk, så där hade jag fel, men det får inte mina argument att falla, snarare tvärt om! (Låt så vara att den fabulösa sightsingturen i alla fall innehöll ett finlandssvenskt inslag).

Vad gäller den finska kontra svenska matkulturen så ha jag inte fått några exempel på att jag har fel där.

I övrigt så vekar mina debattmotståndare, i en del fall missuppfattat mig, i andra så slår de in öppna dörrar.

Finland får gå den väg som landets invånare och politiker önskar, det har jag som svensk vare sig viljan eller rätten att lägga mig i.

Det som bekymrar mig är alltså ett ökat ryskt inflytande vilket, i förlängningen, skulle kunna innebära ett försämrat geopolitiskt läge för mitt hemland, Sverige.

Det återstår alltså att se om det finns en livskraftig, autonom, finsk kultur, som förmår upprätthålla ett självständigt Finland, som kan agera oberoende av såväl ryska som svenska influenser och påtryckningar.

Vi Sverige svenskar har naturligtvis ingen som helst önskan att utöva makt över, eller lägga oss under Finland. Jag hoppas att finnarna har förstånd nog att förstå att en ordentlig kram av den ryska björnen inte alltid är så hälsosam.

Det som vi känner till är dock följande:

Inget finskt uppror, i sig, mot det svenska 600 år långa styret.

Inget finsk uppror, utan finlandssvensk inspiration och argumentation, emot det ryska styret.

Inget specifikt finskt kulturarv, (förutom språket), utan Lönneroths och andra finlandssvenskar arbete med att gräva fram, och "förbättra", ett sådant kulturarv.

De röda, ryss-inspirerade, hade sitt centrum i Helsingfors och Tammerfors under inbördeskriget. De vita, västinspirerade hade sitt starkaste stöd i svenskbygderna.

Det var den vita sidan som fick tyskt stöd, liksom det var i Tyskland som finska jägarförband utbildats i hemlighet i Tyskland innan självständigheten utropades. Tyskland stod alltså på samma sida som finlandssvenskarna. Men givetvis, jag vill inte vara orättvis: Många finnar stred givetvis på den vita sidan i inbördeskriget.

Den vita sidan, liksom Finland under såväl vinterkriget, fortsättningskriget, samt under en kritisk period för Finland, efter fredsfördraget, leddes av Mannerheim, som iof var militärt utbildad i St. Petersburg, men som hatade att tala finska. Det finska artilleriet utvecklandes på ett betydelsefullt sätt av en finlandssvensk militär, vilket hade en avgörande betydelse för att kunna stoppa den ryska ångvälten 1944. Hjärnan, i den finska krigsmakten var alltså, påfallande ofta, finlandssvensk.

Men allt detta är, som man säger, historia. Nu återstår det givetvis att se vad den finländska folket, av vilket finnarna utgör en stor majoritet, kommer att skriva för historia i framtiden.

Lycka till, jag önskar er all välgång, till fördel för såväl Finland som Sverige!

Om du levde i verkligheten så visste du att Finland har skrivit historia med råge och är en alldeles egen o fri nation.

Svenskheten blev definitivt överspelad med den tyska insatsen i Finland, ett mycket smart drag av finnarna vilket borgade för deras självständighet.

Mannerheim hatade inte att tala finska:http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustaf_Emil_Mannerheim
Han var varken svensk eller finsk, ett offer för tidens vind, se hur många språk den mannen behärskade.. inte bra alls på den tiden och han blev också till en världmedborgare som valde att avrunda sin resa i Schweiz.

Det var Finland, alltså i merparten finnar som stoppade ryssen i sistens och det är fane mig en skam att du din lus försöker ta ära och heder av finnarna.
Citera
2014-05-04, 16:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Om du levde i verkligheten så visste du att Finland har skrivit historia med råge och är en alldeles egen o fri nation.

Svenskheten blev definitivt överspelad med den tyska insatsen i Finland, ett mycket smart drag av finnarna vilket borgade för deras självständighet.

Mannerheim hatade inte att tala finska:http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustaf_Emil_Mannerheim
Han var varken svensk eller finsk, ett offer för tidens vind, se hur många språk den mannen behärskade.. inte bra alls på den tiden och han blev också till en världmedborgare som valde att avrunda sin resa i Schweiz.

Det var Finland, alltså i merparten finnar som stoppade ryssen i sistens och det är fane mig en skam att du din lus försöker ta ära och heder av finnarna.

Äh, nu debatterar du för debattens egen skull!

Jag är väl medveten om att Finland, under efterkrigstiden utvecklats otroligt mycket, liksom jag är helt medveten om att andelen finlandsvenskar minskat kraftigt under samma tidsperiod.

Men nu är ju även finska politiker i blåsväder, trots det framgångsrika arbetet. "Sann"finnarna vill ändra riktning på den finländska skutan, det som oroar mig en smula är, vad det bär av, om "sann"finnarna får makten.

Men den som lever får se. Med detta avslutar jag min medverkan i denna tråd!
Citera
2014-05-05, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Du kunde gärna ha nämnt i vilket sammanhang den här kommentaren publicerades. Men - det är kanske inte relevant?
Det är ett av de svar som Janne Strang fått på sin ledarartikel från den 29 april, Finland förlorar på svenskhatet.

Nej, sammanhanget var inte relevant för att den pro-tvångssvenska-falangen har talat om och om, att finnarnas och nyfinnarnas behov för fritt språkval är egentligen bara hat mot det svenska i Finland.

Du hade valt att citera den här kommentaren: "T.ex. svenskar i Sverige --- tycker att det är mycket obehagligt - och tycker att det är ocivilicerat i dagens värld - att några i Finland har ett sådant hat mot svenska som språk. Det gör ju dem inte villiga att resa till Finland som turister. Eller vänner i Tyskland som - inte minst mot bakgrund av det landets historia - har svårt att förstå att Finland --- har invånare som har så primitiva nationalistiska åsikter som leder till sådant hat mot svenska språket och finlandssvenskarna."

Varför skriver nån så här?

Tänk om det fanns obligatorisk finska från grundskola till universitet i Sverige och majoriteten skulle vilja slopa den. Skulle det vara logiskt att svara dom:

"T.ex. finnar i Finland --- tycker att det är mycket obehagligt - och tycker att det är ocivilicerat i dagens värld - att några i Sverige har ett sådant hat mot finska som språk. Det gör ju dem inte villiga att resa till Sverige som turister. Eller vänner i Tyskland som - inte minst mot bakgrund av det landets historia - har svårt att förstå att Sverige har invånare som har så primitiva nationalistiska åsikter som leder till sådant hat mot finska språket och sverigefinnarna."

Var är logiken?

Tycker de svenskar verkligen att finnarnas behov för fritt språkval är hat mot det svenska?

Och sen valde du den här kommentaren: "Det är inte heller på något sätt hederlig och ärlig argumentering, då motståndare mot svenskan säger att det kostar att ha två språk - UTAN ATT MED ETT ENDA ORD tala om allt vad finlandssvenskar bidragit med till Finlands - och finskspråkigas - förbättrade livsvillkor och ekonomi, t.ex. genom industriella uppfinningar och utveckling som gjorts av finlandssvenskar och som gett tusentals finskspråkiga arbete"

Man vet väl att för hundratals år alla som ville stiga i samhället måste byta sitt språk till svenska och därför har vi haft en mäktig svenskspråkig elit. Och nu används detta som argument för tvångssvenskan, att det har varit "det svenska" i Finland som har styrt ekonomin, gjort industriella uppfinningar osv.

Var är logiken?

Varför bryr den här pro-tvångssvenska-falangen sig inte om de rättigheterna och behoven av finska och nyfinska barn?
Senast redigerad av nettiruskarepo 2014-05-05 kl. 01:46.
Citera
2014-05-05, 06:38
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Galluppar är inte mina utan helt neutrala. Vår språkpolitik = beslut bakom slutna dörrar, utan öppen diskussion/argumenter och mot majoritetens vilja. Om det här är demokrati, måste man fråga finns det nånting som inte är demokrati?
Som sagt: om man gjorde en gallup på vem som vill afskaffa parkeringsböter... Du förstår, politiker kanske tänker annorlunda. Med detta säger jag naturligtvis inte att jag själv vill ha obligatorisk svenska. Jag bara förklarar varför detta sker i en demokrati!
Citat:
Och även mer. Tvångssvenskan är en politisk reality check. Om våra politiker kan inte ens göra såna här enkla och självklara förbättringar, hur kan de göra sitt jobb med svårare sak?
Precis, detta handlar om politikens väsen. Följderna av att ge efter för ett hatelement fasar politikerna för, även finskspråkiga politiker.
Citat:
När åratals av beslut bakom slutna dörrar, utan öppen diskussion och argumenter och mot majoritetens vilja är demokrati måste man fråga finns det nånting som inte är demokrati?

Skitprat! Kan du inte argumentera för din sak utan att attackera demokratin? Det säger nåt om din natur!
Citera
2014-05-05, 06:43
Medlem
utan.att.stannas avatar
Om dom inte kan bete sig mot svenskfiländare så ska vi betee oss som svin mot de finnar som bor i sverige också. Vi har med öppna armar tagit emot dom i 50 år och som tack kör dom nåt jävla skitsätt mot de av sina egna med svenska koppöimgar. Otacksamma losers.
Citera
2014-05-05, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Citat:
Orsaken till att vi har fått tvångssvenska till grundskola (1968) och till universitet och höskolor (1978, började senare) och att tvångssvenskan har nu tidigareläggats (1912, börjar 2016) fast man har hela tiden vetat att majoriteten är mot den här kan inte väl kallas demokratiska processen.
Du förstår, politiker kanske tänker annorlunda. Med detta säger jag naturligtvis inte att jag själv vill ha obligatorisk svenska. Jag bara förklarar varför detta sker i en demokrati!
Citat:
Och även mer. Tvångssvenskan är en politisk reality check. Om våra politiker kan inte ens göra såna här enkla och självklara förbättringar, hur kan de göra sitt jobb med svårare sak?
Precis, detta handlar om politikens väsen. Följderna av att ge efter för ett hatelement fasar politikerna för, även finskspråkiga politiker.

Och hur ser du den "hatelementen" hos finnar - Är det hat att finnar och nyfinnar (95% av folket) inte vill att deras barn måste läsa tvångssvenska från grundskola till universitet, var och en barn genom hela utbildningen?

Och hur botar man "hatelementen"? - Med mera tvångssvenska?

Och det här är demokrati? - Man borde pröva tvångsfinska i Sverige på samma villkor och med samma argumenter för att känna lite bättre den här "demokratin".

Citat:
Som sagt: om man gjorde en gallup på vem som vill afskaffa parkeringsböter...
Citat:
De som försvarar tvångssvenskan gärna talar om att man kan inte göra allt vad folk vill, man kan inte slopa skatter, böter osv. Men man måste minnas att tvångssvenskan är bara ett onödig obligatorisk språk - inte nånting som beskattningen. I just såna här frågor borde politiker lyssna på medborgare.

Du kan inte jämföra parkeringsböter eller skatter med tvångssvenska. Våra barn har inte parkerat fel och skatter betalas inte av barn och ungdomar, inte tar skatterna från de svagaste och göra deras utbildning svårare...

Citat:
Citat:

När åratals av beslut bakom slutna dörrar, utan öppen diskussion och argumenter och mot majoritetens vilja är demokrati måste man fråga finns det nånting som inte är demokrati?

Skitprat! Kan du inte argumentera för din sak utan att attackera demokratin? Det säger nåt om din natur!

Jag attackerar inte demokratin utan försvarar demokratin genom att visa var demokratin inte fungerar i vårt samhälle.
Senast redigerad av nettiruskarepo 2014-05-05 kl. 07:30.
Citera
2014-05-06, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Om dom inte kan bete sig mot svenskfiländare så ska vi betee oss som svin mot de finnar som bor i sverige också. Vi har med öppna armar tagit emot dom i 50 år och som tack kör dom nåt jävla skitsätt mot de av sina egna med svenska koppöimgar. Otacksamma losers.
Vad har finnarna i Sverige med finlandssvenskarna att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in