Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Citat:
Ursprungligen postat av nettiruskarepo
Det är ju tvångssvenskan som har bara känsloargumenter medan fritt språkval har gott om verkliga argumenter.
Nu handlar det ju inte om vilka argument som är känsloargument och vilka inte — du verkar då vara känslosam. Det handlar om att en politiker måste tänka på mer än bara gallupar. Han måste tänka på den respons han får om han blir en vindflöjel som följer gallupar. Språkfrågan är verkligen inte enkel.
Den viktigaste aspekten för politikerna är tanken på att de ger efter för en hel våg av svenskhat som redan nu sticker upp näsan i Finland. Jag hör ofta snacket och stereotypierna kring svenskar och finlandssvenskar.
Om politiker inte lyssnar folket i en så här enkel fråga som tvångssvenska, vad kan vi vänta av dem - ingenting. Du säger att frågan är inte enkel, men den är enkel.
Det är otroligt falskt att tala om finnarnas "svenskhat" som argument för tvångssvenskan. Tvångssvenskan är knappast nånting att bygga "kärlek mot det svenska" hos finnar heller.
Varför borde finnar och nyfinnar (tillsammans över 95% av folket) inte bestämma själv över sina språkstudier?
Citat:
Citat:
Vet inte vad du menar med "neo-fenomani", men majoriteten av finnar har varit mot tvångssvenskan från 1968 när den började.
Jag sa klart och tydligt att en mer aggressiv hatfylld attityd märktes tidigt hos sverigefinnarna.
Sverigefinnarna hade ingenting att göra med tvångssvenska. Vad "hatade" de då? Är den här teorin om sverigefrinnarnas "neo-fenomani" din egen?
Kritiken mot tvångssvenska kan inte heller kallas "neo-fenomani" för att det är frågan om våra barns utbildning.
Våra välutbildade föräldrar borde inte stämplats med "neo-fenomani" när de vill ha det bästa för sina barn. Även finnar och nyfinnar älskar sina barn och de borde få välja det bästa för sina barn utan att man hävdar att de är för "aggressiva" att förtjäna såna friheter.
Citat:
Citat:
Och hur ser du den "hatelementen" hos finnar - Är det hat att finnar och nyfinnar (95% av folket) inte vill att deras barn måste läsa tvångssvenska från grundskola till universitet, var och en barn genom hela utbildningen?
Varför upprepar du denna halmgubbe? Det är inte motståndet mot den obligatoriska svenskan som är hat. Utan att man får på käften då man talar svenska på stan. Mer en hälften av alla finlandsvenskar i Helsingfors har nån gång blivit slagna! Tänk på det du!
95% av folket nyfinnar? Du skojar väl. Inte i Helsingfors i varje fall!
Finnar och nyfinnar tillsammans är över 95% av folket på fastlandet.
De flesta av oss har blivit slagna eller sparkat av nån dåre: jag läste vallistorna på staden när en man plötsligt sparkade mig, min son bara vandrade på gatan och blev sparkade - livet i en stor stad är sånt och det är hemskt.
Men kanske har du linken till den galluppen där hälften av finlandssvenskar berättar de har blivit slagna - för språket.
Tror du att politiker anser att finnar blir "aggressivare" utan tvångssvenskan?
Citat:
Citat:
Och det här är demokrati? - Man borde pröva tvångsfinska i Sverige på samma villkor och med samma argumenter för att känna lite bättre den här "demokratin".
*gäsp* JA det är demokratiska beslut som Finlands riksdag gör. Inte alltid goda beslut. Dessutom har jag inte påstått att jag själv är för obligatorisk undervisning i svenska. Däremot är jag emot hat — och jag är faktiskt oroad!
Altså definierar du att allt som är gjort av riksdagen, regeringen och politiska tjänstemän är demokratiskt för att man har valt riksdagen med ett demokratiskt val?
Då borde man ju aldrig kritisera nånting inom politiken och förvaltningen om landet har fria val.
Citat:
Citat:
Du kan inte jämföra parkeringsböter eller skatter med tvångssvenska. Våra barn har inte parkerat fel och skatter betalas inte av barn och ungdomar, inte tar skatterna från de svagaste och göra deras utbildning svårare...
Du upprepar dig! Jag påvisade att en gallup inte kan stå till grund för tunga politiska beslut i grundlagsfrågor. Det är lätt att ta en radikal ställning i en gallup.
Du har jämfört tvångssvenskan med böter och skatter, som man inte heller vill ha, och det kan du inte göra, det måste du inse.
Galluper visar här bara det som både folk och politiker väl vet, att folk inte vill ha tvångssvenska.
Tvångssvenskan är inte ett grundlagsfråga.
Citat:
Citat:
Jag attackerar inte demokratin utan försvarar demokratin genom att visa var demokratin inte fungerar i vårt samhälle.
Du kan inte försvara din ståndpunkt utan att ständigt påstå Finland inte är demokratiskt. Varför kan du inte det?
Jag säger bara att Finlands språkpolitik är inte demokratisk för att i språkpolitiken lyssnar man inte folket.
Du har nu medgivit att så är det, Finlands språkpolitik kan inte vara demokratisk för att våra politiker kan inte lyssna på folk som är så "aggressiv" och har såna "hatelement"...