2014-05-06, 14:18
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Vad har finnarna i Sverige med finlandssvenskarna att göra?

Jag misstänker att Utan.att.stanna blandar ihop finlandssvenskar med finnar i Sverige, och att hen blandar ihop språkfrågan i Finland med svensk invandring.
Citera
2014-05-07, 16:21
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nettiruskarepo
Du kan inte jämföra parkeringsböter eller skatter med tvångssvenska. Våra barn har inte parkerat fel och skatter betalas inte av barn och ungdomar, inte tar skatterna från de svagaste och göra deras utbildning svårare...
Jag förklarade ju bara hur en politiker tänker. Det är lätt att svara på en gallup med känslor men omöjligt att stå för ett känslobaserat politiskt beslut!
Citera
2014-05-07, 16:24
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Vad har finnarna i Sverige med finlandssvenskarna att göra?
Denna nya våg av Neo-fenomani har sitt ursprung bland sverigefinnarna. För 10-20 år sen var denna 1800-tals typ av nationalism glömd i Finland. Dagens politiska aktivism i Finland har alltså sina rötter i Sverige.
Citera
2014-05-07, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Jag förklarade ju bara hur en politiker tänker. Det är lätt att svara på en gallup med känslor men omöjligt att stå för ett känslobaserat politiskt beslut!

Det är ju tvångssvenskan som har bara känsloargumenter medan fritt språkval har gott om verkliga argumenter.
Citera
2014-05-07, 17:31
Medlem
Citat:
Denna nya våg av Neo-fenomani har sitt ursprung bland sverigefinnarna. För 10-20 år sen var denna 1800-tals typ av nationalism glömd i Finland. Dagens politiska aktivism i Finland har alltså sina rötter i Sverige.

Vet inte vad du menar med "neo-fenomani", men majoriteten av finnar har varit mot tvångssvenskan från 1968 när den började.
Citera
2014-05-07, 20:27
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Det är ju tvångssvenskan som har bara känsloargumenter medan fritt språkval har gott om verkliga argumenter.

Nu handlar det ju inte om vilka argument som är känsloargument och vilka inte — du verkar då vara känslosam. Det handlar om att en politiker måste tänka på mer än bara gallupar. Han måste tänka på den respons han får om han blir en vindflöjel som följer gallupar. Språkfrågan är verkligen inte enkel.

Den viktigaste aspekten för politikerna är tanken på att de ger efter för en hel våg av svenskhat som redan nu sticker upp näsan i Finland. Jag hör ofta snacket och stereotypierna kring svenskar och finlandssvenskar.
Citat:
Vet inte vad du menar med "neo-fenomani", men majoriteten av finnar har varit mot tvångssvenskan från 1968 när den började.
Jag sa klart och tydligt att en mer aggressiv hatfylld attityd märktes tidigt hos sverigefinnarna.
Citat:
Och hur ser du den "hatelementen" hos finnar - Är det hat att finnar och nyfinnar (95% av folket) inte vill att deras barn måste läsa tvångssvenska från grundskola till universitet, var och en barn genom hela utbildningen?
Varför upprepar du denna halmgubbe? Det är inte motståndet mot den obligatoriska svenskan som är hat. Utan att man får på käften då man talar svenska på stan. Mer en hälften av alla finlandsvenskar i Helsingfors har nån gång blivit slagna! Tänk på det du!

95% av folket nyfinnar? Du skojar väl. Inte i Helsingfors i varje fall!
Citat:
Och hur botar man "hatelementen"? - Med mera tvångssvenska?
Halmgubbe som sagt. Hatet uttrycker sig oftast som fördomar och stereotypier.
Citat:
Och det här är demokrati? - Man borde pröva tvångsfinska i Sverige på samma villkor och med samma argumenter för att känna lite bättre den här "demokratin".
*gäsp* JA det är demokratiska beslut som Finlands riksdag gör. Inte alltid goda beslut. Dessutom har jag inte påstått att jag själv är för obligatorisk undervisning i svenska. Däremot är jag emot hat — och jag är faktiskt oroad!
Citat:
Du kan inte jämföra parkeringsböter eller skatter med tvångssvenska. Våra barn har inte parkerat fel och skatter betalas inte av barn och ungdomar, inte tar skatterna från de svagaste och göra deras utbildning svårare...
Du upprepar dig! Jag påvisade att en gallup inte kan stå till grund för tunga politiska beslut i grundlagsfrågor. Det är lätt att ta en radikal ställning i en gallup.
Citat:
Jag attackerar inte demokratin utan försvarar demokratin genom att visa var demokratin inte fungerar i vårt samhälle.
Du kan inte försvara din ståndpunkt utan att ständigt påstå Finland inte är demokratiskt. Varför kan du inte det?
Citera
2014-05-08, 00:45
Medlem
Citat:
Citat:
Nu handlar det ju inte om vilka argument som är känsloargument och vilka inte — du verkar då vara känslosam. Det handlar om att en politiker måste tänka på mer än bara gallupar. Han måste tänka på den respons han får om han blir en vindflöjel som följer gallupar. Språkfrågan är verkligen inte enkel.

Den viktigaste aspekten för politikerna är tanken på att de ger efter för en hel våg av svenskhat som redan nu sticker upp näsan i Finland. Jag hör ofta snacket och stereotypierna kring svenskar och finlandssvenskar.

Om politiker inte lyssnar folket i en så här enkel fråga som tvångssvenska, vad kan vi vänta av dem - ingenting. Du säger att frågan är inte enkel, men den är enkel.

Det är otroligt falskt att tala om finnarnas "svenskhat" som argument för tvångssvenskan. Tvångssvenskan är knappast nånting att bygga "kärlek mot det svenska" hos finnar heller.

Varför borde finnar och nyfinnar (tillsammans över 95% av folket) inte bestämma själv över sina språkstudier?

Citat:
Citat:
Jag sa klart och tydligt att en mer aggressiv hatfylld attityd märktes tidigt hos sverigefinnarna.

Sverigefinnarna hade ingenting att göra med tvångssvenska. Vad "hatade" de då? Är den här teorin om sverigefrinnarnas "neo-fenomani" din egen?

Kritiken mot tvångssvenska kan inte heller kallas "neo-fenomani" för att det är frågan om våra barns utbildning.

Våra välutbildade föräldrar borde inte stämplats med "neo-fenomani" när de vill ha det bästa för sina barn. Även finnar och nyfinnar älskar sina barn och de borde få välja det bästa för sina barn utan att man hävdar att de är för "aggressiva" att förtjäna såna friheter.

Citat:
Citat:
Och hur ser du den "hatelementen" hos finnar - Är det hat att finnar och nyfinnar (95% av folket) inte vill att deras barn måste läsa tvångssvenska från grundskola till universitet, var och en barn genom hela utbildningen?
Varför upprepar du denna halmgubbe? Det är inte motståndet mot den obligatoriska svenskan som är hat. Utan att man får på käften då man talar svenska på stan. Mer en hälften av alla finlandsvenskar i Helsingfors har nån gång blivit slagna! Tänk på det du!

95% av folket nyfinnar? Du skojar väl. Inte i Helsingfors i varje fall!

Finnar och nyfinnar tillsammans är över 95% av folket på fastlandet.

De flesta av oss har blivit slagna eller sparkat av nån dåre: jag läste vallistorna på staden när en man plötsligt sparkade mig, min son bara vandrade på gatan och blev sparkade - livet i en stor stad är sånt och det är hemskt.

Men kanske har du linken till den galluppen där hälften av finlandssvenskar berättar de har blivit slagna - för språket.

Tror du att politiker anser att finnar blir "aggressivare" utan tvångssvenskan?

Citat:
Citat:
Och det här är demokrati? - Man borde pröva tvångsfinska i Sverige på samma villkor och med samma argumenter för att känna lite bättre den här "demokratin".
*gäsp* JA det är demokratiska beslut som Finlands riksdag gör. Inte alltid goda beslut. Dessutom har jag inte påstått att jag själv är för obligatorisk undervisning i svenska. Däremot är jag emot hat — och jag är faktiskt oroad!

Altså definierar du att allt som är gjort av riksdagen, regeringen och politiska tjänstemän är demokratiskt för att man har valt riksdagen med ett demokratiskt val?

Då borde man ju aldrig kritisera nånting inom politiken och förvaltningen om landet har fria val.

Citat:
Citat:
Du upprepar dig! Jag påvisade att en gallup inte kan stå till grund för tunga politiska beslut i grundlagsfrågor. Det är lätt att ta en radikal ställning i en gallup.

Du har jämfört tvångssvenskan med böter och skatter, som man inte heller vill ha, och det kan du inte göra, det måste du inse.

Galluper visar här bara det som både folk och politiker väl vet, att folk inte vill ha tvångssvenska.

Tvångssvenskan är inte ett grundlagsfråga.

Citat:
Citat:
Jag attackerar inte demokratin utan försvarar demokratin genom att visa var demokratin inte fungerar i vårt samhälle.
Du kan inte försvara din ståndpunkt utan att ständigt påstå Finland inte är demokratiskt. Varför kan du inte det?

Jag säger bara att Finlands språkpolitik är inte demokratisk för att i språkpolitiken lyssnar man inte folket.

Du har nu medgivit att så är det, Finlands språkpolitik kan inte vara demokratisk för att våra politiker kan inte lyssna på folk som är så "aggressiv" och har såna "hatelement"...
Senast redigerad av nettiruskarepo 2014-05-08 kl. 01:43.
Citera
2014-05-08, 15:59
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Om politiker inte lyssnar folket i en så här enkel fråga som tvångssvenska, vad kan vi vänta av dem - ingenting. Du säger att frågan är inte enkel, men den är enkel.

Det är otroligt falskt att tala om finnarnas "svenskhat" som argument för tvångssvenskan. Tvångssvenskan är knappast nånting att bygga "kärlek mot det svenska" hos finnar heller.
Nu är jag jävligt trött på din halmgubbe! Jag har inte presenterat ett enda argument för tvångssvenskan då jag inte ens tycker att obligatorisk svenaka är det bästa alternativet!
Citat:
Varför borde finnar och nyfinnar (tillsammans över 95% av folket) inte bestämma själv över sina språkstudier?
VAre sig du förstår det eller inte så gör finnarna det. De bestämmer själva i demorkatisk ordning. Men själva tonen i debatten med attacker mot demokrati och en minoritet gör att en förändring kommer långsamt!
Citat:
Sverigefinnarna hade ingenting att göra med tvångssvenska. Vad "hatade" de då? Är den här teorin om sverigefrinnarnas "neo-fenomani" din egen?
Sverigefinnarna har mycket att göra med en ny spirande hatvåg mot finlandssvenskar. Samröre med motsvarande invandrarfientliga (dom tror väl att de själva inte är invandrare) ideologier i Sverige mm.

Jag sa ALDRIG att debatten EGENTLIGEN handlar om undervisningen i svenska. Jag tjatar upprepat åt dig om det! Det handlar om hat!
Citat:
Kritiken mot tvångssvenska kan inte heller kallas "neo-fenomani" för att det är frågan om våra barns utbildning.

Våra välutbildade föräldrar borde inte stämplats med "neo-fenomani" när de vill ha det bästa för sina barn. Även finnar och nyfinnar älskar sina barn och de borde få välja det bästa för sina barn utan att man hävdar att de är för "aggressiva" att förtjäna såna friheter.
Nehe? Har jag påstått det då? Men Neo-fennomanerna är de som gömmer sig bakom språkfrågan. De som även på flashback gråter att "alla" finnar blivit sårade då de själva får kritik.

Klassiskt självförtroendeproblem på den extrema nationalist kanten.
Citat:
Finnar och nyfinnar tillsammans är över 95% av folket på fastlandet.

De flesta av oss har blivit slagna eller sparkat av nån dåre: jag läste vallistorna på staden när en man plötsligt sparkade mig, min son bara vandrade på gatan och blev sparkade - livet i en stor stad är sånt och det är hemskt.

Men kanske har du linken till den galluppen där hälften av finlandssvenskar berättar de har blivit slagna - för språket.

Tror du att politiker anser att finnar blir "aggressivare" utan tvångssvenskan?
Du känner nog inte till finlandssvenskarnas situation. Våldet är påtagligt även hotelser och annat kiv.
Citat:
Altså definierar du att allt som är gjort av riksdagen, regeringen och politiska tjänstemän är demokratiskt för att man har valt riksdagen med ett demokratiskt val?

Då borde man ju aldrig kritisera nånting inom politiken och förvaltningen om landet har fria val.
Du kan inte kalla en beslutsprocess odemokratisk om du inte gillar att den är långsam. Märk väl att det är sannolikt den obligatoriska svenskan avskaffas. Detta kommer att leda till ökade hot och ökat våld mot finlandssvenskar.
Citat:
Du har jämfört tvångssvenskan med böter och skatter, som man inte heller vill ha, och det kan du inte göra, det måste du inse.

Galluper visar här bara det som både folk och politiker väl vet, att folk inte vill ha tvångssvenska.
Struntprat! Jag har inte jämfört tvångssvenskan med böter och skatter! Jag förklarar varför ett land inte styrs av gallupar.
Citat:
Tvångssvenskan är inte ett grundlagsfråga.
Grundlagsfrågor kommer upp då landets tvåspråkighet äventyras.

Notera att jag själv gärna hade sett en autonomi för svenska områden enligt 1917 års språkgränser. Tvåspråkigheten ha finnarna vunnit på i jämförelse. HAde vi haft autonomi skulle Finland vara som Belgien med ett fattigt Vallonien och ett rikt Flandern. Där finnarna skulle vara den fattiga parten. (Och varför har staten plöjt in miljarder i Tammerfors och Uleåborgs ekonomiska utveckling medan svenska städer förtvinar!)
Citat:
Jag säger bara att Finlands språkpolitik är inte demokratisk för att i språkpolitiken lyssnar man inte folket.

Du har nu medgivit att så är det, Finlands språkpolitik kan inte vara demokratisk för att våra politiker kan inte lyssna på folk som är så "aggressiv" och har såna "hatelement"...
Igen! Får du inte som du vill så skyller du på demokratin!
Citera
2014-05-08, 17:16
Medlem
DetVarTypisktJu, du låter så här: Även om de finska och nyfinska barn har problem med tvångssvenskan och de behöver fritt språkval, kan man inte slopa tvångssvenskan, för att det finns så mycket "svenskhat" hos finnar och slopandet av tvångssvenskan skulle vara en signal att man kan få det man vill med hat. Som bevis av hat skriver du att hälften av finlandssvenskar i Helsingfors berättar de har blivit slagna (för språk?) men du ger ingen link. Och nu skriver du:

Citat:
--- Sverigefinnarna har mycket att göra med en ny spirande hatvåg mot finlandssvenskar. Samröre med motsvarande invandrarfientliga (dom tror väl att de själva inte är invandrare) ideologier i Sverige mm. --- Neo-fennomanerna är de som gömmer sig bakom språkfrågan. --- Klassiskt självförtroendeproblem på den extrema nationalist kanten. --- Du känner nog inte till finlandssvenskarnas situation. Våldet är påtagligt även hotelser och annat kiv. --- Märk väl att det är sannolikt den obligatoriska svenskan avskaffas. Detta kommer att leda till ökade hot och ökat våld mot finlandssvenskar. --- Notera att jag själv gärna hade sett en autonomi för svenska områden enligt 1917 års språkgränser. Tvåspråkigheten ha finnarna vunnit på i jämförelse. HAde vi haft autonomi skulle Finland vara som Belgien med ett fattigt Vallonien och ett rikt Flandern. Där finnarna skulle vara den fattiga parten. (Och varför har staten plöjt in miljarder i Tammerfors och Uleåborgs ekonomiska utveckling medan svenska städer förtvinar!) ---

När finnar och nyfinnar vill tala om deras barns behov i språkutbildning, vill du tala om "invandrarfientliga sverigefinnar", "neo-fennomaner", "svenskhat", "våldet mot finlandssvenskar som skall öka utan tvångssvenskan", "autonomi för de svenskspråkiga enlig 1917 års språkgränser", "finnarnas fattiga Suomi-Vallonien", ...

Det är du som är nationalist.

Dröm bara att de svenskspråkiga (under 5% av folket på fastlandet) skulle ha byggt rikt Finland-Flandern utan miljoner finskspråkiga och tagit landets nationalförmögenhet med sig.

Måla scräckbilder om "aggressiva" finnar som ska bli mera "aggressiva" efter man har slopat tvångssvenskan.

Men dina tankar har nu ingentin med realismen att göra.

Och du är hemskt orättvis och orimlig mot våra barn och ungdomar.

Är det här du har skrivit om typiskt tänkande och vanliga attityder hos finlandssvenskar?
Senast redigerad av nettiruskarepo 2014-05-08 kl. 17:19.
Citera
2014-05-09, 08:08
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
DetVarTypisktJu, du låter så här: Även om de finska och nyfinska barn har problem med tvångssvenskan och de behöver fritt språkval, kan man inte slopa tvångssvenskan, för att det finns så mycket "svenskhat" hos finnar och slopandet av tvångssvenskan skulle vara en signal att man kan få det man vill med hat. Som bevis av hat skriver du att hälften av finlandssvenskar i Helsingfors berättar de har blivit slagna (för språk?) men du ger ingen link. Och nu skriver du:
Lägg av med halmgubben att jag är för obligatorisk svenska.

Jag behöver inte bevisa att det faktiskt är finlandsvenskarna som har det svårt inte majoritetsbefolkningen. Du gråter över att e är svårt att lära sig svenska. Låter faktiskt inte förfärligt!
Citat:
När finnar och nyfinnar vill tala om deras barns behov i språkutbildning, vill du tala om "invandrarfientliga sverigefinnar", "neo-fennomaner", "svenskhat", "våldet mot finlandssvenskar som skall öka utan tvångssvenskan", "autonomi för de svenskspråkiga enlig 1917 års språkgränser", "finnarnas fattiga Suomi-Vallonien", ...

Det är du som är nationalist.
Precis! Jag talar INTE om den obligatoriska svenskan därför att det är en rökridå!

Inte är jag nationalist trots att jag dragit konsekvensen av Neo-fennomanernas nationalism. En nationalism som utestänger finlandssvenskarna och vill dessutom förtsätta med att förfinska svenska regioner. I själva verket hoppas jag att EU skall mildra de nationalistiska tendenserna i Europa, bl.a. fennomanerna.
Citat:
Dröm bara att de svenskspråkiga (under 5% av folket på fastlandet) skulle ha byggt rikt Finland-Flandern utan miljoner finskspråkiga och tagit landets nationalförmögenhet med sig.
Jag drömmer inte om detta. Jag nämner saken för att du ska förstå Finlands historia. (Du förstår inte historien och inte demokratin heller) Finlandssvenskarna hade makt och pengar på 1800-talet. Men vi använde denna makt för att bygga HELA landet. Tacken för detta är fennomanernas attacker i form av kommunsammanslagningar och stängning av svenska utbildningsenheter. (Medan man satsat miljarder i Uleåborg och Tammerfors)

Däremot skulle en autonomi i dag vara välkommen. I dagens läge skulle finlandssvenskarna inte ha ett ekonomiskt övertag, men eftersom atmosfären blivit så hatisk!
Citat:
Måla skräckbilder om "aggressiva" finnar som ska bli mera "aggressiva" efter man har slopat tvångssvenskan.

Men dina tankar har nu ingentin med realismen att göra.

Och du är hemskt orättvis och orimlig mot våra barn och ungdomar.

Är det här du har skrivit om typiskt tänkande och vanliga attityder hos finlandssvenskar?
Du behöver inte dra öronen åt dig och påstå jag utmålar skräckbilder då man sätter finlandssvenskens vardag i jämförelse med din skräckbild av en finne som lär sig svenska.
Citera
2014-05-09, 13:01
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Notera att jag själv gärna hade sett en autonomi för svenska områden enligt 1917 års språkgränser. Tvåspråkigheten ha finnarna vunnit på i jämförelse. HAde vi haft autonomi skulle Finland vara som Belgien med ett fattigt Vallonien och ett rikt Flandern. Där finnarna skulle vara den fattiga parten.
Jag drömmer inte om detta.
Du skrev ju, att du skulle gärna hade sett en autonomi med det rika svenskspråkiga Finland-Flandern och det fattiga finskspråkiga Suomi-Vallonien.

Eller vad menade du egentligen?
Citat:
Finlandssvenskarna hade makt och pengar på 1800-talet. Men vi använde denna makt för att bygga HELA landet. Tacken för detta är fennomanernas attacker --- det faktiskt är finlandsvenskarna som har det svårt inte majoritetsbefolkningen
Svårt? Vi måste nu kolla New York Times 2005:

"Finland is home to the world's most pampered minority, the endangered Swedish-speaking Finn. Even as their numbers and influence dwindle - from a high of 14 percent of the population in 1880 to 5 percent today - their rights continue to flourish. "We have it very good here," concedes Henrik Creutz, a Swedish-speaking Finn and a board member of the Swedish People's Party, who is quick to note that almost all Swedish speakers also speak Finnish, most of them very well. "There are lots of language minorities in Europe, but they don't have a lot of power." --- All documents and brochures must be translated into Swedish. --- Finland even has quotas for Swedish speakers at the university level, despite the fact that Swedish speakers tend to be wealthier (in fact, Swedish speakers control many of the major industries) and healthier than Finnish speakers. ---"
http://www.nytimes.com/2005/12/25/international/europe/25finland.html?_r=0

Du och din historitolkning kräver, att mina barn borde för evighet betala med tvångssvenskan bara för att landets elit har varit svenskspråkig i historiska tider då alla som ville stiga i samhället måste byta språk till svenska. Vakna nu.

Och glöm inte att vi har ju andra minoriteter också. Tvångssvenskan är inte rätt för barn från andra minoritetsgrupper heller.
Citat:
hoppas jag att EU skall mildra de nationalistiska tendenserna i Europa
Det här kan vi vara eniga om. Vi borde börja med att höja de samiska språk som nationalspråk i Finland.
Citat:
sannolikt den obligatoriska svenskan avskaffas. Detta kommer att leda till ökade hot och ökat våld mot finlandssvenskar.
Det är du som borde lära dig lite respekt nu, respekt mot våra ungarnas behov och möjligheter och förmåga att leva i fred. Du kan inte skylla att de här ungarna ska sannolikt vara aggressiva och hota med våld de svenskspråkiga om de behöver inte studera svenska från grundskolan till universitet.
Senast redigerad av nettiruskarepo 2014-05-09 kl. 13:38.
Citera
2014-05-10, 09:31
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Du skrev ju, att du skulle gärna hade sett en autonomi med det rika svenskspråkiga Finland-Flandern och det fattiga finskspråkiga Suomi-Vallonien.

Eller vad menade du egentligen?
Så tramsig du är. Gärna och gärna. Jag ville gärna ge dei en historielektion!

Svårt? Vi måste nu kolla New York Times 2005:
Citat:
"Finland is home to the world's most pampered minority, the endangered Swedish-speaking Finn. Even as their numbers and influence dwindle - from a high of 14 percent of the population in 1880 to 5 percent today - their rights continue to flourish. "We have it very good here," concedes Henrik Creutz, a Swedish-speaking Finn and a board member of the Swedish People's Party, who is quick to note that almost all Swedish speakers also speak Finnish, most of them very well. "There are lots of language minorities in Europe, but they don't have a lot of power." --- All documents and brochures must be translated into Swedish. --- Finland even has quotas for Swedish speakers at the university level, despite the fact that Swedish speakers tend to be wealthier (in fact, Swedish speakers control many of the major industries) and healthier than Finnish speakers. ---"
http://www.nytimes.com/2005/12/25/international/europe/25finland.html?_r=0
Fullständigt skitprat av New York Times. Antagligen en kroniskt bitter finne som du som matat dem med lögner. Är inte minoriteterna i Schweiz lite mer priviligierade? Finlandsvenskarna har inte ens hembygdsrätt som de tysktalande har i Italiens Sydtyrolen!
Finland even has quotas for Swedish speakers at the university level, despite the fact that Swedish speakers tend to be wealthier (in fact, Swedish speakers control many of the major industries) and healthier than Finnish speakers
LÖGN! det finns inga kvoter för finlandsvenskar på universitetet. För tjugo år sen kanske. Artikeln stinker av avund mot en föreställd rikedom (är det fel att ha pengar då?)
Citat:
Du och din historitolkning kräver, att mina barn borde för evighet betala med tvångssvenskan bara för att landets elit har varit svenskspråkig i historiska tider då alla som ville stiga i samhället måste byta språk till svenska. Vakna nu.
Vakna själv halmgubbe! Detta är TREDJE gången jag i FETSTIL talar om för dir att jag INTE förespråkar obligatorisk svenska.
Citat:
Och glöm inte att vi har ju andra minoriteter också. Tvångssvenskan är inte rätt för barn från andra minoritetsgrupper heller.

Det här kan vi vara eniga om. Vi borde börja med att höja de samiska språk som nationalspråk i Finland.

Det är du som borde lära dig lite respekt nu, respekt mot våra ungarnas behov och möjligheter och förmåga att leva i fred. Du kan inte skylla att de här ungarna ska sannolikt vara aggressiva och hota med våld de svenskspråkiga om de behöver inte studera svenska från grundskolan till universitet.
Jag efterlyser respekt hos dig för finlandssvenskar. Med vilket fog påstår du att jag inte respekterar finnar. P.g.a. din halmgubbe att jag inte låter dig få som du vill med den obligatoriska svenskan? Varför denna martyrroll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in