2014-05-06, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Att flickan var ett ankarbarn står bortom allt rimligt tvivel.
Vad man anser om det är en annan historia.
Du tycker ju synd om familjen som "tvingades" att skicka iväg sitt barn för att det är den enkla vägen till asyl. Jag tycker oändligt synd om barnen som tvingas iväg för att föräldrarna ska få asyl. Av allt jag läst på sedan tråden startade så nog förekommer det en hel del tvång och många barn råkar riktigt illa ut. (länkar senare i tråden till utländsk forskning)
Sedan forskas det om det här problemet inkl. åtgärder i många andra europeiska länder.
Men absolut inte i Sverige. För vi har inga ankarbarn. Den lilla jag hittar här hemma handlar bara om att ankarbarnen skulle vara en myt.

Fan så konstigt att det inte är en myt i flera andra europeiska länder då!
Våra politiker har valt att folket inte bör känna till så mycket om vår invandrings politik
Det vi svenskar känner till är sådant som inte kan mörkas fullt ut.
Om man frågar hur många asylsökande vi haft så får vi svaret på vad kvoten e som sverige lovat eu att ta emot och kvoten är ca 5% av den riktiga siffran.
Ankarbarn blev känt på 90 talet och mörkades direkt för att inte asyl svenskar skulle få höra åsikter om detta.
Alla vet att migrationsverket släpper in duktigt mycket mer en kvoterna och att många skickas tebax efter något år med massor av klagomål o försök att stanna.
Som de säger på migrationsverket att när de är osäkra om någon skall få stanna så går dom på sin magkänsla "Detta kallar immigranterna lotteri"
Hade sverige hållit sig till kvoterna så hade inte partier som SD kunnat finnas för de hade inte haft något stöd nu är många trötta på alla ekonomiska flyktingar o tycker att det är dags att sluta ta emot dem.
Citera
2014-05-06, 10:51
Medlem
Citat:
Du tycker ju synd om familjen som "tvingades" att skicka iväg sitt barn för att det är den enkla vägen till asyl. Jag tycker oändligt synd om barnen som tvingas iväg för att föräldrarna ska få asyl. Av allt jag läst på sedan tråden startade så nog förekommer det en hel del tvång och många barn råkar riktigt illa ut. (länkar senare i tråden till utländsk forskning)
Sedan forskas det om det här problemet inkl. åtgärder i många andra europeiska länder.
Men absolut inte i Sverige. För vi har inga ankarbarn. Den lilla jag hittar här hemma handlar bara om att ankarbarnen skulle vara en myt.

Du lägger ord i munnen på mig jag har aldrig sagt att jag tror att de tvingats till något. Jag tror att de ville sin dotter väl. Alla som har barn förstår att det inte kan varit ett lätt val. Jag vill inte prata om vad som är vanligt förekommande jag vill prata om fallet och vad som kan ha skett men återigen så är det ju bara spekulationer och inga sanningar. Till skillnad från många andra i den här tråden så säger hela tiden bara vad jag tror och inget annat.
Citera
2014-05-06, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janeman
Ett litet feltänk? Förhörsprotokollen lär inte innehålla särskilt mycket sanning.
Det du antagligen avser är väl förundersökningsprotokollen (FUP)!?!
Just det, my bad!
Citera
2014-05-06, 10:52
Medlem
Novamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Kvinnan verkar mest nervig. Men båda verkar ha satt i system att ljuga. Nu när de är åtskilda ökar väl chanserna för att deras historia går isär och förhörsledarna kan upptäcka de logiska bristerna.

Jag tror också att kvinnan har varit drivande, hon tycks ha tillbringat mest tid med barnen. Mannen var ju t.o.m utomlands några dagar innan mordet. Det har inte framgått var kvinnan och barnen befann sig då?

Kvinnans agerande under stölden talar sitt tydliga språk, snatteriet i sig är väl en sak, men att ha med sig barnen, och dessutom försöka fly därifrån med ena barnet och sen skylla ifrån sig på flickan?!...not normal... Jag KAN inte förstå att polisen inte reagerade när hon hade barn med sig. Bara den händelsen i sig talar väl ett tydligt språk om att barnens situation inte stått rätt till!
Citera
2014-05-06, 10:52
Medlem
Jag har fått PM från personer som gått igenom FB konton i Gaza. Det resoneras tydligen rätt mycket om det här där. Både om flyktväg och vem som är skyldig. Vill inte lägga ut för mycket vet inte om det är ok. Men sammanfattningsvis kan man väl säga att morbrodern inte får vara skyldig. Det skulle helt enkelt skapa en omöjlig situation för släkten. Vi talar om stora släkter. Eftersom det är så nära släktskap så drabbar det hela den släkten. Heder/skam.
Kvinnan är ingift vilket gör det lättare då förflyttas ansvaret enligt den logiken till en annan släkt.

Flyktvägen när de tog med sig Y*ra är beskriven i detalj inte direkt något man vill lägga ut.
Citera
2014-05-06, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Du lägger ord i munnen på mig jag har aldrig sagt att jag tror att de tvingats till något. Jag tror att de ville sin dotter väl. Alla som har barn förstår att det inte kan varit ett lätt val. Jag vill inte prata om vad som är vanligt förekommande jag vill prata om fallet och vad som kan ha skett men återigen så är det ju bara spekulationer och inga sanningar. Till skillnad från många andra i den här tråden så säger hela tiden bara vad jag tror och inget annat.

Vad är spekulationer? För just att hon var ett ankarbarn är ingen spekulation. Lika lite spekulation som att hon blev mördad.
Citera
2014-05-06, 10:55
Medlem
Citat:

Så tänkte jag i natt också, men försöker vrida tanken ett varv till. Då utgår jag ifrån att familjen velat följa andra släktingars exempel och lämna landet/emigrera. I och med att Yara for illa av skolbombningen beslöt man att försöka skicka åtminstone henne i säkerhet för att sedan följa efter.
Bakgrunden behöver alltså inte vara så (illasinnat) kalkylerande som många vill ha det till.
Sedan blev det faktiskt så, att hon fick en roll som ankarbarn på köpet.

Med detta vill jag försöka skilja ut den övergripande och stora frågan om "ankarbarnsproblemet" från frågan om skulden till just hennes död.
Den finns bara hos de två GM, det är klarlagt och man behöver inte genera sig för att säga det rent ut. Mot principen att alla ska betraktas som oskyldiga tills motsatsen bevisats.

Den grundläggande principen bör förresten gälla även "domstolen" på flashback, pöbelvälde betyder väl bland annat att vanliga, vettiga principer sätts åt sidan för allmänt spridda vanföreställningar, sladder och illvilja? Men nog borde det gälla även alla vanvettiga beskyllningar den biologiska familjen utsätts för här? Någon måste också föra deras talan och det gör jag just nu.

Oj ursäkta, men jag gick lite ur spår! Din fråga var mindre än så ... Inget illa ment mot dig, dock
Citera
2014-05-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoletta
Håller inte med dig där, Purple. Det har stor betydelse vad gäller motivet för att det slutade så illa för den lilla flickan. Om hon skickades hit för att bli "omhändertagen av snälla släktingar" hade det varit en sak, men så verkar ju uppenbarligen inte vara fallet och då finns det ett likgiltighetsuppsåt med i bilden.
På vilket sätt gör det skillnad?
Citera
2014-05-06, 10:56
Medlem
Citat:
Jag har fått PM från personer som gått igenom FB konton i Gaza. Det resoneras tydligen rätt mycket om det här där. Både om flyktväg och vem som är skyldig. Vill inte lägga ut för mycket vet inte om det är ok. Men sammanfattningsvis kan man väl säga att morbrodern inte får vara skyldig. Det skulle helt enkelt skapa en omöjlig situation för släkten. Vi talar om stora släkter. Eftersom det är så nära släktskap så drabbar det hela den släkten. Heder/skam.
Kvinnan är ingift vilket gör det lättare då förflyttas ansvaret enligt den logiken till en annan släkt.

Flyktvägen när de tog med sig Y*ra är beskriven i detalj inte direkt något man vill lägga ut.

Du kan väl berätta något om flyktvägen.
Citera
2014-05-06, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Du kan väl berätta något om flyktvägen.
Nej, gör inte det - det skulle påverka många aktörer på fel sätt.
Ursäkta mig, Kulturkantarella - det är inte menat som ett angrepp på dig.
Citera
2014-05-06, 10:59
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Då kanske många söker asyl här för de blir dödshotade av den andra släkten.
Citera
2014-05-06, 11:01
Medlem
Citat:
Vad är spekulationer? För just att hon var ett ankarbarn är ingen spekulation. Lika lite spekulation som att hon blev mördad.
Nej nej! Inte det utan de biologiska föräldrarnas agerade, deras känslor för dottern osv osv. Det har vart mycket i tråden om hur pappan tänker från folk som bara sett människan på bild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in