2014-05-05, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Hur gick det för dig då, verkar ha fått ett riktigt bra resultat
2.0 så klart
Citat:
Ursprungligen postat av WzupYo
Har bara hittat ett ställe där man kan skicka ett skriftligt brev. Men vet någon vart man kan ringa för att få reda på lite saker via telefon?
Ta en screenshot. Tror fortfarande att det finns en misstolkning här
Citera
2014-05-05, 20:05
Medlem
WzupYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegge31
Du menar alltså att ditt egenhändiga ifyllda orangea papper skulle väga tyngre som bevis än provrättarnas resultat av ditt inlämnade prov?
Nja, fundera ett tag till på det där

Han frågade om jag fick 44 på min verbala på resultatsidan och jag svarade ja.

Sedan la jag till att jag fick tre mer rätta svar på mitt oranga papper.

Jobbigt då jag fick 48 (1.2) på kvantitativa, och så sänks det automatiskt på verbala! Men ska se till att fixa det så snart som möjligt.
Senast redigerad av WzupYo 2014-05-05 kl. 20:11.
Citera
2014-05-05, 20:20
Medlem
Citat:

Jobbigt då jag fick 48 (1.2) på kvantitativa, och så sänks det automatiskt på verbala! Men ska se till att fixa det så snart som möjligt.

Sorry, jag missuppfattade det. Låter minst sagt märkligt att du skulle få en lägre norm.poäng på resultatsidan. Du får nog dra iväg ett mail om dom inte ändrar det snart.
Citera
2014-05-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukulelespelare
Kollade mitt resultat nu och såg att jag fått 1.3 vilket jag är nöjd över för att ha skrivit första gången. Men nu när jag vet hur provet ser ut och hur hela dagen ser ut så tänkte jag försöka planera lite mer till nästa gång. Skrev nu utan några som helst förbredelser mer än en stadig frukost och en hyfsad natts sömn.

Tänker att jag till nästa gång ska träna mer och vara mer förbredd på provet för att höja mig. Ska dessutom försöka att analysera mitt resultat och kolla vilka delar jag behöver träna på. Vad tror ni om det? Hur långt kan jag nå? Med utgångspunkt att 1.3 är vad jag fick utan förbredelser och att enda motivationen jag har är att kunna skryta (kommer in på det jag vill med 0.8).

Vad vill du plugga?
Citera
2014-05-05, 20:30
Medlem
Citat:

Skicka ett mail till den här gubben och fråga per-erik.lyren@edusci.umu.se
Han är ansvarig för normeringen.
Citera
2014-05-05, 21:03
Medlem
Letar efter en trevlig figur i Stockholmstrakten som inför hösten har lust att träffas över en kopp kaffe ett par gånger för att utbyta tips och tricks inför höstens skrivning.
Jag skrev på detta prov 1.4 (1.8 kvant och 1.0 verbal), du ska ha motsatta fördelningen så vi på så sätt kan vägleda varandra till våra drömmar.

Vem är då jag?
Jo serru, jag är 20 år ovetandes om min framtid men inbillar mig att desto fler valmöjligheter jag får desto enklare kommer det att bli att fatta ett beslut.

Tack för visat intresse!
Jesper
Citera
2014-05-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ingen som kan svara på en viktig fråga?

Fick 44 rätt på verbala. På normeringstabellen står det att det blir 0.9 men på min sida såg jag att jag fick jag 0.7 på verbala. Har Umeås universitet (de som rättar) gjort fel eller ska det vara så? Varför fick jag mindre i snitt på verbala men normeringstabellen säger att jag ska få mer?

säker att det inte är "Fördelningstabell högskoleprovet 2014-04-05
I fördelningstabellen kan du se hur många andra som har fått samma normerad poäng som du. Medelvärdet är 0.90. " du råkar misstolka?
Citera
2014-05-05, 22:55
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamina
Någon här som har koll på vad som kan krävas för att kolla in på civil/högskoleingenjör på maskinteknik och industriell ekonomi? Ungefär hur mycket skiljer sig högskoleprovet ifrån förra året?

Ett bra sätt är att i förväg kolla hur många som sökt till programmet i jämförelse med tidigare år, då främst i första hand. Men bara för att fler söker ett program behöver det inte betyda att intagningspoängen ökar men det är en bra generell princip att följa.

Nu vet jag inte vilket lärosäte du är intresserad av men låt oss säga KTH. Vi använder oss utav denna sida:
http://statistik.vhs.se/

Civilingenjörsutb i maskinteknik KTH
HT2013
Totalt antal sökande
2005 st

1:a handssökande
236 st

Urval 2, HP
1.40

HT2014
Totalt antal sökande
2024 st

1:a handssökande
207 st

Som du ser har antalet första handssökande minskat vilket torde ge ett något lägre intagningspoäng, men väldigt marginellt i sådana fall. Jag tror på att nivån lägger sig stabilt runt 1.4 på HP.

EDIT: Kommentaren försvann? lol.
Citera
2014-05-05, 23:40
Medlem
Märkte precis att jag hade 2 rätt mer på mitt orangea papper än mitt resultat från studera.nu . Inte för att det höjer så där värsta mycket men va i helvete?
Citera
2014-05-05, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
2.0 så klart

Vad hade du för poäng på de olika delarna?

Citat:

Jag förstår inte riktigt hur du menar, men 44 poäng på verbala ska ju ge 1.0 och inte 0.9?

Citat:
Ursprungligen postat av Popcornchick
Letar efter en trevlig figur i Stockholmstrakten som inför hösten har lust att träffas över en kopp kaffe ett par gånger för att utbyta tips och tricks inför höstens skrivning.
Jag skrev på detta prov 1.4 (1.8 kvant och 1.0 verbal), du ska ha motsatta fördelningen så vi på så sätt kan vägleda varandra till våra drömmar.

Vem är då jag?
Jo serru, jag är 20 år ovetandes om min framtid men inbillar mig att desto fler valmöjligheter jag får desto enklare kommer det att bli att fatta ett beslut.

Tack för visat intresse!
Jesper

Det går inte bra om man har högt på båda? Jag bor inte i Stockholm just nu, men kanske flyttar snart. Har själv ingen nytta av utbytet mer än att jag tycker att det är intressant, det räcker för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av TimeFlow
Märkte precis att jag hade 2 rätt mer på mitt orangea papper än mitt resultat från studera.nu . Inte för att det höjer så där värsta mycket men va i helvete?

Du har väl skrivit av fel?
Citera
2014-05-06, 01:12
Medlem
Precis som jag trodde så fick jag 1,5 på kvantitativa och 2,0 på verbala. Lite paradoxalt med tanke på mina betyg (MVG i Matte A, IG i både Svenska och Engelska A+B).

Till hösten blir det till att försöka fräscha upp de grundläggande mattekunskaperna, man tappar mycket på 11-12 år. Frågan är bara hur fan jag ska ha tid att plugga matte 1c när jag har 12 andra kurser som behöver läsas upp för behörigheten jag vill ha.

OT: Är jag ute och cyklar, eller är Engelska B helt irrelevant för behörigheten? Kan tillägga att jag siktar på läkarprogrammet på KI.
Citera
2014-05-06, 01:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Jag förstår inte riktigt hur du menar, men 44 poäng på verbala ska ju ge 1.0 och inte 0.9?
Nej?

0.8 39-41
0.9 42-44
1.0 45-47

http://www.studera.nu/hogskoleprovet/fpn/normeringstabellervaren2014.5.32335cb414589905b281 47.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in