Citat:
Du menar om världen hade haft matriarkat så hade kvinnor våldtagit män? Möjligt, det vet vi inte
eftersom de få och små matriarkat som vi har tillgång till att forska på nog inte räcker som forskningsunderlag. Tror dock inte män blir våldtagna inom dessa, däremot kan män lida av annat maktspråk. Dokumentären kvinnornas ö del 1. (finns 2) visar ex. att de män som inte blir valda av kvinnor till giftemål blir väldigt socialt lidande, får inte tillgång till egen jord ex (eftersom mark ges ut av rådet till kvinna som gifter sig.
Nej, jag menar om kvinnor hade haft penisar. Och jag utgår från kvinnor med samma problematik som män som våldtar nu, inte random tjej, exakt som random kille inte våldtar..
Citat:
Ha ha ne det tycker jag inte, tycker ingen man jag någonsin känt har varit sån, men ni beskrivs som det inom underhållning ex. Liksom det som är grejen. Och tänk lite till är inte feminister som sprider den bilden direkt den har funnits långt innan.
Och nej är en myt på FB att kvinnor skulle gilla våldtäktsmän ex. Och att det därför är vårt eget fel
att våldtäkter sprids. makt, pengar och status gillar vi nog men idag är det inte alls synonymeet med
aggressivitet eller våld, snarare med intelligens, duktighet och kreativitet ex. Och klart vi vill ha det senare.
"Ha ha ne det tycker jag inte,
tycker ingen man jag någonsin känt har varit sån, men
ni beskrivs som det inom underhållning ex. Liksom
det som är grejen."
Mhm.
Edit: Det jag menar med att citera dig såhär är, att det inte är något problem. Man måste liksom framställa roller i filmer som mer spännande, farofyllda, etc etc. Om du sen använder det som en sak att styrka din feminism med är ju bara dumt från din sida. För att återknyta till topic. Är det dessa typer av problem du ser ur ett manligt jämställdhetsperspektiv? Hur vi framställs i filmer?
Och jag skrev inte att kvinnor gillar våldtäktsmän.
Citat:
Nja jag ser att velourmannen inte blev så poppis. Att det slog över lite för mycket. Att vara snäll, icke aggressiv, lyhörd etc behöver ju inte betyda underordning och mjäkighet. Tror kvinnor vill ha
män som uppvisar detta men som också har integritet och kan säga ifrån då det gäller.
Ja jag håller med dig. Även om vissa män och kvinnor säkerligen vill ha spänning, intriger kraftmätningar osv osv osv osv..
Försöker hålla mig ifrån att generalisera för mycket.
Men det blir lätt så när man ska utgå från feminismen och att det finns givna mansroller och kvinnoroller som beskriver hur vi som individer är.
Feminismen är väl den som vill fastslå strukturer, generalisera och helt enkelt inte ta hänsyn till mångfalden hos människor fast den säger att det är just detta, det strama sätt vi påstås se på oss själva den vill bekämpa. Jag tycker inte jag har fel med den beskrivningen av feminism.
Fast jag tycker att underordning och mjäkighet kan vara ett tecken på att man är stark. Inte bryr sig om att hävda sig. Låter andra ta för sig för man behöver inte göra det själv. Bjuder på saker på sin egen bekostnad för man vet att man inte förlorar något av värde egentligen. Att andra uppfattar en sådan som svagare, som jag tror du syftar på när du skriver det, behöver inte betyda att det är så. Bara att den som benämner denne så vill fastslå att den själv är starkare, vilket är svagt
Citat:
Inte alls faktiskt, jag blir ofta beodrad ut i köket. Tillslängd en kniv och satt att hacka, mortla, skala eller pilla med nått. jag har en mycket snäll, intellektuell och lite nördig man att pussa på. har han rätt så viker han inte en tum. Gudskelov så tycker vi oftast lika.
Men jag var ironisk när jag skrev att jag antog att du var ironisk, så jag visste detta hela tiden. Sug på den du
Citat:
Men då tror jag vi är på väg. Tror fler kvinnor måste in i underhållningsvärlden som regissörer, manusförfattare, producenter ex. Då kommer en annan bild (en kvinnlig bild) av män att dyka upp i rutan. Män kommer också få lära sig hur det är att bli "sedd på" inte bara vara den som "ser"
Alla dessa muskliga rambotyper kommer nog dunst bort som smör i solsken, de är nämligen inte några manliga ideal i kvinnors hjärnor.
Du måste faktiskt sluta tro att film har något med verkligheten att göra. Det är fiktion för fasen. Oavsett om kvinnor eller män ligger bakom. Om det blir som du skriver du vill är det fortfarande bara fiktion, fast det är en kvinna som gjort den. Det där låter ju bara barnsligt och konstigt.
Men om det skulle vara så att dessa Rambotyper är manliga ideal i
männens hjärnor. Vad har du med det att göra?
Med din logik borde männen få beskriva hur kvinnor ska vara. Och påstår du att dom gör det. Grattis, då är det som du vill, med din logik. Fast med skillnaden att ni är lite sämre på att göra populära filmer. Rätt eller fel, inte fan vet jag, orka bry sig, det är väl bara som det är. Det är ingen som hindrar en kvinna från att göra film. Det är jämlikt
Angående bidrag.
"Det var en högre andel kvinnor som ansökte inom teater och dans medan det inom film var ungefär lika många ansökningar från både män och kvinnor. Av utdelade medel blev fördelningen mellan könen följande; inom teater gick 60 % av bidragen till kvinnor och 40 % till män, inom dans 66 % till kvinnor och 44 % till män och inom film fick män och kvinnor exakt lika stort belopp, alltså 50/50 %" /
Konstnärsnämnden.
Fast det där med dansen och teatern måste vi ju rätta till! Att fler män måste börja söka alltså. Eller så får vi tvinga några kvinnor att avstå. Vi lobbar för det.