2014-05-04, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Du menar kivnnorollen måste ändras så kvinnor ska börja gilla bli tvingade till sex de inte önskar?
Låter lite som Babianen.

Du har dock en liten poäng, men det går åt helt andra hållet. Kvinnorollen måste ändras så att kvinnor fattar att de har rätt kräva att inte bli tvingade till saker de inte vill.

Jag använde lite feministisk logik. Om kvinnorollen förändras kanske inte män känner något behov av att våldta längre. Feminism går ut på att alla kvinnors brister ska rättas till genom att männen ska förändras. Då borde man även kunna förändra alla mäns brister genom att kvinnorna förändras. Vi kan börja utgå ifrån att alla problem i världen beror på kvinnorollen och nu måste den förändras så männen inte blir så förbannade hela tiden.
Citera
2014-05-04, 13:10
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Du har dock en liten poäng, men det går åt helt andra hållet. Kvinnorollen måste ändras så att kvinnor fattar att de har rätt kräva att inte bli tvingade till saker de inte vill.
Kvinnor mognar tills de är 20 och alla vet väl hur besvärliga tonåringar kan vara...
Det finns ett gammalt uttryck som säger "Kvinnan är lat och bedräglig", och jag har länge inte velat tro på det, men nu vettef*n...

Sex är en komplicerad och infekterad fråga, att uppmana kvinnor att vägra sex och "känna efter" är lika kontraproduktivt som att begära att kvinnor alltid ska ställa upp på sex. Lika bakvänt är att förutsätta att män alltid vill ha sex och att de aldrig känner ett tvång att ställa upp.
Att ge efter för en kvinnas tjat på barn är väl höjden av "ställa-upp-sex".
Citera
2014-05-04, 13:23
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
eh nej, vissa stater tar med religion i sin politik, men det är inte samma sak.
Du kan kolla upp jurgen Habermas. han har intressanta åsikter i detta.
Det är väldigt lite som skiljer en ideologi från en religion, det är i grund och botten samma uppbyggnad av systematiska illusioner och dogmer som den indoktrinerade människan är inkapabel att kritisera, då dogmen är kraftigt förankrad i egot. Samtidigt har vällustkänslor associerats med vad man fått lära sig är positiva begrepp, medan vad man fått lära sig är negativa begrepp ger direkta olustkänslor. Pavlovsk betingning och repetitionsinlärning, krydda med lite masstillhörighet och voilá, du kan få främmande människor att göra vad som helst och tro på vad som helst, i både religionens eller ideologins namn.
Citera
2014-05-04, 13:34
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Feminismen är rättfärdigad för den drivit och driver en fråga av rätt uppenbar vikt och aktualitet.
Och att det är just en intellektuell rörelse är också rätt uppenbart. Utan just detta hade den som sagt inte kunnat vara så stor och existerat nu i snart 200 år. EOD.

Eller så beror det på att feminister gillar att hitta nya problem och aldrig släppa offerrollen. För vidare framgångsrik har den väl inte varit om den hållit på i 200 år men i princip har samma problem kvar, enligt er.

Citat:
Våldtäkt är ett maktspråk och som sådant har det en självklart plats inom den feministiska ideologin. Behöver jag verkligen utveckla det? Våldtäkt är även ett maktspråk mellan män, en fråga man börjat få upp ögonen på alltmer att i krig ex. så är detta en vanlig tortyr och fönedringsmetod på manliga soldater och civila vanligare än man kanske tidigare trott.
I fredliga tider skulle jag säga att våldtäkt är ett utslag av mansrollens behov av kontroll av kvinnor.
Och svaga män som tror sig få styrka av att utföra just våldtäkt. Att jobba med mansrollen är därför den väg man måste knalla för att komma åt problemet. Och om man hade en praktiskt möjlighet kunna fastställa den exakta statistiken för antal utförda våldtäkter per 1000 invånare året 1800 och 2000 så är jag rätt säker på att den var avsevärt högre 1800.

Ja, du behöver utveckla det.
Hur Kommer feminismen tillrätta med den mansroll du syftar på?
Hur jobbar man med den besvärliga mansrollen inom dagens feminism menar du?
Män som aldrig skulle kunna tänka sig att våldta ska väl ändå vara de män man höjer upp, och inte ständigt målar upp en bild av mannen som en våldtäktsman. Ett svin som slår tjejer och utövar makt. Tycker du det är rätt väg att gå?
Det är väl ni om några som förstärker den mansrollen?

Ett till tecken på att ni faktiskt gillar att vara offer. För vidare intellektuell i utförandet av metoder för lösningar på problemet verkar ni ju inte vara. Ni har på 200 år kommit till rätta med ens en liten del av den problematiken du beskriver?
Mäns våld mot kvinnor måste stoppas. Kontra. Att lägga fokus på de män som faktiskt inte våldtar. Upphöja det positiva till norm. Som är hos män, ja, jag skulle vilja säga majoriteten, men jag kan ju ha fel?
Positivitet eller negativitet, det är frågan vilket av dom som ger bäst resultat. Förebilder eller bygga på negativa föreställningar om manliga egenskaper.
Jag ifrågasätter tillvägagångssättet när ni basunerar ut att, feminismen löser våldtäktsproblematiken. Ni kanske borde outsourca den delen till några med kreativa idéer istället för att bara belysa "ondskan" Stärka ondskans roll i offentligheten?
För det är ju faktiskt män med psykiska problem vi talar om. Ni kanske till och med är den största inspirationskällan. De som upprätthåller denna mansroll du pratar om..

Men fortfarande är det bara ett tillvägagångssätt för manlig "ondska" eftersom det är praktiskt utförbart för män. Hade kvinnor haft samma förutsättning för att utöva sin "ondska" på det sättet hade det skett.

För att vara lite halvrolig men ändå allvarlig.
Feminismen är också ett maktspråk gentemot männen, har den en plats inom feminismen? Alltså att feminismen arbetar med att komma tillrätta med feminismen?

Citat:
Va??
Det var en fråga. Svara bara nej om du inte tycker så.

Citat:
Ja det blir ni, men inte av kvinnor utan oftast av en annan man. Och samma åtgärd här, synen på att mannen ska vara ett knippe testosterondarrande muskelfibrer som reagerar med kuken före hjärnan måste bort. För det är ni inte. Ni klarar precis lika väl som donnor att tänka med hjärnan. men vi har en tolerans för denna typ av beteende för män (inte för kvinnor) som i vart fall jag anser är helt åt fanders. (du blir ex. matad av denna syn i typ varenda actionvåldsfilm/ spel som rullar på Tv, dator skärmar. Enormt enahanda och trist manssyn som jag faktiskt inte fattar att ni själva inte revolterar mot)

Tycker du jag framstår som sådan?
Nej vi är inte det. Och det är ni som ständigt tjatar om att vi är det. Se det fetade ovan.
Om det ligger i rädsla för att behöva konfrontera att vi faktiskt inte är det eller vad den nu ligger i vet jag inte.
Och det är faktiskt lite kvinnornas inställning till vilka män dom premierar som borde jobbas med här.
De flesta sådana män är så som du beskriver eftersom de formats av vad kvinnor vill ha. En stor och stark karl som kan försvara familjen, vara aggresiv och hunsa andra män, ha makt, status, osv osv. Och när samhället kollapsar kanske sådana egenskaper är bra? Igen. Jag känner dock inte igen mig. Men kan säkert bli sån om omständigheterna kräver det..

Om män revolterar mot dessa behandlas de oftast av kvinnor som icke önskvärda män, helt enkelt.
Däri ligger det stora problemet om du vill komma tillrätta med detta. De flesta män vill bara ha en schysst brud att dela livet med. Men de måste vinna dessa också. Där är problemet. Djur som vi är. Och nu säger jag inte att just du är sådan. Men du måste ju se detta fenomen?

Jag tror att du har lite fördomar om vilka män är helt enkelt. Är din man så? Antar du har en eftersom du vart beordrad ut i köket, och antar du var ironisk

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-ofta-utsatta-for-fysiskt-vald-i-relationer/

Psykisk misshandel är lika allvarligt. Och som du ser i artikeln är fysiskt våld oftast en konsekvens av detta. Mm dumt.

Citat:
Du får gärna deklarera för mig vilka frågor det är som du anser just antifemnsiter ska jobba med.
har jag frågat hur många gånger som helst här inne, men får alltid vädligt vaga svar. Det är liksom bara...feminsiter är dumma! :sad44
:

Edit: Läste frågan fel. Men här kommer vad jag tycker ni ska arbeta med som feminister mot den mansroll du beskriver.

Det jag deklarerat nu. Att jobba med er egen bild av mannen till att börja med. Och er egen roll i hur mannen blir som den blir utifrån kvinnorollen.. Vi hör ihop och allt är sammankopplat. Så är det bara.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2014-05-04 kl. 13:39.
Citera
2014-05-04, 16:36
Medlem
FyPharaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat

Män som aldrig skulle kunna tänka sig att våldta ska väl ändå vara de män man höjer upp, och inte ständigt målar upp en bild av mannen som en våldtäktsman. Ett svin som slår tjejer och utövar makt. Tycker du det är rätt väg att gå?

Jag kan tala om för dig att du talar för fullständigt döva öron om du tror att du kan övertyga en feminist med ditt resonemang ovan.

Att kollektivt kunna anklaga män eller en inbillad, ständigt närvarande, destruktiv mansroll är en av de viktigaste feministiska fundamenten. Ingenting överhuvudtaget för överskugga denna grundtes.

Att, som du påpekar, en mycket stor majoritet av alla Sveriges män aldrig någonsin ägnar sig åt våldtäkt eller misshandel, och som därmed borde innebära att det finns en mycket positiv mansroll, är fullständigt irrelevant för de allra flesta feminister.

Att hyggligt folk gemensamt skall samarbeta för att åtgärda samhällsproblem med kriminella och socialt utsatta människor verkar hamna långt efter behovet att kunna deklarera att "våldtäkt är en typiskt manlig företeelse" och "Vi lever i en våldtäktskultur".

Möjligen så kan det bero på att formell och juridisk jämlikhet mellan män och kvinnor sedan decennier redan har uppnåtts. Då verkar det som om man, i brist på bättre eller av rädsla för att behöva ta ansvar för sitt eget liv, går vidare mot mer svåruppnåeliga och ibland abstrakta mål. Det skall vara lika utfall (i de delar av samhället som ger status, inte annars), mansrollen ska dekonstrueras, patriarkala strukturer ska synliggöras osv.

Feminismen har helt enkelt löpt amok!
Citera
2014-05-04, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Jag använde lite feministisk logik. Om kvinnorollen förändras kanske inte män känner något behov av att våldta längre. Feminism går ut på att alla kvinnors brister ska rättas till genom att männen ska förändras. Då borde man även kunna förändra alla mäns brister genom att kvinnorna förändras. Vi kan börja utgå ifrån att alla problem i världen beror på kvinnorollen och nu måste den förändras så männen inte blir så förbannade hela tiden.

Aha du,

Du menar om kvinnor blev lite mer fogliga...så skulle de som våldtar kvinnor sluta. I see.
Helt upp till kvinnor alltså.

Den 9-åriga dottern i detta fall var inte tillräckligt foglig/ kvinnlig/ what ever.. alltså? Helt hennes eget fel.
http://www.jnytt.se/valdtog-dottrarna-och-frun-domd-till-atta-ars-fangelse
Citera
2014-05-04, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Eller så beror det på att feminister gillar att hitta nya problem och aldrig släppa offerrollen. För vidare framgångsrik har den väl inte varit om den hållit på i 200 år men i princip har samma problem kvar, enligt er.

Feminism är en ideologisk rörelse som är global. Hos oss och i merparten av västvärlden får man väl ändå säga att den varit extremt framgångsrik.

Citat:

Man forskar, man förtydligar, man sätter fingret på och gör folk uppmärksamma. Ganska exakt vad ex. genusvetenskapen sysslat med de senaste 20 åren. Om du sätter upp pekfingret i luften just nu så kan du notera att det pågår en debatt om våldtäktsdomar ex. Folks syn på vad som är att kalla våldtäkt har varit under förändring länge. Sättet vi tänker, agerar och reflekterar på har ändrats sen 70-talet. Där har du ett flertal exempel.

Citat:
Ett till tecken på att ni faktiskt gillar att vara offer. För vidare intellektuell i utförandet av metoder för lösningar på problemet verkar ni ju inte vara. Ni har på 200 år kommit till rätta med ens en liten del av den problematiken du beskriver?
Mäns våld mot kvinnor måste stoppas. Kontra. Att lägga fokus på de män som faktiskt inte våldtar. Upphöja det positiva till norm. Som är hos män, ja, jag skulle vilja säga majoriteten, men jag kan ju ha fel?
Positivitet eller negativitet, det är frågan vilket av dom som ger bäst resultat. Förebilder eller bygga på negativa föreställningar om manliga egenskaper.
Jag ifrågasätter tillvägagångssättet när ni basunerar ut att, feminismen löser våldtäktsproblematiken. Ni kanske borde outsourca den delen till några med kreativa idéer istället för att bara belysa "ondskan" Stärka ondskans roll i offentligheten?
För det är ju faktiskt män med psykiska problem vi talar om. Ni kanske till och med är den största inspirationskällan. De som upprätthåller denna mansroll du pratar om..

Jag länkade precis en länk till manymen om en man som våldtagit sin fru samt sina döttrar, han var inte psykiskt sjuk. Och denna idé som ni ständigt återkommer till här inne: att kvinnor skulle välja svin för att de gillar svin, är ju nonsens. Kvinnor väljer ofta de vettiga snubbarna och väljer bort svinen. Själv har jag alltid gått efter pojkar med substans bakom pannbenet eftersom jag är en sån där jobbig kicka som gillar ligga och prata efter...trevligheterna så pojkar som somnar eller inte har nått i rutan går fetbort.

Fasen vad du skriver....får svara på resten sen
Citera
2014-05-04, 18:55
Medlem
Citat:
Aha du,

Du menar om kvinnor blev lite mer fogliga...så skulle de som våldtar kvinnor sluta. I see.

Den 9-åriga dottern i detta fall var inte tillräckligt foglig/ kvinnlig/ what ever.. alltså? Helt hennes eget fel.

Alla dina inlägg förstärker bilden av feminister som inte är intellektuellt kapabla till något annat än att se till sina egna upplevda problem plus upprepa lite feministiska floskler. Du och andra feminister har helt enkelt inte vad som krävs för att kämpa för jämställdhet. Ni är för korkade och egoistiska helt enkelt. Denna tråden kan stängas eftersom det är rätt tydligt att ingen feminist på detta forumet kan göra någon analys kring manliga problem, vilket var min misstanke från början.

Detta var alltså ingen uppmaning att du skulle gå ut på gatorna och kämpa för männens rättigheter. Allt handlande om att du endast skulle bevisa att du var intellektuellt kapabel att förstå jämställdhet från ett manligt perspektiv, något du misslyckades kapitalt med.
Citera
2014-05-04, 19:00
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Aha du,

Problemet är att den nuvarande feministiska retoriken mycket möjligt kan öka antalet våldtäkter. Med den negativa mansroll ni sprider, en så kallad självuppfyllande profetia..
.
Måste man engagera sig i feminismen själv alltså för att visa hur det ska gå till

Funderar starkt på det. Och jag hoppas du lyssnar på mig om jag blir eran ledare

Hehe. Fan vad dryg jag är nu.. Eller?
Citera
2014-05-04, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Alla dina inlägg förstärker bilden av feminister som inte är intellektuellt kapabla till något annat än att se till sina egna upplevda problem plus upprepa lite feministiska floskler. Du och andra feminister har helt enkelt inte vad som krävs för att kämpa för jämställdhet. Ni är för korkade och egoistiska helt enkelt. Denna tråden kan stängas eftersom det är rätt tydligt att ingen feminist på detta forumet kan göra någon analys kring manliga problem, vilket var min misstanke från början.

Detta var alltså ingen uppmaning att du skulle gå ut på gatorna och kämpa för männens rättigheter. Allt handlande om att du endast skulle bevisa att du var intellektuellt kapabel att förstå jämställdhet från ett manligt perspektiv, något du misslyckades kapitalt med.

Blev du sur nu?
Feminister är just kapabla till att jobba för jämställdhet. Det har nämligen främst varit just feminister i min mormorsmor, mormors och min mammas generation som fixat rösträtt, arvsrätt, yrkesrätt, varannan kvinnornas, dagis, pappamånader, lika lön etc. Så gå och lägg dig, stoppa tummen i mun och svälj bitterheten.
Citera
2014-05-04, 19:02
Medlem
Citat:
Pladder

Kan du åtminstone svara på om kvinnan i klippet hade tur att mannen inte helt plötsligt sa ja till hennes inviter? Enligt feminister är det ju våldtäkt att tjata även om kvinnan tillslut säger ja. Hade kvinnan våldtagit mannen om han helt plötsligt sa ja?
Citera
2014-05-04, 19:05
Medlem
Citat:
Blev du sur nu?
Feminister är just kapabla till att jobba för jämställdhet. Det har nämligen främst varit just feminister i min mormorsmor, mormors och min mammas generation som fixat rösträtt, arvsrätt, yrkesrätt, varannan kvinnornas, dagis, pappamånader, lika lön etc. Så gå och lägg dig, stoppa tummen i mun och svälj bitterheten.

Du förstärker bara bilden, allt du rabblar upp om jämställdhet handlar enbart om kvinnor eller om hur kvinnor vill att saker ska vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in