Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Feminismen är rättfärdigad för den drivit och driver en fråga av rätt uppenbar vikt och aktualitet.
Och att det är just en intellektuell rörelse är också rätt uppenbart. Utan just detta hade den som sagt inte kunnat vara så stor och existerat nu i snart 200 år. EOD.
Eller så beror det på att feminister gillar att hitta nya problem och aldrig släppa offerrollen. För vidare framgångsrik har den väl inte varit om den hållit på i 200 år men i princip har samma problem kvar, enligt er.
Citat:
Våldtäkt är ett maktspråk och som sådant har det en självklart plats inom den feministiska ideologin. Behöver jag verkligen utveckla det? Våldtäkt är även ett maktspråk mellan män, en fråga man börjat få upp ögonen på alltmer att i krig ex. så är detta en vanlig tortyr och fönedringsmetod på manliga soldater och civila vanligare än man kanske tidigare trott.
I fredliga tider skulle jag säga att våldtäkt är ett utslag av mansrollens behov av kontroll av kvinnor.
Och svaga män som tror sig få styrka av att utföra just våldtäkt. Att jobba med mansrollen är därför den väg man måste knalla för att komma åt problemet. Och om man hade en praktiskt möjlighet kunna fastställa den exakta statistiken för antal utförda våldtäkter per 1000 invånare året 1800 och 2000 så är jag rätt säker på att den var avsevärt högre 1800.
Ja, du behöver utveckla det.
Hur Kommer feminismen tillrätta med den mansroll du syftar på?
Hur jobbar man med den besvärliga mansrollen inom dagens feminism menar du?
Män som aldrig skulle kunna tänka sig att våldta ska väl ändå vara de män man höjer upp, och inte ständigt målar upp en bild av mannen som en våldtäktsman. Ett svin som slår tjejer och utövar makt. Tycker du det är rätt väg att gå?
Det är väl ni om några som förstärker den mansrollen?
Ett till tecken på att ni faktiskt gillar att vara offer. För vidare intellektuell i utförandet av metoder för lösningar på problemet verkar ni ju inte vara. Ni har på 200 år kommit till rätta med ens en liten del av den problematiken du beskriver?
Mäns våld mot kvinnor måste stoppas. Kontra. Att lägga fokus på de män som faktiskt inte våldtar. Upphöja det positiva till norm. Som är hos män, ja, jag skulle vilja säga majoriteten, men jag kan ju ha fel?
Positivitet eller negativitet, det är frågan vilket av dom som ger bäst resultat. Förebilder eller bygga på negativa föreställningar om manliga egenskaper.
Jag ifrågasätter tillvägagångssättet när ni basunerar ut att, feminismen löser våldtäktsproblematiken. Ni kanske borde outsourca den delen till några med kreativa idéer istället för att bara belysa "ondskan" Stärka ondskans roll i offentligheten?
För det är ju faktiskt män med psykiska problem vi talar om. Ni kanske till och med är den största inspirationskällan. De som upprätthåller denna mansroll du pratar om..
Men fortfarande är det bara ett tillvägagångssätt för manlig "ondska" eftersom det är praktiskt utförbart för män. Hade kvinnor haft samma förutsättning för att utöva sin "ondska" på det sättet hade det skett.
För att vara lite halvrolig men ändå allvarlig.
Feminismen är också ett maktspråk gentemot männen, har den en plats inom feminismen? Alltså att feminismen arbetar med att komma tillrätta med feminismen?
Det var en fråga. Svara bara nej om du inte tycker så.
Citat:
Ja det blir ni, men inte av kvinnor utan oftast av en annan man. Och samma åtgärd här, synen på att mannen ska vara ett knippe testosterondarrande muskelfibrer som reagerar med kuken före hjärnan måste bort. För det är ni inte. Ni klarar precis lika väl som donnor att tänka med hjärnan. men vi har en tolerans för denna typ av beteende för män (inte för kvinnor) som i vart fall jag anser är helt åt fanders. (du blir ex. matad av denna syn i typ varenda actionvåldsfilm/ spel som rullar på Tv, dator skärmar. Enormt enahanda och trist manssyn som jag faktiskt inte fattar att ni själva inte revolterar mot)
Tycker du jag framstår som sådan?
Nej vi är inte det. Och det är ni som ständigt tjatar om att vi är det. Se det fetade ovan.
Om det ligger i rädsla för att behöva konfrontera att vi faktiskt inte är det eller vad den nu ligger i vet jag inte.
Och det är faktiskt lite kvinnornas inställning till vilka män dom premierar som borde jobbas med här.
De flesta sådana män är så som du beskriver eftersom de formats av vad kvinnor vill ha. En stor och stark karl som kan försvara familjen, vara aggresiv och hunsa andra män, ha makt, status, osv osv. Och när samhället kollapsar kanske sådana egenskaper är bra? Igen. Jag känner dock inte igen mig. Men kan säkert bli sån om omständigheterna kräver det..
Om män revolterar mot dessa behandlas de oftast av kvinnor som icke önskvärda män, helt enkelt.
Däri ligger det stora problemet om du vill komma tillrätta med detta. De flesta män vill bara ha en schysst brud att dela livet med. Men de måste vinna dessa också. Där är problemet. Djur som vi är. Och nu säger jag inte att just
du är sådan. Men du måste ju se detta fenomen?
Jag tror att du har lite fördomar om vilka män är helt enkelt. Är din man så? Antar du har en eftersom du vart beordrad ut i köket, och antar du var ironisk
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-ofta-utsatta-for-fysiskt-vald-i-relationer/
Psykisk misshandel är lika allvarligt. Och som du ser i artikeln är fysiskt våld oftast en konsekvens av detta. Mm dumt.
Citat:
Du får gärna deklarera för mig vilka frågor det är som du anser just antifemnsiter ska jobba med.
har jag frågat hur många gånger som helst här inne, men får alltid vädligt vaga svar. Det är liksom bara...feminsiter är dumma! :sad44
:
Edit: Läste frågan fel. Men här kommer vad jag tycker ni ska arbeta med som feminister mot den mansroll du beskriver.
Det jag deklarerat nu. Att jobba med er egen bild av mannen till att börja med. Och er egen roll i hur mannen blir som den blir utifrån kvinnorollen.. Vi hör ihop och allt är sammankopplat. Så är det bara.