2014-05-05, 19:50
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Alla är ju vittnen till sa jag ju.
Jag tror att du inte talar sanning här
Citera
2014-05-05, 19:59
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Givetvis kan man inte bevisa något som inte existerar. Men nu vet vi inte om spöken existerar eller inte.
Med samma resonemang vet vi dock inte om valfri sak jag hittar på i det här inlägget finns eller inte, t.ex. den osynliga omnipotenta sjöhästen. Givetvis är den sunda inställningen att inte tro på något det inte finns några skäl att tro på. Ifall man vet att sjöhästen inte finns? Nej, det gör vi inte men vi har inga skäl att anta att den gör det.
Citera
2014-05-05, 20:01
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Jag har inte sett hur du ser ut, alltså finns du inte.
Vilket var ett gravt förvanskande av det han skrev. Fast det kanske var menat som ett skämt? Rimligtvis har någon sett honom.
Citera
2014-05-05, 20:20
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Med samma resonemang vet vi dock inte om valfri sak jag hittar på i det här inlägget finns eller inte, t.ex. den osynliga omnipotenta sjöhästen. Givetvis är den sunda inställningen att inte tro på något det inte finns några skäl att tro på. Ifall man vet att sjöhästen inte finns? Nej, det gör vi inte men vi har inga skäl att anta att den gör det.
Varför tycker du att det inte finns några goda själ att tro på den omnipotenta sjöhösten?
Citera
2014-05-05, 20:25
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Vilket var ett gravt förvanskande av det han skrev. Fast det kanske var menat som ett skämt? Rimligtvis har någon sett honom.
Ja, givetvis har någon sett honom/henne. Men poängen var att man inte behöver se något för att det ska existera. Det finns saker man inte kan se, men som vi fortfarande tror på.
Citera
2014-05-05, 20:27
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag tror att du inte talar sanning här
Nu handlar inte den här tråden om tro, utan om bevis.
Hur leder detta resonemang fram till ditt starkaste bevis för att gud existerar?
Citera
2014-05-05, 20:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det finns saker man inte kan se, men som vi fortfarande tror på.
Vad är det för "saker"?
Citera
2014-05-05, 20:36
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Nu handlar inte den här tråden om tro, utan om bevis.
Hur leder detta resonemang fram till ditt starkaste bevis för att gud existerar?
Som du kanske har märkt handlar Guds beviset om sannolikheter, d.v.s vilka skäl vi har att det finns en Gud, eller snarare vad det starkaste skälet är för att Gud finns.

Enligt mig, är det starkaste skälet för att Gud finns är att det finns många vittnen som påstår att de har sett eller upplevt att Gud existerar. Kanske har de dött och pratat med Gud och sedan återvänt? Det finns många sådana berättelser. Vi har inga skäl att påstå att dessa människor ljuger. Eller hur?
Senast redigerad av kunskap1 2014-05-05 kl. 20:48.
Citera
2014-05-05, 20:43
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Vad är det för "saker"?
Vi har t.ex. inte sett de minsta beståndsdelarna(strängar) men vi tror fortfarande att dom existerar.
Citera
2014-05-05, 21:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Som du kanske har märkt handlar Guds beviset om sannolikheter, d.v.s vilka skäl vi har att det finns en Gud, eller snarare vad det starkaste skälet är för att Gud finns.
Skäl är inte något bevis.

Citat:
Enligt mig, är det starkaste skälet för att Gud finns är att det finns många vittnen som påstår att de har sett eller upplevt att Gud existerar. Kanske har de dött och pratat med Gud och sedan återvänt? Det finns många sådana berättelser. Vi har inga skäl att påstå att dessa människor ljuger. Eller hur?
Då påstod (eller "trodde" om man ska vara petig) nyss att jag ljög.
Citera
2014-05-05, 21:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vi har t.ex. inte sett de minsta beståndsdelarna(strängar) men vi tror fortfarande att dom existerar.
Tror du verkligen att forskarna trott sig fram till strängteorin?
Strängteorin är en teoretisk modell, ingen "sak".

Har du något mer konkret exempel?
Citera
2014-05-05, 21:16
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Varför tycker du att det inte finns några goda själ att tro på den omnipotenta sjöhösten?
För att det inte finns något som pekar på att den skulle finnas? I och för sig är den ju ungefär lika trovärdig som valfri annan gud, men men.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in