2014-05-03, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keira
Inget konstigt alls om du fick citalopram utskrivet för PMS! Alltså ordernation 1 tabl per dag veckan innan mensen. Oftast brukar man ta en tablett 10 mg/dag två veckor innan mensen.

Må så vara, men är det lämplig (oavsett dos) när det sägs att det först och främst tar ett par veckor att vänja sig och att man bör trappa ner långsamt? Får man biverkningar i form av ännu mer nedstämdhet innan kroppen vant sig är det ju inte hälsosamt någonstans med den ordinationen. Blir ju en jojoeffekt av depression.
Citera
2014-05-03, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brun-7
Har bestämt mig för att bara sluta helt och hållet, kanske är det idiotiskt men tänkte göra ett försök. Dag fyra utan nu, de två första dagarna var det inga problem, igår och idag har jag haft väldiga balansrubbningar från och till, svimningskänslor emellanåt och oförklarliga obehagskänslor som far snabbt genom kroppen. Däremot är det bilkörningen som oroar mig, det känns inte okej, varje gång jag ska svänga så snurrar det till och kör jag på landsväg är det som att jag har tunnelseende. Borde nog ställa bilen åt sidan så länge det håller i sig..

Vilka symtom har du haft under tiden du trappade ut?

wow slutar du ct efter 5 års användning? med 20mg/dag?
Om du är en av dem som kommer känna av det slår det till efter några veckor, alt. 3-4månader då du kommer som läkarna kallar det "krasha in i den berömda väggen"

INTE bra att sluta bara rakt av, har du kontakt med läkaren under tiden? om inte kontakta han och rådgör.

Jag slutade ct en gång och det slutade med extreeema beskymmer samt att det tog mig 4månader att sen stabiliseras på samma dos ja tidigare haft när ja efter 4mån ville börja om,. blev ruskigt sjuk ..

men ok här är dem symtom ja gått igenom under dessa 9 månader

Insomnia (startade efter 4 månader som fri)
Gråttattacker (varade cirka 1månad)
Depression (varade cirka 1 mån)
kramper i magen och resten av kroppen
Elstötar i skallen och kroppen
Panikattacker (hade dem dygnet runt i början)
myrkrypningar
muskelryckningar / ticks
darrningar
minnesförlust
svårt att tala/formulera en mening
tinnitus
tryck i huvudet, näsa ,öron
ögonsmärta
extrem yrsel
svarta strimlor och fläckar i synfältet
höger nervsmärta i framförallt ben och fot
svullen fot
domningar i kroppsdelar
iskalla fötter/händer
athatsia ( detta var något av de värsta jag gått igenom, extrem motorisk oro, kunde inte sitta, stå, ligga ) höll i sig i en månad
Utvecklat allergier och tolerans mot mediciner / en del mat
kan ej dricka kaffe, alkohol, inte så mycket socker
brännade sveda i ögon, tunga, o kroppsdelar
utslag/eksem armar / ben
iskalla ilningar genom kroppen
mardrömmar
hallucinationer både syn & hörsel
hjärtklappningar
högt blodtryck
svimmningskänsla
andningsproblem, (trångt att andas, känsla att andningen upphör osv)
rosslighet / slembildning
låg feber
käksmärta
stelhet och spänningar
problem att kissa
ljus/ljudkänslig
manisk
utmattning
klåda
illamående, kräkningar
förlorade tid och rum (kopplade inte vilken dag, plats ingenting)
kunde ta två steg för att se glömma bort vart ja skulle gå osv
total tomhet i huvudet (alla tankar borta) SKRÄMMANDE!
konstig smak i munnen
Ständigt swooshande i huvudet, ett sus, brus what so ever! weird!

Jag var bra i några veckor efter ja hade satt ut min ssri helt sen slog det till med diverse problem.. när jag kom till månad 4 och 5 eskalerade allting med 100% och jag blev sjukskriven, sen blev det bättre och bättre..

jag önskar dig lycka till hur du än vill göra men tipsar verkligen inte om ct
Citera
2014-05-04, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bellisimo
Om du är en av dem som kommer känna av det slår det till efter några veckor, alt. 3-4månader då du kommer som läkarna kallar det "krasha in i den berömda väggen"

INTE bra att sluta bara rakt av, har du kontakt med läkaren under tiden? om inte kontakta han och rådgör.

Jag slutade ct en gång och det slutade med extreeema beskymmer samt att det tog mig 4månader att sen stabiliseras på samma dos ja tidigare haft när ja efter 4mån ville börja om,. blev ruskigt sjuk ..

myrkrypningar
muskelryckningar / ticks
darrningar
minnesförlust
tinnitus
ögonsmärta
extrem yrsel
svullen fot
domningar i kroppsdelar
iskalla fötter/händer
athatsia ( detta var något av de värsta jag gått igenom, extrem motorisk oro, kunde inte sitta, stå, ligga ) höll i sig i en månad
utslag/eksem armar / ben
mardrömmar
hjärtklappningar
högt blodtryck
svimmningskänsla
låg feber
käksmärta
stelhet och spänningar
problem att kissa
ljus/ljudkänslig
manisk
utmattning
klåda
illamående, kräkningar
konstig smak i munnen

Jag var bra i några veckor efter ja hade satt ut min ssri helt sen slog det till med diverse problem.. när jag kom till månad 4 och 5 eskalerade allting med 100% och jag blev sjukskriven, sen blev det bättre och bättre..

Hypokondriker?
Citera
2014-05-04, 02:38
Medlem
Citat:

myrkrypningar
muskelryckningar / ticks
darrningar
minnesförlust
tinnitus
ögonsmärta
extrem yrsel
svullen fot
domningar i kroppsdelar
iskalla fötter/händer
utslag/eksem armar / ben
mardrömmar
hjärtklappningar
högt blodtryck
svimmningskänsla
låg feber
käksmärta
stelhet och spänningar
problem att kissa
ljus/ljudkänslig
manisk
utmattning
klåda
illamående, kräkningar
konstig smak i munnen

Ingen kontakt med läkare whatsoever, utan gör detta på egen hand. Det värsta nu är som sagt yrseln och förhoppningsvis ger den med sig efter några dagar..? I övrigt är det väl mest mardrömmar och myrkrypningar som stör mig, men det har det gjort redan under medicinering så det är vardag. Jag vill rätt och slätt inte vara loj och likgiltig längre. Det räcker nu.
Citera
2014-05-04, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Hypokondriker?

Det blir man också på kuppen
Citera
2014-05-04, 14:01
Medlem
Citat:
Hypokondriker?

Jag förstår till 100% att dessa saker inte går att fatta av personer som inte gått igenom det själv..
du kan ju söka runt lite på nätet och se att det ja pratar om är inte ens ovanligt utan dem flesta upplever någon form av dem, o kolla bara på fass , där står det mesta oxå
Det FASS Inte skriver dock är "hypokondri" så jag antar att det ja upplevt inte är av den sorten
Citera
2014-05-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brun-7
Ingen kontakt med läkare whatsoever, utan gör detta på egen hand. Det värsta nu är som sagt yrseln och förhoppningsvis ger den med sig efter några dagar..? I övrigt är det väl mest mardrömmar och myrkrypningar som stör mig, men det har det gjort redan under medicinering så det är vardag. Jag vill rätt och slätt inte vara loj och likgiltig längre. Det räcker nu.

vet precis hur det känns att vara loj o likgiltig .. uppdatera mig gärna hur det går med din utsättning
Citera
2014-05-04, 14:28
Medlem
Citat:
Hypokondriker?

Uttraget ur FASS ;

Vanliga utsättningssymtom: yrsel (känsla av ostadighet, balanssvårigheter), känselrubbningar såsom myrkrypningar, brännande känsla, sömnstörningar (med livliga drömmar, mardrömmar, oförmåga att sova), känsla av ångest, huvudvärk.

Mindre vanliga utsättningssymtom: illamående, svettningar (inklusive nattliga svettningar), upprördhet, tremor (skakighet), förvirring (känsla av att vara förvirrad eller desorienterad), känslomässig instabilitet, synstörningar, hjärtklappning, diarré, irritabilitet.

Avbruten citalopram-behandling, särskilt när det sker abrupt, medför ofta utsättningssymtom. Yrsel, känselstörningar, sömnstörningar, agitation, ångest, illamående, kräkningar, skakningar, förvirring, svettningar, huvudvärk, diarré, hjärtklappning, känslomässig instabilitet, irritabilitet samt synstörningar är de vanligaste reaktionerna. I allmänhet är dessa milda till måttliga och upphör igen, men i vissa fall kan de vara långvariga. När behandlingen med Citalopram Orifarm ska avbrytas rekommenderas att dosen minskas gradvis.

Utsättningssymtom som ses vid utsättning av en selektiv serotoninåterupptagshämmare (SSRI)

När du slutar ta Citalopram Sandoz, särskilt om detta sker plötsligt, kan du känna av utsättningssymtom (se ”Hur du använder Citalopram Sandoz” och ”Eventuella biverkningar”). Dessa är vanliga när behandlingen avslutas. Risken är högre när Citalopram Sandoz har använts under lång tid eller i höga doser eller när dosen minskas för snabbt. Hos flertalet är dessa symtom lindriga och försvinner av sig själva inom två veckor. Hos vissa patienter kan de emellertid vara allvarliga till sin intensitet eller långvariga (2-3 månader eller längre).

Om du får allvarliga utsättningssymtom när du slutar ta Citalopram Sandoz ska du kontakta din läkare. Han eller hon kan be dig att börja ta tabletterna igen och att trappa ned behandlingen i en långsammare takt.

( 2-3 månader eller längre ) jag vet MÅNGA som dragit med dessa uttragna symtom i flera månader, jag är en av dem.. så nej inget ovanligt..
och mycket av mina symtom kan kapplas in under dem symtom som dras upp här..
Citera
2014-05-04, 14:36
Medlem
Avsluta inte behandlingen med citalopram annat än på läkarens inrådan. Tala med din läkare om du önskar att avsluta behandlingen. Avsluta inte behandlingen tvärt.

Vanligtvis kommer läkaren att råda dig till att långsamt trappa ner dosen under några veckor. När du avslutar behandlingen med Citalopram Orion, och särskilt om detta sker hastigt, kan du uppleva så kallade utsättningssymtom. Dessa är vanliga när behandling med Citalopram Orion upphör. Risken är högre om Citalopram Orion har använts under längre tid eller i högre doser, eller om dosen minskas för snabbt. Hos flertalet är dessa symtom milda och upphör vanligtvis inom två veckor. Kontakta din läkare om du upplever svåra utsättningssymtom efter avslutad behandling. Han eller hon kan be dig börja ta tabletterna igen, för att sedan sätta ut dem långsammare.

Utsättningssymtom är: Yrsel (känsla av ostadighet eller balanssvårigheter), myrkrypningar, brännande känsla, och (mindre vanligt) känsla av elektriska stötar, inklusive i huvudet, sömnsvårigheter (med livliga drömmar, mardrömmar, oförmåga att sova), känsla av ångest, huvudvärk, illamående, svettningar (inklusive nattsvettningar), rastlöshet och upprymdhet, skakningar, förvirring och desorientering, känsloutbrott eller irritabilitet, diarré, synrubbningar, hjärtklappning.

Om du har ytterligare frågor om detta läkemedel kontakta läkare, apotekspersonal eller sjuksköterska.

På citalopram orion tar dem även med dessa klassiak elektriska stötar som man upplever, s. k brainzaps! Så nej du okunniga man, läs på mer nästa gång innan du kallar nån hyppo som vart till helvetet och tillbaka..
Citera
2014-05-04, 16:48
Bannlyst
Citat:
Avsluta inte behandlingen med citalopram annat än på läkarens inrådan. Tala med din läkare om du önskar att avsluta behandlingen. Avsluta inte behandlingen tvärt.

Vanligtvis kommer läkaren att råda dig till att långsamt trappa ner dosen under några veckor. När du avslutar behandlingen med Citalopram Orion, och särskilt om detta sker hastigt, kan du uppleva så kallade utsättningssymtom. Dessa är vanliga när behandling med Citalopram Orion upphör. Risken är högre om Citalopram Orion har använts under längre tid eller i högre doser, eller om dosen minskas för snabbt. Hos flertalet är dessa symtom milda och upphör vanligtvis inom två veckor. Kontakta din läkare om du upplever svåra utsättningssymtom efter avslutad behandling. Han eller hon kan be dig börja ta tabletterna igen, för att sedan sätta ut dem långsammare.

Utsättningssymtom är: Yrsel (känsla av ostadighet eller balanssvårigheter), myrkrypningar, brännande känsla, och (mindre vanligt) känsla av elektriska stötar, inklusive i huvudet, sömnsvårigheter (med livliga drömmar, mardrömmar, oförmåga att sova), känsla av ångest, huvudvärk, illamående, svettningar (inklusive nattsvettningar), rastlöshet och upprymdhet, skakningar, förvirring och desorientering, känsloutbrott eller irritabilitet, diarré, synrubbningar, hjärtklappning.

Om du har ytterligare frågor om detta läkemedel kontakta läkare, apotekspersonal eller sjuksköterska.

På citalopram orion tar dem även med dessa klassiak elektriska stötar som man upplever, s. k brainzaps! Så nej du okunniga man, läs på mer nästa gång innan du kallar nån hyppo som vart till helvetet och tillbaka..

Jag är väl medveten om att antidepressiva mediciner har in och utsättningssymptom, att du skulle ha upplevt i princip samtliga är rent nonsens vilket gör det hela ännu mer troligare att du är hypokondriker, du verkar dessutom manisk.

Du kallar mig "okunniga man" i något kasst försök till härskarteknik. När har mitt kön någonsin kommit in i bilden? Jag kanske är kvinna?
Citera
2014-05-04, 20:08
Medlem
Citat:
Jag är väl medveten om att antidepressiva mediciner har in och utsättningssymptom, att du skulle ha upplevt i princip samtliga är rent nonsens vilket gör det hela ännu mer troligare att du är hypokondriker, du verkar dessutom manisk.

Du kallar mig "okunniga man" i något kasst försök till härskarteknik. När har mitt kön någonsin kommit in i bilden? Jag kanske är kvinna?

Ja som sagt du verkar ha noll koll på skiten.. hade inte önskat min värsta fiende detta helvete men hade gärna sett dig gå igenom det.

känner en person som nyligen blev inlagd på neurologen och fick gå igenom en hel drös med tester pga sina symtom, läkarna kunde bara inte fatta vad som hände med hans kropp som bara blev värre o värre (efter han slutade med sin ssri efter 10års tid) neurologen sa först att detta kan omöjligt vara från din medicin du slutade med, tills alla tester var klara och han sen ändrade sig och sa "kanske" .. han kunde inte komma på vad som var fel..

han går idag 3månader efter avslut med extrema kroppsliga smärtor, kan inte jobba, knappt gå utanför dörren

SKRÄMMANDE. vissa personer får ett helvete det är inte svårare än så. Däremot känns det ju tryggt med alla undersökningar så man sen kan veta att det BARA är omställningen i hjärnan..

Det var en annan läkare som sa att som att substansen är ute ur kroppen på rätt kort tid så kallas de inte utsättningssymtom men däremot så tar det tid för hjärnan att reparera sitt nervsystem, därav alla konstiga symtom.. inge konstigt bara hjärnans fantastiska förmåga till återhämtning, dock tar det tid..
Citera
2014-05-05, 16:40
Medlem
Citat:
Hur mår din sambo nu?? jag är så stolt över henne att hon kämpar.. Jag rullar in på månad 9, vill ge er lite uppdateringar! Min sömnlöshet är mycket bättre, kan nu sova bättre! jag har inte längre athatsia och den extrema oron, panikattacker är sällsynt hos mig numera.. Ingen depression, ångesten är betydligt längre än de första månaderna, inga mer gråtattacker, lite smått milda bara, inga aggressioner längre..

det som håller i sig är muskelsmärtan, värker i framförallt nacke, och min högra kropp,fick en kramp i nacken för några veckor sen orsakade grym inflammation
har ögonsmärta och även starta strimlor o synfältet och grumliga små fläckar
lite yrsel , balansrubbningar fortfarande
tinnitus
mitt TSH har sänkts drastiskt sen jag slutade med min ssri från cirka 2,5 till 0,7 (sköldkörtelhormon)
har iskalla fötter /händer
en del adrenalinrusningar genom kroppen, isande ilningar som far genom ben och armar, upp i nacken, överallt.. smått domningar, stickningar, brännande smärta på tungan

men som sagt symtomen är mktmer milda nu än förr och jag siktar på ett år nu då dem flesta säger att det värsta ska vara över, OCH JAG BLIR LYCKLIUG när jag läser runt o många bevittnar att månad 4 och 5 är värst efter att man har slutat, det var då jag blev som sjukast.. sen blev det bara bättre och bättre.

Tack för att du skriver så mycket om ditt helvete...
Nu drygt 4månader sedan nollad och det värsta är musklerna och paniken och oron att det inte kommer bli bra. Vissa dagar tappar man hoppet Hon försökte börja jogga och lite annat men det gillade inte hennes muskler som började värka och ilningarna blev för jobbiga så det la hon ner för två veckor sedan.

Skulle hon slippa värken i musklerna så skulle vi bli överlyckliga för det är nog den som hon lider mest av nu. Kan tillägga att hon är vältränad i grunden och hade perfekta fungerande muskler innan(53kg 160cm) Vad är det exakt som händer i musklerna? har du hitta info om det?

Vissa dagar går det... andra bryter hon/vi ihop

Lät riktigt otäckt med personen som var inlagd för muskelvärken som läkaren inte kunde tro det hade med ssri avslut att göra.

Vi ska kämpa sommaren igenom och ta det från vad det är då.

Kan be att hon skriver lite här också om hon vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in