2014-11-08, 15:17
Medlem
Wretch32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Ja, det hade jag försökt mig på först. Börja på 50 mg 5-HTP innan läggdags och arbeta dig upp till en maxdos på 200 mg (om inte 100 mg ger bra effekt). Dessa doser kan även spridas ut under dagen men kan ha en sedativ effekt. L-Tyrosin kan du gå upp i doserna rätt högt, börja på 500 mg och sprid ut det under dagen. Jag har kört på över 5 gram per dag och det är inte toxiskt även i så pass höga doser.

Härligt!
Då tänker vi ungefär i samma banor, beställde hem både 5-HTP & L-Tyrosin i Fredags.
Så får vi utvärdera om det hjälper mot mina symptom eller ej.

Hjälper det inte så blir det nog att testa Citalopramen, men det känns inte som att man har så mycket till val annars.

Nej, det finns inga Hjärt & Kärl relaterade sjukdomar i min familj.

Tusen tack igen.

Mvh
Citera
2014-11-08, 18:00
Medlem
kkoskenkorvaas avatar
Citat:
Det låter ju riktigt smart.

Maxdosen på Citalopram är 40 mg per dag. Överdoserar man SSRI så riskerar man att drabbas av serotonergt syndrom, det är alltså dödligt i vissa fall. Att kombinera överdosen med så pass mycket alkohol kan även det vara livsfarligt i vissa fall...

Du upplever troligen biverkningar av överdos i kombo med alkohol, vill du kalla det för att "flumma" så visst.

men det är ju skillnad hur mycke man tål, gjort samma sak nu ikväll med, elle aa tidig kväll fast 15 öl i min mage nu och 2 holkar i lungorna och 120mg citalopram och 40 mg xanor men mår bara bättre idag?? asså om någon annan har varit med om de jag upplevde igår, de va som man snortade första gången typ den känslan fast neråt tjack då
Citera
2014-11-08, 19:18
Bannlyst
Jag tog Citalopram förr, men jag blev lite uppe i varv och nästan hotfull ibland. Så nej, sig nej till Citalopram.
Citera
2014-11-08, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kkoskenkorvaa
men det är ju skillnad hur mycke man tål, gjort samma sak nu ikväll med, elle aa tidig kväll fast 15 öl i min mage nu och 2 holkar i lungorna och 120mg citalopram och 40 mg xanor men mår bara bättre idag?? asså om någon annan har varit med om de jag upplevde igår, de va som man snortade första gången typ den känslan fast neråt tjack då

Nej, det är det inte. Det är farligt att överdosera SSRI i större mängder.
Citera
2014-11-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wretch32
Härligt!
Då tänker vi ungefär i samma banor, beställde hem både 5-HTP & L-Tyrosin i Fredags.
Så får vi utvärdera om det hjälper mot mina symptom eller ej.

Hjälper det inte så blir det nog att testa Citalopramen, men det känns inte som att man har så mycket till val annars.

Nej, det finns inga Hjärt & Kärl relaterade sjukdomar i min familj.

Tusen tack igen.

Mvh

Varför går ni inte bara till läkaren och får citalopram utskrivet? Förstår inte meningen med att beställa hem en massa grejer från nätet vars effekter inte är utredda. Ni chansar ju bara. Fungerar inte Citalopram så fungerar sannolikt inte det du just beställt från nätet.
Har man depressionssymptom så kommer citalopram ha effekt, sen kan det vara så att det krävs att man provar flera olika SSRI och dessutom i olika doser. Min erfarenhet är att dosen har betydligt större betydelse än man tror. Generellt ska dosen vara så låg som möjligt för att därmed undvika biverkningar.
Citera
2014-11-08, 22:14
Medlem
Wretch32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Draper
Varför går ni inte bara till läkaren och får citalopram utskrivet? Förstår inte meningen med att beställa hem en massa grejer från nätet vars effekter inte är utredda. Ni chansar ju bara. Fungerar inte Citalopram så fungerar sannolikt inte det du just beställt från nätet.
Har man depressionssymptom så kommer citalopram ha effekt, sen kan det vara så att det krävs att man provar flera olika SSRI och dessutom i olika doser. Min erfarenhet är att dosen har betydligt större betydelse än man tror. Generellt ska dosen vara så låg som möjligt för att därmed undvika biverkningar.

Jag har fått Citalopram utskrivet för att "testa" det, men jag är väldigt skeptisk.
Pga alla biverkningar och att jag aldrig har testat SSRIs förut.

Därför vill jag prova och se om 5-HTP + L-Tyrson kan hjälpa istället.
Fungerar det inte så kommer jag att ge mig in på Citalopramet.

För jag är inte deprimerad längre, känner mig inte ett dugg nedstämd.
Bara otroligt mentalt trött, koncentrationssvårigheter, dåligt minne och fokus m.m.
Om det är pga av dopaminbrist, vilket känns mer troligt.
Så skulle jag vilja testa 5-HTP+ L-Tyrosin och se om det har någon effekt.

Mvh
Citera
2014-11-09, 07:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D.Draper

Snicksnack med det du skriver.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23380314
Citera
2014-11-09, 17:13
Medlem
kkoskenkorvaas avatar
Citat:
Nej, det är det inte. Det är farligt att överdosera SSRI i större mängder.

hur mycke ska man ta för överdos då?
Citera
2014-11-09, 18:17
Medlem
Går det att kombinera läg dos 5mg cipralex med 50mg 5htp eller finns det risk för serotonergt syndrom?

Har dessutom tagit 1g tryptophan innan läggdax flera ggr utan att känna mig konstig.
Citera
2014-11-09, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kkoskenkorvaa
hur mycke ska man ta för överdos då?

Allt över administrerad maxdos. Jag föreslår att du håller dig till drog-delen av Flashback om du ska diskutera hur man "flumma" på SSRI. Det gör man inte här, och jag vill ärligt tala inte läsa om det.

(FB) Droger
Citera
2014-11-09, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Går det att kombinera läg dos 5mg cipralex med 50mg 5htp eller finns det risk för serotonergt syndrom?

Har dessutom tagit 1g tryptophan innan läggdax flera ggr utan att känna mig konstig.

Det finns risk för serotonergt syndrom ja. Hur kan du vara så dum att du börjat kombinera dessa preparat ihop med varandra?
Citera
2014-11-09, 20:32
Medlem
Citat:
Det finns risk för serotonergt syndrom ja. Hur kan du vara så dum att du börjat kombinera dessa preparat ihop med varandra?

Om du menar tryptophan så började jag med ca 0.25g o jobbade mig uppåt till 1g för bättre sömn, men jag tar det inte längre då jag fått melatonin på licens.

Nej ska ej testa 5htp o ssri ihop ville bara kolla om det är safe i små doser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in