2014-05-05, 15:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
5/5 skickade MB själv ett SMS till VB... BORTA
Skriver själv ur minnet nu men har man inte återskapat några av de SMS MB skickade på morgonen 5/5 ang möten på klubben mm
MB smsade VB på em 5/5.

Du tycker inte att scenariot MB mördar VB 4/5, skickar sen ett SMS som "cover-up" dagen efter, men raderar sen det SMS:et för att dölja sina mordiska stämplingar känns lite långsökt? Eller ska vi tro att er karatemördare tänkte i flera led här? Han kanske t.o.m. förutsåg att skarpa detektiver skulle ta sig an fallet på Flashback och tänkte då att det först skickade men sen raderade SMS:et skulle funka som bevis för de skarpa detektiverna att han raderade av annat skäl än att dölja begångna brott?

Synd i så fall att det inte funkade, han verkar ha blivit kollektivt överlistad av de alternativa detektiverna...

Märk väl detta: Jag vet inte någon här på "the dark side" - vi som har fräckheten att tro blint på överheten och dess domar i fallet för att använda Larsingvarsfrus språkbruk - som inte räknar med möjligheten att Berg faktiskt gjorde en radering för att han fick panik när han fick höra att hans fd sexuella tidsfördriv var mystiskt försvunnen. Det är ju inte direkt förvånande om en person i den situationen beter sig på det viset. Men Kristoffer då, varför raderade han?

Ett alternativ till tjafset om raderingarna är ju också att konstatera att det står 1-1 mellan "kandidaterna" i fallet, så det kan inte användas för att göra den ene mer misstänkt än den andre. Vad har ni kvar då på den kristofferianska sidan? Inget annat än teoretiska spekulationer om att er kandidat har bättre "motiv" (tycker ni) och verkar vara en allmänt våldsam och mordisk typ. Olyckligtvis aldrig dömd för något visserligen och "mordiskheten" verkar begränsa sig till hot om att springa fram till nån på stan och sticka en kniv i den, respektive ett allmänt hot till någon för 10 år sen som hotade skvallra för hans fru. Och olyckligtvis så har ju den andre kandidaten också mordhotat folk enligt FUP. Men låt inte det hindra er, kommissarie Barnaby håller säkert med er i analys. I Midsomer är det tränaren som är den skyldige 99 gånger av 100. Frågan är hur det ser ut i den krassa verkligheten.
Citera
2014-05-05, 15:27
Medlem
henkesss avatar
Har grubblat på det här med Al*ander F*ygare, skrivit ner det som bör minnas.

Först undrar jag det här med det svaga Alibit, Både AF och hans morsa sa att dom var
ensamma hemma (lördagen och söndagen, gick inte ut något) Städ/tvätt dag.
Lät precis som att hon bodde med AF, men hon bor ju på en annan gata.
Likadant då jag kollade upp det förra året, olika gator?

Utgår man efter att dom bodde på olika gator, så har AF kanske problem med tvätt/städ, lägligt att morsan var där, och även sov över. Finns några alternativ som jag ser det, hela alibit är en bluff.
AF bad hans morsa komma över hela helgen, för att skaffa sig alibi.
Eller en ren rutin med tvätt/städ på helger med en övernattande morsa.

Det man vet mer är

*Tidigare ex till VB
*Försökte förstöra förhållandet MB hade med VB genom att kontakta AN
*Hotad av MB
*Tips om att Alexander suttit i samma bil som KJ. (förnekar det och att han känner kj)
*J.E berättar att AF är svartsjuk av sig.
*Y säger att Alexander har ett "jäkla humör". Retade sig på allting och tillät inte
att bli trampad på tårna. Också mycket svartsjuk och Yngve sade att Alexander kunde tom vara svartsjuk på Yngve. Yngve hade sagt åt Alexander att "du kan väl ändå inte vara svartsjuk på mig som är 72 år".
*Geografiskt utefter den väg VB kan ha tagit hem från KJ
( AF kanske såg VB och följde efter henne)
*Svagt alibi, (hans mor) "Städdag" hela lördagen hemma. (Spelade spel)
*var med i eftersöket
*Förhållandet tog slut, Kompisen Christian, säger att Vatchareeya har sagt något att Alexander hade lagt sig i något
som han inte hade att göra med.
*Hans nuvarande tjej gillade inte att AF hade kontakt med VB
*Träffade Vb senast 2-3 veckor tidigare då åkte dom till lund
(Hade inte haft kontakt på 1 år, förrens VB lägligt hörde av sig till AF 2-3 veckor före försvinnandet.)

* (ryktet från fb) Alexander F är för en del känd som en kvinnoföraktare (skitstövel) och det var han som iaktog polisens arbete i 2 timmar från sin bil, vid skogen när de hittade kroppsdelarna och sa" ja, någonting har dem hittat"- lite suspekt...om man visar att man säger ifrån till en sådan "pojkvasker"
kan man framstå som bättre själv...

Vad vill jag ha sagt med detta, inte så mycket egentligen. Mer än att jag tycker det är minst lika stor chans att AF är inblandad. Som det är att vissa tror MB är. Alibit stinker, sämre än MBs, han hade alibi för vissa tidpunkter på dagen iaf. Skulle det vara så att hans morsa var där hela helgen. Så kvarstår det att han nog kunnat smita iväg på nattliga/dagliga utflykter. Hans väldiga svartsjuka och fortsatta intresse för VB och hans tjej som inte gillar VB. kan vara ett motiv, genom plantering av blodet, eller med hjälp av KJ.
Citera
2014-05-05, 15:28
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Hovrätten visade att det finns rättssäkerhet i landet, nu kommer det sannolikt bli en ny rättegång vid Hovrätten i Umeå, sedan kan du alltid gissa vad som händer med dråpdomen.

Jag skulle i kontradikt till ditt påstående vilja påstå att hovrättsdomen på ett utmärkt tydligt sätt visar att rättssäkerhet INTE råder i Sverige ..

Edit: Varför tror du det är "sannolikt" att Högsta domstolen tar upp "Fallet Vatchareeya Bangsuan" ?

Edit 2: På vilken grund skulle HD återförvisa målet till hovrätten ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-05-05 kl. 16:20.
Citera
2014-05-05, 15:29
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför är det misstänkt att han raderade sms dem emellan, fanns inget komprometterande?
Jag tycker det är ett mycket märkligt sammanträffande att han raderade alla sms till och från VB av misstag just innan han fick reda på att VB var försvunnen. Inget bevis men för mig känns det väldigt osannolikt att det var slumpen.

En anledning att radera alla sms, om det är KJ som är skyldig, kan ju vara att han i det läget funderade på att dölja att VB besökt honom.
Citera
2014-05-05, 15:33
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag skulle i kontradikt till ditt påstående vilja påstå att hovrättsdomen på ett utmärkt tydligt sätt visar att rättssäkerhet INTE råder i Sverige ..

Edit: Varför tror du det är "sannolikt" att Högsta domstolen tar upp "Fallet Vatchareeya Bangsuan" ?
Vad är det domen som inte är rättssäkert? Anser du att KJ skulle blivit friad i brist på bevis?

Jag är fullt medveten om att du ville att han skulle dömas till livstid för mord. Men eftersom bevisen inte räckte för att visa att KJ inte handlat i affekt så dömdes han bara för dråp. Det är väl just detta som är rättssäkerhet. Att inte döma någon för mer än vad som är bevisat.
Citera
2014-05-05, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Det finns en gräns där det måste vara tillåtet att kalla någon för idiot. Domen kan fortfarande överklagas och om det blir en rättegång så blir den självklart i Högsta Domstolen. Resning är ett extraordinärt rättsmedel för att i EFTERHAND rätta till felaktigheter.
Enligt källa om resning till HD:
Den som vill ha en ny rättegång där hovrätten meddelat en dom får ansöka om resning hos Högsta domstolen.
HD inhämtar alltid yttrande från riksåklagaren som i sin tur inhämtar yttrande från åklagare som arbetat med målet.
Tre eller fem domare som i HD har titeln justitieråd sammanväger därpå innehållet i tingsrättens och hovrättens domar, överklagandet samt de två resningsansökningarna.
Om resning beviljas tas rättegången om i den domstol som senast dömde i målet, som blir hovrätten.
Citera
2014-05-05, 15:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger
Även KJ hade kontakten kvar!
Ja, men det visste han inte, utan trodde han skulle behöva lägga in VB igen (s. 1630f).
Citera
2014-05-05, 15:52
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du tycker inte att scenariot MB mördar VB 4/5, skickar sen ett SMS som "cover-up" dagen efter, men raderar sen det SMS:et för att dölja sina mordiska stämplingar känns lite långsökt? Eller ska vi tro att er karatemördare tänkte i flera led här? Han kanske t.o.m. förutsåg att skarpa detektiver skulle ta sig an fallet på Flashback och tänkte då att det först skickade men sen raderade SMS:et skulle funka som bevis för de skarpa detektiverna att han raderade av annat skäl än att dölja begångna brott?

Synd i så fall att det inte funkade, han verkar ha blivit kollektivt överlistad av de alternativa detektiverna...

Märk väl detta: Jag vet inte någon här på "the dark side" - vi som har fräckheten att tro blint på överheten och dess domar i fallet för att använda Larsingvarsfrus språkbruk - som inte räknar med möjligheten att Berg faktiskt gjorde en radering för att han fick panik när han fick höra att hans fd sexuella tidsfördriv var mystiskt försvunnen. Det är ju inte direkt förvånande om en person i den situationen beter sig på det viset. Men Kristoffer då, varför raderade han?

Ett alternativ till tjafset om raderingarna är ju också att konstatera att det står 1-1 mellan "kandidaterna" i fallet, så det kan inte användas för att göra den ene mer misstänkt än den andre. Vad har ni kvar då på den kristofferianska sidan? Inget annat än ĺteoretiska spekulationer om att er kandidat har bättre "motiv" (tycker ni) och verkar vara en allmänt våldsam och mordisk typ. Olyckligtvis aldrig dömd för något visserligen och "mordiskheten" verkar begränsa sig till hot om att springa fram till nån på stan och sticka en kniv i den, respektive ett allmänt hot till någon för 10 år sen som hotade skvallra för hans fru. Och olyckligtvis så har ju den andre kandidaten också mordhotat folk enligt FUP. Men låt inte det hindra er, kommissarie Barnaby håller säkert med er i analys. I Midsomer är det tränaren som är den skyldige 99 gånger av 100. Frågan är hur det ser ut i den krassa verkligheten.

Såg du min fråga till dig ang hur stor sannolikheten var att det går att återskapa obetydliga sms som i mängd är en bråkdel i jämförelse med alla de som skickades från VB till MB?
Citera
2014-05-05, 16:13
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Har grubblat på det här med Al*ander F*ygare, skrivit ner det som bör minnas.

Först undrar jag det här med det svaga Alibit, Både AF och hans morsa sa att dom var
ensamma hemma (lördagen och söndagen, gick inte ut något) Städ/tvätt dag.
Lät precis som att hon bodde med AF, men hon bor ju på en annan gata.
Likadant då jag kollade upp det förra året, olika gator?

Utgår man efter att dom bodde på olika gator, så har AF kanske problem med tvätt/städ, lägligt att morsan var där, och även sov över. Finns några alternativ som jag ser det, hela alibit är en bluff.
AF bad hans morsa komma över hela helgen, för att skaffa sig alibi.
Eller en ren rutin med tvätt/städ på helger med en övernattande morsa.

Det man vet mer är

*Tidigare ex till VB
*Försökte förstöra förhållandet MB hade med VB genom att kontakta AN
*Hotad av MB
*Tips om att Alexander suttit i samma bil som KJ. (förnekar det och att han känner kj)
*J.E berättar att AF är svartsjuk av sig.
*Y säger att Alexander har ett "jäkla humör". Retade sig på allting och tillät inte
att bli trampad på tårna. Också mycket svartsjuk och Yngve sade att Alexander kunde tom vara svartsjuk på Yngve. Yngve hade sagt åt Alexander att "du kan väl ändå inte vara svartsjuk på mig som är 72 år".
*Geografiskt utefter den väg VB kan ha tagit hem från KJ
( AF kanske såg VB och följde efter henne)
*Svagt alibi, (hans mor) "Städdag" hela lördagen hemma. (Spelade spel)
*var med i eftersöket
*Förhållandet tog slut, Kompisen Christian, säger att Vatchareeya har sagt något att Alexander hade lagt sig i något
som han inte hade att göra med.
*Hans nuvarande tjej gillade inte att AF hade kontakt med VB
*Träffade Vb senast 2-3 veckor tidigare då åkte dom till lund
(Hade inte haft kontakt på 1 år, förrens VB lägligt hörde av sig till AF 2-3 veckor före försvinnandet.)

* (ryktet från fb) Alexander F är för en del känd som en kvinnoföraktare (skitstövel) och det var han som iaktog polisens arbete i 2 timmar från sin bil, vid skogen när de hittade kroppsdelarna och sa" ja, någonting har dem hittat"- lite suspekt...om man visar att man säger ifrån till en sådan "pojkvasker"
kan man framstå som bättre själv...

Vad vill jag ha sagt med detta, inte så mycket egentligen. Mer än att jag tycker det är minst lika stor chans att AF är inblandad. Som det är att vissa tror MB är. Alibit stinker, sämre än MBs, han hade alibi för vissa tidpunkter på dagen iaf. Skulle det vara så att hans morsa var där hela helgen. Så kvarstår det att han nog kunnat smita iväg på nattliga/dagliga utflykter. Hans väldiga svartsjuka och fortsatta intresse för VB och hans tjej som inte gillar VB. kan vara ett motiv, genom plantering av blodet, eller med hjälp av KJ.

Han har körkort, men ingen bil. Mamman har en Hyundai från 1997. Om det är en Sonata vet jag ej. Däremot bilden som fanns med kommentarer på Instagram där man ser någon sitta i en bil och ta ett kort på fyndplatsen och avspärrningarna, var taget från en Golf eller Passat. Var uppe i tråden för kanske en månad sedan eller två. Var en massa kommentarer med också.
Citera
2014-05-05, 16:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Såg du min fråga till dig ang hur stor sannolikheten var att det går att återskapa obetydliga sms som i mängd är en bråkdel i jämförelse med alla de som skickades från VB till MB?

Om SMS:en som återskapades alla är från dagarna efter den stora raderingen (vilket verkar troligt om du frågar mig) så är det väl i högsta grad troligt?

Det handlar inte om bråkdelar heller - ungefär 50% av den totala SMS-trafiken på telefonen under referensperioden om 3 månader feb-maj var till/från VB. Om vi på goda grunder antar att han raderade det allra mesta av det hon skrev (som troligen i huvudsak var nonsens blandat med kärleksförklaringar och bittra utfall) efter hand och telefonens lediga minnesområde faktiskt inte var större än att mycket blev permanent överskrivet så verkar det i varje fall vara en fullt tänkbar förklaring på mig.
Citera
2014-05-05, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om jag säger att jag jobbar i hundbranchen i Karlsborg, lyssnar du på mig då?
Eftersom du anser dig vara expert på spårhundar och kriminaltekniska undersokningar, borde du kunna komma med forklaring angående blodspåret i KJ:s skuff.
Jag anser det var mycket viktigt att veta om blodet kom från VB när hon var avliden eller hon var levande.
Varför tog man inte blodfläckarna på plastpåsen och handsken och lät två likspårhundar testa dem om de markerade för blodfläckarna eller inte ?
Genom en sådan test hade man fått en säker uppfattning om blodet hade kommit från en levande eller avliden VB.
Citera
2014-05-05, 16:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Enligt källa om resning till HD:
Den som vill ha en ny rättegång där hovrätten meddelat en dom får ansöka om resning hos Högsta domstolen.
HD inhämtar alltid yttrande från riksåklagaren som i sin tur inhämtar yttrande från åklagare som arbetat med målet.
Tre eller fem domare som i HD har titeln justitieråd sammanväger därpå innehållet i tingsrättens och hovrättens domar, överklagandet samt de två resningsansökningarna.
Om resning beviljas tas rättegången om i den domstol som senast dömde i målet, som blir hovrätten.

Resning gäller lagakraftvunna domar Lagro. Resningsbeslutet innebär att hovrätten får hålla en ny rättegång, precis som i fallet Marina Johansson. Resning kräver ny bevisning.

Innan nån kan börja fundera på resning måste det först bli klart om någon tänker överklaga hovrättens dom. Blir den överklagad kommer en särskild tjänsteman på Högsta domstolen - en s.k. revisionssekreterare - granska överklagandet och se om det innehåller någon fråga som HD kan ha anledning att pröva av prejudikatsskäl. Revisionssekreteraren föredrar sen sitt förslag till beslut för en grupp på 3 HD-domare som fattar det formella beslutet. Beslutet är nästan alltid avslag (97% av fallen) och HD prövar inte mål om bevisvärdering. Ditt tjat om hur fynden i bakluckan ska tolkas är en ren bevisvärderingsfråga och kommer därför inte att vara grund för prövning i HD, även om domarna där till äventyrs skulle hålla med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in