2014-05-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av durrutti
Det jag säger. Feminism lockar lika mycket marknadsliberala feminister som själva vill bli en ny Thatcher snarare än att kämpa emot en ekonomisk hierarki.

Tja? och är det ett större problem än att det lockas manliga dito som vill bli en ny Cameron?
Citera
2014-05-05, 14:04
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Tja? och är det ett större problem än att det lockas manliga dito som vill bli en ny Cameron?

Poängen är att finanshierarkin med globala bankers kontroll över världsekonomin inte ändras bara för att vi får några feministiska centerledare i sverige.

Det övergripande problemet är detta:

http://www.newscientist.com/article/mg21228354.500-revealed--the-capitalist-network-that-runs-the-world.html

Inte om hurvida dessa banker har kvinnliga chefer eller inte.
Senast redigerad av durrutti 2014-05-05 kl. 14:09.
Citera
2014-05-05, 14:16
Medlem
Citat:
Poängen är att finanshierarkin med globala bankers kontroll över världsekonomin inte ändras bara för att vi får några feministiska centerledare i sverige.

Det övergripande problemet är detta:

http://www.newscientist.com/article/mg21228354.500-revealed--the-capitalist-network-that-runs-the-world.html

Inte om dessa banker har kvinnliga chefer eller inte.

jag håller helt med dig i saken. Men detta är inte ett problem som motarbetas av feminister specifikt eller hur? 2 helt olika saker. De som fixade detta en gång i tiden (tog bort bretton wood systemet ex) var gubbs. kan mycket väl tänka mig att kvinnor faktiskt har lite mer back to basic syn på ekonomi än vad många wallstreet snubbar med dollar i blicken. Finns t.o.m viss forskning i den saken. Fler donnor inom ekonomiska viktiga positioner har lett till mer försiktig hantering av stålars.
men återigen faktiskt olika frågor.
Citera
2014-05-05, 14:19
Medlem
durruttis avatar
Citat:

jag håller helt med dig i saken. Men detta är inte ett problem som motarbetas av feminister specifikt eller hur? 2 helt olika saker. De som fixade detta en gång i tiden (tog bort bretton wood systemet ex) var gubbs. kan mycket väl tänka mig att kvinnor faktiskt har lite mer back to basic syn på ekonomi än vad många wallstreet snubbar med dollar i blicken. Finns t.o.m viss forskning i den saken. Fler donnor inom ekonomiska viktiga positioner har lett till mer försiktig hantering av stålars.
men återigen faktiskt olika frågor.

Det är inte två olika frågor om oppositionen mot bankväldet splittras och försvagas. Det går väl alldeles utmärkt att vara feminist i ett parti som kämpar för demokratisering av ekonomin och därmed också kämpar för kvinnors rättigheter?
Senast redigerad av durrutti 2014-05-05 kl. 14:26.
Citera
2014-05-05, 14:27
Medlem
Citat:
Det är inte två olika frågor om oppositionen mot bankväldet splittras och försvagas.

Fast återigen? HUR och VARFÖR skulle den försvagas? för att kvinnor precis som män strävar mot maktpositioner? mycket egendomlig syn faktiskt.

feminismen har gjort det mer möjligt för kvinnor komma till maktborden, för sisådär 50 år nästan totalt omöjligt för en kvinna nå, undantaget duracellkaniner av Tatchers typ.
Sen vilken politik dessa kvinnor står för hör ju faktiskt inte hit och är upp till folk att välja eller hur?
Citera
2014-05-05, 14:30
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Fast återigen? HUR och VARFÖR skulle den försvagas? för att kvinnor precis som män strävar mot maktpositioner? mycket egendomlig syn faktiskt.

feminismen har gjort det mer möjligt för kvinnor komma till maktborden, för sisådär 50 år nästan totalt omöjligt för en kvinna nå, undantaget duracellkaniner av Tatchers typ.
Sen vilken politik dessa kvinnor står för hör ju faktiskt inte hit och är upp till folk att välja eller hur?

Men t ex FI lockar som jag sa wannabe thachers och marknadsliberala karriärister som mer kämpar för sin rätt att bli chef på goldman sachs än mot någon ekonomisk hierarki.

Därmed splittras opinionen. Jag tycker det är rätt glasklart.
Citera
2014-05-05, 14:31
Medlem
Citat:
Men t ex FI lockar som jag sa wannabe thachers och marknadsliberala karriärister som mer kämpar för sin rätt att bli chef på goldman sachs än mot någon ekonomisk hierarki.

Hatet mot feminister är enkelt, män är svin i deras ögon och de vill bli behandlade lika. som svin helt enkelt
Citera
2014-05-05, 14:34
Medlem
Citat:

Eh?

och moderata ungdomspartiet, FP, SD ex. lockar inte samma wannabes fast med snopp istället?
Vad exakt är skillnaden?

Varför ska just kvinnliga wannabes hindras men inte manliga dito?
Citera
2014-05-05, 14:37
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Eh?

och moderata ungdomspartiet, FP, SD ex. lockar inte samma wannabes fast med snopp istället?
Vad exakt är skillnaden?

Varför ska just kvinnliga wannabes hindras men inte manliga dito?

Men jesus förstår du inte? Jag gör det enkelt; låt oss säga att vi har 2 partier det ena heter bank partiet det andra antibankpartiet ok?

Antibankpartiet splittras upp i feministiska partiet och ett försvagat anti-bankparti.

Vem vinner valen?
Citera
2014-05-05, 14:49
Medlem
Citat:
Men jesus förstår du inte? Jag gör det enkelt; låt oss säga att vi har 2 partier det ena heter bank partiet det andra antibankpartiet ok?

Antibankpartiet splittras upp i feministiska partiet och ett försvagat anti-bankparti.

Vem vinner valen?

Och varför kan inte bara antibankpartiet ta in kvinnorna?

Du är inne på samma visa som många som oroar sig över att fi tar röster från vänstern (som är den störta kraften för antibankrörelsen) personligen tror jag inte detta är ett problem överhuvudtaget för vänstern. (men annan fråga)

Främsta problemet i denna fråga (banker, valutor, pengar från luften, ekonomi etc.) stavas inte kön. Det stavas utbildning. Ekonomiska utbildningar över hela världen är i sorglig avsaknad av humanistisk prägel. Vilket ger en kader av unga helt "obildade" människor med just enbart dollartecken i ögonen. DÄR har du problemet.

http://kulturekonomi.se/kategori/utblick/

en cool svensk forskare i ämnet
http://www.svd.se/kultur/understrecket/bara-humaniora-kan-fa-ekonomin-pa-ratt-vag-igen_6722555.svd

finns även en intressant radioprogram med honom där han precis pratar om dessa frågor.... tips kolla upp!

vill du ha mer av samma sak säg till.
Senast redigerad av ScottWalter 2014-05-05 kl. 14:52.
Citera
2014-05-05, 14:53
Medlem
durruttis avatar
Citat:
Och varför kan inte bara antibankpartiet ta in kvinnorna?

Jo, men detta var ju precis min poäng. Varför inte ingå i ett parti som kämpar för ekonomisk demokrati och därmed också för kvinnors inflytande istället för att splittra opionen så att "bankpartiet" vinner?

Och som jag sa lockar FI även dessa kvinnliga marknadsfundamentalister artikeln kritiserade och då försvagar oppositionen.

Marknadsliberalism är ju inte en specifikt manlig ideologi som t ex Annie Lööf, Thatcher och Hillary Clinton är tydliga exempel på.
Senast redigerad av durrutti 2014-05-05 kl. 15:06.
Citera
2014-05-05, 15:09
Medlem
Citat:
Jo, men detta var ju precis min poäng. Varför inte ingå i ett parti som kämpar för ekonomisk demokrati och därmed också för kvinnors inflytande istället för att splittra opionen så att "bankpartiet" vinner?

Och som jag sa lockar FI även dessa kvinnliga marknadsfundamentalister artikeln kritiserade och då försvagar oppositionen.

Förmodligen för att dessa kvinnor anser att sin fråga inte tas på allvar i antibank partiet och de prioriterar "sin" fråga. Vilket de har en demokratiskt rättighet att göra.
dessutom så resonerar de säkert också att just antibankfrågan inte direkt kommer få en "lösning" via att de rödgröna vinner valet. Liksom en betydligt större fråga globalt sett än ett litet val i Sverige.

Du kan också säga exakt samma sak mot ex. folk som hellre väljer SD för att de anser invandringsfrågan vara av större vikt. Get my point?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in