2014-05-04, 22:15
Medlem
Nu djävlar händer det grejer i Aleppo. Det twittras som bara den ifrån både terroristanhängare och regeringssupportrar. Terroristerna förlorar stort i nordöstra delen av Aleppo och snart är SAA framme vid fängelset. De skall även vara vid utkanten av sjukhuset. Tydligen skall också de fleste terrorgrupper ha dragit sig tillbaka ifrån industristaden.

Karta från regeringssympatisör av läget.
https://twitter.com/PetoLucem/status/463020228864008193/photo/1

Karta ifrån terrorsympasitör av läget.
https://twitter.com/CdricLabrousse/status/463029276934037504/photo/1

Killen som gjort kartan ovan är också så pass ledsen över läget att han verkar ge upp sitt twittrande.
https://twitter.com/CdricLabrousse/status/463042122216902657

Video som tydligen skall vara ifrån Aleppo fronten. Dem filmar fängelset från avstån och man kan tydligt seatt dem inte har långt kvar att bryta belägringen. Reportern skall tydligen prata med försvararna av fängelset via walkie-talkie. Nån snäll som kan arabiska kanske kan summera reportaget till oss övriga?
http://youtu.be/luRgyqMOxko
Citera
2014-05-04, 22:56
Medlem
Indrivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Nu djävlar händer det grejer i Aleppo. Det twittras som bara den ifrån både terroristanhängare och regeringssupportrar. Terroristerna förlorar stort i nordöstra delen av Aleppo och snart är SAA framme vid fängelset. De skall även vara vid utkanten av sjukhuset. Tydligen skall också de fleste terrorgrupper ha dragit sig tillbaka ifrån industristaden.

Karta från regeringssympatisör av läget.
https://twitter.com/PetoLucem/status/463020228864008193/photo/1

Karta ifrån terrorsympasitör av läget.
https://twitter.com/CdricLabrousse/status/463029276934037504/photo/1

Killen som gjort kartan ovan är också så pass ledsen över läget att han verkar ge upp sitt twittrande.

Video som tydligen skall vara ifrån Aleppo fronten. Dem filmar fängelset från avstån och man kan tydligt seatt dem inte har långt kvar att bryta belägringen. Reportern skall tydligen prata med försvararna av fängelset via walkie-talkie. Nån snäll som kan arabiska kanske kan summera reportaget till oss övriga?

YES YES YES!! Underbara nyheter, Ser fram mot när de är framme vid centralfängelset och återförenas med de sanna hjältarna som håller stånd därinne!
Det kommer att ge Armen och syrierna en boost som inga terrorister kan stoppa med sina USA sponsrade vapen! En liten påminnelse om hur hjältarna som håller Centralfängelset i Aleppo mot de barbariskahorderna av mänskligt avskrede ser ut:https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10201218184568963&l=63f2162b59@ethi con
Senast redigerad av Indrivaren 2014-05-04 kl. 23:26.
Citera
2014-05-04, 23:03
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalennn
Jag snackade med en polare igår i ett antal timmar om Syrien, då han är en supporter av ISIS och Jabhat al nusra och jag en supporter av Syrien/Hezbollah/Iran. Mkt av det han sa fick mig till att bara inse hur sjuka tankar vissa har. Vi har pratat om konflikten många ggr sen 1 år tillbaka och för varje gång så har han avslöjat sina lite mer radikala synpunkter, han är inte galen själv utan han är en riktigt schysst snubbe men hans tankar är lite åt helvete.

Han gick alltid tillbaka till Shia Islam och hur dom är problemet så jag ville verkligen fatta vad för problem dom var. Han börja snacka då om hur Shia Islam ger en dålig bild av Islam och det är därför man bör kriga/döda dom. Han snacka om hur Shia säger att dom 12 imamerna som dom följer var valda av Gud och hur detta är helt oacceptabelt, om hur folk t.ex skär sig själva under Ashura och hur dåligt det ser ut o så.

Angående hur Shia skär sig själva så påstod jag att det är ju en liten minoritet och om hur det inte är farligt för någon annan utom sig själva och då påpeka jag även att "Sunni" muslimerna spränger upp sig själva och mer än ofta riktar det sig mot civila. Han sa självklart att det är fel men det han vägrar inse är att ledaren inom organisationen som utför dessa bombdåd mot civila anser inte att det är fel att spränga vem som helst som är emot dom oavsett om dom är shia eller inte så hur kan man stödja dom om dom är så pass sinnessjuka?

Mycket av det vi snackade hoppades fram o tillbaka i tiden, kortfattat så ansåg han att Shia ger helt enkelt en dålig bild av Islam och dom bör inte existera för då blir Islam som Kristendomen där man t.ex kallar Jesus för Gud (Han menar att Shia kallar t.ex Ali gud eller att han har gudomliga krafter vilket jag inte tror är sant men sen kan någon gärna rätta mig här, dessutom finns det olika sekter inom Shia Islam?) och då blir religionen förstörd på de sättet.

Hans anledningar var väldigt sjukt simpla till varför dom bör dö, han säger t.ex titta på videos där Hezbollah krigar, vad skriker dom mest? Då svara jag "Ya Abi/a Abdillah" eller "Ya Hussain" och sen "Allahu Akbar" och då sa han JA MEN DOM SÄGER YA HUSSAIN MEST, jag blev ett frågetecken då och undra liksom, vad är ditt problem med det? Måste man skrika Allahu Akbar varje 5e sekund för att man ska bevisa att gud är störst? Från vad jag har läst så relaterar man mycket med Imam Hussain i tuffa tider eftersom han fick genomgå just det han gjorde, man sätter sig i hans position vilket jag som en ateist anser är helt normalt.

Det var ungefär så här vår konversation gick till i flera timmar, han ville hela tiden påpeka om hur han kollar på youtube hur Shia muslimer säger hata Sunnis och så, jag sa att det finns lika många Sunnis på youtube som säger detsamma och om han fortsätter leta efter hat inom Shia mot Sunnis så kommer han hitta det, varför letar du inte istället efter dom Shia som mer än gärna vill att Sunnis och dom ska samsas och gå ihop tsm mot dom riktiga fienderna, då svara han att dom knappt finns vilket är bara absurt. Jag fråga även om Sunni muslimerna i SAA osv och självklart så sa han att dom knappt finns och om dom finns så är dom inte religiösa.

Detta skrev jag bara för att ge er lite insikt om hur dessa som stödjer "rebellerna" tänker, vi avsluta konversationen med att säga att oavsett vad vi säger så kommer vi inte komma överens och hur kriget där borta är just det, deras krig. Vi lär säkert prata mycket mer om detta eftersom vi jobbar tsm och vi pratar alltid om just detta så har ni några frågor ni vill jag ska ställa honom eller så, eller har ni några synpunkter om vad jag bör ta upp när vi snackar igen så berätta gärna för jag tycker bokstavligen talat att det är fascinerande att prata med dessa typer som har såna åsikter som honom.

Du kan ju börja med att fråga honom varför dom inte för detta kriget mot Israel istället? Dom har ju så många muslimska "bröder" som lever under ockupation, och sen att hata shia just för att dom krigar mot Israel är för mig en total gåta.
Citera
2014-05-05, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Det är ett bevis på att regeringen är inte så blodtörstig som västmedia hävdar, många utnyttjar amnestin, lägger ner sina vapen och slipper fängelse de som vill första kriga har fått lämna Homs och åkt till Talbisah, en liten by norr om staden, vill de försätta kriga så blir det lättare och billigare att utrota de i en liten by än i en stor stad .
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det gäller att väga alternativen mot varandra. SAA skulle utan tvekan ha rensat Homs på dem återstående 1000 rebellerna i staden, detta skulle dock ta lång tid och vara en onödig resurs. Nu har man istället evakuerat dem norr om Homs, utanför staden, till landsbygden. Har man ryggen helt fri i Homs kan man mobilisera åt andra håll. Rebellerna i Homs skulle egentligen aldrig gå med på en sådan evakuering, att evakueras från Homs kärna, Old City, är en förlust utan dess like. Rebellernas förluster har däremot varit stora och dem är nu tvungna att gå med på en evakuering.

Det handlar sedan om diplomati och förhandlingar. När man förhandlar och kommer överens om något måste man följa det. Hade SAA brutit sitt evakueringslöfte och istället tillfångatagit rebellerna när dem satt sig på bussen ut från Homs hade detta kunnat hindra framtida möjligheter. Bägge sidor tjänar på att prata.
Jag förstår att man ger amnesti till dom som lägger ner sina vapen. Och att stå fast vid sitt ord är hedersamt. Men att transportera rebeller till ett annat område där dom kan fortsätta kriga känns väldigt naivt och... konstigt.

Citat:
Han gick alltid tillbaka till Shia Islam och hur dom är problemet så jag ville verkligen fatta vad för problem dom var. Han börja snacka då om hur Shia Islam ger en dålig bild av Islam och det är därför man bör kriga/döda dom.
Som icke-muslim kan jag säga att jag har en bättre och mer positiv bild av shiamuslimer än sunnimuslimer. Jag respekterar Syrien, Iran och Hezbollah. Mest respekterar jag Syren eftersom Assad är sekulär. Jag gillar inte att Iran och Hezbollah vill styra samhället genom religionen, men jag respekterar dom ändå eftersom dom har fattat vem den riktiga fienden är.

Däremot har jag ingen som helst respekt för Saudiarabien och Qatar, tvärtom så föraktar jag dom och deras sjuka wahhabism.

Citat:
Detta skrev jag bara för att ge er lite insikt om hur dessa som stödjer "rebellerna" tänker, vi avsluta konversationen med att säga att oavsett vad vi säger så kommer vi inte komma överens och hur kriget där borta är just det, deras krig. Vi lär säkert prata mycket mer om detta eftersom vi jobbar tsm och vi pratar alltid om just detta så har ni några frågor ni vill jag ska ställa honom eller så, eller har ni några synpunkter om vad jag bör ta upp när vi snackar igen så berätta gärna för jag tycker bokstavligen talat att det är fascinerande att prata med dessa typer som har såna åsikter som honom.
Du får gärna fråga honom varför han ser shiamuslimer som den största fienden och inte judarna.
Citera
2014-05-05, 12:21
Bannlyst
Citat:
Jag snackade med en polare igår i ett antal timmar om Syrien, då han är en supporter av ISIS och Jabhat al nusra och jag en supporter av Syrien/Hezbollah/Iran. Mkt av det han sa fick mig till att bara inse hur sjuka tankar vissa har. Vi har pratat om konflikten många ggr sen 1 år tillbaka och för varje gång så har han avslöjat sina lite mer radikala synpunkter, han är inte galen själv utan han är en riktigt schysst snubbe men hans tankar är lite åt helvete.

Han gick alltid tillbaka till Shia Islam och hur dom är problemet så jag ville verkligen fatta vad för problem dom var. Han börja snacka då om hur Shia Islam ger en dålig bild av Islam och det är därför man bör kriga/döda dom. Han snacka om hur Shia säger att dom 12 imamerna som dom följer var valda av Gud och hur detta är helt oacceptabelt, om hur folk t.ex skär sig själva under Ashura och hur dåligt det ser ut o så.

Angående hur Shia skär sig själva så påstod jag att det är ju en liten minoritet och om hur det inte är farligt för någon annan utom sig själva och då påpeka jag även att "Sunni" muslimerna spränger upp sig själva och mer än ofta riktar det sig mot civila. Han sa självklart att det är fel men det han vägrar inse är att ledaren inom organisationen som utför dessa bombdåd mot civila anser inte att det är fel att spränga vem som helst som är emot dom oavsett om dom är shia eller inte så hur kan man stödja dom om dom är så pass sinnessjuka?

Mycket av det vi snackade hoppades fram o tillbaka i tiden, kortfattat så ansåg han att Shia ger helt enkelt en dålig bild av Islam och dom bör inte existera för då blir Islam som Kristendomen där man t.ex kallar Jesus för Gud (Han menar att Shia kallar t.ex Ali gud eller att han har gudomliga krafter vilket jag inte tror är sant men sen kan någon gärna rätta mig här, dessutom finns det olika sekter inom Shia Islam?) och då blir religionen förstörd på de sättet.

Hans anledningar var väldigt sjukt simpla till varför dom bör dö, han säger t.ex titta på videos där Hezbollah krigar, vad skriker dom mest? Då svara jag "Ya Abi/a Abdillah" eller "Ya Hussain" och sen "Allahu Akbar" och då sa han JA MEN DOM SÄGER YA HUSSAIN MEST, jag blev ett frågetecken då och undra liksom, vad är ditt problem med det? Måste man skrika Allahu Akbar varje 5e sekund för att man ska bevisa att gud är störst? Från vad jag har läst så relaterar man mycket med Imam Hussain i tuffa tider eftersom han fick genomgå just det han gjorde, man sätter sig i hans position vilket jag som en ateist anser är helt normalt.

Det var ungefär så här vår konversation gick till i flera timmar, han ville hela tiden påpeka om hur han kollar på youtube hur Shia muslimer säger hata Sunnis och så, jag sa att det finns lika många Sunnis på youtube som säger detsamma och om han fortsätter leta efter hat inom Shia mot Sunnis så kommer han hitta det, varför letar du inte istället efter dom Shia som mer än gärna vill att Sunnis och dom ska samsas och gå ihop tsm mot dom riktiga fienderna, då svara han att dom knappt finns vilket är bara absurt. Jag fråga även om Sunni muslimerna i SAA osv och självklart så sa han att dom knappt finns och om dom finns så är dom inte religiösa.

vilken är hans nationalitet?

säg att sunni och shia har mycket mer gemensamt än vad som skiljer

fråga om han inte tycker det är bättre att sunni och shia försöker komma överens så vi kan bygga upp våra länder istället för att förstöra våra länder. Tänk västerländsk levnadsstandard och jobb samtidigt som han bor i sitt hemland. Eller vill han vara en invandrare och en andra klassens medborgare resten av sitt liv?

berätta om söndra och härska-tekniken och att väst använder sig av den för att kontrollera mellanöstern. Shia och sunni levde sida vid sida i irak i tusen år, till 2003 då usa invaderade. De försöker splittra muslimer för att lättare kontrollera området. Väst vill att muslimer ska slåss mot varandra istället för mot dem.
Citera
2014-05-05, 12:39
Medlem
sorias avatar
Citat:
SAA rör sig mot central fängelset nu
Det gjorde de för ett par månader sen men terroristerna fick mycket förstärkningar och SAA tvingades backa men nu känns det som fängelset ska befrias .

Citat:
Vi har haft många terroristkramare i tråden men en efter en slutade de skriva....t.o.m thunderman fattade att det är kört för hans jihadisvin.

Citat:
Det var på denna kulle terroristerna gjorde mycket motstånd sist och SAA tvingades backa men nu är det kört.
Här är en sammanfattning av videon på engelska
http://en.alalam.ir/news/1591358
Citera
2014-05-05, 12:43
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indrivaren
YES YES YES!! Underbara nyheter, Ser fram mot när de är framme vid centralfängelset och återförenas med de sanna hjältarna som håller stånd därinne!
Det kommer att ge Armen och syrierna en boost som inga terrorister kan stoppa med sina USA sponsrade vapen! En liten påminnelse om hur hjältarna som håller Centralfängelset i Aleppo mot de barbariskahorderna av mänskligt avskrede ser ut:https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10201218184568963&l=63f2162b59@ethi con
Här är fler bilder på hjältarna
https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1.0-9/q72/s720x720/10300032_239081429616315_6496383945989571246_n.jpg
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/q71/s720x720/1507593_581424405288072_3940461748204946603_n.jpg

Det va ett stort misstag att posta dessa bilder på internet för terroristerna kunde identifiera några och tog reda på deras barn namn och andra familjemedlemmar sen ropade i högtalare att deras anhöriga kommer slaktas om de inte gav upp och lämnade fängelset till terroristerna .
Citera
2014-05-05, 12:58
Medlem
Indrivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Här är fler bilder på hjältarna
https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1.0-9/q72/s720x720/10300032_239081429616315_6496383945989571246_n.jpg
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/q71/s720x720/1507593_581424405288072_3940461748204946603_n.jpg

Det va ett stort misstag att posta dessa bilder på internet för terroristerna kunde identifiera några och tog reda på deras barn namn och andra familjemedlemmar sen ropade i högtalare att deras anhöriga kommer slaktas om de inte gav upp och lämnade fängelset till terroristerna .

Tackar Soria, Nu håller vi tummarna blå att belägringen bryts inom kort. Ska bli intressant att se vad det blir av terroristernas planerade storoffensiv mot Damaskus via Jordanien.? du skrev lite om tidigare. Tar det aldrig slut på dessa jävlar förresten? Fö är det för jävligt att det är knäpptyst om terroristernas kemvapen attack på en Saa postering häromveckan, hittar inte videon nu men det syns tydligt att flertalet av soldaterna kvävts till döds innan de hunnit fått på sig gasmaskerna.
Citera
2014-05-05, 12:58
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sindacco
Jag förstår att man ger amnesti till dom som lägger ner sina vapen. Och att stå fast vid sitt ord är hedersamt. Men att transportera rebeller till ett annat område där dom kan fortsätta kriga känns väldigt naivt och... konstigt.
Terroristerna hade 70st som gisslan, verkar som några var viktiga .
Frankrike var med på förhandlingsbordet på terroristerna sida och Iran var med också på syriska sidan, Frankrike har länge kämpat för att rädda en liten grupp utländska terrorister från Homs, vet inte vilka det och varför fransmännen är så intresserade av de .

Citat:
Ursprungligen postat av Sindacco
Som icke-muslim kan jag säga att jag har en bättre och mer positiv bild av shiamuslimer än sunnimuslimer.
Det är sunniextremister som förstör för alla, extremister som MB, salafister/whabbister och det handlar om en liten del av sunnimuslimer men gruppen ökar tack vore USAs utrikespolitik och skyddandet av Israel .
Annan orsak till att extremisterna ökar är Saudi som är rädd för Iran, Saudi finansierar moskeer över hela världen och utbildar imamer som hjärntvättar idioter att hata allt och alla .
Citera
2014-05-05, 13:11
Medlem
sorias avatar
Citat:
Tackar Soria, Nu håller vi tummarna blå att belägringen bryts inom kort. Ska bli intressant att se vad det blir av terroristernas planerade storoffensiv mot Damaskus via Jordanien.? du skrev lite om tidigare.
Det var ett rykte jag hörde, Jordanien kung har länge varit tveksam, han har inte Turkiet stora arme och han har också problem hemma, påskveckan var det stora demonstrationer i Jordanien i Maan provinsen, det blev eldväxling mellan polis/säkerhetsstyrkor och demonstranterna och polis tvingades dra sig tillbaka , många Jordanien hejar på Assad och SAA .

Före eller senare tar terroristerna slut, många saudier vill lämna Syrien men får inte åka hem
http://www.globalresearch.ca/many-saudis-wish-to-leave-syrias-war-but-are-afraid-of-repercussion/5379754
Såg ett program på Saudi-tv där en mamma sagt att hennes son ringer och gråter i telfon för han vill ha hjälp att lämna Syrien.

Citat:
Fö är det för jävligt att det är knäpptyst om terroristernas kemvapen attack på en Saa postering häromveckan, hittar inte videon nu men det syns tydligt att flertalet av soldaterna kvävts till döds innan de hunnit fått på sig gasmaskerna.
Typisk västmedia, sånt vill de sopa under mattan, om tidningar och nyhetskanaler sänder detta blir det svårt att öppet stödja terroristerna och skicka vapen till de, och det blir svårt att sälja bilden av en blodtörstig diktator som använder kemvapen på civila så de som har makten över media tystar ner det.
Citera
2014-05-05, 13:27
Medlem
sorias avatar
Staden al-Meliha utanför Damaskus har fallit och är helt under SAA kontroll, staden var en av de starkaste fästen i al-Ghouta, det är lite städning kvar,många råttor gömmer sig säkert i tunnlar under staden, otextad rapport från staden
https://www.youtube.com/watch?v=sna_lEunu6k

SAA försätter avancera på Kasabfronten , här är en härlig video på en terrorist som filmar stridsvagn och idioten försätter filma trots att stridsvagnen siktar på han
https://www.facebook.com/photo.php?v=889156647777242

Syrien får snart nya flygplan, det är Yak-130 som beställdes tidigare från Ryssland och ryssarna medlar nu att de börjar leverera flygplanen i slutet av året .
Citera
2014-05-05, 15:17
Medlem
LFEs avatar
Hej Soria.

Jag hade för mig att fängelset redan hade fallit en gång men det stämmer alltså inte? Har samma personer hållit ut där i över 1 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in