2014-05-05, 10:08
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edeis

Samtidigt tycker jag det känns märkligt att se bilder av föräldrarna sitta med ett gäng barn i soffan i deras hemland. Varför skickades dottern iväg? Jo jag har hört förklaringen men jag har svårt att köpa den i ljuset av att här sitter föräldrarna, till synes välordnat med arbete och fin lägenhet, med småsyskonen i famnen medan deras traumatiserade dotter skickades iväg till ett okänt land för att fungera som hembiträde i vad som låter som ren misär.

Jag kan förstå att Expressen och Aftonbladet har sina egna vinklar på intervjun med pappan. Deras jobb är främst att granska makten i vårt land, självklart vill de sätta fokus på Socialtjänst och Polis, det är oerhört viktigt att de gör sitt jobb. Jag hoppas verkligen att intervjun med pappan är så vinklad för jag tycker det låter väldigt konstigt att han inte är rasande på de som mördade hans dotter utan istället vill "stämma staten".
Visst. Vi är väl ganska många som misstänker att avsikten med att skicka flickan hit var ett led i planen att hela familjen skulle hit. Hon skulle användas till återföreningsargumentet. Men inte behöver väl det betyda att de inte älskade sitt barn och ville henne väl?

Det är väl inte medias enda uppgift; att granska makten? Deras uppgift borde väl också vara att objektivt berätta för läsaren vad som har hänt?

........................

Citat:
Även förhandlingarna mot den 31-årige mannen skedde bakom stängda dörrar. Han gav ett lugnare intryck än kvinnan. Till en början var han gömd under en tröja men han lyssnade noga på domaren och svarade på dennes frågor. Bredvid sig hade han sin advokat Christer Holmqvist. 31-åringen nekade till brott men även han häktades på sannolika skäl misstänkt för mord.

Men vad säger han? Hävdar han att han inte var där?

– Ja, så kan man uttrycka det, säger Christer Holmqvist som för övrigt anser att nya allvarliga omständigheter kom till hans kännedom i går.

– Jag har inte känt till utredningsläget tidigare.

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/bada-haktade-pa-sannolika-skal-misstankta-for-mord(4270795).gm

Det är alltså mannens advokat som uttalar sig. Advokater brukar ju göra uttalanden som syftar till att ställa klienten i bättre dager. Här går det väl nästan att få motsatt uppfattning?

Jag tänker alltså på det där med "nya allvarliga omständigheter".
Citera
2014-05-05, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
http://www.expressen.se/kvallsposten/yaras-pappa-tacksam--trots-sin-stora-sorg/

Jag kan som många andra inte låta bli att provoceras av pappans anklagande mot det svenska systemet. Jag vill påstå att det var han som hade mest insyn i den familj Y var placerad. Mannen är ju förhelvete hans frus bror! Y's mamma borde väl rimligtvis veta vad hennes bror var för människa?

Jag vill påstå att de hade kontakt flera gånger i månaden. Mer insyn kring vad som försiggick än någon annan. Y's föräldrar var tydligen inte kapabla att läsa av deras barns signaler.

Sedan så finns en annan aspekt. Det är vedertaget att många utrikesfödda har en annan syn på barnuppfostran. Inslag som aga är mer vanligt än ovanligt. Och detta vet både skolpersonal, polis och socialtjänst. Vid samtal med föräldrar om att det finns en misstanke om misshandel står dom helt frågande. -vaddå, misshandel? Jag uppfostrar mina barn, vad är problemet?

Ni anar inte hur många orosanmälningar socialen får in av oroliga svenskar som ojjar sig över barn som får stryk hemma av sina utrikesfödda föräldrar. Dessa föräldrar kan varken språket eller har anammat den svenska kulturen. Lärare i skolan är vana vid att utrikesfödda aldrig har frukt, gympakläder eller utflyktsmatsäck med till skolan. Ofta så får inte heller lärare/dagispersonal prata med mamman utan all information ska gå via mannen. Och mannen kan knappt språket eller bryr sig inte utan tycker att skolan ska bekosta gympakläder.

Jag menar inte att det svenska systemet inte har brister. Det fina med Sverige är att vi har en tradition av att granska oss själva och systemet samt den offentlighet detta bygger på. Det är bra att socialtjänsten granskar sina rutiner.

Men. Det var inte Sverige som slog ihjäl Y, det var hennes morbror.

Håller fullständigt med. Hur tjatigt är det inte med alla dessa snyfthistorier när det handlar om bristande föräldraansvar och absurd skuldbeläggning av "samhället". Flickan var 8 år och skickas ensam till andra sidan jordklotet för att agera ankarbarn, hur sjukt är inte detta?? Snopet för dem att de blev snuvade på det svenska bidragssystemet.. Vilka om inte FÖRÄLDRARNA har det främsta ansvaret för sina barn!!??
Citera
2014-05-05, 10:14
Medlem
Iobberknolls avatar
En samling med länkar till olika blaskor.

BLTSydöstran kräver abbonemang, men de färskaste artiklarna kan man läsa. Samlingslänken:

http://www.bltsydostran.se/nyheter/blekinge/alla-artiklar-om-mordet-pa-den-attaariga-flickan(4269775).gm

BLT:s senaste nyheter rörande Karlskrona finner man här:

http://www.bltsydostran.se/nyheter/karlskrona/

Expressen har ett futtigt taggsystem, men i högra marginalen på varje enskild artikel kan man hitta relaterade artiklar:

http://www.expressen.se/kvallsposten/yaras-pappa-tacksam--trots-sin-stora-sorg/

Sydsvenskan levererar intet nytt men har en samlingslänk här:

http://www.sydsvenskan.se/sverige/mordet-pa-attaaringen/

Aftonbladet har ingen samlingslänk eller taggsystem, däremot finner man relaterade artiklar under varje enskild artikel

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18817760.ab

Svd har en samlingslänk:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tva-anhallna-for-flickas-dod_3519882.svd?sidan=7

P4Blekinge :

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=105&grupp=21060

Svt.se :

http://www.svt.se/nyheter/amne/?tag=tag:story@svt.se,2011:Misst%C3%A4nkt_mord_p%C 3%A5_8-%C3%A5ring

DN har samlingslänk:

http://www.dn.se/stories/mordet-pa-den-8-ariga-flickan-i-karlskrona/

Finner ni andra sidor med samlingslänkar eller nyttigt innehåll får ni gärna tipsa. Lägger till allteftersom.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-05 kl. 10:31.
Citera
2014-05-05, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, men än så länge är det inte åtal, bara häktning.
Jag förstår hur du menar ändå, men hur kommer det sig då att åklagaren inte begärde mamman häktad på fler punkter än mord?

Teorier?

Har en av dem varit mer drivande än den andra, eller har båda varit jävliga mot flickan under en längre tid?
För mig är det uppenbart att åklagaren har starkare bevis mot kvinnan än mannen. Kvinnan kanske försöker att skylla på sin man?
Citera
2014-05-05, 10:34
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
För mig är det uppenbart att åklagaren har starkare bevis mot kvinnan än mannen. Kvinnan kanske försöker att skylla på sin man?

I och med att det är mannens advokat som talar om att nya graverande omständigheter har kommit fram under gårdagen så kan man väl dra slutsatsen att det är något som är graverande för kvinnan som framkommit?
Att hon skyller på andra vet vi sen förhören efter stölderna. Där hade hon inte heller gjort nåt..och skyller på den lilla flickan.
Citera
2014-05-05, 10:36
Medlem
dirnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det är klart att föräldrarna i viss mån får "skylla sig själva" om de skickat iväg henne i syfte att agera ankarbarn och inte tagit reda på (eller brytt sig om) vilken sorts person den älskade släktingen var. Att de sedan i första hand väljer att kritisera svenska myndigheter och inte mördarna säger nog en hel del tyvärr. Sen är det ju inte dem som tagit livet av henne.
Antar att du anser att föräldrarna på förskolan med "dagispedofilen" också är får skylla sig själva för att de inte "tog reda på" vilken sorts person som tog hand om deras barn? Hur kan man ta reda på något sådant?
Citera
2014-05-05, 10:40
Medlem
Betr. faxet polisen skickade på långfredagen säger i dagens Sydöstran/BLT socialnämndens ordförande att "beredskapen" borde ha ringt henne i stället/parallellt med att faxa.

Någon som vet var beredskapen är?
Citera
2014-05-05, 10:41
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
I och med att det är mannens advokat som talar om att nya graverande omständigheter har kommit fram under gårdagen så kan man väl dra slutsatsen att det är något som är graverande för kvinnan som framkommit?
Att hon skyller på andra vet vi sen förhören efter stölderna. Där hade hon inte heller gjort nåt..och skyller på den lilla flickan.

Det var någon i tråden som berättade at MGM befunnit sig utomlands någon dag innan mordet(kan inte hitta inlägget). MGM var i Nederländerna, tror jag, enligt bilder på Facebook. Kvinnan måste väl då ha varit ensam med barnen? Eller var Yara ensam hemma då? I vilket fall som helst, det talar för att, om kvinnan var ensam, hon kan vara den som inlett övergreppen.

Uttrycker mig rörigt. Förlåt.

Hittade inlägget om Amsterdam och Rotterdam. Informationen hittades på twitter. (FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona

Hans twitteradress https://mobile.twitter.com/OkAshour
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-05 kl. 10:47.
Citera
2014-05-05, 10:46
Medlem
dirnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det finns nog familjer som anser att i orostider håller man ihop istället för att skicka ett av barnen till främmande land.
Ett traumatiserat barn kanske mår bättre av att vara hos mamma och pappa som ju är deras främsta trygghet?
Många av de finländska krigsbarnen som kom till Sverige har vittnat om att de känt sej övergivna, bortstötta av sina föräldrar trots att de kom till bra hem i Sverige.
Barn ser det inte nödvändigtvis på samma sätt som vuxna.
Jag har ingen egen åsikt om detta eftersom jag aldrig varit i situationen men jag har lyssnat på andra. Och funderat.
Det finns såna familjer också. Det finns exempel på alla sorters familjer som resonerar olika. Jag har full förståelse för att man skickar sitt barn till ett bättre ställe med förhoppning om återförening. Hon var ju trots allt hos, i deras ögon, familj. Detta till skillnad från de finska krigsbarnen. Sen kanske man resonerar att man hellre ser att barnen överlever.

Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Du vet inte vad föräldrarna var för människor. Sluta att leta änglar i detta fall. Alla är skyldiga på något sätt.
Du vet inte vad föräldrarna var för människor och hur de resonerar.

Citat:
Ursprungligen postat av edeis
Å ena sidan, ja. Jag menar, det är bara att erkänna att det är omöjligt för oss som inte växt upp i en krigszon att förstå hur det påverkar ens föräldraskap.

Samtidigt tycker jag det känns märkligt att se bilder av föräldrarna sitta med ett gäng barn i soffan i deras hemland. Varför skickades dottern iväg? Jo jag har hört förklaringen men jag har svårt att köpa den i ljuset av att här sitter föräldrarna, till synes välordnat med arbete och fin lägenhet, med småsyskonen i famnen medan deras traumatiserade dotter skickades iväg till ett okänt land för att fungera som hembiträde i vad som låter som ren misär.

Ok "föräldrarna visste inget, de trodde Sverige var ett bra land" osv osv, men ärligt talat. Det är ditt barn. Som är 8 år. Och ensam i ett främmande land. Skulle man nöja sig med att se blåtiror gång på gång utan att börja nysta i det själv? Det lät som om det fanns gott om släktingar här i landet som hade kunnat besöka familjen för att se till att allt stod rätt till. Skulle man inte gå i taket om man satt i ett land långt borta och såg sin dotter med misstänkta skador? Jag tycker myndigheterna har ett stort ansvar i detta ärende. Men jag som förälder skulle aldrig kunna sitta i ett annat land och tänka att "myndigheterna har koll" så jag behöver inte göra mitt jobb som förälder längre. Jag har svårt att förstå detta ärligt talat. Jag tror de flesta föräldrar med ett så litet barn skulle vara väldigt oroliga över att ha ett barn i ett annat land med andra vårdnadshavare och den oron skulle göra att de reagerade kraftfullt och instinktivt om de märkte att något inte stod rätt till. Och då menar jag saker som skulle vara långt mer subtila än blånader i ansiktet.

Jag kan förstå att Expressen och Aftonbladet har sina egna vinklar på intervjun med pappan. Deras jobb är främst att granska makten i vårt land, självklart vill de sätta fokus på Socialtjänst och Polis, det är oerhört viktigt att de gör sitt jobb. Jag hoppas verkligen att intervjun med pappan är så vinklad för jag tycker det låter väldigt konstigt att han inte är rasande på de som mördade hans dotter utan istället vill "stämma staten".
Jag tror det är, som du säger, omöjligt att veta hur man resonerar, tänker och val man gör när man lever under en sån press som krig och liknande oro kan medföra. Jag utgår ifrån att man älskar sina barn och gör val utifrån vad man tror är bäst för dem. Jag ogillar att man dömer ut människor utan att ens kunna sätta sig in i deras situation. Det är fortfarande inte de som dödat sitt barn.
Citera
2014-05-05, 10:50
Medlem
tigerwolfs avatar
Det börjar bli dags för att få veta dödsorsaken och alla omständigheter, om de påstår sig vara oskyldiga och även säger sig inte varit närvarande. Krossa asen!
Citera
2014-05-05, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoletta
Håller fullständigt med. Hur tjatigt är det inte med alla dessa snyfthistorier när det handlar om bristande föräldraansvar och absurd skuldbeläggning av "samhället". Flickan var 8 år och skickas ensam till andra sidan jordklotet för att agera ankarbarn, hur sjukt är inte detta?? Snopet för dem att de blev snuvade på det svenska bidragssystemet.. Vilka om inte FÖRÄLDRARNA har det främsta ansvaret för sina barn!!??

Jag har också känt så. Men det kan ju vara båda och. Att man skuldbelägger av bara helvete allt och alla när man är i chock är kanske naturligt. Att flickan älskade föräldrarna står klart via FB kontot. Det kanske man inte ska glömma. Sedan trodde de ju att hon kommit till "dreamland". Och litade på släktingarna. Skyll på systemet vi har och GM istället för föräldrarna.
De har fått betala ett ohyggligt pris för sin dumhet och naivitet.
Citera
2014-05-05, 10:51
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Det var någon i tråden som berättade at MGM befunnit sig utomlands någon dag innan mordet(kan inte hitta inlägget). MGM var i Nederländerna, tror jag, enligt bilder på Facebook. Kvinnan måste väl då ha varit ensam med barnen? Eller var Yara ensam hemma då? I vilket fall som helst, det talar för att, om kvinnan var ensam, hon kan vara den som inlett övergreppen.

Uttrycker mig rörigt. Förlåt.

Hittade inlägget om Amsterdam och Rotterdam. Informationen hittades på twitter. (FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona

Hans twitteradress https://mobile.twitter.com/OkAshour

Tack för länk! Nä , inte rörigt alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in