Men en liten reflexion och undran?
Om man har GAD så har man en neurotisk personlighet och lägger skuld på sig själv. Har man åt borderlinehållet så lägger man skuld och ansvar på andra.
Det sista är nog att rekommendera att spring för livet, på samma sätt som kvinnor borde springa bort från män som slår och kontrollerar.
Den som är neurotisk brukar inte drabba andra med sina problem, jag skulle snarare tro att hon har svårt att öppna sig? Och skäms för sin ångest. Dessa brukar ju försöka dölja den, inte använda den för att manipulera.
Det du skriver om känslokyla får mig att undra om det inte ligger en liten depression med i det här?
Citat:
Ursprungligen postat av
ThisExile
Känns som att jag kommer behöva vara stark och inte vara så känslig som person om jag ska kunna ha ett fungerande förhållande med henne.
Framförallt så måste du vara säker på vem du själv är, och vad du själv känner så du inte låter dig dras med i hennes känslor.
Man måste vara väldigt trygg själv för att vara nära med människor som inte mår bra, man måste klara av att hålla distansen. Och själva det är ju motsatsen med att vara i ett förhållande med någon där man ska närma sig varandra.
Vad du skriver innebär ju att du måste bortse från dina egna behov och känslor.
Hur länge orkar du det?
Och igen är det inte tvärtom en relation skall vara?
Båda måste få plats. Lika mycket plats.
Är det inte balans där så är det inte ett funktionellt förhållande