2014-05-02, 01:07
Medlem
ThisExiles avatar
Finns en tjej jag träffar som har GAD. Tycker verkligen om henne men man vet liksom inte vart man har henne. Har aldrig träffat någon som har GAD förut. Finns det nån här som lever tillsammans/ har ett fungerade förhållande med någon som har GAD? Vill gärna ha tips, råd och funderingar kring detta.
Senast redigerad av ThisExile 2014-05-02 kl. 01:13.
Citera
2014-05-02, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisExile
Finns en tjej jag träffar som har GAD. Tycker verkligen om henne men man vet liksom inte vart man har henne. Har aldrig träffat någon som har GAD förut. Finns det nån här som lever tillsammans/ har ett fungerade förhållande med någon som har GAD? Vill gärna ha tips, råd och funderingar kring detta.

Hur länge har ni setts? Hur gammal är hon respektive du? Hur visar sig hennes symptom som du märkt hittills? Kommer du att kunna hantera det hela i det långa loppet?
Citera
2014-05-02, 01:44
Medlem
ThisExiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Hur länge har ni setts? Hur gammal är hon respektive du? Hur visar sig hennes symptom som du märkt hittills? Kommer du att kunna hantera det hela i det långa loppet?

Vi är 20-25. I två månader har vi träffats. Har träffat varandras familjer också. Hon är oftast glad och trevlig som person men kan uppfattas som känslokall ibland mot mig. Ibland finns det värme, ibland ingen alls. Har ingen erfarenhet av detta!..
Citera
2014-05-02, 01:59
Medlem
Tror inte du kommer märka något speciellt nu ibörjan när ni träffas osv.
Du kommer att märka sen... Men alla är olika, vissa hanterar ångesten genom att vara med någon och gärna nära hela tiden medans andra drar sig inåt och undviker folk så fort ångesten kommer.
Citera
2014-05-02, 02:28
Medlem
Jag har GAD, och det jag tycker är jobbigast är att min tjej inte verkar förstå överhuvudtaget vad det är och att jag mår skit dåligt ibland.
Om hon säger att hon har mycket ångest vid något tillfälle så var snäll mot henne.. även om det är mitt i ett bråk. Säg inte heller saker som kan trigga hennes ångest, som typ "om du träffar den där killen igen, så gör jag slut" eller jag vet inte.. något som du inte egentligen menar liksom.

min flickvän gör det här mot mig hela tiden, hotar med att göra slut eller försöker få mig att bli svartsjuk.
Och det känns verkligen i hela kroppen och man mår så dåligt.
Gör saker som gör henne glad, det är väl det enda kortvariga botemedlet
köp saker, laga mat, var som den typiska killen i en romantisk film, alltså när hon är deppig
Citera
2014-05-02, 10:41
Medlem
ThisExiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igorrr
Jag har GAD, och det jag tycker är jobbigast är att min tjej inte verkar förstå överhuvudtaget vad det är och att jag mår skit dåligt ibland.
Om hon säger att hon har mycket ångest vid något tillfälle så var snäll mot henne.. även om det är mitt i ett bråk. Säg inte heller saker som kan trigga hennes ångest, som typ "om du träffar den där killen igen, så gör jag slut" eller jag vet inte.. något som du inte egentligen menar liksom.

min flickvän gör det här mot mig hela tiden, hotar med att göra slut eller försöker få mig att bli svartsjuk.
Och det känns verkligen i hela kroppen och man mår så dåligt.
Gör saker som gör henne glad, det är väl det enda kortvariga botemedlet
köp saker, laga mat, var som den typiska killen i en romantisk film, alltså när hon är deppig

Usch då! Det är inte så schyst av henne, damn women!

Jag brukar få henne att skratta och vara glad men det är inte så lätt alla gånger heller. Det är lätt hänt att hon tar illa upp om jag säger något hon tycker är obekvämt. Jag är väldigt bra på att få henne på bra humör men just det där "svängiga" humöret - hon kan t.ex. bli osäker om hon verkligen gillar mig. Jag vet att hon gör det men det känns jobbigt dom stunderna hon är apatisk mot mig.
Känns som att jag kommer behöva vara stark och inte vara så känslig som person om jag ska kunna ha ett fungerande förhållande med henne.
Citera
2014-05-02, 12:49
Medlem
rejmans avatar
Spring för livet. Du kan hitta bättre tjej. Kan med all säkerhet säga att hon kommer ställa till med en jävla massa problem i framtiden. När du gör slut så kommer hon dra till med självmordskortet för att få dig att stanna kvar... kan garantera detta alltså.

Vanliga tjejer kan psyka rejält. Tjejer med ångest... ha det bra, du har dragit på dig något som du inte vet vad det är.
Citera
2014-05-02, 13:00
Medlem
Lars Ulrichs avatar
Det jag försöker göra är att förklara för min flickvän att det är 100% okej att få ångest, och jag är med på att det påverkar mig, men det är inte okej om hennes ångest ska göra att jag inte kan göra saker som jag vill göra men som ger henne ångest. Detta på grund av att hennes ångest sällan är ens lite i proportion till vad jag har gjort. Men ja, det enda tips jag kan ge så här direkt är att försöka att vara så snäll som möjligt när du märker att hon får ångest. Kan du lindra hennes ångest så kommer hon bli trygg och få mindre ångest.
Citera
2014-05-02, 13:18
Medlem
Det är ytterst få som orkar leva med en annan som har psykiska åkommor. Oftast går det en på nerverna för man tröttnar på ha förståelse för denne. Hon kommer alltid hamna i fokus och livet kan kännas väldigt begränsat för det finns en massa saker ni inte kanske kan göra eller måste avbryta pga hennes GAD.
Citera
2014-05-02, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartblondin
Tror inte du kommer märka något speciellt nu ibörjan när ni träffas osv.
Du kommer att märka sen... Men alla är olika, vissa hanterar ångesten genom att vara med någon och gärna nära hela tiden medans andra drar sig inåt och undviker folk så fort ångesten kommer.

Då vet jag inte, bara rida ut det hela och lära dig hennes quirks så att säga och hur du ska hantera dem. Läs på om GAD så mycket du bara kan (inte bara wikipedia) och sedan så försöker du helt enkelt acceptera att ett normalt liv inte kommer fungera er mellan.
Citera
2014-05-02, 21:27
Medlem
ThisExiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Spring för livet. Du kan hitta bättre tjej. Kan med all säkerhet säga att hon kommer ställa till med en jävla massa problem i framtiden. När du gör slut så kommer hon dra till med självmordskortet för att få dig att stanna kvar... kan garantera detta alltså.

Vanliga tjejer kan psyka rejält. Tjejer med ångest... ha det bra, du har dragit på dig något som du inte vet vad det är.

Låter mer som borderline vilket hon inte har.
Citera
2014-05-02, 23:03
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisExile
Låter mer som borderline vilket hon inte har.

Jag tänker inte predika om något mer. Följ din magkänsla, om (snarare när) det skiter sig mellan er två så kommer du vara en erfarenhet rikare och förhoppningsvis lärt dig av dina misstag tills nästa gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in