Citat:
Ursprungligen postat av
AngelusDiaboli
Lite förvirrad över Pregabalins vattenlöslighet. Flera källor säger att pregabalin är "freely soluble in water", samtidigt säger andra källor att pregabalin är vattenlösligt till 32mg/L i rumstemperatur, vilket jag tycker är väldigt lite.
Jag försökte lösa upp 10g pregabalin som jag köpt från gen***lyr*** i cirka 133ml vatten (för att få 75mg/ml, i syfte att dosera med oral spruta då jag inte har en våg för tillfället), men detta verkade inte vara tillräckligt för att lösa upp allt pulvret, det är faktiskt en hel del som inte löst upp sig och lösningen ser bara konstig ut. Att tillsätta värme verkade inte göra någon skillnad.
Ska det verkligen behövas mer vatten än så här?
Citerar mig själv här nu. Jag har googlat vad "freely soluble", egentligen innebär, och det innebär att mellan 1-10ml av angivet lösningsmedel (vatten i det här fallet) som behövs för att lösa upp det angivna lösa ämnet (pregabalin i det här fallet), vilket innebär att om det verkligen stämmer att Pregabalin är "freely soluble in water", så borde det behövas mellan 10 och 100ml vatten för att lösa upp 10g Pregabalin. Jag använde ca 133ml, och borde därmed garanterat ha lyckats lösa upp allt.
Så, jag ser några möjligheter:
* Pregabalin är inte fritt lösligt i vatten, trots att många källor påstår detta.
* Det pregabalin som gen***lyr*** säljer är LÅNGT ifrån rent. (tvivlar på detta då i princip alla, inklusive de som provat Lyrica från svenskt apotek, tycker att det verkar vara nästintill helt rent)
* ... och där tar ideérna slut.
Några tankar?
EDIT: Utförde ett litet experiment. Jag skopade upp lite av det olösta ämnet (som kan vara pregabalin, eller någon orenlighet) och slängde i ett glas. Jag började långsamt tillsätta vatten. Några enstaka mililiter gjorde inte mycket alls. Efter 40ml vatten så var en väldigt stor del av ämnet löst i vattnet. Efter 60ml så kunde man i princip säga att den lilla mängden var helt löst i vattnet, även om där var några korn som fortfarande flöt runt.
Jag vill även tillägga att huvudlösningen som jag har i min mätbägare, så flyter en del längst upp i lösningen medans en del lägger sig på bottnen av mätbägaren. Det som flyter ser ganska kristalliskt ut, medans det som lägger sig på bottnen ser pulver-aktigt ut.
Det skulle vara bra om någon med kemisk kunskap kunde bidra med sina åsikter här!
EDIT2: Utförde ännu ett experiment. I förra experimentet så skopade jag endast upp det pulver-aktiga som låg på bottnen av bägaren. I det här experimentet så provade jag att skopa upp endast det kristall-aktiga som flöt längst upp. Det hade en tendens att flyta även i den nya bägaren som jag använde, och visade sig att vara nästan olösligt i vatten. Jag skopade endast upp en väldigt liten mängd, och efter att jag tillsatt så mycket som 90ml vatten så hade fortfarande bara 50-70% löst sig i vattnet.
Sammanfattning: Det är två olika olösta ämnen i bägaren, vilket innebär att minst en av dem (möjligtvis båda) är en orenlighet.