2014-05-05, 00:25
Medlem
argusdemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGolemFighter
Låter fint de! Grymt ifall lyrica funkar för även dig, tänkte bara på att försöka hålla dig till de medicinska doserna om du har tänkt att självmedicinera istället för att "knarka" lyrican

Håller mig själv till 600mg/dagen och sen 900mg nån dag då och då för att få känna på lite skönt lyrica gung

Tack! Fan grät nästan av lycka när jag vaknade upp nästan helt smärtfri!!
Jo men jag tänker så med. Precis som du säger så ska jag använda den till medicin. Ska snart till en reamatuolog(?) och tänkte föreslå lyrica. Frågan är ju bara hur, vill ju inte berätta att jag har beställt
Citera
2014-05-05, 01:08
Medlem
TheGolemFighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusdemon
Tack! Fan grät nästan av lycka när jag vaknade upp nästan helt smärtfri!!
Jo men jag tänker så med. Precis som du säger så ska jag använda den till medicin. Ska snart till en reamatuolog(?) och tänkte föreslå lyrica. Frågan är ju bara hur, vill ju inte berätta att jag har beställt

Var hos läkaren förra veckan, gick in och berättade precis som det var att jag självmedicinerat med diverse substanser och allt lyrica fungerar bäst av allt, fick 600mg/dagen på recept direkt

Fattar fortfarande inte riktigt hur de gick till då jag förväntade mig att dom skulle förslå en dos på 150mg dagen eller nåt liknande, så fick jag maxdosen direkt
Citera
2014-05-05, 01:20
Medlem
argusdemons avatar
Citat:
Var hos läkaren förra veckan, gick in och berättade precis som det var att jag självmedicinerat med diverse substanser och allt lyrica fungerar bäst av allt, fick 600mg/dagen på recept direkt

Fattar fortfarande inte riktigt hur de gick till då jag förväntade mig att dom skulle förslå en dos på 150mg dagen eller nåt liknande, så fick jag maxdosen direkt

Ahh grattis!! va lyxigt ju!!
jag har även själv medicinerat mot min värk/inflammation i kroppen med bla. Arxica och Diclofenak och alvedon o skit men inget hjälper. Vill inte få kodein eller tramadol utskrivet, vill inte behöva va beroende av det..

Ska väl först föreslå kortison tabletter men det e ju en jävla massa biverkningar.
Annars SKA jag ha lyrica för det hjälper ju guld!! Har en smärtrelaterad ångest så Lyrica hade ju varit perfekt för mig!!
Citera
2014-05-05, 01:23
Medlem
TheGolemFighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusdemon
Ahh grattis!! va lyxigt ju!!
jag har även själv medicinerat mot min värk/inflammation i kroppen med bla. Arxica och Diclofenak och alvedon o skit men inget hjälper. Vill inte få kodein eller tramadol utskrivet, vill inte behöva va beroende av det..

Ska väl först föreslå kortison tabletter men det e ju en jävla massa biverkningar.
Annars SKA jag ha lyrica för det hjälper ju guld!! Har en smärtrelaterad ångest så Lyrica hade ju varit perfekt för mig!!

Ja absolut riktigt fint

Ja tror också att lyrica hade passat toppen bra för dig, försök få det på recept så blir det nog bra. Du kan ju dock räkna med att få börja med låga doser och arbeta dig uppåt, men det är ju defenitivt bättre än ingetting eller att självmedicinera. Självmedicinera kan du ju dock göra under tiden tills du kommer upp i rimliga doser, hade iallafall jag gjort!
Citera
2014-05-05, 01:29
Medlem
argusdemons avatar
Citat:
Ja absolut riktigt fint

Ja tror också att lyrica hade passat toppen bra för dig, försök få det på recept så blir det nog bra. Du kan ju dock räkna med att få börja med låga doser och arbeta dig uppåt, men det är ju defenitivt bättre än ingetting eller att självmedicinera. Självmedicinera kan du ju dock göra under tiden tills du kommer upp i rimliga doser, hade iallafall jag gjort!

Ja men eller hur!
Ja jag ska försöka få det på recept. Jag har ju t.om frikort hos vårdcentralen och varit sjukskriven i snart 2 månader.
Så det borde ju inte vara några problem och få lyrica på recept vill jag tycka, 300 mg/dygn hade jag nöjt mig med från början menmen.. Som sagt man får väl gnälla att det inte är tillräckligt, vilket jag tror det inte är.
Schyssta responser jag fått av dig, det uppskattas!
Citera
2014-05-05, 01:37
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngelusDiaboli
Lite förvirrad över Pregabalins vattenlöslighet. Flera källor säger att pregabalin är "freely soluble in water", samtidigt säger andra källor att pregabalin är vattenlösligt till 32mg/L i rumstemperatur, vilket jag tycker är väldigt lite.

Jag försökte lösa upp 10g pregabalin som jag köpt från gen***lyr*** i cirka 133ml vatten (för att få 75mg/ml, i syfte att dosera med oral spruta då jag inte har en våg för tillfället), men detta verkade inte vara tillräckligt för att lösa upp allt pulvret, det är faktiskt en hel del som inte löst upp sig och lösningen ser bara konstig ut. Att tillsätta värme verkade inte göra någon skillnad.

Ska det verkligen behövas mer vatten än så här?
Citerar mig själv här nu. Jag har googlat vad "freely soluble", egentligen innebär, och det innebär att mellan 1-10ml av angivet lösningsmedel (vatten i det här fallet) som behövs för att lösa upp det angivna lösa ämnet (pregabalin i det här fallet), vilket innebär att om det verkligen stämmer att Pregabalin är "freely soluble in water", så borde det behövas mellan 10 och 100ml vatten för att lösa upp 10g Pregabalin. Jag använde ca 133ml, och borde därmed garanterat ha lyckats lösa upp allt.

Så, jag ser några möjligheter:

* Pregabalin är inte fritt lösligt i vatten, trots att många källor påstår detta.
* Det pregabalin som gen***lyr*** säljer är LÅNGT ifrån rent. (tvivlar på detta då i princip alla, inklusive de som provat Lyrica från svenskt apotek, tycker att det verkar vara nästintill helt rent)
* ... och där tar ideérna slut.

Några tankar?

EDIT: Utförde ett litet experiment. Jag skopade upp lite av det olösta ämnet (som kan vara pregabalin, eller någon orenlighet) och slängde i ett glas. Jag började långsamt tillsätta vatten. Några enstaka mililiter gjorde inte mycket alls. Efter 40ml vatten så var en väldigt stor del av ämnet löst i vattnet. Efter 60ml så kunde man i princip säga att den lilla mängden var helt löst i vattnet, även om där var några korn som fortfarande flöt runt.

Jag vill även tillägga att huvudlösningen som jag har i min mätbägare, så flyter en del längst upp i lösningen medans en del lägger sig på bottnen av mätbägaren. Det som flyter ser ganska kristalliskt ut, medans det som lägger sig på bottnen ser pulver-aktigt ut.

Det skulle vara bra om någon med kemisk kunskap kunde bidra med sina åsikter här!

EDIT2: Utförde ännu ett experiment. I förra experimentet så skopade jag endast upp det pulver-aktiga som låg på bottnen av bägaren. I det här experimentet så provade jag att skopa upp endast det kristall-aktiga som flöt längst upp. Det hade en tendens att flyta även i den nya bägaren som jag använde, och visade sig att vara nästan olösligt i vatten. Jag skopade endast upp en väldigt liten mängd, och efter att jag tillsatt så mycket som 90ml vatten så hade fortfarande bara 50-70% löst sig i vattnet.

Sammanfattning: Det är två olika olösta ämnen i bägaren, vilket innebär att minst en av dem (möjligtvis båda) är en orenlighet.
Senast redigerad av AngelusDiaboli 2014-05-05 kl. 02:09.
Citera
2014-05-05, 01:55
Bannlyst
Jag har lagt märke till att jag SER SÄMRE när jag tar höga doser av Lyrica, fastän jag inte alltid känner något rus. Som nu t.ex. Är tvungen att förstora texten i Internet Explorer till minst 150% för att läsa.

Är det någon annan som känner igen detta?

900 mg Lyr totalt idag.
Citera
2014-05-05, 02:33
Medlem
TheGolemFighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micehunter
Jag har lagt märke till att jag SER SÄMRE när jag tar höga doser av Lyrica, fastän jag inte alltid känner något rus. Som nu t.ex. Är tvungen att förstora texten i Internet Explorer till minst 150% för att läsa.

Är det någon annan som känner igen detta?

900 mg Lyr totalt idag.

Känner defenitivt igen det! Vet dock inte om det beror på lyrican eller mitt synfel som jag har, men tror defenitivt lyrican kan ha med saken att göra Får nämligen lite "flimrig" syn vid höga doser.
Citera
2014-05-05, 02:57
Bannlyst
Citat:
Känner defenitivt igen det! Vet dock inte om det beror på lyrican eller mitt synfel som jag har, men tror defenitivt lyrican kan ha med saken att göra Får nämligen lite "flimrig" syn vid höga doser.

Låter bra. Har också trott att det är mitt synfel (har linser): Att linserna har varit för fuktiga eller något. Men när jag har tagit ut dem, så har suddigheten funnits kvar till min förvåning!
Har tidigare trott att det har varit kombinationen av många droger samtidigt: typ, opiat + lyrica + benso eller något.
Men nu är jag nu mer inne på att det faktiskt är Lyrican självt som orsakar detta!
Citera
2014-05-05, 18:37
Medlem
trueforgoods avatar
Käkat Lyrica i lite mer än ett halvår, 150mg/dag mot GAD. Den senaste månaden har Lyrican inte fungerat och istället för att höja (och höja, och höja) dos har jag bestämt mig för att sluta helt.

Inte tagit något på 1,5 dygn och märker inga utsättningssymptom alls. Brukar de komma efter ett-två dygn eller har jag tur och slipper? Förstår att några borde komma (annars vore det lustigt) men inga hittills. Till och med haft mindre ångest än vanligt (!).
Citera
2014-05-05, 19:31
Medlem
T-L-Ks avatar
150mg är så pass lite att det borde gå relativt smärtfritt. Tycker att efter 48h börjar avtändningen bli jobbigt på riktigt.
Citera
2014-05-05, 20:30
Medlem
elmerengues avatar
Ger GABA-droger korstolerans? Typ att subutex även ökar toleransen på lyrica ? För visst påverkar även opiater gaba-receptorerna? Alltid varit nöjd med allt från 300-700mg tidigare. Nu inhandlade jag några pfizer och det är första gången på nästan tre månader som jag använder. Under dessa månader har jag mest rökt gräs och kört sub då och då. Nu gör inte ens 900mg mig nöjd, känner mig mest avslappnad men knappast sådär underbart lyrisk. För visst är de hårda kapslarna snabbverkande som en vanlig pappersbomb?

Tre teorier:
-Korstolerans
-Dålig kvalitet (hällde ut en av kapslarna och det vällde ut pulver så kan inte tänka mig att kranen fifflade, hade varit alldeles för krångligt att ha i nytt pulver som ska fylla hela kapseln samt att han är riktigt hyvens)
- Depot? Aldrig hört något om det, varken här eller på fass.

Några kommentarer eller andra teorier?

Edit: Verkar finnas teorier om att det kan bli korstolerans på benso men jag har inte hört något om opiater. Under kombination boostar subben och lyrican varandra, men när det kommer till korstolerans hittat jag inget.
Senast redigerad av elmerengue 2014-05-05 kl. 20:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in