2014-05-04, 22:18
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Polisen har lärt sig att hålla en låg profil. Ingen vet ju vem som kommer att vinna kampen, vare sig i Odessa eller resten av landet. Och de har redan sett hur det gick för kollegorna i Berkut, som stödde fel sida.
Och framför allt så kanske det känns lite halvjobbigt att ha ett par hundra galna fanatiker beväpnade med stenar, påkar och knivar emot sig medan man själv och sina tio kollegor bara har varsin pistol? Polisen har då knappast något annat val än att gå med på att släppa arresterade huliganer, eller att lomma iväg och se på när beväpnad pöbel slår fredliga demonstranter. Det enda alternativet skulle vara att ta fram automatkarbinerna och starta en masslakt av civila. Detsamma gäller t.ex. armé- och flygörband runt Slaviansk - visst, de skulle kunna bomba kommunfullmäktiges hus sönder och samman, men hundratals civila skulle dö på kuppen. Och med tanke på vad som händer när 32 pro-ryska demonstranter dör i en brand - pro-ryska debattörer går i taket, anklagelserna står som spön i backen, Ryssland säger upp Genevéavtalet - så kan man ju bara gissa vad som skulle hända ifall 300 blev sprängda i luften.

Jag är väldigt imponerad av hur polisen i Odessa vågade stå emellan de två sidorna i förrgår, det måste ha krävts en mångdubbelt större styrka för att kunna göra skillnad. Så jag tycker att man inte ska dra för stora växlar på att polis och militär är passiva, eller undviker att ta konflikter, det behöver inte betyda att de tar ställning för den ena eller andra sidan.
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Jo, men samtidigt så blundar du för - nej, du verkar till och med förneka - andra fakta om händelserna. Orsaken bakom dem är naturligtvis komplex och det är svårt att peka ut någon enskild sida. För enkelhetens skull tar jag några exempel från Kyiv Posts artikel, men ungefär samma berättelse har berättats av flera oberoende källor (sagesmän):

Att konflikten är komplicerad och att båda sidor har skuld i att den eskalerat har jag inte förnekat.

Min poäng var dock att de kravaller som ägde rum tidigare under dagen inte kan användas för att ursäkta eller bortförklara mordet på ett stort antal oskyldiga människor. Något som även du förhoppningsvis håller med om.

Citat:
Men för dig är det väl solklart: Carl Bildt tände på!

Självfallet inte. Dock är Carl Bildt - tillsammans med sin polske kollega Radek Sikorski - något av konfliktens onda genius. Det var de två som låg bakom det olycksaliga försöket att isolera och frysa ut Ryssland genom EU:s Eastern Partnership Program. Ett katastrofalt misstag vars frukter vi nu skördar.
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, om landsförrädare, med aktivt stöd av Ryssland ockuperar offentliga byggnader och upprättar vägspärrar så är det enligt min mening bara att köra på för svensk militär. Dock bör inte mer våld än vad som är nödvändigt användas. Men behövs det så kan givetvis all våld som krävs användas.

Nazister och andra, av myndigheterna icke sanktionerade beväpnade grupper skall dock inte användas. För detta skulle ju, i sig, vara ett brott emot det statliga våldsmonopolet!

---------------------------------------------------------------------------------

Tack för ditt tydliga svar!

Undrar lite över det Landsförräderiet som redan skett i detta land. Bl.a den du vill jobba åt, har ju subversivt medverkat till att detta land nu tillhör den våta dröm Hitler hadde, EU.

I samma mans anda går expansionen återigen österut! Jämför EU-kartan med en Tysklandskartan från 1941, så är den ju närmast identisk...

---------------------------------------------------------------------------------

För övrigt anser jag att Carl Bildt bör omgående tvångsmedicineras, så han inte får chansen till att starta ett tredje världskrig!!!!!!
2014-05-04, 22:19
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast, frånsett de speciella omständigheter som omgav Kosovofrågan, så har även Serbien, genom ett avtal, de facto erkänt Kosovo, även om man inte gjort det formellt, av uppenbara historiska skäl.

Allt för att komma in i EU, och på sikt: NATO förstås!

Du försöker gå runt ett allvarligt brott mot internationell rätt istället för att erkänna att USA och EU kränkte Serbiens integritet genom att ställa sig bakom en provins istället för bakom en internationellt erkänd stat med redan erkänt territorium.

Detta dubbeltänk tyder på att du är korrupt i ditt sätt att resonera och därmed en oseriös, oduglig samhällsmedborgare som inte är kapabel till att lösa faktiska problem som sker på internationell nivå.
2014-05-04, 22:20
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Jag är förbluffad, det dök upp även i Sverige!
CIA och FBI rådgivare åt Ukraina
http://www.dn.se/nyheter/varlden/cia-och-fbi-radgivare-at-ukraina/
Intressant att de anger TT och AFP som källa istället för Bild am Sonntag; är det inga DN-judar som behärskar tyska? De flesta av DN-judarna kommer ju från Polen där tyska är ett av de vanligaste främmande språken man lär sig, och judar gillar ju att påpeka hur språkbegåvade de är, så då borde väl åtminstone NÅGON behärska det. Förövrigt, använd http://unvis.it när du länkar till svensk träddödarmedia.

http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/varlden/cia-och-fbi-radgivare-at-ukraina/

Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Jag hade hittat bilder med analys i ryska forumet, vet ej, men det påstås att folk var strypta och mördade inne i byggnaden. Vill inte gå in på detaljer, riktigt skrämmande.

Jag varnar, brända kroppar.

http://frallik.livejournal.com/781599.html
Nu har jag ingen lust att klicka på din länk då jag vill kunna sova inatt, men finns det en del barn och kvinnor bland de brända kropparna? Anledningen till att jag undrar det, är att det verkar som att en del pro-ZOG-anhängare vill hävda att de pro-ryska separatisterna i Odessa egentligen är provokatörer som kommer ifrån bl.a. Transnistrien.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det vore antagligen inte speciellt förvånande om det var ryska agenter som tände på fackföreningsbyggnaden och var med på den Ukrainska sidan, det är exakt den typen av incident som Ryssland vill ha.
Ryssland vill driva Ukraina mot en mer federalistisk inrikting där Ryssland kan säkerställa inflytande och hindra Ukraina att blomstra som en västerländsk demokrati.
Suck!
Senast redigerad av NixYO 2014-05-04 kl. 22:30.
2014-05-04, 22:20
Bannlyst
Citat:
Det är uppenbart att Rysslands destabiliseringspolitik fungerar, det räcker med några hundra elitsoldater och agenter som genomför isolerade angrepp på polisstationer och några tiotusental hårdnackade sympatisörer som hjälper till att hetsa upp andra rysktalande.
Hela den ryska propagandan om facister och etnisk rensning på ryssar är så löjeväckande att man baxnar, uppenbarligen är många i Donetsk mer förbannade på att deras industri har blivit ifrånsprungen och att hundratusentals jobb har försvunnit efter Sovjets fall än att man tillhör Ukraina.
Det är inget som Ryssland kan göra något åt, tvärtom så kommer ökat ryskt inflytande förvärra situationen i Öst.

Det vore antagligen inte speciellt förvånande om det var ryska agenter som tände på fackföreningsbyggnaden och var med på den Ukrainska sidan, det är exakt den typen av incident som Ryssland vill ha.
Det var självaste Putler!
Citat:
Ryssland vill driva Ukraina mot en mer federalistisk inrikting där Ryssland kan säkerställa inflytande och hindra Ukraina att blomstra som en västerländsk demokrati.
Japp, om man kommer ut på gatan, lär man se en hel del rumänska blommor här och var
Citat:
EU och USA måste ta tag med hårdhandskarna mot Ryssland och sätta hårt mot hårt.
Kunde man krossa Ryssland skulle man ha gjort det för länge sedan
2014-05-04, 22:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Du försöker gå runt ett allvarligt brott mot internationell rätt istället för att erkänna att USA och EU kränkte Serbiens integritet genom att ställa sig bakom en provins istället för bakom en internationellt erkänd stat med redan erkänt territorium.

Detta dubbeltänk tyder på att du är korrupt i ditt sätt att resonera och därmed en oseriös, oduglig samhällsmedborgare som inte är kapabel till att lösa faktiska problem som sker på internationell nivå.

Men denna tråd handlar ju inte om Kosovo och NATO:s ingripande!
2014-05-04, 22:23
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Vad snackar du om, källa tack?

USAID är källan.
Deras information är offentligt tillgänglig. Så du får helt enkelt leta fram det
Eller du kanske inte klarar av sådant analytiskt arbete? Du föredrar att få foliehattsanalyser serverade för dig?

Då kan jag berätta det för dig. USAID har givit Ukraina ca 5 miljarder dollar åren 1992-2013 i bistånd. Majoriteten av pengarna erhölls på 90-talet. Rysslands erhållna bistånd under motsvarande tidsperiod från USAID är 20 miljarder dollar.

Sveriges motsvarighet till USAID (d.v.s. Sida) gav Ryssland 600 miljoner kronor i bistånd förra året.

Kan det vara helt enkelt så att du inte vet vad USAID och Sida är för något egentligen? Då blir det enkelt så att man missuppfattar saker och går på foliehattspropaganda.
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål

Tack för ditt tydliga svar!

Undrar lite över det Landsförräderiet som redan skett i detta land. Bl.a den du vill jobba åt, har ju subversivt medverkat till att detta land nu tillhör den våta dröm Hitler hadde, EU.

I samma mans anda går expansionen återigen österut! Jämför EU-kartan med en Tysklandskartan från 1941, så är den ju närmast identisk...

För övrigt anser jag att Carl Bildt bör omgående tvångsmedicineras, så han inte får chansen till att starta ett tredje världskrig!!!!!!

Fast nu så har det hela skett på demokratisk väg och stater står i kö för att få komma med i EU!

En viss skillnad, tycker du inte det?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Jag har letat, men hittar inte någon video, där man ser att det kastas molotovcoctails från byggnaden eller taket. Kanske någon "kievare" har en sådan?

Andra filmen uppifrån i denna länk:
http://www.liveleak.com/view?i=5f5_1399060045
2014-05-04, 22:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det är uppenbart att Rysslands destabiliseringspolitik fungerar, det räcker med några hundra elitsoldater och agenter som genomför isolerade angrepp på polisstationer och några tiotusental hårdnackade sympatisörer som hjälper till att hetsa upp andra rysktalande. Hela den ryska propagandan om facister och etnisk rensning på ryssar är så löjeväckande att man baxnar, uppenbarligen är många i Donetsk mer förbannade på att deras industri har blivit ifrånsprungen och att hundratusentals jobb har försvunnit efter Sovjets fall än att man tillhör Ukraina. Det är inget som Ryssland kan göra något åt, tvärtom så kommer ökat ryskt inflytande förvärra situationen i Öst.

Det vore antagligen inte speciellt förvånande om det var ryska agenter som tände på fackföreningsbyggnaden och var med på den Ukrainska sidan, det är exakt den typen av incident som Ryssland vill ha. Ryssland vill driva Ukraina mot en mer federalistisk inrikting där Ryssland kan säkerställa inflytande och hindra Ukraina att blomstra som en västerländsk demokrati.

EU och USA måste ta tag med hårdhandskarna mot Ryssland och sätta hårt mot hårt.

Du har uppenbarligen lyssnat för mycket på Dagens Eko. Deras Moskvakorrespondent återgav just idag teorin att "ryska provokatörer" på något sätt låg bakom mordbranden. En teori som inte ens ukrainska Kiyv Post tar på allvar, som vi sett ovan.
2014-05-04, 22:33
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Jo, men samtidigt så blundar du för - nej, du verkar till och med förneka - andra fakta om händelserna. Orsaken bakom dem är naturligtvis komplex och det är svårt att peka ut någon enskild sida. För enkelhetens skull tar jag några exempel från Kyiv Posts artikel, men ungefär samma berättelse har berättats av flera oberoende källor (sagesmän):

Men för dig är det väl solklart: Carl Bildt tände på!

-----------------------------------------------------------------------------

Nu slog du nog huvudet på spiken av misstag!!!

Indirekt har ju Kalle Bildt och hans kumpaner faktiskt slätat över vad denna grupp håller på med och möjliggjort fortsatt verksamhet med sin media tystnad.

I stället med en dåres envishet satt strålkastarljuset enbart på Ryssarna. Vår media bevakning av ukraina är lika vinklad som Goebbels var.

Det stämmer tydligen: Att första offret i ett krig är sanningen...

--------------------------------------------------------------------------------

Senast redigerad av naturtvål 2014-05-04 kl. 22:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in