2014-05-04, 17:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Tja, sex personer sägs ha avlidit till följd av skottskador, så det är mycket möjligt att den mannen sköt dödande skott, vem vet.

Just det. Sägs. Men vad vet vi egentligen?

Jag säger inte att det är fel, men man måste ha klart för sig att nästan alla uppgifter som kommer från Kiev - och för den delen även rebellerna - är propaganda. Och väldigt ofta visar sig vara helt fel.

Den första rapporten om dödsoffer innan mordbranden talade om en person som fått skallen inslagen och en som dött av andra skäl, oklart vad.

Skulle det ha förekommit skarp eld ska det naturligtvis fördömas oavsett vem som höll i vapnet. Detsamma gäller för övrigt den eld med luftpistoler som bevisligen förekommit.

Men min poäng var att det inte rättfärdigar att man bränner inne en massa helt oskyldiga människor.

Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Sedan skulle jag gärna vilja att du länkade till den här diskussionen. Vore faktiskt väldigt intressant att se vad dessa experter har att säga.

Och vilken sida är det du pratar om, liveleak? Minns inte själv vad det var, så du får gärna länka sidan och bilden igen, med följande diskussion av experterna på militaryphotos.net.

Jag menade din första liveleakvideo. På samma sida, under videon, finns den photoshoppade bilden med luftpistolen.

Jag ska se om jag kan hitta bilderna på militaryphotos.net. Kan dock inte lova något. Ukrainatråden där har över 2000 sidor och 30000 inlägg, och jag bokmärkte inte just denna bild.
Senast redigerad av Regulus 2014-05-04 kl. 17:36.
2014-05-04, 17:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det tyckte jag också innan men efter hennes frigivande så har hon kommit med en hel del skumma utalanden. Hon fiskar i fel vatten om hon vill ha många röster men är dom inställda på en delning på av Ukraina gör hon kanske rätt.

Om det är något som Tymosjenko inte vill ha så är det en delning av Ukraina. Annars skulle hon inte fiska efter nazisternas röster.

Efter det att regimen nyligen ändrade vallagen spelar det inte längre någon roll om folket i den ryskspråkiga halvan av landet deltar i valet. Det finns nämligen inte längre någon undre gräns för valdeltagandet. Därför är det inte längre viktigt att fiska efter deras röster.

I värsta fall kan man utlysa undantagstillstånd i sydöstra Ukraina och genomföra ett "legitimt" val i resten av landet. Det är möjligt att regimen planerar ett sådant upplägg.
2014-05-04, 17:45
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
En steg-för-steg-rekonstruktion vad som hände i odessa. Ger lite struktur till alla lösa filmer man hittar på youtube.

https://www.kyivpost.com/content/ukraine/what-really-happened-in-odessa-a-step-by-step-reconstruction-of-a-tragedy-that-killed-46-people-vide o-346192.html

Citat:
The football fans chased the opponents, and beat those who they caught, while pro-Ukrainian Self-Defense members tried to restrain them from lynching their victims. By this time, 74 ambulances were at the scene.
Senast redigerad av Hartarbete 2014-05-04 kl. 18:07.
2014-05-04, 17:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Fakta fel av dig?

North Korea, Syria, Cuba Back Russia's Crimea Incursion at UN
"The "no" votes came from Russia, the former Soviet states of Armenia and Belarus, as well as North Korea, Zimbabwe, Sudan, Syria, Venezuela, Nicaragua and Bolivia."
http://www.nbcnews.com/storyline/ukraine-crisis/north-korea-syria-cuba-back-russias-crimea-incursion-un-n65881

Eller som Blomberg News rubricerade omröstning i FN:s nationalförsamling om "Crimean referendum as “having no validity"”.

Crimea Resolution Backed by U.S. Barely Gets UN Majority
http://www.bloomberg.com/news/2014-03-27/crimea-resolution-backed-by-west-barely-gets-un-majority.html

”Är glaset halvt tomt eller är det halvt fullt?”

Med såna uppbackare behövs inga fiender. Nordkorea, Syrien, Sudan och Zimbabwe har alla ledare som gillar att mörda sin egen befolkning. Men bara du och andra får spy galla över väst så är några hundratusen döda rena trivialiteter i sammanhanget, antar jag.
2014-05-04, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Med såna uppbackare behövs inga fiender. Nordkorea, Syrien, Sudan och Zimbabwe har alla ledare som gillar att mörda sin egen befolkning. Men bara du och andra får spy galla över väst så är några hundratusen döda rena trivialiteter i sammanhanget, antar jag.

Jag tror inte du förstår det hela riktigt. Många länders regeringar är emot en världsordning där en stat bestämmer allt dvs USA. Även om denna stat ” den enda supermakten” drar åt alla tumskruvar för tvinga andra nationer att stödja dem, så lyckas det endast få stöd av en knapp majoritet av FN:s nationalförsamlings medlemmar, för sin resolution, det ett tydligt svaghetstecken . Ingens av BRICS medlemsstater röstade för resolutionen, BRICS representerar nästan 3 miljarder människor. Jag vill inte leva i en mono-värld utan en multi-värld, där det finns ett visst mått av handlingsfrihet för små stater.

BRICS = Brazil, Russia, India, China and South Africa
Senast redigerad av fuckuto 2014-05-04 kl. 18:16. Anledning: staving
2014-05-04, 18:14
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är mycket som du bevisligen tror dig veta, tydligen.

Jag uttalar jag mig däremot bara med säkerhet om sådant jag faktiskt sett, i detta fall videoströmmarna från Odessa. Och de talade sitt tydliga språk.

Federalisterna jagades in i byggnaden av en knölpåksbeväpnad pöbel och en massa oskyldiga människor brändes sedan inne.

Och det går inte att ursäkta eller bortförklara med vad som eventuellt hände tidigare på dagen. Trots de frenetiska försök som nu görs av propagandamakare och spin doctors.
Och precis som vanligt så visar alla oberoende, sansade rapporter att du har fel. Till exempel den som "Hartarbete" postade nyss: https://www.kyivpost.com/content/ukraine/what-really-happened-in-odessa-a-step-by-step-reconstruction-of-a-tragedy-that-killed-46-people-vide o-346192.html
2014-05-04, 18:14
Medlem
wikarss avatar
Folk som hoppade från byggnaden som brann blir ihjälslagna/misshandlade:
https://www.youtube.com/watch?v=SbeUmpQ_4nU
Senast redigerad av wikars 2014-05-04 kl. 18:19.
2014-05-04, 18:17
Medlem
bananasvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Att CIA och FBI är plats och hjälper terroristerna i Kiev är nog inget som stör dig heller förmodar jag

http://rt.com/news/156692-ukraine-cia-fbi-agents/
2014-05-04, 18:17
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Jag tror inte du förstår det hela riktigt. Många länders regeringar är emot en världsordning där en stat bestämmer allt dvs USA. Även om denna stat ” den enda supermakten” drar åt alla tumskruvar för tvinga andra nationer att stödja dem, så lyckas det endast få stöd av en knapp majoritet av FN:s nationalförsamlings medlemmar, för sin resolution, det ett tydligt svaghetstecken . Ingens av BRICS medlemsstater röstade för resolution, BRICS representerar nästan 3 miljarder människor. . Jag vill inte leva i en mono-värld utan en multi-värld. Där det finns ett visst mått av handlingsfrihet för små stater.

BRICS är inte någon sammanslutning av stater som samarbetar politiskt, det är ett samlingsbegrepp som ekonomer använde för några stora "emerging markets". Numera har Rysslands och i viss mån även Indiens ekonomier börjat sacka efter, så beteckningen BRICS är inte lika relevant idag som 2005.
2014-05-04, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om det är något som Tymosjenko inte vill ha så är det en delning av Ukraina. Annars skulle hon inte fiska efter nazisternas röster.

Efter det att regimen nyligen ändrade vallagen spelar det inte längre någon roll om folket i den ryskspråkiga halvan av landet deltar i valet. Det finns nämligen inte längre någon undre gräns för valdeltagandet. Därför är det inte längre viktigt att fiska efter deras röster.

I värsta fall kan man utlysa undantagstillstånd i sydöstra Ukraina och genomföra ett "legitimt" val i resten av landet. Det är möjligt att regimen planerar ett sådant upplägg.
Det resulterar ju i praktiken till en delning av landet för valet blir ju inte legitimt för dom i öster och bråkar dom nu så vad kommer dom då att göra senare? Jag visste inte om lagändringen men är dom så dumma i Kiev så dom tror att såndana lagändringar och uteslutning av väljare på olika sätt i östra Ukraina inte kommer att leda till en delning så är det bara att tycka synd om folket. Men det är ju klar att dom har ju gång på gång bevisat sin dumhet och girighet. Det är hög tid att dessa politiker rensas bort från makten och politiken i Ukraina och att en ny generation tar över som både EU, Ryssland och framför allt folket där kan lita någorlunda på.

När klubbades denna lagändringen igenom? jag måste ha missat det, bra att ha med då man målar upp en tidslinje över händelser.
2014-05-04, 18:29
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Jag tror inte du förstår det hela riktigt. Många länders regeringar är emot en världsordning där en stat bestämmer allt dvs USA. Även om denna stat ” den enda supermakten” drar åt alla tumskruvar för tvinga andra nationer att stödja dem, så lyckas det endast få stöd av en knapp majoritet av FN:s nationalförsamlings medlemmar, för sin resolution, det ett tydligt svaghetstecken . Ingens av BRICS medlemsstater röstade för resolutionen, BRICS representerar nästan 3 miljarder människor. Jag vill inte leva i en mono-värld utan en multi-värld, där det finns ett visst mått av handlingsfrihet för små stater.

Undrar vem det är som inte förstår

Antingen väljer du att stödja USA visst, jag och du är inte en av dem, eller så stödjer du en mer eller mindre hotfull granne. Jag väljer att stödja EU och den del av EU som står EMOT USA och gör saker och ting annorlunda än USA eller så väljer man som dig att stödja än 10 ggr värre granne än vad USA är RYSSLAND. Det sjukast jag vet och det mest kontraproduktiva som finns är att stödja Putins Ryssland för man tror att USA blir svagare och får mindre makt .... detta sjuka antagande kunde inte vara mera fel. Nato blir så mycket starkare just för att Putin hotar dem med våld. EU har sakta men säkert glidit ur USAs grepp i Europa. Jämför USAs grepp över Europa år 1045 och USAs grepp över Europa 2013. År 2014 kommer återigen USAs grepp över Europa att öka tack vare hotet från den ryska björnen ... vad trött jag blir
2014-05-04, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Och precis som vanligt så visar alla oberoende, sansade rapporter att du har fel. Till exempel den som "Hartarbete" postade nyss: https://www.kyivpost.com/content/ukraine/what-really-happened-in-odessa-a-step-by-step-reconstruction-of-a-tragedy-that-killed-46-people-vide o-346192.html
Från texten och länken du angav eller var det något annat du försökte motbevisa med detta?
Citat:
The pro-Ukrainians attacked the building with rocks and Molotov cocktails, while the AntiMaidan supporters threw Molotov cocktails from the rooftop.

Several bottles of petrol bombs, thrown by activists outside, broke into the front entrance and the windows of the second and fourth floor, where the fire spread quickly.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in