2014-05-04, 15:15
Medlem
bananasvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Jag följde tyvärr inte händelserna live via nätet, utan har som vanligt försökt bilda mig en uppfattning utifrån de nyhetskällor som finns. Det du skriver bekräftar i stora drag den uppfattning jag fått av mordbranden och anfallet mot tältlägret.
Däremot är det svårare att få en bild av vad som hände tidigare på dagen.
Tyvärr framstår Kiev och dess PR-apparat som den minst pålitliga källan till det som händer i Ukraina. Gång på gång blir de påkomna med byxorna nera. Var är t ex de 50 ryska agenter de gripit?

Här har du videos hur terrorister från Kiev skjuter på folk i Odessa

http://rt.com/news/156664-odessa-fire-radicals-shoot/

Med tanke på staten Ukraina är pank kan man fråga sig vem som står för vapen och skottsäkra västar till dessa gossar
2014-05-04, 15:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Så då kanske du, som tydligen är expert, kan svara på detta:
1: Var det fotbollssupportrarna som attackerade pro-ryssarna, eller tvärt om?
2: Varför hade pro-ryssarna ett tältläger på platsen?
3: Hur kom de in i fackföreningshuset?
4: Hade de redan tidigare brutit sig in i fackföreningshuset?
5: Kastade de molotovcocktails på fotbollsfansen nere på gatan?
6: Sköt de med skjutvapen på fotbollsfansen nere på gatan?

Kom inte och göm dig bakom formuleringar som "jag var inte där", du vet ju sanningen. Anledningen till att jag frågar är självklart att det finns mängder av oberoende vittnesuppgifter i media (dock ej i RT) som beskyller pro-ryssarna för att ha startat alltihop. Inte bara genom att tidigare ockupera fackföreningsbyggnaden, utan också genom att provocera de ukrainska fotbollsfansen. Precis som pro-ryssar bevisligen har attackerat andra fredliga pro-ukrainska demonstrationer, t.ex. i Donetsk den 1 maj.

Det är mycket som du bevisligen tror dig veta, tydligen.

Jag uttalar jag mig däremot bara med säkerhet om sådant jag faktiskt sett, i detta fall videoströmmarna från Odessa. Och de talade sitt tydliga språk.

Federalisterna jagades in i byggnaden av en knölpåksbeväpnad pöbel och en massa oskyldiga människor brändes sedan inne.

Och det går inte att ursäkta eller bortförklara med vad som eventuellt hände tidigare på dagen. Trots de frenetiska försök som nu görs av propagandamakare och spin doctors.
2014-05-04, 15:23
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne

Med tanke på staten Ukraina är pank kan man fråga sig vem som står för vapen och skottsäkra västar till dessa gossar
Tack för länken. Nu vill jag vill nu ha länk på när separatister skjuter, inte bara pekar med ett vapen på stillbild. Dessutom vore de tintressant att få en länk på vilka som dödades och skadades i gatubråket. På vilken sida de var och hur de dödats/skadats
2014-05-04, 15:29
Medlem
Citat:
Tack för länken. Nu vill jag vill nu ha länk på när separatister skjuter, inte bara pekar med ett vapen på stillbild. Dessutom vore de tintressant att få en länk på vilka som dödades och skadades i gatubråket. På vilken sida de var och hur de dödats/skadats

Förresten så ligger väl dessa Live-feeds från massakern i Odessa på nätet vad jag vet om du vill se dem
2014-05-04, 15:35
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:

Hej! Här har du en utmärkt video där man ser ryska separatister skjuta under våldsamheterna i Odessa.

http://www.liveleak.com/view?i=827_1399123607

EDIT: Och en till, http://www.liveleak.com/view?i=44b_1399129771

Man ser även att polisen skyddar de ryska separatister som skjuter.
Senast redigerad av teflonpannan69 2014-05-04 kl. 15:38.
2014-05-04, 15:35
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Bara för att någon tokstolle anklagar hela västvärldens medier - varav många är bittra konkurrenter - för att ha fallit för någon NWO-konspiration så blir det inte sant. Inte ens ifall du skriver så.

Som vi konstaterade igår kväll så har SVT en korrespondent i Ukraina, ända sedan februari har de haft folk på plats och de har stundtals haft flera stycken i landet samtidigt.

BBC har nog världens mest ansedda nyhetsorganisation, och även de har självklart korrespondenter i landet. Deutsche Welle vet jag inte säkert hur de agerar, brukar inte följa den kanalen.

Så, då har vi i åtminstone två fall av tre bevisat att du har fel. Kan du inte vara snäll och anklaga resten av västeuropas statsägda medier för att ha fallit för en och samma konspiration nu, så jag får förlöjliga dig ännu mer? Och vad säger du t.ex. om Vice News?
Hurså? BBC har inte samma ekonomiska kraft som de stora amerikanska. Dessutom är poängen irrelevant då BBC är ett språkrör för Storbritanniens regering. Ingen oppositionskraft där. BBC har inte länge det anseende de hade 30 år sen före Thatcher.
Senast redigerad av DetVarTypisktJu 2014-05-04 kl. 15:40.
2014-05-04, 15:39
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:

https://pbs.twimg.com/media/BmuoIzcCIAA3FEO.jpg:large

Finns dessutom videos på samma killar. Orkar dock inte leta upp nu.

EDIT: kolla teflonpannan69s inlägg ovan.
2014-05-04, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne

Roade mig med at försöka uppskatta vilket våningsplan han siktade på, och det verkar vara andra våningen.

Uppskattningar utifrån video från händelsen:
Skytten står 10m från byggnaden +- 2m
Siktlinjen är 30º
Varje våningsplan är 4m högt.

==> 5.8 m +- c:a 1 m
2014-05-04, 15:43
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Hej! Här har du en utmärkt video där man ser ryska separatister skjuta under våldsamheterna i Odessa.

http://www.liveleak.com/view?i=827_1399123607
Nja, utmärkt video vet jag inte om det är. Möjligt att det är separatister, hör skott och några som är beväpnade.
Hur många och på vilka sidor fanns det folk som blev dödade/skottskadade
2014-05-04, 15:44
Medlem
HappySadHarrys avatar
Enligt senaste nytt från DN lär det pågå en stormning av en polisstation i Odessa just nu. Undrar om det kan vara ett fritagande av de gripna?
2014-05-04, 15:52
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Enligt senaste nytt från DN lär det pågå en stormning av en polisstation i Odessa just nu. Undrar om det kan vara ett fritagande av de gripna?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/reuters-polisstation-i-odessa-attackerad-av-aktivister/

Vad får man ut utav att storma polisstationer på detta sätt?
2014-05-04, 15:54
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Nja, utmärkt video vet jag inte om det är. Möjligt att det är separatister, hör skott och några som är beväpnade.
Hur många och på vilka sidor fanns det folk som blev dödade/skottskadade

Men du ser väl att de bär det svart-gula märket och att många har röda armbindlar? Du ser väl även att det är flera som är beväpnade (finns det andra bilder på) och att de faktiskt skjuter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in