2014-05-04, 14:26
Bannlyst
Märkligt att det rapporteras så lite om händelse i östra delar:
Bara när tv tornet skulle ta tillbaks hade ukrainsk militär blivit beskjuten flera gånger så man har flera som är svårt skadade och döda .

http://www.youtube.com/watch?v=bkjD5cKFH8U#t=961

Källa med ukrainsk militär duger väll? Men ja, skulle inte förvåna mig om någon tomte skrev att det är genmanipulerad putin som talar med ansikts mask.

Ja och så lite mer nyheter:

Pro-Russian activists said that during the night fights they managed to repel the armed forces of a number of cities of Ukraine in Donetsk region. On Sunday May 4 reports TV channel "Russia 24 ". According to the militias , they were able to take control of Konstantinovka and Slovyansk , Kramatorsk and village Andreevka discard Ukrainian troops from the occupied positions previously .

It was reported that during the punitive operation in Kramatorsk , held on the eve of the security forces under the control of the authorities moved the entire city center except the City Council , in particular, the Interior Ministry building , the Security Service and the TV tower . Eyewitnesses , however , say that at this point in Kramatorsk left divisions Ukrainian security services and armed forces. City streets are covered with burnt cars and trolley buses , barricades , where young people are on duty with firebombs , reports RIA Novosti.
2014-05-04, 14:26
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Kom med bevis då, utan att nämna fantasifoster som NWO eller "judekonspiration" tack. Glöm inte statsägda medier i olika länder - har BBC och SVT samma ägare? Och förklara även för mig varför "3-5 storägare" skulle vara bättre än den ende storägaren av alla ryska mediehus som har en internationell räckvidd?
Det finns tusentals artiklar på nätet om CNN, AP, Reuters, Fox, Time Warner och vad de nu heter. Sök lite själv.

SVT, SvD, BBC, Deutsche Welle, et al har inte råd att själva bevaka världsomfattande. Därav bindande kontrakt med dessa firmor som förbjuder oberoende källor -- faktiskt!
2014-05-04, 14:27
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Sluta skriva ditt strunt när du inte fattar läget.

---

Odessa vill vara självständiga och det finns ett antal anledningar till detta. Det är därför det kommer bli blodigt i stan om det inte hittas en diplomatisk lösning på hur stan skall hanteras. Hamnen skall fö kontrolleras av en Ryskfientlig maffia vad jag förstått, de skall nog knappast ses som Kiev vänliga men du kan nog fatta hur det kan sluta om Kiev klampar på för mycket.

Hej! Har du några som helst belägg för att en större del av Odessa befolkning vill bli självständiga?
2014-05-04, 14:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Dock så presterar Anna-Lena följande av alldeles egen kraft:

"Molotovcocktails kastades på bägge sidor. Byggnaden stacks i brand och 37 människor dog, "

Inte så viktigt att vara tydlig med vilka som satte byggnaden i brand.
Artikeln känns vinklad.

Jag påstod inte att Anna-Lena Laurén är något helt opartiskt sanningsvittne. Hon företräder SvD och de har sin politiska agenda, precis som svensk press i övrigt. Förmodligen kommer det att dröja lika länge som det gjorde i Syrien innan pressen inser att de hejar på "fel" sida - eller snarare att det inte finns någon alltigenom "god" sida att heja på.

Min poäng var dock att Lauréns artiklar är bättre än Maria Persson Lövgrens rapporter i P1, som gång på gång upprepat Kievregimens propaganda utan att uppge dem som källa. Propaganda som i vissa fall redan vederlagts.
2014-05-04, 14:37
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Sluta skriva ditt strunt när du inte fattar läget.

Anledningen till att Odessa varit så lungt till nu kommer av att några pro-Kiev/Ryssland grupper helt saknar stöd hos folket. Kiev tvingades bussa in folk för att kunna hålla en demo med 1500 pers och hade dessa inte bussats in skulle de fått stryk av den lokal Odessa befolkningen, av samma anledning har man i stort inte sett ett skit från pro-Ryska håll heller för även de skulle få stryk!
Det var en fotbollsmatch mot Charkiv, självklart "bussas" då Charkivs fans till Odessa. Men du har nog fått saker om bakfoten ifall du tror att de bussades till en fredlig stad utan pro-ryska kravaller för att demonstrera. I så fall hade de väl i stället sänts till t.ex. Donetsk?
2014-05-04, 14:41
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Det finns tusentals artiklar på nätet om CNN, AP, Reuters, Fox, Time Warner och vad de nu heter. Sök lite själv.

SVT, SvD, BBC, Deutsche Welle, et al har inte råd att själva bevaka världsomfattande. Därav bindande kontrakt med dessa firmor som förbjuder oberoende källor -- faktiskt!
Att ens försöka få dessa ålar att erkänna sanningen är helt omöjligt, de står samtliga bakom Carl Bildts påstående att det är Ryska gangsters som tänt på huset i Odessa. Inte ens när den media som de sympatiserar med skriver vad som verkligen skett bryr de sig om detta. Vad strategin går ut på at förneka och förtiga allt som inte stödjer deras åsikter och det är något man får lära sig att hantera. De kommer aldrig att erkänna i tråden att Carl Bildt ljugit om vem som tänt på i Odessa men se till att ständigt fråga såde undergräver sitt förtroendekapital som deltagare i tråden.

De vill endast se blod och sitter och njuter när de ser någon dö. Sån är ålen!
"Ukrainas president Oleksander Turtjynov sade i ett uttalande att armén inte gjort framsteg i den takt man hade hoppats – något han skyllde på att separatisterna skulle ha använt sig av mänskliga sköldar. Från regeringshåll hävdades det att nedskjutningen av helikoptrarna utgör bevis för att Ryssland har militär personal på plats i staden.

Den ukrainska regeringen har i flera veckor beskyllt Ryssland för att ha trupp på plats i de oroliga östra delarna av landet, men några konkreta belägg för att så skulle vara fallet har aldrig presenterats."

Det verkar inte gå så bra för "presidenten" som han hoppats. Att det skall hållas ett val kan man nog se som helt omöjligt i dagsläget då de knappast kommer att acceptera att folket får rösta i ett sådant val. Att han skyller på Ryssar är troligen ett försök at flytta fokus från vilka som är i armén, jag misstänker nämligen att det är de s k folkmiliserna som tagit över armén för de flesta har desserterat eller vägrar lyda order om man skall tro på "presidenten". Det finns ingen möjlighet att ett gäng seperatister skall kunna stå emot en armé, enda förklaringen är att det inte är en armé som deltar i denna operation utan folk som helt saknar militär utbildning.

Jag har en känsla av att man snart kommer få information om att NKVD förbanden tunnats ut i något slag, de verkar sakna all möjlighet att göra annat än att delta i upplopp.
2014-05-04, 14:43
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu

Bara för att någon tokstolle anklagar hela västvärldens medier - varav många är bittra konkurrenter - för att ha fallit för någon NWO-konspiration så blir det inte sant. Inte ens ifall du skriver så.

Som vi konstaterade igår kväll så har SVT en korrespondent i Ukraina, ända sedan februari har de haft folk på plats och de har stundtals haft flera stycken i landet samtidigt.

BBC har nog världens mest ansedda nyhetsorganisation, och även de har självklart korrespondenter i landet. Deutsche Welle vet jag inte säkert hur de agerar, brukar inte följa den kanalen.

Så, då har vi i åtminstone två fall av tre bevisat att du har fel. Kan du inte vara snäll och anklaga resten av västeuropas statsägda medier för att ha fallit för en och samma konspiration nu, så jag får förlöjliga dig ännu mer? Och vad säger du t.ex. om Vice News?
2014-05-04, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Min poäng var dock att Lauréns artiklar är bättre än Maria Persson Lövgrens rapporter i P1, som gång på gång upprepat Kievregimens propaganda utan att uppge dem som källa. Propaganda som i vissa fall redan vederlagts.
Jag förstår poängen, du har förstås rätt.
Vad gäller Maria så hittade jag en intressant artikel som kanske ger lite bakgrund till hur hon resonerar:
http://www.ka.se/de-skyller-pa-carl-bildt
2014-05-04, 14:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Klipper och klistrar lite från fridaynightouts inlägg. Glöm inte att ta med detta till din "korrekta beskrivning".

Även om fridaynightouts beskrivning skulle vara saklig och helt korrekt - vilket den självfallet inte är - så bemöter ju stycket du citerar inte det jag skrev: nämligen att pöbeln jagade in federalisterna i fackförningsbyggnaden och sedan brände dem inne.

Detta är ett faktum som det är svårt att förneka eftersom så många människor världen över såg vad som faktiskt hände.

Regimanhängarnas försök att bortförklara massakern är därför ganska lama, och handlar mest om vad som skedde tidigare på dagen. Händelser som det finns flera olika versioner av, men som på intet sätt rättfärdigar att man bränner inne en massa oskyldiga människor.
2014-05-04, 15:05
Medlem
bananasvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Bara för att någon tokstolle anklagar hela västvärldens medier - varav många är bittra konkurrenter - för att ha fallit för någon NWO-konspiration så blir det inte sant. Inte ens ifall du skriver så.

Som vi konstaterade igår kväll så har SVT en korrespondent i Ukraina, ända sedan februari har de haft folk på plats och de har stundtals haft flera stycken i landet samtidigt.

BBC har nog världens mest ansedda nyhetsorganisation, och även de har självklart korrespondenter i landet. Deutsche Welle vet jag inte säkert hur de agerar, brukar inte följa den kanalen.

Så, då har vi i åtminstone två fall av tre bevisat att du har fel. Kan du inte vara snäll och anklaga resten av västeuropas statsägda medier för att ha fallit för en och samma konspiration nu, så jag får förlöjliga dig ännu mer? Och vad säger du t.ex. om Vice News?

Istället för att argumentera som ett barn kan du väl lägga 2 min på att själv googla att all media väst får sina nyheter förmedlade av Reuters

Vilka är då Reuters och vad är deras syfte

http://en.wikipedia.org/wiki/Reuters
http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Reuter
http://thomsonreuters.com/news-services/

Judisk media erkänner själva att de äger och styr alla media i västvärlden

http://blogs.timesofisrael.com/jews-do-control-the-media/

Räcker det för dig eller anser du att dom själva är foliehattar
2014-05-04, 15:06
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Även om fridaynightouts beskrivning skulle vara saklig och helt korrekt - vilket den självfallet inte är - så bemöter ju stycket du citerar inte det jag skrev: nämligen att pöbeln jagade in federalisterna i fackförningsbyggnaden och sedan brände dem inne.

Detta är ett faktum som det är svårt att förneka eftersom så många människor världen över såg vad som faktiskt hände.

Regimanhängarnas försök att bortförklara massakern är därför ganska lama, och handlar mest om vad som skedde tidigare på dagen. Händelser som det finns flera olika versioner av, men som på intet sätt rättfärdigar att man bränner inne en massa oskyldiga människor.

Min poäng var att även om din beskrivning var saklig och korrekt så saknade vissa delar av den, därav det citerade inlägget.

EDIT: Och annars kan du kanske bemöda dig att utveckla varför hans beskrivning inte var saklig och korrekt (den del jag citerade). Vad är det som inte stämmer i den?

Återger den igen för säkerthets skull

Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout

Du kan inte förneka att det var en helt fredlig ukrainsk demonstration, tills den anfölls av proryssar. Du kan inte förneka att proryssar sköt med skarp ammunition mitt på ljusa dagen. Du kan inte förneka att proryssar började konflikten genom att dödade fredliga ukrainare. Du kan inte heller förneka att polisen inte hindrade proryssarna, utan tvärtom skyddade dem och täckte dem! Det finns bilder där prooryssar skjuter med vapen och täcks av poliser. Det är grunder som föranleder väldigt starka slutsatser!

Senast redigerad av teflonpannan69 2014-05-04 kl. 15:08.
2014-05-04, 15:08
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:

Jag följde tyvärr inte händelserna live via nätet, utan har som vanligt försökt bilda mig en uppfattning utifrån de nyhetskällor som finns. Det du skriver bekräftar i stora drag den uppfattning jag fått av mordbranden och anfallet mot tältlägret.
Däremot är det svårare att få en bild av vad som hände tidigare på dagen.
Tyvärr framstår Kiev och dess PR-apparat som den minst pålitliga källan till det som händer i Ukraina. Gång på gång blir de påkomna med byxorna nera. Var är t ex de 50 ryska agenter de gripit?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in