2014-05-03, 19:49
Medlem
Ganska.Uddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Finns det någon i den här tråden som är beredd att polisanmäla ett läger för nedskräpning och miljöbrott?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nedskr%C3%A4pning

Om man filmar dom, i smyg eller öppet och fångat personerna i akten så att säga så borde det ju inte vara några problem att få dessa parasiter fällda?

Jag funderar dessutom på om man kan hindra dom från att åka i sina bilar. Dessa bilar lär ju knappast vara skattade och försäkrade.
2014-05-03, 19:56
Medlem
Ganska.Uddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Tanken har grott i mej länge. Drömmer om ljudlig demonstration på EU-Medborgarplatsen.
"Inga tiggare på våra gator" "Inget bajs i våra vattentäkter" "Inget skrammel framför våra medborgare"
Sen tågar vi en bit med skramlande burkar medan vrålar: tak så mikket pliiz pliz corona pliiz pliiz
Hoppas det inte räknas som uppvigling så vi blir avstängda.

Hehe vilken underbar syn det skulle vara. Vad är det som hindrar oss egentligen?
Många här på Flashback är ju emot tiggarna, då kan man väl offra några timmar för en god sak?
2014-05-03, 23:07
Medlem
Så nu börjar de bosätta sig Norr Mälarstrand på Kungsholmen. Flera sover ute under bar himmel och ett par tält börjar också växa fram.
2014-05-03, 23:13
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solvargen
Så nu börjar de bosätta sig Norr Mälarstrand på Kungsholmen. Flera sover ute under bar himmel och ett par tält börjar också växa fram.
Norr mälarstrand är relativt lång, kan du precisera dig lite mer tack
2014-05-03, 23:14
Medlem
Har skrivit tidigare i denna tråd.
BOJKOTTA TIGGARNA alias krimminellt utsocknesfolk.
Varför inte pröva vingarna och dra i hop bekantskapskretsen,svina och tigg, kanske blir det mera pengar till statskassan om du samtidigt jobbar normalt.
2014-05-03, 23:36
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solvargen

Underbart, mitt i ett av stans populäraste promenadstråk på sommaren både för turister och stockholmare. Många fina och dyra uteserveringar där också, så nu blir det tjenna tjenna pliiiiis över ishinkarna med rose och bubbel!
2014-05-04, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happymeat
Har skrivit tidigare i denna tråd.
BOJKOTTA TIGGARNA alias krimminellt utsocknesfolk.
Varför inte pröva vingarna och dra i hop bekantskapskretsen,svina och tigg, kanske blir det mera pengar till statskassan om du samtidigt jobbar normalt.

Tiggari är inte något enkelt. De som håller på har åratals erfarenhet, coachning och placeras ut på rätt platser. Som i alla andra branscher så gäller det att ha koll på marknaden. Att bara hoppa in i hur som helst.... ja du kan ju pröva men jag tvivlar på att den timpenning du kommer upp i gör det värt besväret.

Tiggarna säljer en tjänst. Ger du ett mynt eller en tjuga i så kan du känna dig som en bättre människa en liten stund. Det är inte gratis - men det är billigt. Nu kaske du säger... ja men jag ger aldrig tiggare pengar. Det betyder bara att du inte ingår i målgruppen. Det finns ingen bransch där man förväntar sig att varenda människa kommer att bli en kund.

Kort sagt: tiggarna och framför allt de som sköter tiggeriet men inte själva sitter där är entreprenörer. Strikt sett så är det ett faktum. Att det är nybyggare är också ett faktum: romska läger. Skitigt och dåligt - visst, men får de lite tid på sig så förbättrar de dessa läger så sakteliga också.

Vad vi har här är entreprenörer OCH nybyggare. Exakt vad Maud Olofsson pratat om och gjort till sitt arv.
2014-05-04, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Skulle gärna göra det om jag kunde göra det ospårbart, men av egen erfarenhet vet jag att vänsterpack har lätt att ta till våld mot allt höger om sossarna. När jag nu flyttat söderut till Stockholms län så vill jag helst flyga under deras radar. Att engagera sig emot tiggeriet även om jag försöker göra det annonymt riskerar att de försöker spåra upp mig vilket de förmodligen skulle göra rätt snabbt.

Kan vi inte göra något tillsammans då? Du/ni tar bilderna och jag startar bloggen där jag lägger upp dem?
Senast redigerad av URBANARTS89 2014-05-04 kl. 14:38.
2014-05-04, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Tiggari är inte något enkelt. De som håller på har åratals erfarenhet, coachning och placeras ut på rätt platser. Som i alla andra branscher så gäller det att ha koll på marknaden. Att bara hoppa in i hur som helst.... ja du kan ju pröva men jag tvivlar på att den timpenning du kommer upp i gör det värt besväret.

Tiggarna säljer en tjänst. Ger du ett mynt eller en tjuga i så kan du känna dig som en bättre människa en liten stund. Det är inte gratis - men det är billigt. Nu kaske du säger... ja men jag ger aldrig tiggare pengar. Det betyder bara att du inte ingår i målgruppen. Det finns ingen bransch där man förväntar sig att varenda människa kommer att bli en kund.

Kort sagt: tiggarna och framför allt de som sköter tiggeriet men inte själva sitter där är entreprenörer. Strikt sett så är det ett faktum. Att det är nybyggare är också ett faktum: romska läger. Skitigt och dåligt - visst, men får de lite tid på sig så förbättrar de dessa läger så sakteliga också.

Vad vi har här är entreprenörer OCH nybyggare. Exakt vad Maud Olofsson pratat om och gjort till sitt arv.
Så sant som du skriver,men om svenskar börja tigga och inkräkta på tiggarnas proffessionsområde
så blir det mindre lönsamt för dessa att bedriva verksamheten.
2014-05-04, 15:06
Bannlyst
Citat:

Du har verkligen gjort dig förtjänt av ditt användarnamn. Bra skrivet. Särskilt detta:

Citat:

Ska memoreras till nästa debatt på krogen
2014-05-04, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happymeat
Så sant som du skriver,men om svenskar börja tigga och inkräkta på tiggarnas proffessionsområde
så blir det mindre lönsamt för dessa att bedriva verksamheten.

Det är en ganska stor uppoffring. Har du ett bostadslån som ska betalas varje månad så är det inte lätt att skramla ihop tillräckligt med pengar vågar jag lova. Det finns en anledning till att tiggarna bor i de här "romska lägren" och inte köpt en villa i Tyresö. Men låt säga att du ändå skulle göra det - ska du göra det hela livet? Låt säga att du ska ta ett riktigt jobb sen. På jobbintervjun frågar arbetsgivaren, "så vad gjorde du under de här åren då... det står inget på CV:t?". Man ska då alltså svara "jag livnärde mig på att tigga på Stockholms gator, det var faktiskt i närheten. Vi kanske har setts tidigare du och jag?".

Du får inte jobbet.

Vidare så verkar du inte vara speciellt kulturkompetent. De svenska tiggare som finns har förlorat/supit/knarkat bort varenda uns av självrespekt de har. Det är därför de sitter där. Att en normal människa skulle göra något liknande är ett mycket stort steg.
2014-05-04, 17:00
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Fast nu tror jag inte tiggarna har någon strategi att de som skänker ska få känna sig som bättre människa. Det finns bättre sätt för det. Istället är det påflugenheten som är essensen i deras tiggeri. Folk måste kliva över dem in i affären och de antastar folk som sitter på parkbänkar. Nu har man till och med börjat ringa på dörrar där man vet att äldre bor. Kort sagt: man tar sig fräcka friheter och struntar i vedertagna normer. Skillnaden mellan att råna eller tigga är ibland hårfin.

Har även svårt att se dem som entreprenörer. Sådana ser möjligheter i en befintlig marknad och skapar något för att ändra riktning till det bättre. Det kan man väl knappast kalla tiggeri och tältläger för.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in