2014-05-04, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MotorBoater
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=105&grupp=21060

Det var en jättetydlig anmälan om ett misshandlat barn som befann sig i missförhållanden bortom denna värld, säger Mikael Engvall nära bekant till grannarna.

Det fanns ingen tvekan om att det var en polisanmälan som gjordes när det gällde den åttaåriga flickan - det menar de grannar som ringde polisen redan på långfredagen om att flickan var misshandlad och inte verkade må bra.

– Det var en ren och skär anmälan som de gjorde. Det fanns inga tvetydigheter i det som sas. Det var material så det räckte om och om igen för en åklagare att ansöka om en husrannsakan eller vad som helst, säger Mikael Engvall, bekant till de grannar som anmält att den 8-åriga flickan inte mådde bra.

Därmed ljög Lotta Hansson på polisen, och det var min poäng.

Att den till grannarna bekante Mikael Engvall inte vet definitionen för när en polisanmälan är upprättat är ointressant.
Citera
2014-05-04, 02:21
Medlem
Snobbs avatar
Hemskt brott detta! Tycker det hela är riktigt sorgligt. Verkar som om föräldrarna försökt göra det bästa för flickan och att de inte har haft någon aning om hur hon blev behandlad av släktingarna i Sverige. Ledsen om det sagt innan i tråden men har namn på misstänkta GM blivit känt? Jag tror motivet inte har något att göra med flickan i sig, typ hedersrelaterat eller sånt, utan jag tror snarare att vårdnadshavarna har problem med droger, sprit eller psykisk sjukdom. Kan de ha trauman från krig kanske? Det låter hur som helt jävligt konstigt att ge sig på någon annans barn sådär. Vanligtvis hade jag gissat att det hade rört sig om övergrepp som övergått till mord, för det lär väl vara det vanligaste motivet till att döda någon annans barn, men jag tror inte det är vad som har skett här.
Citera
2014-05-04, 02:22
Medlem
Citat:

Det var en jättetydlig anmälan om ett misshandlat barn som befann sig i missförhållanden bortom denna värld, säger Mikael Engvall nära bekant till grannarna.

Det fanns ingen tvekan om att det var en polisanmälan som gjordes när det gällde den åttaåriga flickan - det menar de grannar som ringde polisen redan på långfredagen om att flickan var misshandlad och inte verkade må bra.

– Det var en ren och skär anmälan som de gjorde. Det fanns inga tvetydigheter i det som sas. Det var material så det räckte om och om igen för en åklagare att ansöka om en husrannsakan eller vad som helst, säger Mikael Engvall, bekant till de grannar som anmält att den 8-åriga flickan inte mådde bra.

Detta är förfärligt.
Citera
2014-05-04, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Detta är förfärligt.

Nej, det är de inte. Att den där Mikael svamlar spelar ingen roll. Att han personligen tycker att blåmärken, dåliga vinterkläder m.m räcker för brottsmisstanke och husrannsakan gör inte att verkligheten är sådan.
Citera
2014-05-04, 02:34
Bannlyst
Citat:

Lotta Hansson kommer väl ta tjänstledigt inom kort.
Citera
2014-05-04, 02:37
Medlem
Citat:
Det landet är nog inte så lätt att leva i, tänker jag. Det är en krigszon.

Yara hade också tre mindre syskon.

Hon skulle snart fylla nio år. Som föreslås bli den ålder barn kan giftas bort i.

I den kulturen
.

Man ska nog skilja på Bahrain och Palestina.
Palestina är relativt välutbildat och några barnäktenskap varken såg eller hörde jag talas om.
Vilket inte betyder att det inte förekommer inom ultrareligiösa kretsar.
Men du ser sällan kvinnor i niqab och många är inte täckta alls o travar runt i jeans. På många sätt påminner de om västerländska kvinnor med några få men viktiga undantag I Gaza är det mer konservativt. fattigare och hårdare. Självklart har du hela skalan men man är mycket långt från Jemen där också om du förstår vad jag menar.

OT
Flickan som var med på stölderna med mamman är alltså en annan flicka.
Samtidigt får man känslan av att det var just Yara. Hon stämmer i ålder och Mgm behandlar också den lilla flickan illa om ej än med våld. Hur många små flickor kan det där paret rimligtvis ha haft runt sig som de behandlat som skit? De uppgifter vi har från pappan innebär att det inte kan ha varit hon. Om uppgiften stämmer. Eller så var Yara i Sverige, tillbaks i Gaza och sedan ännu ett varv i Sverige. Sedan var det tydligen ännu en flicka som sov på golvet utan underlag när grannar gjorde anmälan om blöjincidenten.
Senast redigerad av VemKom 2014-05-04 kl. 02:41.
Citera
2014-05-04, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Nej, det är de inte. Att den där Mikael svamlar spelar ingen roll. Att han personligen tycker att blåmärken, dåliga vinterkläder m.m räcker för brottsmisstanke och husrannsakan gör inte att verkligheten är sådan.
Men det har ju varit flera anmälningar. Borde inte själva antalet ha satt igång någon aktivitet?
Eller ryckte man bara på axlarna och konstaterade att nu handlar det om den där jobbiga familjen igen? Låter riktigt förfärligt tycker jag.
Citera
2014-05-04, 02:53
Medlem
Citat:

Menar du att du exakt vet vad grannarna sagt? Eller vad svamlar du om?
Citera
2014-05-04, 03:01
Medlem
Citat:

Det är fritt att tycka om. Men flickan är död av grovt våld.
Citera
2014-05-04, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Men det har ju varit flera anmälningar. Borde inte själva antalet ha satt igång någon aktivitet?
Eller ryckte man bara på axlarna och konstaterade att nu handlar det om den där jobbiga familjen igen? Låter riktigt förfärligt tycker jag.

Flera är ointressant. Så länge ingen enskild iakttagelse når upp till skälig misstanke om brott kan varken polis eller socialen utföra några tvångsåtgärder.

Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Menar du att du exakt vet vad grannarna sagt? Eller vad svamlar du om?

Exakt vet jag givetvis inte. Men ingen som framgått av det jag läst i media ger polisen eller socialen någon rätt att utföra tvångsåtgärder. Då återstår endast i sådana fall för socialen att kontakta vårdnadshavaren för frivilligt samtal.
Senast redigerad av ErnstJunger 2014-05-04 kl. 03:07.
Citera
2014-05-04, 03:09
Medlem
Citat:
Flera är ointressant. Så länge ingen iakttagelse når upp till skälig misstanke om brott kan varken polis eller socialen utföra några tvångsåtgärder.

Exakt vet jag givetvis inte. Men ingen som framgått av det jag läst i media ger polisen eller socialen någon rätt att utföra tvångsåtgärder. Då återstår endast i sådana fall för socialen att kontakta vårdnadshavaren för frivilligt samtal.

Misshandel behöver alltså inte utredas när det gäller barn? Vare sig av polisen eller socialen? Det finns fall där barn omhändertagits för betydligt mindre än det som kommit fram i detta fall, så nog hade soc eller polis kunnat göra något om de ville och fått tummen ur.
Citera
2014-05-04, 03:09
Medlem
Citat:
Modern och hennes bror bodde grannar.

Jag tror föräldrarna ville sin dotter väl. Det allra bästa.

Sedan blev allt så fel.

Varför tror du det? Jag vill också så gärna tro det. Att allt inte bara var misär runt henne...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in