Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Det landet är nog inte så lätt att leva i, tänker jag. Det är en krigszon.
Yara hade också tre mindre syskon.
Hon skulle snart fylla nio år. Som föreslås bli den ålder barn kan giftas bort i.
I den kulturen.
Man ska nog skilja på Bahrain och Palestina.
Palestina är relativt välutbildat och några barnäktenskap varken såg eller hörde jag talas om.
Vilket inte betyder att det inte förekommer inom ultrareligiösa kretsar.
Men du ser sällan kvinnor i niqab och många är inte täckta alls o travar runt i jeans. På många sätt påminner de om västerländska kvinnor med några få men viktiga undantag I Gaza är det mer konservativt. fattigare och hårdare. Självklart har du hela skalan men man är mycket långt från Jemen där också om du förstår vad jag menar.
OT
Flickan som var med på stölderna med mamman är alltså en annan flicka.
Samtidigt får man känslan av att det var just Yara. Hon stämmer i ålder och Mgm behandlar också den lilla flickan illa om ej än med våld. Hur många små flickor kan det där paret rimligtvis ha haft runt sig som de behandlat som skit? De uppgifter vi har från pappan innebär att det inte kan ha varit hon. Om uppgiften stämmer. Eller så var Yara i Sverige, tillbaks i Gaza och sedan ännu ett varv i Sverige. Sedan var det tydligen ännu en flicka som sov på golvet utan underlag när grannar gjorde anmälan om blöjincidenten.