2014-05-04, 00:21
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delsbo
?

SVD?
Aftonbladet?

Det finns idag ingen svensk press som rapporterar från Ukraina annat än i andra hand.

Jo, SvD har folk ute på plats vad jag vet. Aftonbladet också. Sen är det väl inga skarpa knivar ute för Aftonbladets räkning direkt...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
Börja med No.1 läs ett par gånger, så...
Ryssarna var, och är på Krim..., de kom inte ditt, de var där...(menar armé, och baser)
Som amerikaner i Japan, Tyskland,Italien.....bla bla

?

Svartahavsflottan..

Du som vet..

Berätta mer.

VH
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delsbo
?

SVD?
Aftonbladet?

Det finns idag ingen svensk press som rapporterar från Ukraina annat än i andra hand.
Jaså? Det beror i och för sig på vad man menar med "press", och kanske "svensk" - men jag anser att du har fel. SvD har en utrikeskorre, Anna-Lena Laurén, som har varit ned till Ukraina åtskilliga gånger sedan i februari. De senaste dagarna har hon dock varit hemma i Moskva, och bl.a. rapporterat om första majfirandet där. Visserligen är hon finlandssvenska, och skriver även för Hufvudstadsbladet, men SvD är definitivt svensk press.

SVT har en korrespondent där också, Bert Sundström har jag för mig att det är. Hans reportage från östra Ukraina visades senast nu i veckan. OK, SVT gör inga tryckta tidningar, men med "press" brukar man ofta inkludera etermedia.
2014-05-04, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Jaså? Det beror i och för sig på vad man menar med "press", och kanske "svensk" - men jag anser att du har fel. SvD har en utrikeskorre, Anna-Lena Laurén, som har varit ned till Ukraina åtskilliga gånger sedan i februari. De senaste dagarna har hon dock varit hemma i Moskva, och bl.a. rapporterat om första majfirandet där. Visserligen är hon finlandssvenska, och skriver även för Hufvudstadsbladet, men SvD är definitivt svensk press.

SVT har en korrespondent där också, Bert Sundström har jag för mig att det är. Hans reportage från östra Ukraina visades senast nu i veckan. OK, SVT gör inga tryckta tidningar, men med "press" brukar man ofta inkludera etermedia.

Från Moskva kan man i bästa fall rapportera om utvecklingen en bit därifrån i andra hand?

Eller, har du en annan uppfattning?

I veckan?

Vi pratar om minuter och på sin höjd timmar.
Senast redigerad av Delsbo 2014-05-04 kl. 00:32.
2014-05-04, 00:25
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Proletären är vida känd inom kultur- och politik-kretsar som en tidning som håller en viss klass. Men för dig spelar det ingen roll ifall du kan eller inte kan motbevisa något som sägs i tidning. För dig handlar det om att skjuta budbäraren.

Påstår man något som följande så har man inte så mycket trovärdighet att komma med:

Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben
Tyvärr tror dom flesta i tråden på den svenska propagandan.

Citat:
Rasistiska angrepp på den del av befolkningen som har ryska som modersmål tillhör vardagen.

Vill man förstå vad som händer bör man läsa uppgifter från Ukrainas invånare via oberoende skribenter.

Det där är rent skitsnack som har noll förankring i verkligheten. Ett skämt. Det vet alla som har åtminstone minsta kunskap om Ukraina. Publicerar man sånt skit så kan man inte tas på allvar, man dödar sin trovärdighet helt enkelt. Av alla rysslögner som finns så är det nog den absolut sämsta. Det krävs inte mer än ett par timmar i valfri ukrainsk stad för att inse vilken patetisk lögn det är.

Bjuder på lite infografik om det ryska språkets ställning i Ukraina, för er som inte vet:
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/v/t1.0-9/1609733_630106477058111_3799698583688368837_n.jpg? oh=4f85e1a97e25b094723edcb4ff08b579&oe=53DE79D3&__ gda__=1404869827_e75754fd908c04dbd2b65dc603cbbf9c

Citat:
"Ukraine has fulfilled essentially ALL CONDITIONS to protect Russian language as the language of national minority" - report from the committee of the European Charter for Regional or Minority Languages (02.04.2014)
2014-05-04, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Påstår man något som följande så har man inte så mycket trovärdighet att komma med:

Det där är rent skitsnack som har noll förankring i verkligheten. Ett skämt. Det vet alla som har åtminstone minsta kunskap om Ukraina. Publicerar man sånt skit så kan man inte tas på allvar, man dödar sin trovärdighet helt enkelt. Av alla rysslögner som finns så är det nog den absolut sämsta. Det krävs inte mer än ett par timmar i valfri ukrainsk stad för att inse vilken patetisk lögn det är.

Bjuder på lite infografik om det ryska språkets ställning i Ukraina, för er som inte vet:
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/v/t1.0-9/1609733_630106477058111_3799698583688368837_n.jpg? oh=4f85e1a97e25b094723edcb4ff08b579&oe=53DE79D3&__ gda__=1404869827_e75754fd908c04dbd2b65dc603cbbf9c

Hej,

Ryska språket är av sekundär betydelse.

Vanligt liv primärt.

Mycket skit hit och dit.

Förankring hos befolkningen?

Tja, det blir som det blir just nu.

VH
2014-05-04, 00:31
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
Jag var i kontakt med några i östra Ukraina och de skiter i ditt "vanligt folk", är rädda och vill att fascisterna lämna de i fred.

Fast nu ljuger du ju. Jag har daglig kontakt med Ukraina och konstigt nog så är ingen rädd för "fascister". Det märkliga är att det inte ens är någon som har sett dessa fascister. Ingen vet vilka det är, trots att det talas så mycket om dem.

Enligt mina bekanta så vill den överväldigande majoriteten ha en lugn tillvaro och slut på all denna kaos. De vill att ukrainska styrkor går in och rensar dessa terrorister, så att man kan återgå till normalt vardagsliv. Ja, det finns mycket rysk skrämselpropaganda om "fascister" i de östra regionerna. Ja, det finns folk som tror på det. Men enligt mina bekanta utgör denna hjärntvättade minoriteten knappast någon folklig vilja för regionen. Majoriteten är mot ryss-terrorismen och önskar att Ukraina rensar bort dessa så fort som möjligt.
2014-05-04, 00:37
Medlem
Citat:
Fast nu ljuger du ju. Jag har daglig kontakt med Ukraina och konstigt nog så är ingen rädd för "fascister". Det märkliga är att det inte ens är någon som har sett dessa fascister. Ingen vet vilka det är, trots att det talas så mycket om dem.

Enligt mina bekanta så vill den överväldigande majoriteten ha en lugn tillvaro och slut på all denna kaos. De vill att ukrainska styrkor går in och rensar dessa terrorister, så att man kan återgå till normalt vardagsliv. Ja, det finns mycket rysk skrämselpropaganda om "fascister" i de östra regionerna. Ja, det finns folk som tror på det. Men enligt mina bekanta utgör denna hjärntvättade minoriteten knappast någon folklig vilja för regionen. Majoriteten är mot ryss-terrorismen och önskar att Ukraina rensar bort dessa så fort som möjligt.

Hej,

Jag hade inte kännt mig trygg med regeringen som var i Ukraina.

Jag tror inte hon ljuger och jag tror du är korkad.
Alt. så ljuger du.

Och här hamnar vi.

MVH
Senast redigerad av Delsbo 2014-05-04 kl. 00:39.
2014-05-04, 00:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Ryssarna har sina propaganda-kalkoner och nyttiga idioter även här på flashback. Aggressionen mot Ukraina kan mycket snart få en efterföljare I Lettland. Den ryska propagandan pekar ut just letterna som medlöpare till "fascisterna" i Kiev.
2014-05-04, 00:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Det som händer i Ukraina är naturligtvis en tragedi. Värsta är att det triggats igång av syniska poilitiker i väst. Tyvärr spelar åter Sverige en aktvi roll, inte bara som medlem i EU, utan också genom att vår utrikesminister är en av de verkliga hökarna inom unionen. Han var också en av initiativtagarna till Eastern Partnership, som tillsammans med Natos begär att tränga Ryssland ännu längre tillbaka, var den direkta orsaken till det blodbad vi nu ser.
USA/EU/Nato är inga barmhärtiga samariter, ambitionen med en fortsatt utbredning österut görs inte av humanitära skäl, utan enbart geopolitiska. Ingen har frågat mig eller andra EU-medborgare om vi vill ha ännu ett fattigt land att försörja.
Eftersom den folkvalde presidenten Viktor Yanukovych hade ett bra förhållande till Ryssland och Putin, fanns alltid en risk att han skulle trilskas. Det visade sig också att de erbjudanden han fick från EU inte var speciellt lukrativa. Ryssland bjöd över helt enkelt.
Väst ville dock inte ge upp spelet så enkelt. Plan 2 saqttes i verket. Yanukovych skulle bort. Hela PR-apparaten fanns på plats med webb-tv klara att användas. Ministrar och andra politiker från USA och EU var trogna besökare på Maidan. Inte minst vår Carl Bildt.
Amerikanska NGO:s hade satsat 5 miljarder dollar på att bl a anpassa Ukraina till EU och Nato. En plan fanns redan på vilka som skulle vara med i en ny regering och vilka som inte skulle vara det.
När det inte räckte med fredliga demonstrationer för att få regeringen på knä, började provokationer med våld, ett känt tillvägagångssätt från bl a Libyen och Syrien, för att regeringen att svara med samma mynt.
Även om våld förekom, kan man nog säga att polisen var väldigt återhållsam. Förhandlingar pressades fram mellan Ukraians regering, EU och Ryssland efter hot om sanktioner från väst. Målsättningen från EU:s sida var att visa hur oresonlig Viktor Yanukovych var. Till deras stora förtret gick han med på de långtgående krav EU hade.
Detta var inte enligt väst plan. Därför triggades plan 3, att störta honom genom en statskupp, efter att okända snipers börjat skjuta både poliser och demonstranter.
Det fanns ingen tid att avsätta presidenten enligt konstitionen. Därmed var Ukraina plötsligt utan konstitution, vilket i sin tur gjorde det möjligt för Krim att ansluta sig till Ryssland.

Du skriver om Janukovitj, minns du hur FSB försökte förgifta hans företrädare?
2014-05-04, 00:51
Medlem
LFEs avatar
Från det jag läst och upplevt så instämmer jag i Proletärens analys av situationen.

Jag har ingen lust att debattera med dig.
2014-05-04, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Från det jag läst och upplevt så instämmer jag i Proletärens analys av situationen.

Jag har ingen lust att debattera med dig.

Tja, så kan man ju också svara.

Prata med mig så att jag förstår.

MVH
Senast redigerad av Delsbo 2014-05-04 kl. 00:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in