2014-05-03, 22:27
Medlem
Grannarna försökte verkligen om detta stämmer.
Tufft för dem de ville ju ingripa men fick inte.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=105&grupp=21060
Senast redigerad av VemKom 2014-05-03 kl. 22:48.
Citera
2014-05-03, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jsgbg
Jag får också dåliga vibbar av pappan. På vilket stadium blev hans dotter svenska socialtjänstens ansvar i stället för föräldrarnas och släktingarnas? Vem fattade beslutet att huvudansvaret för hennes skulle falla på svenska staten/socialtjänsten?
Håller med. Pappan hade ju sett blåmärken på dottern via Skype. Han har själv brustit i att anmäla. Det första han tänker på är att få skadestånd, men han är lika skyldig själv. Man kan få en känsla att han mest är ilsken över att han nu förlorat möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige, när han inte längre kan beviljas återförening.
Citera
2014-05-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjarv
Håller med. Pappan hade ju sett blåmärken på dottern via Skype. Han har själv brustit i att anmäla. Det första han tänker på är att få skadestånd, men han är lika skyldig själv. Man kan få en känsla att han mest är ilsken över att han nu förlorat möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige, när han inte längre kan beviljas återförening.

Jag tror pappan - helt naturligt - reagerade i chock och ställde frågan - Hur kan detta hända i Sverige? Utan att myndigheterna reagerar? Skolan? Socialtjänsten? Samhället?

Grannarna reagerade flera gånger dessutom och kontaktade både polis/socialtjänst. All heder till dom.

Mamman åkte dit för stöld och skyllde på barnen. Polisen genomförde förhör och hon hamnade i brottsregister.

Mannen anmäldes för misshandel flera gånger och olaga hot.

Ingen reagerade trots att hushållet bestod av tre små barn!

En sådan kommun skall nu i sitt nybyggda mottagarcentra ta emot många fler utländska barnfamiljer och ensamkommande flyktingbarn!

Till vad, undrar man ...
Senast redigerad av Remark 2014-05-03 kl. 22:44.
Citera
2014-05-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Detta är en spekulation av mig:,

För något år sedan var det mycket "ship to Gaza" och i socialhandläggares ögon och hjärna, kanske detta ökade hip-och charmfaktorn hos de nu misshandel- och mordmisstänkta. Socialtjänstemännen lät sig charmas. De har kanske t o m blivit imponerade av flickans morbror!

Det har de säkert, de har fallit för psykopatens charm. Han har ju onekligen väldigt speciella ögon också, så skulle inte förvåna mig om någon av soc-tanterna blivit lite smått kåt.
Citera
2014-05-03, 22:59
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror pappan - helt naturligt - reagerade i chock och ställde frågan - Hur kan detta hända i Sverige? Utan att myndigheterna reagerar? Skolan? Socialtjänsten? Samhället?
Tycker detta låter mest troligt. Att det sedan har brustit på så många plan är för jävligt. Att föräldrarna fått veta att dottern hade dött via tredje part istället för från polisen är vidrigt.
Citera
2014-05-03, 23:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Tycker detta låter mest troligt. Att det sedan har brustit på så många plan är för jävligt. Att föräldrarna fått veta att dottern hade dött via tredje part istället för från polisen är vidrigt.
Som jag tolkar händelseförloppet höll sig föräldrarna undan kontakter med svenska myndigheter.
Citera
2014-05-03, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Grannarna försökte verkligen om detta stämmer.
Tufft för dem de ville ju ingripa men fick inte.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=105&grupp=21060

Jag tror på grannarna. De har försökt, men inte tagits på allvar. Det är förjävligt! Lyssna på när han berättar om att hon haltade och att de hoppades att det berodde på benet. Låter faktiskt som att de misstänkt övergrepp. Skulle inte förvåna mig om dessa psykopat-GM förgripit sig på henne eller sålt henne till pedofiler, så jävla kåta på pengar, båtar och bilar som de uppenbart är.
Citera
2014-05-03, 23:10
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Som jag tolkar händelseförloppet höll sig föräldrarna undan kontakter med svenska myndigheter.

Precis. Om dom blir kontaktade av polisen i Sverige i ett ospecificerat ärende, kanske via polisen i Gaza, så är det ju inte svårt att anta att dom höll sig oanträffbara. Ända tills dom nåddes av nyheten på andra sätt. Dom kanske trodde att det gällde ännu ett stöldärende? Att dom lägger det på andra att dom inte kunde når är rätt fult. Iallfall AB:s vinkling av det hela.
Citera
2014-05-03, 23:11
Medlem
Citat:
Det enda rätta vore att få hem hela Y*r*s familj till Sverige med PUT eftersom polisen misskött kontakterna så grovt.

Allt annat vore rasism-särskilt om dottern ska begravas i Sverige.
Citera
2014-05-03, 23:13
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Jag instämmer i allt Platonius framfört i den här tråden om misstänkt mord på en 8-årig flicka och jag anser att socialtjänstens representanter på presskonferansen är misstänkt medskyldiga till flickans helvetiska lidande och död.
Men det kommer, som vanligt är ( med lag- och regelbrytande kommunala tjänstemän ) inte gå att komma åt dem.
Utredningar i offentlig förvaltning ska göras av oberoende och hålla kvalitet...enligt Förvaltningslagen!
Det kan inte ha gjorts någon utredning som håller kvalitet här.

Att därtill..., som representant för en myndighet på presskonferens, sitta med ärmlös blus och exponera sin tatuering tyder på bristande omdöme även i andra sammanhang. Jag blev spyfärdig av att se och höra dessa socialtjänstrepresentanter.
Inte för det spelar så stor roll men den ärmlösa är Maria Persson verksanhetschef för barn och ungdomsförvaltningen. Alltså högste tjänsteman för skolan och inte socialen.
Ska bli intressant att se om några huvuden kommer att rulla när den akuta fasen för kommunen är avklarad.
Citera
2014-05-03, 23:22
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Ja, tredje part borde låta polisen sköta sitt arbete som är att meddela via personlig kontakt .
Vilket också gjordes här via palestinsk polis. Helt korrekt och i enlighet med rutinerna.
Det finns orsaker till dessa rutiner.
Det kan ställa till med mycket att föregripa polisens arbete.
Citera
2014-05-03, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Inte för det spelar så stor roll men den ärmlösa är Maria Persson verksanhetschef för barn och ungdomsförvaltningen. Alltså högste tjänsteman för skolan och inte socialen.
Ska bli intressant att se om några huvuden kommer att rulla när den akuta fasen för kommunen är avklarad.

Problemet är väl att alla pekar ifrån sig själva och lägger ansvaret på den person som har brustit minst, men får bära "hundhuvudet".

Hur väl en organisation/myndighet/företag fungerar är - enligt min erfarenhet - en direkt spegling av hur högsta chefen/VDn leder arbetet.

Därför tycker jag man borde snegla uppåt.

EDIT. Verksamhetschef för skolan. Mmm deras bidrag har väl inte varit så stort heller.
Senast redigerad av Remark 2014-05-03 kl. 23:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in