2014-05-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Som jag tolkar händelseförloppet höll sig föräldrarna undan kontakter med svenska myndigheter.

Tänker du på dom biologiska föräldrarna?
Citera
2014-05-03, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Vänligen lägg upp en länk där vi alla kan se bilden, inte enbart facebook-medlemmar. Tack!

Peddoradarn ger utslag när man ser den bilden.
Håller verkligen med! Kolla hur han håller handen/fingrarna på/runt halsen! Å flickan ser stel å obekväm ut!
Citera
2014-05-03, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Problemet är väl att alla pekar ifrån sig själva och lägger ansvaret på den person som har brustit minst, men får bära "hundhuvudet".

Hur väl en organisation/myndighet/företag fungerar är - enligt min erfarenhet - en direkt spegling av hur högsta chefen/VDn leder arbetet.

Därför tycker jag man borde snegla uppåt.

Citat:
Det var på långfredagen som polisen skickade ett PM till socialförvaltningen om att allt inte stod rätt till i en familj. När kontoret öppnade efter påskhelgen togs inte PM-et omhand på rätt sätt utan hamnade i ett postfack där det hittades drygt en vecka senare.
http://www.karlskrona.se/sv/Nyheter-startsidan/Skarpta-rutiner-efter-8-arigens-dod/

PM:et hamnar i en socialarbetares postfack 22/4. Denne bryr sig inte om att checka sin inkommande post, den 30/4 när flickan förs till sjukhus har posten ännu inte kollats.

Personen frånkopplas direkt därefter från sin tjänst, när man upptäcker dennes försumlighet.

Har svårt att se att det handlar om "den person som har brustit minst".
Citera
2014-05-03, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
http://www.karlskrona.se/sv/Nyheter-startsidan/Skarpta-rutiner-efter-8-arigens-dod/

PM:et hamnar i en socialarbetares postfack 22/4. Denne bryr sig inte om att checka sin inkommande post, den 30/4 när flickan förs till sjukhus har posten ännu inte kollats.

Personen frånkopplas direkt därefter från sin tjänst, när man upptäcker dennes försumlighet.

Har svårt att se att det handlar om "den person som har brustit minst".

Vad jag menar är att det måste brista i rutinerna inom förvaltningen. Den nu aktuella personen hade "yttre" tjänst den dagen - någon annan borde tagit över inkommande post.

Sedan har väl också polisen brustit i sin kommunikation. Man faxar iväg en anmälan om brott utan att säkerställa att någon faktiskt får det. Och åtgärdar det.

Om man inte gör det, tycker jag ansvaret stannar på polisens bord.
Citera
2014-05-03, 23:52
Medlem
Började söka lite på nätet om ankarbarn och förstår nu att det tydligen är ett ytterst kontroversiellt begrepp. Den enda tolkning som är tillåten är tydligen ensamkommande barn. Och om barn skickas iväg av sina föräldrar så ska det alltid bedömas utifrån tanken att detta görs endast för att rädda det enskilda barnet. Att föräldrar och släkt sedan dyker upp är bara naturligt Eftersom de vill återförenas.
Eller något ditåt.

Det här är ju rena dumheter. Självklart finns de fall där man skickar iväg barn som just ligger i riskzonen likväl som det finns ensamkommande. Men att förneka förekomsten av att barn skickas (och ibland tvingas) iväg med det enda syftet att få dit släkten är ju idioti.

Det här problemet diskuteras ju på flyktförläggningar och inom flyktingmottagande för att det är ett problem. Inte för att man vill införa någon rasistisk världsordning eller dylikt. Utan för att dessa barn far extra illa.

Plötsligt gäller inga barnkonventioner just dessa barn. Och alla skall alltid utgå från alla föräldrar världen över är barnälskande, självuppoffrande änglar. Precis som alla föräldrar i Sverige skulle vara det. Det är ju för att skydda barnen som vi har en rad lagstiftningar och konventioner.

Jag tycker det här är höjden av cynism. Och uppenbarligen offrar man alltså hellre de här barnen än att man ens erkänner att fenomenet existerar.
Senast redigerad av VemKom 2014-05-03 kl. 23:55.
Citera
2014-05-03, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Ett beslut av en nämnd går aldrig att ifrågasätta. Ett politiskt beslut finner ingen ansvarig för. Socilatjänsten agerar efter och under socialnämnden och det är socialnämnden som enligt lag är den som är ansvarig för alla beslut som tas i socialtjänsten. Därav går alla med ryggarna fria och ingen har gjort något fel.

Den enda gång som en enskild kan få ryggen het är under ett akut omhändertagande när det enbart är ordföranden i socialnämnden som beslutar. Då kan personen ställas ansvarig till dess beslutet är förankrat i nämnden genom ett gemensamt beslut. Sedan är det inte längre möjligt att belägga någon med ansvar.

Allvarligt, det sitter alltså fritidspolitiker utan utbildning och bestämmer om barns livsöden! Bättre vore det om du hade en nämnd med minst 2 socionomer, 2 kuratorer/psykologer, 2 läkare, 2 specialpedagoger, 2 arbetsterapeuter och 1-2 jurister. Då har du en nämnd som är kraftigt utbildat för att ta hand om de flesta händelser som ett barn kan råka ut för.
Kunde ditt fina råd ha hjälp den lilla tösen till att ha fått nya bättre föräldrar som inte bara nyttjade det lilla barnet som ankarbarn för att som enda syfte förutom förlustelsen vid tillverkningen att ge dem en möjlighet till livslång försörjning i landet Sverige...

Vakna och inse att största ansvaret har föräldrarna och att skicka en liten tös runt halva jorden bara för att de skall slippa arbeta och ha det gott resten av livet är hemskt vedervärdigt och det ger inte heller dig rätten att gnälla på vårt lands myndigheter att de skulle vara ansvariga för dessa omänskliga föräldrars gärning...
Citera
2014-05-03, 23:59
Medlem
missshys avatar
Om flickan var misshandlad vore det ju bäst om polisen kollade upp anmälan direkt för att säkerställa bevis. När jag blev misshandlad fick jag åka in och då dokumenterades det hela av läkare samt med foton av blåmärken och sår. Finns det inget krav på detta?
Citera
2014-05-04, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Jag tror på grannarna. De har försökt, men inte tagits på allvar. Det är förjävligt! Lyssna på när han berättar om att hon haltade och att de hoppades att det berodde på benet. Låter faktiskt som att de misstänkt övergrepp. Skulle inte förvåna mig om dessa psykopat-GM förgripit sig på henne eller sålt henne till pedofiler, så jävla kåta på pengar, båtar och bilar som de uppenbart är.

Tycker rejält synd om grannarna. All heder åt dem, de har ju faktiskt sett och brytt sig.
Citera
2014-05-04, 00:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Mamman gråter hela tiden när Expressen besöker familjen hemma i fyrarumslägenheten i en modern femvåningsbyggnad inte så långt från Medelhavet.
- Jag vill ha rättvisa för min dotter, säger Madleen Alnajjar.
Yara kom till Sverige i februari förra året, bara några månader efter det senaste Gazakriget.
Pappan förklarar att de hela tiden var övertygade om att Yara var i goda händer trots att de flera gånger såg att hon hade blåmärken när de talade via Skype. Men dottern försäkrade att hon var lycklig i Sverige och att hon hade fått blåmärkena när hon trillat under lek.

http://www.expressen.se/kvallsposten/yaras-pappa-varfor-skyddades-inte-yara/

Då kan man nog se det som att hon inte va med vid stölden precis som jag misstänkte.
Alltså kom hon i februari 2013.

Det är tragiskt att man inte från myndighetshåll har informerat föräldrarna. Och hur i helvete ska dom förklara för föräldrarna att man sket i anmälningarna. Det är ju så inkompetent så det finns inte-
Citera
2014-05-04, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Tycker detta låter mest troligt. Att det sedan har brustit på så många plan är för jävligt. Att föräldrarna fått veta att dottern hade dött via tredje part istället för från polisen är vidrigt.

Det blev så fel. Det var en tjej här på Flashback som fick för sig att hinta för föräldrarna via Facebook att de skulle kontakta polisen eftersom något förskräckligt hade hänt och tyvärr hann pappan förstå att det värsta hade hänt före polisen fick tag på honom/dem. Jag trodde tjejen här på Flashback kände pappan, men tydligen var hon helt främmande och det var ju klart mindre bra.
Citera
2014-05-04, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad jag menar är att det måste brista i rutinerna inom förvaltningen. Den nu aktuella personen hade "yttre" tjänst den dagen - någon annan borde tagit över inkommande post.

Sedan har väl också polisen brustit i sin kommunikation. Man faxar iväg en anmälan om brott utan att säkerställa att någon faktiskt får det. Och åtgärdar det.

Om man inte gör det, tycker jag ansvaret stannar på polisens bord.

I och med att polisen använder fax, får man ett kvitto på att meddelandet är mottaget.
Det var inget brott man anmälde ( polisen tar som bekant själva hand om brott ) utan en ”misstanke om missförhållanden".
Citera
2014-05-04, 00:16
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Mamman gråter hela tiden när Expressen besöker familjen hemma i fyrarumslägenheten i en modern femvåningsbyggnad inte så långt från Medelhavet.
- Jag vill ha rättvisa för min dotter, säger Madleen Alnajjar.
Yara kom till Sverige i februari förra året, bara några månader efter det senaste Gazakriget.
Pappan förklarar att de hela tiden var övertygade om att Yara var i goda händer trots att de flera gånger såg att hon hade blåmärken när de talade via Skype. Men dottern försäkrade att hon var lycklig i Sverige och att hon hade fått blåmärkena när hon trillat under lek.

http://www.expressen.se/kvallsposten/yaras-pappa-varfor-skyddades-inte-yara/

Då kan man nog se det som att hon inte va med vid stölden precis som jag misstänkte.
Alltså kom hon i februari 2013.

Det är tragiskt att man inte från myndighetshåll har informerat föräldrarna. Och hur i helvete ska dom förklara för föräldrarna att man sket i anmälningarna. Det är ju så inkompetent så det finns inte-
Vad ska man säga?
Kommunikationschefen förstår väldigt mycket. Undra om hon fått dödsbud via fb?

Pappa nämner att Yara ville de skulle till Sverige och hon ville inte till Gaza. Men var det inte tvärtom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in