2014-05-03, 21:20
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarn-med-kniven
Fast mamma-pappa-barn är förvisso en samhällskonstruktion också. Ur en etologisk synvinkel är det långt ifrån alla däggdjursarter som bildar monogama familjer där fäderna stannar kvar, ca 3 % faktiskt.

Visst ser jag att mobbning existerar, annars hade jag ju inte vetat att jag varit mobbare. Men vi mobbade inte barn för att de hade avvikande familjeförhållanden, namn eller dylikt, vi mobbade dem för att vi var osäkra, och vi hade ingen annan specifik anledning. Hade någon gett mig en rejäl åthutning hade det sett annorlunda ut, det kan jag försäkra dig.

F.ö så tror jag att barn med samkönade föräldrar har en större chans att inte bli mobbare då de som är sociala minoriteter har en större benägenhet att förstå dem, och därmed lära sina barn att det är fel att mobba. De enda som bidrar till mobbning är ju sådana som ni, som låter det existera och fokuserar på att råda bot på allt ett barn kan mobbas för istället för att fokusera på att åthuta mobbarna.

Samhällskonstruktionsgrejen är redan avklarad och stöder dig inte på nåt sätt.

Så bra att du förklarar varför du mobbade. Mobbare har alltid en bra orsak.

Jag låter inte mobbning existera. Jag vill kväva det i sin linda. Så länge vi bevisligen inte har något fungerande mot mobbing, bara högdragna formuleringar på papper, så står vi handfallna inför mobbning och skall undvika att det ens får sin början. Jag bryr mig i de mobbade och liksom jag vill förhindra att det uppkommer är jag den första att ge åthutningar. Dina likasinnade har redan bekänt färg, de har frågat efter bevis på mobbing. Då vet man hur mycket de bryr sig. Den matchen kan jag aldrig vinna.
Citera
2014-05-03, 21:29
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Vidrigt argument. Att mobbing inte kan utplånas helt rättfärdigar inte att man skapar förutsättningar till mobbing. Det är tydligt att de som är besatt av "bögars rätt till barn" saknar vissa hjärnfunktioner som tex. logiskt tänkande och empati.

Svamla inte. Samhället ska inte anpassas till mobbarna. Hör du inte själv hur dumt det låter? Ska vi putsa bort alla avvikelser så att mobbarna blir nöjda? Inget som sticker ut, inget som provocerar. Och troligen blir de inte nöjda ändå. Det är inte vi (samhället) som ska böja oss för (ev) mobbare.

Dessutom är det luddiga begreppet "mobbare" ungefär som Don Quixotes väderkvarnar i sammanhanget. Vem säger att barn med samkönade föräldrar faktiskt blir mobbade? ("Somebody please think of the children!")
Citera
2014-05-03, 21:46
Medlem
WernerWarheads avatar
Frågan om mobbing kan jag tycka vara en bisak, som tidigare konstaterats kan och kommer barn fortsätta mobba för andra orsaker än föräldrarnas kön. Däremot finns det andra frågor som ter sig viktigare i sammanhanget: Är bögar bra föräldrar? Påverkas barnets personlighet negativt/upplever barnet det som negativt att inte ha en förälder av varje kön? Sedan finns det säkerligen samhälleliga konsekvenser ur ett längre perspektiv som är svåröverskådliga just nu.

Min inställning till just homoadoptioner är att även fast det säkerligen finns homosexuella par som är utmärkta föräldrar är de nog generellt mer olämpliga än de flesta heterosexuella par och att man alltid bör sträva efter att ge barnen en så bra familj som möjligt.

Egentligen tycker jag också att man bör respektera barnens rätt till båda föräldrar, men den invändningen rör väl mest surrogatskap, av uppenbara skäl inte adoption.

Vad gäller trådens egentliga debatt så ja, man bör kunna klassa homosexualitet som en störning eftersom det helt sätter normal reproduktionsförmåga ur spel och oftare än inte är en indikator på andra personlighetsstörningar.

Sen det här med "homosexuellas rätt till barn".. Varför skulle de ha rätt till barn? Vem har egentligen "rätt" till barn? Skrattretande idé.
Senast redigerad av WernerWarhead 2014-05-03 kl. 21:54.
Citera
2014-05-03, 21:50
Medlem
akzags avatar
Klart dem har en defekt, men allt handlar om "kärleken".
Citera
2014-05-03, 21:51
Medlem
Maldorors avatar
Nja, homosexualitet är nog ingen psykisk störning. Däremot är de som tillåter homoadoption psykiskt störda. Det behövs en garant, till exempel två pappor och en kvinna i samma hushåll, för att skapa någorlunda förutsättningar för barnen. Det är kanske inte optimalt, men då har de liknande förutsättningar som andra barn.
Citera
2014-05-03, 21:53
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Det är en definition, och med andra ord inget som behöver "bevisas". Okej, har du några belägg för det då, eller är det bara tyckande?
Här borde det nämnas http://en.wikipedia.org/wiki/Classification_of_mental_disorders även om jag inte har läst allting som står där. Tråden handlar om homosexualitet ska klassificeras som en psykisk störning och jag menar att det går att göra det enligt den definitionen som finns och dessutom är anledningen till att det inte officiellt räknas som psykisk sjukdom mer ideologisk än vetenskaplig.
Citera
2014-05-03, 21:56
Medlem
Citat:
Oj shit. där kom du med standardförsvaret i alla mobbningsfall. "Du kan inte påvisa"="Vi kunde inte veta".

I motsats till dig har jag en hjärna, är empatisk, och är ärlig. Men jag saknar givetvis bevis. Då kan ingenting hindra "bögars rätt till barn" då?

Ja, det kan ju låta galet, men jag vill helst inte stoppa någons möjligheter till barn utan bevis/underlag.

Men så saknar jag ju hjärna och empati.
Citera
2014-05-03, 22:00
Medlem
Citat:
Du skrev "vuxna som har fel namn". Jag gick i skola som barn och delade endast efternamn. Efternamnet satte du dit sen. På tal om oärlighet i diskussion.

Ja, det krävs ju en hjärnkirurg för att förstå att om ett barn blir mobbat pga föräldrarnas namn så är det efternamnet det handlar om.

Och eftersom du antagligen inte är raketforskare så ska jag försöka vara lite tydligare framöver.
Citera
2014-05-03, 22:01
Medlem
WernerWarheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ja, det kan ju låta galet, men jag vill helst inte stoppa någons möjligheter till barn utan bevis/underlag.

Men så saknar jag ju hjärna och empati.

Menar du att du överordnar föräldrarnas möjligheter över barnets välmående?
Citera
2014-05-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WernerWarhead
Menar du att du överordnar föräldrarnas möjligheter över barnets välmående?

Jag menar nog det jag skrev, att jag vill inte vidta åtgärder utan bevis/underlag.
Citera
2014-05-03, 22:06
Medlem
Citat:
I motsats till dig har jag en hjärna, är empatisk, och är ärlig. Men jag saknar givetvis bevis.

Är det inte lite motsägelsefullt att sitta på internet och köra personangrepp, och kalla sig själv intelligent och empatisk i samma mening? Ärligt?
Citera
2014-05-03, 22:13
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Svamla inte. Samhället ska inte anpassas till mobbarna. Hör du inte själv hur dumt det låter? Ska vi putsa bort alla avvikelser så att mobbarna blir nöjda? Inget som sticker ut, inget som provocerar. Och troligen blir de inte nöjda ändå. Det är inte vi (samhället) som ska böja oss för (ev) mobbare.

Dessutom är det luddiga begreppet "mobbare" ungefär som Don Quixotes väderkvarnar i sammanhanget. Vem säger att barn med samkönade föräldrar faktiskt blir mobbade? ("Somebody please think of the children!")

Du får köra ditt krig mot mobbare utan att utnyttja småbarn. Jag har i min barndom nån gång varit verktyg för vuxnas motstånd mot ett rådande system och önskar ingen annan den positionen. Det är en av några oförrätter i barndomen som jag fortfarande känner ilska över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in