2014-05-03, 21:20
Medlem
Citat:
Lobbying, lobbyism, lobby eller lobbning (från engelska: lobby) innebär politiskt påtryckningsarbete, det vill säga att professionella företrädare för intressegrupper och särintressen i organiserad form framför sina åsikter till politiska makthavare. Lobbyister kan exempelvis vara anställda som PR-konsulter eller ombudsmän.
Den politiskt korrekta lobbyingen har organisationer som ringer och "påtalar det olämpliga" i att journalister skriver kritisk om förd invandringspolitik. Politisk korrekta aktivister har fått bort annonserna på friatider.se. Politiskt korrekt påtryckning har fått bort rasistiskt godis.

I ljuset av det här: vore det inte lämpligt med en mer organiserad och uppstyrd politiskt inkorrekt lobby? Till exempel efter att Thomas Mattsson och Expressen valde att hänga ut en större antal vanliga medborgare, på grund av att de uttryckte en oro över förd invandringspolitik. Hade det funnits en lobby på plats (låt oss säga ett kluster med ett par hundra mailinglistor), som samlat vände sig till Expressens annonsörer och påvisade det olämpliga i att de stödjer expressens Stasi-verksamhet -- ja då hade kanske en mycket reell ekonomisk skada kunnat vållas de svenskfientliga elementen i samhället.

Frågor:
Finns det ett behov av en PI-lobby?
Hur skulle en sådan i så fall organisera sig?
Senast redigerad av Heliga.ansiktet 2014-05-03 kl. 21:40.
Citera
2014-05-03, 21:25
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Sådant sker ju faktiskt:
(FB) KAMPEN MOT MASSINVANDRINGEN: Reklam- och företags-bojkotter
(FB) KAMPEN MOT MASSINVANDRINGEN: Civil olydnad och gräsrotsprotester

vilket är gräsrotsrörelser och som haft en del bra effekter då speciellt blaskorna råkat illa ut.

Men visst professionella politiskt inkorrekta lobbyrörelser kan vara ett komplement till gräsrotsrörelserna.
Bara starta och se vad som händer, kan bli riktigt roligt, speciellt för bajsnödiga företagsledare.
Citera
2014-05-03, 21:26
Medlem
White Christmass avatar
Ja det behövs, som det är nu är det spridda skurar.

Men det är alltid värt att som privatperson ibland skicka iväg ett mail till någon eller något företag och påpeka att nu avslutar jag medlemskap mm för att ni annonserar i den tidningen. Är det ärligt och inget spam mail så tar dom till sig det speciellt om flera skickar.
Citera
2014-05-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305

vilket är gräsrotsrörelser och som haft en del bra effekter då speciellt blaskorna råkat illa ut.

Finns det några källor på att aktivism har lett till mindre annonsintäkter?
Citera
2014-05-03, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Ja det behövs, som det är nu är det spridda skurar.

Men det är alltid värt att som privatperson ibland skicka iväg ett mail till någon eller något företag och påpeka att nu avslutar jag medlemskap mm för att ni annonserar i den tidningen. Är det ärligt och inget spam mail så tar dom till sig det speciellt om flera skickar.

Jovisst, men finns det inte en fördel med att det hela utförs mer organiserat? Så att mätbara effekter av det hela kunde påvisas. Att småföretagare till stora delar är rasister, är väl relativt välunderbyggt -- där har man alla möjligheter att trycka på. Även storföretagare skulle nog börja skaka om de fick intrycket av att en 10-20% av kundkretsen stod bakom en viss lobbyinsats.
Senast redigerad av Heliga.ansiktet 2014-05-03 kl. 21:36.
Citera
2014-05-03, 21:42
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliga.ansiktet
Jovisst, men finns det inte en fördel med att det hela utförs mer organiserat? Så att mätbara effekter av det hela kunde påvisas. Att småföretagare till stora delar är rasister, är väl relativt välunderbyggt -- där har man alla möjligheter att trycka på. Även storföretagare skulle nog börja skaka om de fick intrycket av att en 10-20% av kundkretsen stod bakom en viss lobbyinsats.

Organisera gärna upp något, man får inte längre organisera sånt på Flashback.

Det fanns förut en framgångsrik tråd "nu börjar vi bedriva mediakrig" där man tillsammans bojkottade företag och mailade dessa med gott resultat. Tråden togs bort eller bytte namn.
Citera
2014-05-03, 21:44
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Politiskt inkorrekt lobbying eller invandringskritisk lobbying?

Det är definitivt politiskt inkorrekt att säga att man bör hänga kungen eller halshugga reinfeldt. Bör det skapas organisationer som lobbar för det?

Varför kan du inte skriva rakt ut i rubriken att det är invandringsfrågan det handlar om?
Citera
2014-05-03, 21:47
Bannlyst
Citat:
Finns det några källor på att aktivism har lett till mindre annonsintäkter?

Svårt att kalla följande för verkliga bevis, men att många tidningar står inför en svält värre än digerdöden betyder att anonnsintäkterna rasat, troligtvis till följd av minskad besökningsgrad. Detta beror nog främst på den nya teknikens framfart och möjligheten att välja media och nyhetskällor fritt.

Kalla det för aktivism om du vill, eller kanske mindre-antiaktivism.
Citera
2014-05-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Politiskt inkorrekt lobbying eller invandringskritisk lobbying?

Det är definitivt politiskt inkorrekt att säga att man bör hänga kungen eller halshugga reinfeldt. Bör det skapas organisationer som lobbar för det?

Varför kan du inte skriva rakt ut i rubriken att det är invandringsfrågan det handlar om?

Jag tog ett brett grepp om frågan.

Jag är fullt medvetet om PI-begreppets vaghet. Jag tycker att "invandringskritik" är för vagt också, då jag långtifrån anser att en begränsad invandring hade löst vår givna belägenhet. Men låt oss använda befintliga begrepp -- har du några förslag rörande TS eller vill du bara gnälla?
Citera
2014-05-03, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Organisera gärna upp något, man får inte längre organisera sånt på Flashback.

Det fanns förut en framgångsrik tråd "nu börjar vi bedriva mediakrig" där man tillsammans bojkottade företag och mailade dessa med gott resultat. Tråden togs bort eller bytte namn.

Ja jag har faktiskt kontemplerat att starta typ en blogg med udd riktad mot Mattsson och expressen, efter uthängningsskandalen. Det blir kanske av. Men jag vill väl mest att det i den här tråden skall föras en mer allmän diskussion rörande vad oppositionen kan företa sig för att ekonomiska skada våra protagonister. Jag menar mediahusen är ju redan på dekis, vi vore inte mycket till opposition om vi inte kunde komma på olika sätta att mer aktivt skada dem.
Citera
2014-05-03, 22:15
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Jag tog ett brett grepp om frågan.

Jag är fullt medvetet om PI-begreppets vaghet. Jag tycker att "invandringskritik" är för vagt också, då jag långtifrån anser att en begränsad invandring hade löst vår givna belägenhet. Men låt oss använda befintliga begrepp -- har du några förslag rörande TS eller vill du bara gnälla?

Jag har svåt att se värdet i att propagera för det politiskt inkorrekta för sakens skull.
Att motsätta sig politisk korrekthet kan jag däremot se ett värde hos.

Det du föreslår i din trådstart är en uppstyrd politisk inkorrekt lobby.
Ska det vara ett konstprojekt eller hur har du tänkt? Vilka politiskt inkorrekta frågor ska föras fram?
Sex med barn? Legalisera jakt på utrotningshotade djur? Förbjuda fotboll?

Sen, ett par hundra mailinglistor? Ska de alla ha samma medlemmar eller ska de vara så gott som fristående från varandra?
Det blir antingen en jävla massa folk eller jävligt få. Och de ska alla ha ungefär samma åsikter?
Sen kan man ifrågasätta om mailinglistor har någon egentlig lobby-kraft? Visst kan astro-turfing ha effekt och det går nog att påverka företag en aning.
Men det räcker inte för att sätta agendan, bestämma vad ledarna i dn ska handla om eller utöva påtryckning mot politiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in